Prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.697.2022.2.KT

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.697.2022.2.KT

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, sieci wodociągowej o długości … na odcinku w miejscowości ... oraz oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości ... . Uzupełnili go Państwo pismem z 5 grudnia 2022 r. (data wpływu 5 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również: „VAT”), jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, w tym obejmujące usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, budowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). W ramach tego zadania Gmina planuje złożyć do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na operację typu: „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. W ramach projektu „…”, planowane są następujące zadania inwestycyjne:

1. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy. Inwestycja polegać będzie na budowie ... przydomowych oczyszczalni ścieków na działkach osób fizycznych z terenu Gminy. Planowane jest sfinansowanie inwestycji ze środków własnych, wpłat mieszkańców oraz ze środków unijnych. Gmina będzie zawierała z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiąże się do wybudowania i udostępnienia mieszkańcom przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą wystawione na odbiorcę, czyli Gminę. Każdy z potencjalnych użytkowników przydomowych oczyszczalni ścieków będzie dokonywał wpłat na poczet realizowanej inwestycji w postaci darowizny. Gmina będzie właścicielem powstałych przydomowych oczyszczalni ścieków przez okres 5 lat (okres trwałości projektu) od dnia otrzymania dofinansowania, natomiast po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane właścicielom posesji na podstawie zawartych wcześniej umów cywilnoprawnych. Właściciele posesji przez okres trwałości projektu będą użytkownikami przydomowych oczyszczalni ścieków i będą je eksploatować. Projekt zakłada wywóz osadu dwa razy w roku, do czego zobowiązuje się właścicieli oczyszczalni. Wywóz ten w przyszłości może być realizowany przez firmę zewnętrzną indywidualnie przez mieszkańca lub wynajem wozu asenizacyjnego od gminy. Zakres inwestycji obejmować będzie także wykonanie dokumentacji projektowej, koszty nadzoru inwestorskiego, a także koszty nadzoru autorskiego. W związku ze specyfikacją inwestycji, projekt nie zakłada części przychodowej po stronie Gminy. Inwestycja będzie przez Gminę realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

2. Budowa sieci wodociągu na terenie Gminy ... . Inwestycja polegać będzie na rozbudowie sieci wodociągowej na terenie Gminy ... poprzez zaprojektowanie i budowę sieci wodociągowych o długości … na odcinku w miejscowości ... łącznie z przyłączeniem do granicy działki, działka nr ewidencyjny: …, …, … – obręb ... . Zakres inwestycji obejmować będzie koszty ogólne związane z opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz pełnieniem nadzoru inwestorskiego. Nowa linia wodociągu usytuowana będzie na terenie zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej, w związku z tym poniesione wydatki inwestycyjne będą związane wyłącznie z czynnością opodatkowaną VAT. Faktury VAT związane z realizacją przychodów będą wystawiane przez Gminę. Inwestycja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

3. Budowa oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości ... . Inwestycja polegać będzie na zbudowaniu zbiorczej oczyszczalni dla budynku komunalnego, który jest zamieszkiwany przez najemców Gminy (Gmina pobiera czynsz). Gmina będzie właścicielem powstałej zbiorczej oczyszczalni ścieków. Zakres inwestycji obejmować będzie także wykonanie dokumentacji projektowej, koszty nadzoru inwestorskiego, a także koszty nadzoru autorskiego. Infrastruktura ściekowa będzie wykorzystywana na potrzeby gospodarki wodno-ściekowej na rzecz mieszkańców Gminy tj. na potrzeby wyłącznie działalności opodatkowanej VAT. Faktury VAT związane z realizacją przychodów w inwestycji będą wystawiane przez Gminę w formie ryczałtu. Inwestycja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

·w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy:

1.Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – odpłatne świadczenie usług polegające na odbiorze ścieków i osadu z oczyszczalni.

2.Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy podatku od towaru i usług. Zakładając, że użytkownik oczyszczalni będzie chciał skorzystać z usługi wywozu ścieków przez Gminę, zostanie obciążony FV za ww. usługę zależną od ilości osadu.

3.Nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej (jeżeli użytkownik osoba prywatna skorzysta z usług wywozu ścieków, gdyż obligatoryjnie sytuacja taka może nie nastąpić, ponieważ może korzystać z usług innych firm jak zakłada projekt). Firma odbierająca ścieki, wystawi FV za usługę oczyszczania na Gminę w związku z tym wydatki można w całości przyporządkować do celów działalności gospodarczej.

·w zakresie budowy oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości ...:

  1. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – odpłatne świadczenie usług polegające na odbiorze ścieków i osadu z oczyszczalni.
  2. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy podatku od towaru i usług, ponieważ użytkownicy (najemcy czyli osoby fizyczne) wspólnej oczyszczalni będą obciążani FV za wywóz osadu, zależnymi od zużycia wody.
  3. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej. Firma odbierająca ścieki, wystawi FV za usługę oczyszczania na Gminę w związku z tym wydatki można w całości przyporządkować do celów działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu i w związku z tym Gmina ... będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, czy będzie musiała zastosować prewskaźnik właściwy dla gminy i sporządzać korekty pięcioletnie?

2.Czy podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu i związku z tym Gmina ... będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę sieci wodociągowej na terenie Gminy, czy będzie musiała zastosować prewskaźnik właściwy dla gminy i sporządzać korekty pięcioletnie?

3.Czy podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu i w związku z tym Gmina ... będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę zbiorczej oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, czy będzie musiała zastosować prewskaźnik właściwy dla gminy i sporządzać korekty pięcioletnie?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków: Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, że Gmina ... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, oraz wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków będą powiązane wyłącznie z działalnością opodatkowaną Gminy, nabędzie ona prawo do odliczenia podatku VAT w 100% (nie będzie stosowany prewspółczynnik). VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu.

2. Dotyczy budowy sieci wodociągowej: Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej na podanym odcinku. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931, z późn zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, że Gmina ... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, oraz wydatki związane z budową linii wodociągu będą powiązane wyłącznie z działalnością opodatkowaną Gminy (mimo, że Gmina prowadzi sprzedaż również do własnych jednostek) nabędzie ona prawo do odliczenia podatku VAT w 100%, ponieważ realizowany odcinek prowadzi wyłącznie do osoby fizycznej (nie będzie stosowany prewspółczynnik). VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu.

3. Dotyczy budowy zbiorczej oczyszczalni ścieków: Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji polegającej na budowie zbiorczej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931, z późn zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, że Gmina ... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, oraz wydatki związane z budową zbiorczej oczyszczalni ścieków będą powiązane wyłącznie z działalnością opodatkowaną Gminy, nabędzie ona prawo do odliczenia podatku VAT w 100% (nie będzie stosowany prewspółczynnik). VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, iż są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach projektu „…”, planują Państwo następujące zadania inwestycyjne:

1. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy. Inwestycja polegać będzie na budowie … przydomowych oczyszczalni ścieków na działkach osób fizycznych z terenu Gminy. Planowane jest sfinansowanie inwestycji ze środków własnych, wpłat mieszkańców oraz ze środków unijnych. Gmina będzie zawierała z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiąże się do wybudowania i udostępnienia mieszkańcom przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą wystawione na odbiorcę, czyli Gminę. Każdy z potencjalnych użytkowników przydomowych oczyszczalni ścieków będzie dokonywał wpłat na poczet realizowanej inwestycji w postaci darowizny. Gmina będzie właścicielem powstałych przydomowych oczyszczalni ścieków przez okres 5 lat (okres trwałości projektu) od dnia otrzymania dofinansowania, natomiast po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane właścicielom posesji na podstawie zawartych wcześniej umów cywilnoprawnych. Właściciele posesji przez okres trwałości projektu będą użytkownikami przydomowych oczyszczalni ścieków i będą je eksploatować. Projekt zakłada wywóz osadu dwa razy w roku, do czego zobowiązuje się właścicieli oczyszczalni. Wywóz ten w przyszłości może być realizowany przez firmę zewnętrzną indywidualnie przez mieszkańca lub wynajem wozu asenizacyjnego od Gminy. Zakres inwestycji obejmować będzie także wykonanie dokumentacji projektowej, koszty nadzoru inwestorskiego, a także koszty nadzoru autorskiego. W związku ze specyfikacją inwestycji projekt nie zakłada części przychodowej po stronie Gminy. Inwestycja będzie przez Gminę realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – odpłatne świadczenie usług polegające na odbiorze ścieków i osadu z oczyszczalni.

2. Budowa sieci wodociągu na terenie Gminy ... . Inwestycja polegać będzie na rozbudowie sieci wodociągowej na terenie Gminy ... poprzez zaprojektowanie i budowę sieci wodociągowych o długości … na odcinku w miejscowości ... łącznie z przyłączeniem do granicy działki, działka nr ewidencyjny: …, …, … – obręb ... . Zakres inwestycji obejmować będzie koszty ogólne związane z opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz pełnieniem nadzoru inwestorskiego. Nowa linia wodociągu usytuowana będzie na terenie zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej, w związku z tym poniesione wydatki inwestycyjne będą związane wyłącznie z czynnością opodatkowaną VAT. Faktury VAT związane z realizacją przychodów będą wystawiane przez Gminę. Inwestycja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

3. Budowa oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości ... . Inwestycja polegać będzie na zbudowaniu zbiorczej oczyszczalni dla budynku komunalnego, który jest zamieszkiwany przez najemców gminy (gmina pobiera czynsz). Gmina będzie właścicielem powstałej zbiorczej oczyszczalni ścieków. Zakres inwestycji obejmować będzie także wykonanie dokumentacji projektowej, koszty nadzoru inwestorskiego, a także koszty nadzoru autorskiego. Infrastruktura ściekowa będzie wykorzystywana na potrzeby gospodarki wodno-ściekowej na rzecz mieszkańców gminy tj. na potrzeby wyłącznie działalności opodatkowanej VAT. Faktury VAT związane z realizacją przychodów w inwestycji będą wystawiane przez Gminę w formie ryczałtu. Inwestycja będzie realizowana pod warunkiem uzyskania przez Gminę dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – odpłatne świadczenie usług polegające na odbiorze ścieków i osadu z oczyszczalni.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy wskazać należy, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadań dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, budowy sieci wodociągowej o długości … na odcinku w miejscowości ... oraz budowy oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości ..., będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że będą mieli Państwo pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, budowy sieci wodociągowej o długości … na odcinku w miejscowości ... oraz budowy oczyszczalni ścieków przy budynku komunalnym w miejscowości .... Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, nr 2 oraz nr 3, z którego wynika, że przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadań, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r., poz. 1057, ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).