Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-506/15/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2015, sygn. ITPP2/4512-506/15/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2015 r. (data wpływu 14 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu I  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu I.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z podpisaną umową z dnia 25 września 2014 r. (aneksowaną w dniach: 8 stycznia 2015 r. oraz 20 marca 2015 r.), Gmina realizuje projekt I, w ramach (). Projekt jest bezpośrednią kontynuacją zrealizowanego przez Gminę, w ramach działania ().

Przedmiotem projektu będzie uruchomienie nowych e-usług na rzecz obywateli wraz z wdrożeniem systemu obiegu dokumentacji w przedszkolu Miejskim w miejscowości B.

Inwestycja będąca przedmiotem opracowania obejmuje: opracowanie studium wykonalności projektu, opracowanie dokumentacji technicznej, prace remontowe, zakup sprzętu (komputery przenośne wraz z oprogramowaniem - 14 szt., kolorowe urządzenie wielofunkcyjne - 1 szt., drukarki - 3 szt., czytnik kart identyfikacyjnych - 1 szt., karty identyfikacyjne dla rodziców i dla pracowników - 300 szt., aparaty fotograficzne - 2 szt., kamera cyfrowa - 1 szt., monitor LCD 1 szt. wraz z komputerami sterującymi, dysk zewnętrzny do archiwizacji -1 szt., serwer z szafą RACK wraz z oprogramowaniem i monitorem), zakup i wdrożenie EOD i e-usług (e-ogłoszenia, e-obecności, e-zebrania, e-kontakt, e-informacja, e-należności), promocję projektu oraz audyt zewnętrzny niezbędny do realizacji umowy.

W kosztach inwestycji Gmina ujmuje podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny i wykazuje do objęcia refundacją. Inwestycja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej, poprawi sytuację w zakresie dostępu do nowoczesnych platform komunikacji z obywatelem, obsługę rodziców, wpłynie na komfort pracy nauczycieli i pracowników administracji w zakresie obsługi Przedszkola Miejskiego. Ponadto, takie rozwiązanie znacznie ułatwi dostępność usług dla osób niepełnosprawnych. Zakupiony sprzęt stanowić będzie własność jednostki podległej - Przedszkola Miejskiego. Za korzystanie z e-usług nie będą pobierane opłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym, realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Przedmiotowa inwestycja mieści się w zadaniach własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy. Z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniona od podatku VAT. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W opisywanej sprawie związek z opodatkowaną sprzedażą nie istnieje. Tym samym nie jest spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną we wniosku inwestycją. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja nie jest obecnie oraz nie będzie po zrealizowaniu związana z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy