
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony w w/w zakresie za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług przewozu towarów w transporcie lotniczym na rzecz krajowego zleceniodawcy. Spółka wystawia faktury VAT: ze stawką 22% jeżeli transport towarów odbywa się pomiędzy Polską a innymi krajami Wspólnoty ? zgodnie z zasadą określoną w art. 28 ust. 1 w/w ustawy; ze stawką 0% jeżeli transport ten ma charakter usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 3. Realizując zlecenia Spółka nabywa usługi od holenderskiego przewoźnika, który jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej w Holandii i podaje holenderski numer na fakturze. Od przewoźnika zagranicznego otrzymuje invoice na którym jest wyspecyfikowana kwota usługi netto + podatek VAT i kwota do zapłaty. Spółka nabywane usługi przewozu kwalifikuje jako import usług.
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 ze zm.), przez import usług, rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikami są usługobiorcy o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju.
Zgodnie z ust. 2 art. 17 przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Co do zasady w przypadku świadczenia usług transportowych, miejscem świadczenia usług, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
Przewidziano jednak wyjątki od tej regulacji wymienione w art. 28 w/w ustawy, i tak w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej ? wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów?, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
W myśl ust 3 art. 28 w/w ustawy w przypadku gdy nabywca usługi o której mowa wyżej podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi ? na podstawie odrębnych przepisów ? zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że miejscem świadczenia w/w usług jest Polska. Skoro kontrahent posługuje się numerem pod którym jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej w Holandii, to należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie zaistniały przesłanki wymienione w w/w art. 29 ust. 17.
W świetle powyższego ? przy spełnieniu wymogu z art. 28 ust. 3 ? w ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nabywane przez Spółkę usługi przewozu towarów od zagranicznych przewoźników należy traktować jako import usług.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
