Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.132.2019.1.AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.132.2019.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie projektu pn. XXX w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, Działania 9.2 Regionalna Infrastruktura Kolejowa, Poddziałania 9.2.2 Regionalna infrastruktura kolejowa współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu polegała będzie na opracowaniu dokumentacji przygotowawczej przez Stowarzyszenie, w ramach którego wykonana zostanie szczegółowa inwentaryzacja linii kolejowych, a następnie opracowane studium wykonalności uwzględniające zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami, a w szczególności:

  • karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport OOŚ (w przypadku jeżeli będzie postanowienie o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko) w celu podjęcia decyzji finansowych i rzeczowych w zakresie planowanej rewitalizacji,
  • program funkcjonalno-użytkowy.

Powyższe prace i dokumentacja ma być podstawą do wykonania inwestycji polegającej na remoncie, modernizacji, przebudowie i budowie infrastruktury X., a w szczególności:

  1. całkowita wymiana nawierzchni na nową, przystosowaną do wyższych prędkości i przenoszenia większych nacisków osiowych wraz z remontem i zabezpieczeniem skarp przekopów, rozjazdów i przejazdów kolejowo- drogowych,
  2. przebudowa lub wzmocnienie podtorza wraz z remontem odwodnienia,
  3. budowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w tym modernizacja napędów rozjazdów kolejowych,
  4. budowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przejazdach kolejowych -drogowych,
  5. przebudowa kabli teletechnicznych oraz ich odtworzenie na posterunkach ruchu,
  6. budowa szaf telekomunikacyjnych i interfejsów,
  7. wykonanie nowych przyłączy energetycznych i budowa nowego oświetlenia wraz z zastosowaniem pełnej automatyki sterowania oświetleniem na przejazdach kolejowo-drogowych,
  8. budowa nowego oświetlenia peronów na stacjach i przystankach osobowych,
  9. budowa nowych i przebudowa istniejących peronów do obowiązujących standardów wraz z wykonaniem odwodnienia na stacjach i przystankach osobowych, w tym dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania,
  10. remont budynków pełniących funkcje techniczno-ruchowe w N. D. G. i S. wraz z dostosowaniem budynków dla potrzeb nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, teletechniki oraz obsługi pojazdów kolejowych,
  11. remont (rewitalizacja) mostu obrotowego oraz mostów stałych,
  12. remont (rewitalizacja) przepustów.

Stowarzyszenie prowadzi w przeważającej części działalność w zakresie wykonywania przewozów kolejowych osób opodatkowaną w całości podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Poza wyżej określoną działalnością przeważającą Towarzystwo prowadzi działalność w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową opodatkowaną w całości podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Sporadyczną działalnością jest wykonywanie przewozów kolejowych towarów opodatkowaną w całości podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Działalnością dodatkową jest sprzedaż książek o X. opodatkowaną w całości podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 650, z późn. zm.) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Towarzystwu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - zakupione towary i usługi będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej