Brak prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu (remont kaplicy oraz poprawa infrastruktury zabytkowego parku). - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.99.2019.1.AO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.04.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.99.2019.1.AO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu (remont kaplicy oraz poprawa infrastruktury zabytkowego parku).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań, których przedmiotem jest ochrona i opieka nad zabytkami położonymi na obszarze Gminy.

Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. (), na który zawarto umowę o przyznaniu pomocy ze środków Unii Europejskiej z Województwem (). Projekt będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich operacja typu Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego.

Budynek Kaplicy (.), zbudowany został w stylu neogotyckim, murowany z cegły, tynkowany. Kaplica z domem () i szkołą parafialną znajduje się pod ochroną konserwatora, wpisana została do rejestru zabytków województwa.

Program robót budowlanych przy zabytku obejmuje między innymi prace:

  1. Prace przygotowawcze,
  2. Cokół,
  3. Ściana zewnętrzna,
  4. Prace w obrębie detalu,
  5. Prace w obrębie detalu ze stali,
  6. Prace w obrębie kominów,
  7. Stolarka,
  8. Pokrycie dachu,
  9. Prace dot. schodów,
  10. Pozostałe roboty niezbędne dla utrzymania dobrej kondycji technicznej elewacji jego warstw tynkarskich i powłok malarskich o jasnej kolorystyce, montaż tabliczki Zabytek Chroniony Prawem.

Poprawa infrastruktury Zabytkowego Parku zostanie zrealizowana poprzez renowację faszyny na stawach, wraz z aplikacją preparatu do rekultywacji wody. Prace obejmują następujący zakres:

  1. Roboty rozbiórkowe, budowlane i ziemne,
  2. Roboty budowlane w zakresie opaski brzegowej,
  3. Uzdatnienie wód powierzchniowych.

W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięta poprawa atrakcyjności turystycznej i kulturalnej obszaru Gminy. Realizowana przez Beneficjenta operacja prowadzić będzie do poprawy stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego terenu Gminy.

Całkowita wartość projektu wynosi: 468 502,20 zł w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wynosi: 297 348,00 zł co stanowi 63,63% kosztów kwalifikowalnych operacji. Wartość realizacji projektu: pn. () stanowi: 412 241,63 zł. Natomiast wartość projektu () wynosi: 56 260,57 zł.

Gmina uwzględniła w budżecie przedmiotowej operacji koszty podatku VAT jako koszty kwalifikowalne projektu i tym samym otrzymała do nich dofinansowanie. Podatek może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. () w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina będzie ponosić wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotowego projektu. Wydatki te dokumentowane będą wystawionymi na Gminę przez Wykonawców fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, ale nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu. W oparciu o infrastrukturę wyremontowaną i powstałą w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona odpłatna działalność gospodarcza. Zrewitalizowany teren Zabytkowego Parku będzie służył celom publicznym stanowiąc miejsce spotkań mieszkańców, a także organizacji bezpłatnych imprez o charakterze artystycznym i kulturalnym. Będzie on ogólnodostępny, a z tytułu użytkowania Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.

Natomiast remont Kaplicy () obejmuje prace na zewnątrz budynku. W wewnątrz nie będą prowadzone żadne prace remontowe, które umożliwiłyby jego wykorzystanie w celach gospodarczych.

Celem omawianego projektu jest jedynie poprawa i ochrona przed całkowitą dewastacją zabytku jakim jest Kaplica. Przedmiotowa infrastruktura będzie służyła celom edukacyjnym, kulturalnym i promocyjnym Gminy. W oparciu o wyremontowany w ramach projektu obiekt Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności gospodarczej. Opisany we wniosku projekt będzie zrealizowany w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.). Tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania w całości lub w części naliczonego podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. () w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich operacja typu Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w całości lub w części naliczonego podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. () w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich operacja typu Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Gmina w ramach operacji zrealizuje projekt polegający na rewitalizacji Kaplicy i poprawy zabytkowego Parku. Mieszkańcy Gminy korzystają i będą korzystać nieodpłatnie ze zrewitalizowanego w ramach projektu zabytku i infrastruktury. Realizacja przedmiotowego projektu nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej.

Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Gminę w związku z remontem Kaplicy oraz poprawą infrastruktury Zabytkowego Parku nie mają/nie będą miały związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Gmina w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 przedmiotowej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. w przypadku, gdy takie czynności wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Przedmiotowe zadanie należy do zakresu zadań własnych gminy, do realizacji którego Gmina jest uprawniona ustawą o samorządzie gminnym i nie stanowi czynności opodatkowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, gdyż omawiany projekt nie ma charakteru komercyjnego.

Mając na względzie fakt, że remontowana zabytkowa infrastruktura Kaplicy oraz Park, będzie służyć Gminie jedynie na potrzeby realizacji jej zadań własnych, to w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie wykonywała świadczeń podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Gmina będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, lecz nie będzie mogła dokonywać odliczeń kwot podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Wobec powyższego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania w drodze do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na projekt pn.: () jak i po jego zakończeniu. Według przepisów ustawy o samorządzie gminnym, realizacja projektu należy do zakresu zadań własnych Gminy. Ponadto Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w ramach projektu. W związku z powyższym, podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich został uznany jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań, których przedmiotem jest ochrona i opieka nad zabytkami położonymi na obszarze Gminy. Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. (), na który zawarto umowę o przyznaniu pomocy ze środków Unii Europejskiej z Województwem. Projekt będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich operacja typu Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego. Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał na program robót budowlanych oraz ich zakres. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięta poprawa atrakcyjności turystycznej i kulturalnej obszaru Gminy. Realizowana przez Beneficjenta operacja prowadzić będzie do poprawy stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego terenu Gminy. Wnioskodawca będzie ponosić wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotowego projektu. Wydatki te dokumentowane będą wystawionymi na Gminę przez Wykonawców fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Gmina jak wcześniej wskazano jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, ale nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu. W oparciu o infrastrukturę wyremontowaną i powstałą w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona odpłatna działalność gospodarcza. Zrewitalizowany teren Zabytkowego Parku będzie służył celom publicznym stanowiąc miejsce spotkań mieszkańców a także organizacji bezpłatnych imprez o charakterze artystycznym i kulturalnym. Park ten będzie ogólnodostępny, a z tytułu użytkowania Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Natomiast remont Kaplicy () obejmuje prace na zewnątrz budynku. W wewnątrz nie będą prowadzone żadne prace remontowe, które umożliwiłyby jego wykorzystanie w celach gospodarczych. Celem omawianego projektu jest jedynie poprawa i ochrona przed całkowitą dewastacją zabytku jakim jest Kaplica. Przedmiotowa infrastruktura będzie służyła celom edukacyjnym, kulturalnym i promocyjnym Gminy. W oparciu o wyremontowany w ramach projektu obiekt Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności gospodarczej. Opisany we wniosku projekt będzie zrealizowany w związku z działalnością statutową gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany we wniosku projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, bowiem zadanie będzie wykonywane w ramach zadań publicznoprawnych Gminy, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją tego zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jak wskazano we wniosku, Gmina nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Zrewitalizowany teren Zabytkowego Parku będzie ogólnodostępny, a z tytułu użytkowania Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Natomiast remont Kaplicy () obejmuje prace na zewnątrz budynku, z kolei w wewnątrz nie będą prowadzone żadne prace remontowe, które umożliwiłyby jego wykorzystanie w celach gospodarczych. Celem omawianego projektu jest jedynie poprawa i ochrona przed całkowitą dewastacją zabytku jakim jest Kaplica. Przedmiotowa infrastruktura będzie służyła celom edukacyjnym, kulturalnym i promocyjnym Gminy.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego w jakiejkolwiek części związanego z opisanym wyżej projektem, w oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: (), Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a nabyte towary i usług w celu realizacji ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do odzyskania podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej