
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT poniesiony przy zakupie materiałów budowlanych przeznaczonych na budowę ww. nieruchomości?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku (data wpływu 25 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), w związku z powyższym, pismem z dnia 2 października 2012 r., nr IPTPB2/415-559/12-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłane zostało w dniu 2 października 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 października 2012 r.). W dniu 18 października 2012 r. (data nadania 16 października 2012 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Na gruncie będącym własnością wspólną, na podstawie tytułu prawnego do gruntu, wybudowany został dom całoroczny. Na podstawie uzyskanej decyzji zatwierdzono w Starostwie projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę obejmującego budowę budynku letniskowego wraz z instalacjami wewnętrznymi, zaliczonego do III kategorii obiektów budowlanych. Zakwalifikowanie budynku jako letniskowego, wynika tylko z funkcji terenu zapisanej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.
Inwestycja jest prowadzona przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka. W związku z prowadzoną budową zakupiono materiały budowlane przeznaczone na budowę tego budynku, opodatkowane stawką VAT, podstawową 23%. Koszty poniesione przez Wnioskodawczynię na budowę budynku, zgodnie z pozwoleniem, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na zakup materiałów budowlanych. Faktury imiennie wystawione są na małżonka Wnioskodawczyni. Czynności związane z budową przedmiotowego budynku letniskowego nie są dokonywane przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka jako podatników podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Całoroczny budynek letniskowy będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej współmałżonka, tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne).
Wnioskodawczyni stwierdza, iż na podstawie art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje Jej oraz współmałżonkowi prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku budową budynku letniskowego, z zamiarem przystosowania domu letniskowego do zamieszkania w nim przez cały rok wraz z rodziną. Wskazuje, iż Ona i współmałżonek posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), na podstawie posiadanego tytułu prawnego do gruntu i pozwolenia na budowę budynku letniskowego. Podkreśla, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm., dom letniskowy należy do klasy budynków mieszkalnych. Jednak dla oceny możliwości skorzystania z ulgi istotne jest, że podatnik będzie w tym budynku realizował swoje cele mieszkaniowe. Budowa prowadzona jest z zamiarem, że budynek będzie użytkowany w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej rodziny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT poniesiony przy zakupie materiałów budowlanych przeznaczonych na budowę ww. nieruchomości...
Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zgodnie z jego brzmieniem, pozwala z mocy prawa, aby Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, wraz ze współmałżonkiem wystąpiła do właściwego Urzędu Skarbowego, wg miejsca zamieszkania, z wnioskiem o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, w związku z budową budynku letniskowego spełniającego funkcję budynku mieszkalnego - całorocznego.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części, zgodnie z ich przeznaczeniem. Budynek, którego inwestorami są Wnioskodawczyni oraz Jej małżonek będzie przeznaczony do zamieszkania, będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Jej i współmałżonka przez cały rok.
Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane stawką 22%, a od dnia 1 stycznia 2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%. Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy jest faktura wystawiona na osobę fizyczną, a w przypadku Wnioskodawczyni nabywcą jest Jej współmałżonek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 ze zm.).
Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
- budową budynku mieszkalnego;
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Zwrot, o którym mowa w ww. art. 3 ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2) oraz wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% (art. 3 ust. 3).
Dokumentem stanowiącym podstawę do odliczenia kwoty zwrotu części wydatków, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4).
Jak wskazano w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
- pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
Wniosek może być złożony nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;
- wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
- rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
- rok rozpoczęcia inwestycji;
- wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
- kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;
- oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
- wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
- podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.
Przepis art. 5 ust. 5 powyższej ustawy stanowi, iż do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
- pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
- faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż prawo do ubiegania się o zwrot części podatku od towarów i usług zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna, która poniosła wydatki na budowę budynku mieszkalnego posiada pozwolenie na budowę, zgodnie z ustawą Prawo budowlane oraz faktury, które potwierdzają poniesienie wydatków i są wystawione na osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot.
Pozwolenie na budowę, w myśl art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U z 2010 r., Nr 243 poz. 1623 ze zm.), to decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.
W myśl art. 28 ust. 1 i 2 ww. ustawy, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29 - 31. Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
Stosownie do treści art. 32 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto:
- złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Ww. ustawa w art. 3 pkt 11 definiuje prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jako tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na gruncie będącym własnością wspólną, na podstawie tytułu prawnego do gruntu oraz pozwolenia na budowę wybudowany został przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka dom letniskowy, całoroczny. Koszty poniesione na budowę ww. budynku, na zakup materiałów budowlanych, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na małżonka Wnioskodawczyni. Czynności związane z budową przedmiotowego budynku letniskowego nie są dokonywane przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka jako podatników podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Całoroczny budynek letniskowy będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej współmałżonka, tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne).
Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku letniskowego, całorocznego, spełniającego funkcję mieszkalną, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Jej i współmałżonka, po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Końcowo organ podatkowy zauważa, że wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest uprawniony do oceny przedłożonych dokumentów. Organ podatkowy wydając indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Ponadto należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.
Podkreśla się, że pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca stosowania przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wydana w związku z wnioskiem o jej udzielenie złożonym przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 357 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
