
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z dnia 4.05.2005 r., uzupełnionego w dniu 29.08.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy sprzedaż towarów podmiotowi powiązanemu, w którym Strona posiada 100% udziałów, bez marży lub z minimalną marżą, korzystniejszą niż w przypadku sprzedaży towarów dla innych odbiorców, nie będzie budzić wątpliwości z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że powołała Ona w Polsce nową spółkę zależną, w której posiada 100% udziałów. W celu umożliwienia lepszego startu tejże spółce, Strona zamierza sprzedać jej swój towar bez marży bądź z marżą minimalną, korzystniejszą niż w przypadku sprzedaży towaru dla innych odbiorców. W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż taka operacja nie będzie budzić wątpliwości z punktu widzenia ustaw podatkowych.
Zdaniem Strony dokonanie takiej transakcji nie jest ucieczką od płacenia podatków, a jedynie umożliwieniem lepszego startu nowej spółce. Strona uważa, iż sprzedaż towarów spółce zależnej po tak korzystnej cenie spowoduje maksymalizację obrotów i zachęci odbiorców do zakupu jej towarów. Chociaż nowo
powstała spółka jest podmiotem oddzielnym, to fakt posiadania przez Stronę w niej 100% udziałów przemawia za tym, że można ją potraktować jako wydzieloną część przedsiębiorstwa Strony - spółki macierzystej. Oznacza to, że niewłaściwe byłoby sprzedawać towar tejże spółce po cenach innych aniżeli ceny zakupu.
Na podstawie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z w/w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku gdy między nabywcą a dostawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek, jeżeli okaże się, że przypadki te miały wpływ na ustalenie ceny. W myśl ust. 2 związek, o którym wyżej mowa, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów. Przez powiązania kapitałowe rozumie się, zgodnie z ust. 4 w/w artykułu, sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio takim prawem.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeżeli powiązania kapitałowe, które w opisanym przypadku niewątpliwie istnieją pomiędzy Stroną a spółką zależną, mają wpływ na ustalenie ceny, a tak wynika z opisu, zastosowanie ma art.32 ustawy pozwalający organom podatkowym na określenie obrotu, stanowiącego jak to zostało wyżej stwierdzone podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży (dostawy) towarów, z pominięciem postanowień zawartej przez Strony umowy, w oparciu o przeciętne ceny stosowane w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
