Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.224.2019.1.JŻ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.224.2019.1.JŻ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 19 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przystąpiła do projektu pn. (). Zadanie jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach EPOWŚ na lata 2014-2020, Działania 7.4. Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wniosek o dofinansowanie przeszedł pozytywną ocenę i znalazł się na liście projektów rekomendowanych do dofinansowania.

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącej infrastruktury sportowej tj. boiska szkolnego na boisko wielofunkcyjne o nawierzchni z trawy syntetycznej (zawierające: pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej i piłki nożnej, dwa pełnowymiarowe boiska do koszykówki, pełnowymiarowe boisko do siatkówki i kort tenisowy) wraz z montażem wyposażenia sportowego w celu wzmacniania sprawności fizycznej uczniów oraz doposażenie w pomoce i sprzęt dydaktyczny pracowni matematycznej, matematyczno-przyrodniczej, z funkcją pracowni fizycznej i chemicznej.

Nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne stworzy warunki do efektywniejszego nauczania uczniów, które dostosowane będzie do różnych potrzeb i poziomów edukacyjnych. Ponadto narzędzia te przyczynią się do rozwijania uzdolnionych uczniów, dzięki samodzielnemu wykonywaniu doświadczeń i eksperymentów pod opieką nauczycieli.

Boiska będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie bezpłatne. Z boisk i doposażonych pracowni matematyczno-przyrodniczych będą korzystać dzieci, młodzież, uczniowie Szkoły Podstawowej .

Okres realizacji zadania zaplanowany został do czerwca 2020 r.

Wartość ogółem projektu to zł brutto. Planowane dofinansowanie jest na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych i wynosi zł, w tym: środki UE zł, środki Budżetu Państwa . Wkład własny szacowany jest na poziomie zł.

Koszty projektu obejmują wykonanie:

  • Nadzoru inwestorskiego/autorskiego;
  • Robót budowlanych;
  • Promocji projektu;
  • Zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Gmina składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę .

Towary i usługi nabyte przez Gminę do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Cel projektu określono jako: Poprawa dostępności i warunków technicznych do wysokiej jakości kształcenia w Publicznej Szkole Podstawowej.

Beneficjent Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt, nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych. W związku z czym nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmujące edukację publiczną (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Budynek szkoły podstawowej po przebudowie boiska oraz doposażeniu pracowni szkolnych nadal będzie pełnił funkcję budynku użyteczności publicznej, tj. budynku oświaty.

Realizacja projektu będzie niosła za sobą szereg korzyści społeczno-gospodarczych takich jak:

  • poprawę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej;
  • wzrost aktywności fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej;
  • rozwój kompetencji niezbędnych na rynku pracy wśród dzieci i młodzieży szkolnej;
  • poprawę estetyki przestrzeni publicznej;
  • zwiększenie liczby miejsc publicznych umożliwiających spędzanie czasu wolnego na świeżym powietrzu poprzez wykonanie zewnętrznej infrastruktury sportowej;
  • dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniających się potrzeb dzieci i młodzieży oraz dyktowanych przez zapotrzebowanie na rynku pracy;
  • doskonalenie kompetencji zawodowych wśród nauczycieli dzięki wyposażeniu sal dydaktycznych w sprzęt umożliwiający stosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych;
  • zapobieganie patologiom społecznym;
  • dbałość o wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, w tym dzieci o specjalnych potrzebach wychowawczych i edukacyjnych;
  • propagowanie zdrowego stylu życia;
  • doskonalenie programów kształcenia na różnych szczeblach edukacji.

Grupą docelową projektu są dzieci i młodzież szkolna uczęszczająca w tym momencie do Szkoły Podstawowej ., jak również dzieci, które pójdą do szkoły w kolejnych latach jej funkcjonowania, ale także kadra pedagogiczna.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji będzie Gmina , która będzie go nadal wykorzystywać do realizacji swoich ustawowych zadań. Zapewni ona w budżecie środki finansowe niezbędne do utrzymania projektu w celu zapewnienia trwałości powstałej infrastruktury, zaplanuje również nakłady techniczne i finansowe niezbędne na utrzymanie projektu po zakończeniu jego realizacji. Obiektem szkoły będzie zarządzał dyrektor Szkoły Podstawowej . Gmina posiada zabezpieczone oraz zabezpieczy na lata kolejne środki finansowe na bieżące funkcjonowanie i utrzymanie infrastruktury w corocznym budżecie. Majątek zostanie przekazany jednostce w nieodpłatne administrowanie. Gmina posiada odpowiednie kadry z doświadczeniem (również w ramach placówek), niezbędnym do użytkowania obiektów, bieżącej obsługi, konserwacji i ewentualnych napraw.

Zgodnie z założeniami projektu, opisanymi w Studium Wykonalności, projekt nie należy do kategorii projektów generujących dochód określonych na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu zapisów art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013.

Szkoła objęta projektem nie uzyskuje przychodów z tytułu działalności prowadzonej odpłatnie, dzierżawy, wynajmu czy użyczenia sal, pomieszczeń. Produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i po zakończeniu również nie będą przedmiotem wynajmu, dzierżawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zrealizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabyte przez Gminę do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotowy projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych. W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w związku z realizacją projektu, który nie służy czynnościom opodatkowanym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Gmina w związku z realizacją projektu pn. () nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowo, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14 na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej