Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.227.2019.1.NK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.227.2019.1.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną wpisaną do KRS. Nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, podpisując umowę o warunkach i sposobie realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność.

Z przyznanej dotacji, Wnioskodawca będzie korzystać do roku 2023. Stowarzyszenie w ramach umowy realizuje i będzie realizować w ramach PROW 2014-2020 Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader, poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W zakresie poddziałania 19.3 będą realizowane projekty współpracy.

W ramach projektu współpracy będą finansowane koszty administracyjne (opłaty księgowe, bankowe), marketingowe (zakup materiałów promocyjno-informacyjnych, zakup aplikacji turystycznej, gadżetów promocyjnych, udział w imprezach plenerowych), koszty poniesione z tytułu organizacji wyjazdów (zakup usług hotelowych, ubezpieczeń, wyżywienie, transport uczestników).

Płatnikiem zawartych umów na realizację projektów jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Realizując projekty w ramach inicjatywy Leader, Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego dochodu. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020.

Z poddziałania 19.4 finansowane są koszty utrzymania biura (zakup materiałów biurowych i wyposażenia, najem, środki czystości, wynagrodzenie pracowników, koszty administracyjne, opłaty księgowe), koszty szkoleniowe dla pracowników biura, członków Zarządu i Rady, koszty promocji.

Najważniejszym zadaniem LGD będzie przygotowanie konkursów dotacyjnych, ogłaszanie naborów wniosków, wybór projektów do dofinansowania, w przypadku projektów grantowych również rozliczenie, kontrola oraz monitoring. W ramach działalności Stowarzyszenia, w tym wdrażania projektów unijnych, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 nie będzie ono osiągało żadnego dochodu. Nabyte towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT ponoszony w ramach realizacji wszystkich działań prowadzonych przez Lokalną Grupę Działania stanowi koszt kwalifikowany i podlega refundacji lub udzielany jest w formie ryczałtu. Stowarzyszanie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją zadań wymienionych we wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się w poz. 69 wniosku ORD-IN na art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w związku z faktem, że towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej