Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.850.2018.1.NK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.850.2018.1.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 13 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zrealizował projekt pn. , w ramach konkursu ogłoszonego za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca zaliczył koszty podatku VAT planowanej imprezy do kosztów kwalifikowanych projektu.

Projekt był realizowany przez Wnioskodawcę od 1 czerwca do 30 września 2018 r. i polegał na przygotowaniu i realizacji cyklu zajęć edukacyjnych uwzględniających zagadnienia w zakresie ochrony środowiska i klimatu na terenie gminy. Zajęcia edukacyjne realizowane były w 9 obiektach publicznych na terenie Gminy, w tym w świetlicach wiejskich, ośrodku kultury i przystani żeglarskiej. Beneficjent uzgodnił możliwość prowadzenia zajęć z właścicielem obiektów tj. z Gminą. W zajęciach uczestniczyło łącznie 180 osób średnio po 20 osób w każdej z lokalizacji.

Wydarzenie miało charakter bezpłatny i organizowane było w nieruchomościach Gminy. Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik od towarów i usług. Faktury VAT z tytułu realizacji projektu wystawione były na Wnioskodawcę. Wszystkie działania kierowane były do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do mieszkańców Gminy i całego Powiatu, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych itp. Na organizację wydarzenia, Wnioskodawca nie pozyskiwał środków od sponsorów ani darowizn. Wstęp na wszystkie działania w projekcie był dla wszystkich bezpłatny (wolny).

Organizacja wydarzenia należy do zadań własnych Wnioskodawcy.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Będą służyć do realizacji zadania publicznego.

W ramach wydarzenia zrealizowano następujące działania, których zakres i czas realizacji operacji w kontekście przyjętych nakładów gwarantuje osiągnięcie zakładanych celów:

  1. działania informacyjno-promocyjne działania przygotowawcze i promocyjne zaplanowane w tym przedsięwzięciu mają ogromne znaczenie dla prawidłowej jego realizacji. Nawiązano współpracę w zakresie partnerów medialnych. W ramach działań informacyjno-promocyjnych przygotowano materiały, notatki prasowe i artykuły zapraszające i zachęcające mieszkańców obszaru do wzięcia udziału w projekcie;
  2. działania organizacyjno-techniczne w ramach działania zrealizowano przygotowanie organizacyjno-techniczne wydarzenia, w tym przygotowanie sal do warsztatów. Działania te nie generują kosztów;
  3. organizacja zajęć edukacyjnych w ramach działania zrealizowano cykl zajęć edukacyjnych uwzględniających zagadnienia w zakresie ochrony środowiska i klimatu na terenie Gminy;
  4. podsumowanie warsztatów dzień edukacyjny.

W ramach wydarzenia zorganizowano podsumowanie projektu, w tym: imprezę plenerową, przedstawienie teatralne, podziękowania dla uczestników zajęć i poczęstunek.

Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie i propagowanie sportów oraz turystyki wodnej. Klub działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach, innych obowiązujących aktów prawnych oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną. Swoje cele realizuje poprzez:

  1. prace społeczne swoich członków;
  2. propagowanie działań społeczno-kulturowych, kultury fizycznej, turystyki, sportu i rekreacji na wodzie oraz ochrony środowiska naturalnego i klimatu;
  3. zabieganie o moralne i materialne wsparcie tej działalności przez osoby prawne i fizyczne;
  4. remonty i naprawy sprzętu pływającego, w tym rybackiego, organizację imprez, prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie ekspertyz pływającego sprzętu turystyczno- sportowego;
  5. prowadzenie działalności sportowo-szkoleniowej;
  6. prowadzenie działalności edukacyjnoszkoleniowej;
  7. prowadzenie szkolenia na stopnie żeglarskie i motorowodne oraz płetwonurków;
  8. prowadzenie działalności gospodarczej;
  9. utrzymanie odpowiedniej bazy umożliwiającej działalność:


    1. przystani wraz z odpowiednimi urządzeniami;
    2. taboru pływającego.

Wnioskodawca, nabywając towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, nie dokonał odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabyte elementy nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowego projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo od odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wymienionych we wniosku, ponoszonych w związku z realizacją projektu, gdyż zakupy te będą służyły bezpośrednio tylko i wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja celów statutowych Wnioskodawcy, poprzez świadczenie nieodpłatnych usług kulturalnych), a tym samym nie zostanie spełniony warunek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej