Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z budową windy w części komercyjnej (...). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.676.2022.2.WN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.676.2022.2.WN

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z budową windy w części komercyjnej (...).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z budową windy w części komercyjnej  (...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem w dniu 19 października 2022 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2022 poz. 559 ze zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina wskazuje, iż posiada w swoim zasobie (...) w którym znajduje się lokal hotelowo - gastronomiczny odpłatnie udostępniany na cele komercyjne. Stanowi to powszechną praktykę w skali kraju zapewniającą efektywne wykorzystanie tego obiektu.

Gmina pragnie wskazać, iż komercyjne wykorzystanie budynków gminnych podmiotom zewnętrznym odbywa się / będzie odbywać się na podstawie zawieranych przez Gminę z tymi podmiotami umów najmu / dzierżawy powierzchni. Obrót z tego tytułu jest / będzie dokumentowany wystawianymi przez Gminę na te podmioty fakturami VAT z wykazaną w nich kwotą podatku. Z tytułu umowy najmu lokalu hotelowo - gastronomicznego Gmina pobiera / będzie pobierała określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny) które dokumentuje / zamierza dokumentować wystawianymi na Wynajmującego fakturami VAT. Faktury te Gmina ujmuje / zamierza ujmować w swoich rejestrach sprzedaży VAT należny z tego tytułu.

Dodatkowo Gmina pragnie wskazać, iż dzierżawca / najemca każdorazowo wyłaniany jest w postępowaniu przetargowym w związku z tym Gmina pragnie podkreślić, że wysokość czynszu będzie uwzględniać realia rynkowe.

Gmina pragnie również wskazać, że celem realizacji w/w zadań ponosi / ponosić będzie szereg wydatków inwestycyjnych na budynki gminne, w szczególności obecnie Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji pn. „….”. W ramach inwestycji Gmina zamierza wybudować windę osobową w części hotelowo - gastronomicznej (...).

Wydatki ponoszone na inwestycję są / będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców / wykonawców na Gminę fakturami, na których Gmina będzie oznaczona jako Nabywca przedmiotowych towarów i usług. Gmina wskazuje również, iż dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT od wydatków związanych z budową windy w części komercyjnej (...).

Dodatkowo Gmina uzupełniła opis sprawy, odnosząc się do pytań tut. Organu w następujący sposób:

Pyt. 1. Na jaki okres została zawarta umowa dzierżawy lokalu hotelowo - gastronomicznego?

Odpowiedź na pyt. 1.

Umowa najmu została zawarta na okres od (...) 2017 r. do (...) 2037 r.

Pyt. 2. Jaka jest wartość czynszu dzierżawnego w skali miesiąca i roku?

Odpowiedź na pyt. 2.

………… netto - miesięcznie

………. netto - rocznie

Pyt. 3. Ile wyniesie wartość poniesionych nakładów na inwestycję pn. „…..” z wyszczególnieniem wydatków związanych z budową windy w części dzierżawionego lokalu hotelowo - gastronomicznego?

Odpowiedź na pyt. 3.

Ogólna wartość nakładów wyniesie ………

Wydatki związane z budową windy wyniosą ……….

Pyt. 4. Czy i ewentualnie w jakim zakresie wartość poniesionych nakładów na wybudowanie windy zwiększy wartość czynszu dzierżawnego lub czy winda będzie przedmiotem odrębnej dzierżawy?

Odpowiedź na pyt. 4.

Wartość poniesionych nakładów nie zwiększy wysokości czynszu. Wartość czynszu została określona w wyniku przetargu na dzierżawę części hotelowo - gastronomicznej (...), a jego waloryzacja jest określona w warunkach zawartej umowy. Winda nie będzie przedmiotem odrębnej umowy dzierżawy.

Pyt. 5. Czy winda osobowa, którą zamierzacie Państwo wybudować, wykorzystywana będzie wyłącznie przez dzierżawcę części hotelowo - gastronomicznej (...) ?

Odpowiedź na pyt. 5.

Tak, wybudowana winda wykorzystywana będzie wyłącznie przez dzierżawcę.

Pyt. 6. Czy ww. winda osobowa będzie wykorzystywana również przez Państwa i ewentualnie do jakich czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku czy pozostających poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź na pyt. 6.

