Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.115.2019.1.RW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.115.2019.1.RW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o podpis osoby uprawnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zrealizowała projekt dofinansowany ze środków RPO na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu była budowa 7 nowych instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej położonych na terenie Miasta, tj.: Szkoły Podstawowej Nr 4, Przedszkola Publicznego nr 6, Przedszkola Publicznego Nr 2, Przedszkola Publicznego Nr 9, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na dwóch działkach oraz Szkoły Podstawowej Nr 3. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej Gminy oraz redukcja emisji CO2 do atmosfery. Do celów szczegółowych należy zaliczyć: ograniczenie wykorzystania pierwotnej energii elektrycznej, zwiększenie udziału OZE w ogólnym bilansie energetycznym Gminy, podniesienie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego oraz zmniejszenie strat przesyłowych, ograniczenie rocznego zużycia energii elektrycznej przez budynki użyteczności publicznej, uniezależnienie regionu od dostaw energii ze źródeł zewnętrznych, budowa nowej infrastruktury wykorzystywującej OZE do produkcji energii, poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej. Właścicielem wybudowanych instalacji w ramach projektu będzie Gmina. Utrzymanie rezultatów projektu do czasu związania umową tj. w okresie nie krótszym niż tzw. okres trwałości projektu, zagwarantuje Rada Miasta. Nowo wybudowana infrastruktura zostanie przeniesiona jak środek trwały i eksploatowana przez podległe Gminie jednostki organizacyjne wymienione powyżej. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą pokrywane przez budżet Miasta.

Na realizację przedmiotowego projektu, Gmina poniosła wydatki, które były dokumentowane wystawianymi na Miasto przez wykonawców/dostawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wykonana infrastruktura 7 instalacji fotowoltaicznych nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne na realizację projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykonana infrastruktura 7 instalacji fotowoltaicznych nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. W związku powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizował projekt dofinansowany ze środków RPO na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu była budowa 7 nowych instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej położonych na terenie Miasta, tj.: Szkoły Podstawowej Nr 4, Przedszkola Publicznego nr 6, Przedszkola Publicznego Nr 2, Przedszkola Publicznego Nr 9, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na dwóch działkach oraz Szkoły Podstawowej Nr 3. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej Gminy oraz redukcja emisji CO2 do atmosfery. Do celów szczegółowych należy zaliczyć: ograniczenie wykorzystania pierwotnej energii elektrycznej, zwiększenie udziału OZE w ogólnym bilansie energetycznym Gminy, podniesienie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego oraz zmniejszenie strat przesyłowych, ograniczenie rocznego zużycia energii elektrycznej przez budynki użyteczności publicznej, uniezależnienie regionu od dostaw energii ze źródeł zewnętrznych, budowa nowej infrastruktury wykorzystywującej OZE do produkcji energii, poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej. Właścicielem wybudowanych instalacji w ramach projektu będzie Gmina. Utrzymanie rezultatów projektu do czasu związania umową tj. w okresie nie krótszym niż tzw. okres trwałości projektu, zagwarantuje Rada Miasta. Nowo wybudowana infrastruktura zostanie przeniesiona jak środek trwały i eksploatowana przez podległe Gminie jednostki organizacyjne wymienione powyżej. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą pokrywane przez budżet Miasta. Na realizację przedmiotowego projektu, Gmina poniosła wydatki, które były dokumentowane wystawianymi na Miasto przez wykonawców/dostawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wykonana infrastruktura 7 instalacji fotowoltaicznych nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. W ramach realizowanego zadania Wnioskodawca nie dokonuje zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa tj. ustawą o samorządzie gminnym, tym samym dokonując zakupów na potrzeby budowy instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w omawianej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując przedmiotowe zadanie, nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Reasumując Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne na realizację projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej