
Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 2 i 3 stycznia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina X. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina X. realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Projekt jest przedsięwzięciem partnerskim. Liderem projektu jest Miasto X. a partnerami są Gmina X., Miasto i Gmina Y. oraz Gmina Z.
Celem projektu jest ....
W ramach projektu przewidziane są działania związane z ... w granicach administracyjnych Miasta X., Gminy X., Miasta i Gminy Y. oraz Gminy Z. Rezultaty będą odczuwalne bezpośrednio i natychmiastowo po zagospodarowaniu szlaku w 10 punktach etapowych.
Spływ kajakowy rzeką to wspaniała forma czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu, pozwalająca na poznanie walorów przyrodniczych, geograficznych oraz historycznych rzeki. Możliwość bliskiej obserwacji i obcowania z przyrodą tworzy niezastąpiony walor edukacyjny spływów.
Gmina X. będzie realizować projekt w zakresie rzeczowym obejmującym:
- przenoskę w miejscowości , gdzie wykonane zostaną miejsca wyjmowania i wodowania kajaków, ustawione zostaną drobne elementy małej architektury oraz tablica informacyjno-promocyjna;
- przenoskę przy młynie , gdzie wykonane zostaną miejsca wyjmowania i wodowania kajaków - 2 pomosty pływające wraz z urządzeniem brzegów - powyżej i poniżej przeszkody, wykonane zostaną ciągi piesze oraz schody, ustawione zostaną drobne elementy małej architektury oraz tablica informacyjno-promocyjna;
- likwidację przeszkody w , gdzie wykonane zostaną urządzenia umożliwiające ominięcie przeszkody (progu wodnego) wraz z oznakowaniem bezpiecznego ominięcia tej przeszkody;
- przystań kajakową przy punkcie widokowym w ., gdzie wykonana zostanie: przystań dla kajaków (miejsce ich wodowania i wyjmowania), pomostek pływający dostosowany do zmiennych poziomów lustra wody, punkt węzłowy do obsługi kajaków i rowerów. Usadowione zostaną drobne elementy małej architektury oraz tablica informacyjno-promocyjna;
- likwidację przeszkody w ., gdzie wykonane zostaną urządzenia umożliwiające ominięcie przeszkody (progu wodnego) wraz z oznakowaniem bezpiecznego ominięcia tej przeszkody;
Kluczowym rezultatem projektu będzie poprawa jakości oraz zwiększenie dostępności usług turystycznych na terenie powiatu... Dostęp do infrastruktury będzie nieograniczony i bezpłatny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Gmina w związku z inwestycją nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina X. w związku z realizacją inwestycji pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Gminę X. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina X. nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż zakup towarów i usług związanych z inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Gminę w ramach realizowanej inwestycji nie służą/nie będą służyć jak wynika z wniosku do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. .
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