Wybudowana winda wykorzystywana będzie wyłącznie przez dzierżawcę.

Pytanie:

Czy Gmina jest / będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z budową windy w części komercyjnej (...) ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy wydatki poniesione na cele inwestycyjne realizowanego zadania można odliczyć VAT w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, w związku z wynajmowaniem powierzchni handlowo - gastronomicznej na podstawie umowy najmu lokalu, w odniesieniu do wydatków ponoszonych na budowę windy znajdującej się w tymże lokalu, powyższe przesłanki są / będą spełnione.

W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową windy osobowej.

Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu umowy najmu lokalu hotelowo - gastronomicznego w  (...) na podstawie umowy najmu, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z budową windy w części komercyjnej (...) oraz udostępnianiem tej części (...) Wynajmującym na podstawie umowy najmu, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z budową windy w ramach Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym,

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)

przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiadają Państwo w swoim zasobie (...) w którym znajduje się lokal hotelowo - gastronomiczny odpłatnie udostępniany na cele komercyjne. Komercyjne wykorzystanie budynków gminnych podmiotom zewnętrznym odbywa się / będzie odbywać się na podstawie zawieranych przez Gminę z tymi podmiotami umów najmu / dzierżawy powierzchni. Obrót z tego tytułu jest / będzie dokumentowany wystawianymi przez Państwa na te podmioty fakturami VAT z wykazaną w nich kwotą podatku. Z tytułu umowy najmu lokalu hotelowo - gastronomicznego pobierają Państwo / będą Państwo pobierać określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny) które dokumentują Państwo / zamierzają Państwo dokumentować wystawianymi na Wynajmującego fakturami VAT. Faktury te ujmują Państwo / zamierzają Państwo ujmować w swoich rejestrach sprzedaży VAT należny z tego tytułu. Dzierżawca / najemca każdorazowo wyłaniany jest w postępowaniu przetargowym w związku z tym wysokość czynszu będzie uwzględniać realia rynkowe.

Obecnie są Państwo w trakcie realizacji inwestycji pn. „….”. W ramach inwestycji zamierzacie Państwo wybudować windę osobową w części hotelowo - gastronomicznej (...).

Wydatki ponoszone na inwestycję są / będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców / wykonawców fakturami, na których są Państwo oznaczeni jako Nabywca przedmiotowych towarów i usług. Dotychczas nie dokonywali Państwo odliczenia VAT od wydatków związanych z budową windy w części komercyjnej (...).

Umowa najmu została zawarta na okres od X. do Y r.

Wartość poniesionych nakładów nie zwiększy wysokości czynszu. Wartość czynszu została określona w wyniku przetargu na dzierżawę części hotelowo - gastronomicznej (...), a jego waloryzacja jest określona w warunkach zawartej umowy. Winda nie będzie przedmiotem odrębnej umowy dzierżawy.

Wybudowana winda wykorzystywana będzie wyłącznie przez dzierżawcę.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy są / będą Państwo uprawnieni do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z budową windy w części komercyjnej (...).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do faktur dokumentujących wydatki związane z budową windy osobowej w części hotelowo-gastronomicznej, w ramach realizacji tej części projektu należy wyjaśnić, że nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi wydatkami na wybudowanie windy. W przedmiotowym przypadku nie dojdzie bowiem do sytuacji, w której będzie miało miejsce przeniesienie na dzierżawcę kosztów budową windy osobowej. Wybudowana winda wykorzystywana będzie wyłącznie przez dzierżawcę, jednakże wartość poniesionych nakładów nie zwiększy wysokości czynszu. Ponadto, winda nie będzie przedmiotem odrębnej umowy dzierżawy. Powyższe wskazuje, że nie będzie ona wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny, tym samym stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach realizacji tej części projektu, polegającego na wybudowaniu windy w części hotelowo-restauracyjnej (...), mimo, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to nie są  Państwo / nie będą Państwo uprawnieni do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości, gdyż wydatki te nie będą związane wyłącznie z opodatkowaną działalnością gospodarczą Gminy.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje/ nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków dotyczących budowy windy w części komercyjnej (...) związanych z realizacją zadania pn. „….”.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).