Podstawą opodatkowania w przedstawionym powyżej przypadku będzie kwota wypłaconego wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.303.2022.4.PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.303.2022.4.PJ

Temat interpretacji

Podstawą opodatkowania w przedstawionym powyżej przypadku będzie kwota wypłaconego wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o kwotę podatku u źródła. Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie zmiany podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2022 r., który w zakresie podatku od towarów i usług dotyczył wliczenia podatku u źródła do podstawy opodatkowania usług (...) świadczonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz korekty podstawy opodatkowania w przypadku uzyskania zwrotu całej kwoty podatku u źródła przez usługobiorcę wpłynął 13 czerwca 2022 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 12 września 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 6 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca świadczy usługi (...).

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: ustawa o CIT (Dz. U. 2021 poz. 1800 z późn. zm.). Wnioskodawca zamierza zawierać transakcje z zagranicznymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Ze względu na fakt, iż transakcje w zakresie (...) są płacone z wyprzedzeniem, Wnioskodawca ma obawy, iż w pewnych sytuacjach związanych z codziennymi relacjami z Klientem nie będzie on w stanie w określonym terminie okazać ważnego certyfikatu rezydencji do dnia wypłaty w związku z tym zagraniczny podmiot będzie musiał pobrać podatek u źródła za granicą, zgodnie z treścią zagranicznych przepisów.

Wnioskodawca zamierza zawierać transakcje w ramach których ciężar podatku u źródła będzie przerzucany na odbiorcę usługi. Wartość wynikająca z treści umowy ma być wartością końcowo otrzymaną przez Wnioskodawcę po odjęciu podatku. Wnioskodawca zamierza skorzystać z tzw. mechanizmu ubruttowienia związanego z tematyką podatku u źródła. Mechanizm ubruttowienia prezentuje się następująco. Przy założeniu stawki podatku wynoszącego 20% i kwoty płatności umówionej z kontrahentem w wysokości 100, zastosowanie ubruttowienia powoduje, że do zapłaty jest 125, z czego 25 trafi jako podatek u źródła do zagranicznego urzędu skarbowego a 100 zostanie wypłacone kontrahentowi.

W uzupełnieniu, w odpowiedzi na pytania wskazali Państwo, że:

Umowa będzie posiadać zapisy, iż podatek u źródła będzie obciążać Klienta Wnioskodawcy. Oznacza to, że Wnioskodawca docelowo będzie chciał otrzymać kwotę wskazaną w umowie. Na przykładzie umowa będzie wskazywać kwotę x. Przy umowie nieprzewidującej mechanizmu ubruttowienia Wnioskodawca otrzymałby kwotę x - pobrany podatek u źródła. W celu otrzymania wynagrodzenia wskazanego w umowie (kwoty x) Wnioskodawca wskazał w umowie, że to Klienta Wnioskodawcy będzie obciążał ten podatek. Docelowo więc całkowita kwota będzie wynosić x + podatek u źródła, a Wnioskodawca otrzyma kwotę x. Tym samym kwota należna Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług (...) będzie obejmować podatek u źródła, gdyż ta kwota ma docelowo obciążyć Klienta Wnioskodawcy, zwiększyć wartość transakcji, aby Wnioskodawca w ujęciu końcowym otrzymał kwotę docelowo wskazaną w umowie (kwotę x).

Wskazali Państwo, że zadali pytanie 3 w brzmieniu następującym: Czy otrzymana kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę pobranego podatku u źródła) związana ze świadczeniem usług (...) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powiększona o podatek u źródła, zgodnie z tzw. mechanizmem ubruttowienia będzie stanowić dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT)? Oczekują więc Państwo, że organ podatkowy odpowie na pytanie czy kwota podatku u źródła stanowi także podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Wskazali Państwo, że kwota ta jest związana z usługą (...), gdyż powiększa wartość transakcji (x + podatek u źródła), aby docelowo otrzymać wynagrodzenie w kwocie x. Nie zmienia to jednak faktu, że to po stronie organu podatkowego leży obowiązek przedstawienia czy kwota podatku u źródła obciążająca zgodnie z umową Klienta Wnioskodawcy, stanowi dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania.

Dodatkowo wskazali Państwo, że celowo we wniosku a w szczególności w pytaniach posługiwali się następującymi pojęciami: kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) oraz kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o kwotę podatku u źródła. W ten sposób Wnioskodawca oddzielił samą wartość transakcji niezwiązaną z podatkiem u źródła kwotę x, którą docelowo miał otrzymać od Klienta Wnioskodawcy od kwoty powiększonej o kwotę podatku u źródła czyli kwoty x + kwota podatku u źródła.

Klient Wnioskodawcy zgodnie z umową nie będzie zwracać Wnioskodawcy kwoty podatku u źródła. Kwota ta ze względu na fakt, że będzie obciążać z perspektywy ekonomicznej Klienta Wnioskodawcy będzie także mu należna w przypadku jej zwrotu przez organ podatkowy. Wnioskodawca nie będzie rościł sobie prawa do tej kwoty.

W odniesieniu natomiast do drugiej części pytania Wnioskodawca pragnie wskazać, że sama wartość usługi (kwota x bez kwoty podatku u źródła) po dokonaniu zwrotu całej kwoty podatku u źródła dla Klienta Wnioskodawcy przez odpowiedni organ podatkowy nie będzie podlegać obniżeniu.

Wskazali Państwo, że jednym ze zdarzeń przyszłych jest następujące pytanie: Czy otrzymana kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę pobranego podatku u źródła) związana ze świadczeniem usług (...) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powiększona o podatek u źródła, zgodnie z tzw. mechanizmem ubruttowienia będzie stanowić dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT)?

Pytanie powyższe ma na celu ustalić czy wartość podatku u źródła stanowi dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania na gruncie ustawy o VAT zgodnie z art. 29a ust. 1, a tym samym czy wchodzi w zakres wartości usługi (kwoty należnej Wnioskodawcy). Wnioskodawca może zapewnić, że wartość usługi niezwiązana z podatkiem u źródła nie będzie ulegać zmianie po odzyskaniu podatku u źródła, jednak istotne znaczenie dla odpowiedzi na te pytanie ma kwestia rozstrzygnięcia zdarzenia przyszłego (pytania) wskazanego wyżej przez Wnioskodawcę. Jeżeli organ podatkowy uzna, że wartość podatku u źródła wchodzi dla Wnioskodawcy w zakres podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, oznacza to, że po jego odzyskaniu przez Klienta Wnioskodawcy wartość usługi (kwota należna Wnioskodawcy) będzie podlegać obniżeniu. A contrario jeżeli kwota podatku u źródła nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, to nawet po jego odzyskaniu przez Klienta Wnioskodawcy wartość ta nie wpłynie na całkowitą wartość usługi (kwoty należnej Wnioskodawcy).

W związku z tym wartość usługi niezwiązana z podatkiem u źródła nie będzie podlegać obniżeniu, jednak kwestia tego czy kwota podatku u źródła będzie miała wpływ na podstawę opodatkowania na gruncie ustawy o VAT należy do obowiązków organu podatkowego.

Odpowiedź na tę kwestię ustali czy w przypadku odzyskania kwoty podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy wartość podatku u źródła pomniejszy wartość podstawy opodatkowania (w przypadku gdy wartość podatku u źródła będzie uznana przez organ podatkowy za wchodzącą w zakres podstawy opodatkowania) albo nie będzie pomniejszać wartości podstawy opodatkowania (w przypadku gdy wartość podatku u źródła nie będzie uznana przez organ podatkowy za wchodzącą w zakres podstawy opodatkowania).

Dodatkowo wskazali Państwo, że celowo we wniosku a w szczególności w pytaniach posługiwali się następującymi pojęciami: kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) oraz kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o kwotę podatku u źródła. W ten sposób Wnioskodawca oddzielił samą wartość transakcji niezwiązaną z podatkiem u źródła kwotę x, którą docelowo miał otrzymać od Klienta Wnioskodawcy od kwoty powiększonej o kwotę podatku u źródła czyli kwoty x + kwota podatku u źródła.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług

1.Czy otrzymana kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę pobranego podatku u źródła) związana ze świadczeniem usług (...) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powiększona o podatek u źródła, zgodnie z tzw. mechanizmem ubruttowienia będzie stanowić dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT)? (oznaczone we wniosku nr 3)

2.Czy w przypadku uzyskania zwrotu całej kwoty podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy (metodą ubruttowienia) ze względu na późniejsze otrzymanie certyfikatu rezydencji, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty podstawy opodatkowania podatku od towarów i usług zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT? (oznaczone we wniosku nr 5)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku do towarów i usług

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez niego kwota wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła), powiększona o podatek u źródła, zgodnie z tzw. mechanizmem ubruttowienia będzie stanowić dla Wnioskodawcy podstawę opodatkowania zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku. Przepis ten bezpośrednio przedstawia, iż wszystkie kwoty podatku, z wyjątkiem podatku od towarów i usług wchodzą w zakres podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo w powyższym przypadku wartość podatku VAT nie będzie miała wpływu na podstawę opodatkowania, gdyż nie wystąpi ona na fakturze (alternatywnie wystąpi stawka NP) ze względu na art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania w przedstawionym powyżej przypadku będzie kwota wypłaconego wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o kwotę podatku u źródła.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uzyskania zwrotu całej kwoty podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy (metodą ubruttowienia) ze względu na późniejsze otrzymanie certyfikatu rezydencji Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty podstawy opodatkowania podatku od towarów i usług zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, przy czym zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do posiadania dokumentacji. Momentem umożliwiającym wystawienie faktury korygującej będzie zdaniem Wnioskodawcy moment powzięcia wiadomości o zwrocie podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy.

Zgodnie z Polskimi przepisami, które zdaniem Wnioskodawcy mogą także wystąpić za granicą, w przypadku zastosowania mechanizmu ubruttowienia kwotę zwrotu podatku po złożeniu odpowiedniego wniosku wraz z certyfikatem rezydencji w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji otrzymuje Klient Wnioskodawcy, na którego przeniesiony został ciężar podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w pierwotnym momencie uzyskania wynagrodzenia przez Wnioskodawcę stosując mechanizm ubruttowienia wartość podstawy opodatkowania będzie wynosić kwotę wynagrodzenia (pomniejszoną o podatek u źródła) powiększoną o podatek u źródła. Wartość podatku VAT w tym zakresie nie będzie wpływać na podstawę opodatkowania, gdyż na fakturze nie wystąpi stawka podatku (ewentualnie będzie to stawka NP), ponieważ miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika będzie zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą będzie posiadać siedzibę działalności. Kwestią sporną powyższego pytania jest moment gdy Klient Wnioskodawcy po późniejszym uzyskaniu certyfikatu rezydencji Wnioskodawcy złoży wniosek o nadpłatę oraz uzyska zwrot tego podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej przez niego sytuacji zastosowanie znajdzie przypadek wynikający z art. 29 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT. W momencie uzyskania przez Klienta Wnioskodawcy zwrotu podatku u źródła wartość ta pomniejszy podstawę opodatkowania VAT. Będzie to kwota, która będzie dotyczyć udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Z powyższego przepisu nie wynika, iż taka obniżka musi wynikać z woli sprzedającego. Fakt uzyskania zwrotu podatku przez Klienta Wnioskodawcy powoduje, że kwota całkowita transakcji ulega zmniejszeniu wskutek obniżki ceny. Nie ma w tym zakresie znaczenia, że to nie sprzedawca miał wpływ na obniżkę ceny, a odpowiednio zagraniczny organ podatkowy, który zdecydował się zwrócić podatek Klientowi Wnioskodawcy.

W takiej więc sytuacji zastosowanie znajdzie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. W momencie, gdy Klient Wnioskodawcy uzyska zwrot podatku Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty faktury VAT, w której wartość podatku u źródła odzyskanego przez Klienta Wnioskodawcy pomniejszy podstawę opodatkowania podatku od towarów i usług. Dodatkowym elementem niezbędnym dla Wnioskodawcy będzie kwestia dodatkowej dokumentacji, jednakże zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy o VAT warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;

4)(uchylony)

5)wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

W związku z powyższym przepisem wymóg posiadanej dokumentacji nie wystąpi, ponieważ świadczone usługi będą na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych, gdzie zgodnie z art. 28 ust 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Mając powyższe na względzie zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uzyskania zwrotu całej kwoty podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy (metodą ubruttowienia) ze względu na późniejsze otrzymanie certyfikatu rezydencji Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty podstawy opodatkowania podatku od towarów i usług zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, przy czym zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do posiadania dokumentacji. Momentem umożliwiającym wystawienie faktury korygującej będzie zdaniem Wnioskodawcy moment powzięcia wiadomości o zwrocie podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

1)terytorium kraju - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

4)terytorium państwa członkowskiego - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

5)terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Przepisy te określają, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania.

Przepis art. 29a ust. 6 ustawy dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Do podstawy opodatkowania wchodzą zgodnie z powyższym przepisem inne podatki lub obciążenia publicznoprawne związane z transakcją, np. akcyza lub cło.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Jest to więc świadczenie pieniężne nieekwiwalentne (w zamian za wpłacony podatek podatnikowi nie przysługuje wzajemne świadczenie ze strony podmiotu publicznego – Państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego). Z tych też względów podatek nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega „refakturowaniu”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza zawierać transakcje w ramach których ciężar podatku u źródła będzie przerzucany na odbiorcę usługi, w pewnych sytuacjach zagraniczny podmiot będzie musiał pobrać podatek u źródła za granicą, zgodnie z treścią zagranicznych przepisów. Wartość wynikająca z treści umowy ma być wartością końcowo otrzymaną przez Wnioskodawcę po odjęciu podatku u źródła. Kwota należna Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług (...) będzie obejmować podatek u źródła, gdyż ta kwota ma docelowo obciążyć Klienta Wnioskodawcy, zwiększyć wartość transakcji, aby Wnioskodawca w ujęciu końcowym otrzymał kwotę docelowo wskazaną w umowie.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 zasadą generalną jest to, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Jednocześnie wśród elementów, które są w szczególności wliczane do podstawy opodatkowania ustawa wymienia podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze.

Należy zauważyć, że tak zwany podatek u źródła jest, co do zasady, pobierany z wynagrodzenia należnego usługodawcy. Mimo że zmniejsza kwotę do wypłaty kontrahentowi, jednak nie zmniejsza samego wynagrodzenia. Podatek ten jest pobierany przez płatników, których stałe miejsce pobytu (miejsce zamieszkania, siedziba, lub tzw. zagraniczny zakład w państwie) znajduje się w kraju, w którym osiągany jest przychód. Podatek ten jest potrącany z wynagrodzenia usługodawcy.

W analizowanej sprawie zastosowano mechanizm „ubruttowienia” ceny powodujący, że w ujęciu końcowym otrzymacie Państwo kwotę docelowo wskazaną w umowie (niepomniejszoną o kwotę podatku u źródła). Państwa Klient poniesie koszt podatku u źródła, zatem Wnioskodawca niejako przerzuca na nabywcę ciężar tego podatku w cenie usługi i tym samym kwota podatku u źródła stanowi element wynagrodzenia z tytułu sprzedaży, a tym samym element podstawy opodatkowania VAT. Jednocześnie podatek u źródła nie jest podatkiem od towarów i usług, czyli podatkiem który nie wchodzi do podstawy opodatkowania.

Tym samym skoro kwota należna Państwu z tytułu świadczenia usług (...) obejmuje wartość wynagrodzenia wskazanego w umowie (kwota x) oraz podatek u źródła (który zgodnie z umową obciąża Państwa Klienta) to stanowi ona podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jest to bowiem kwota, jaką mają Państwo otrzymać od usługobiorcy (czyli podstawa opodatkowania stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy) skalkulowana w sposób uwzględniający jej element jakim jest zgodnie z art. 29a ust. 6 pkt 1 kwota podatku, którą usługobiorca (jako płatnik) pobiera i uiszcza w kraju w którym osiągacie dochód z tytułu świadczenia usług. Nie ma przy tym znaczenia, że nie dysponujecie Państwo kwotą podatku u źródła, bowiem jest on odprowadzany przez usługobiorcę.

Podsumowując, do podstawy opodatkowania należy wliczyć podatek u źródła, będący częścią składową wynagrodzenia od nabywcy z tytułu świadczenia usług.

Należy zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że podstawą opodatkowania w przedstawionym powyżej przypadku będzie kwota wypłaconego wynagrodzenia (pomniejszona o kwotę podatku u źródła) powiększona o kwotę podatku u źródła.

Tym samym państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości wyrażonych w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 5 jest możliwość dokonania korekty podstawy opodatkowania podatku od towarów i usług w przypadku uzyskania zwrotu całej kwoty podatku u źródła przez Klienta Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy,

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy,

Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.

Uzyskanie przez usługobiorcę zwrotu całej kwoty podatku u źródła powoduje de facto obniżenie ceny (zmniejszenie wartości wynagrodzenia należnego od usługobiorcy z tytułu nabycia usługi). W związku z tym zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. obniżka ceny, powodująca konieczność obniżenia podstawy opodatkowania.

Jednocześnie, ponieważ dla opisanej usługi miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, na podstawie art. 29a ust. 13 i art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie musicie Państwo spełniać warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13. Natomiast za moment umożliwiający wystawienie faktury korygującej należy uznać moment powzięcia przez Państwa wiadomości o uzyskaniu zwrotu podatku u źródła przez Klienta.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy,

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy,

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie zmiany podstawy opodatkowania.

Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Przenosząc powyższe na grunt Państwa sprawy należy stwierdzić, że po zaistnieniu okoliczności zmieniających (obniżających) podstawę opodatkowania, czyli uzyskaniu przez Klienta zwrotu uiszczonego podatku u źródła i po uzyskaniu o tym informacji, winni Państwo wystawić fakturę korygującą, w której zostanie wykazana skorygowana wartość podstawy opodatkowania. Jednocześnie na gruncie podatku VAT brak jest przepisów, które wymagałyby udokumentowania przyczyn tej korekty.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczanego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania uchylonej interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytania w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności Organ nie jest uprawniony do weryfikacji kwot należnych Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług.

W sprawie przyjęto, że miejsce świadczenia usługi znajduje się poza terytorium RP, tak jak wskazano we wniosku (zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy nie jest określenie miejsca świadczenia (ani nie wskazano przepisów w tym zakresie jako wymagających interpretacji ani też nie zadano stosownego pytania), zatem okoliczność tę przyjęto jak we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-       Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).