Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług świadczonych przez placówkę artystyczną. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.714.2022.1.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.714.2022.1.SR

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług świadczonych przez placówkę artystyczną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług świadczonych przez placówkę artystyczną. Uzupełniła go Pani pismem z 10 listopada 2022 r. (wpływ 14 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych form edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z) i pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). Wnioskodawca z wykształcenia jest nauczycielem plastyki i posiada uprawnienia pedagogiczne. Aktualnie jest zatrudniony w szkole podstawowej jako nauczyciel plastyki, jakkolwiek z uwagi na rozwijaną działalność, niewykluczone że zrezygnuje z pracy nauczyciela w szkole.

Świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi Wnioskodawcy polegają na prowadzeniu pracowni plastycznych dla dzieci (dalej jako „Pracownia”), w których odbywają się pozaszkolne zajęcia plastyczne w grupach obejmujących od kilku do kilkunastu osób. Pracownia gwarantuje uczestnikom (dzieciom) opiekę podczas zajęć oraz wszystkie materiały plastyczne potrzebne podczas zajęć. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający odpowiednie wykształcenie i doświadczenie zawodowe, realizując program rozwojowy w zakresie sztuk plastycznych, dostosowany do grupy wiekowej oraz indywidualnych uwarunkowań, uwzględniający potrzeby rozwojowe, nakierowany na efektywne wykorzystanie czasu i rozwoju dzieci. Zakres zajęć częściowo pokrywa się z zakresem nauczania w szkole w przedmiocie „plastyki”, ale nie jest tożsamy z programem szkolnym. Zajęcia w Pracowni pozwalają na realizację założonych celów i zadań w zakresie przekazania wiedzy i nabywania przez dzieci umiejętności w zakresie sztuk plastycznych, a jednocześnie odpowiadają zdiagnozowanym potrzebom dzieci, dając im możliwość wyboru różnorodnych aktywności, dzięki czemu dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach, nabywając nie tylko umiejętności plastyczne, ale również umiejętność spędzania wolnego czasu oraz rozwijania zainteresowań i uzdolnień. Forma zajęć w grupach oraz ich różnorodność tematyczna pozwala również na kształtowanie postaw społecznych, zarówno w wymiarze bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego oraz respektowania norm społecznych na zajęciach (relacje między wszystkimi członkami społeczności Pracowni są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu), jak i kształtowania postaw obywatelskich i patriotycznych oraz dbałości o dobro wspólne z poszanowaniem różnorodności kulturowej.

Wnioskodawca zamierza uzyskać dla Pracowni status placówki artystycznej – ogniska artystycznego umożliwiającego rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).

Pracownia (już jako jednostka objęta systemem oświaty) będzie świadczyć opisane wyżej usługi na rzecz dzieci.

Pytanie

Czy wyżej opisane usługi, świadczone przez Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą placówkę artystyczną wymienioną w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy opisane wyżej usługi, świadczone przez Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą placówkę artystyczną wymienioną w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, dalej jako „Prawo oświatowe”), będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej jako „u.p.t.u.”).

Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest łączne spełnienie przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz przesłanki przedmiotowej odnoszącej się do rodzaju świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Ustawodawca nie definiuje jednocześnie pojęć kształcenia i wychowania, a zatem należy te pojęcia stosować w ich powszechnym znaczeniu. „Kształcić” oznacza przekazywać komuś pewien zasób wiedzy, umiejętności, wiadomości w jakiejś dziedzinie; uczyć kogoś, posyłać do szkół na naukę; rozwijać coś, doskonalić, urabiać. Kształcenie ma zatem szerokie znaczenie, a ustawodawca nie zawęził pojęcia „usługi w zakresie kształcenia” jedynie do kształcenia polegającego na odbywaniu nauki w szkole realizującej program nauczania (podstawę programową przedmiotu nauczania szkolnego).

Z kolei „wychowywać” oznacza zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności, przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie, a „wychowanie” to ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie.

Analizując charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, mając na względzie pracę kadry nauczycielskiej, przedmiot nauczania, program i sposób prowadzenia zajęć, sposób prowadzenia zajęć oraz realizowane cele edukacyjne i wychowawcze, należy dojść do wniosku, że zajęcia w Pracowni będą polegać na kształceniu i wychowaniu, a w konsekwencji będą objęte zwolnieniem przedmiotowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

W myśl art. 124 ust. 1-5 ustawy Prawo oświatowe:

Placówka artystyczna umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych uczniów poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych artystycznych w zakresie edukacji muzycznej, plastycznej lub baletowej.

Zajęcia edukacyjne artystyczne w placówce artystycznej są prowadzone zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1a.

Organizację działania placówki artystycznej w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny placówki opracowany przez dyrektora placówki artystycznej i zatwierdzony przez organ prowadzący placówkę artystyczną. Szczegółowy zakres edukacji artystycznej, w tym specjalność, w ramach której placówka prowadzi zajęcia edukacyjne artystyczne, określa statut placówki artystycznej.

Ocenianie w placówce artystycznej polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w placówce artystycznej programów zajęć edukacyjnych artystycznych.

Ocenianie odbywa się w formach określonych w statucie placówki artystycznej na zakończenie każdego semestru i ma za zadanie wskazanie postępów w rozwoju uzdolnień artystycznych ucznia.

Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierza Pani uzyskać dla Pracowni status placówki artystycznej – ogniska artystycznego umożliwiającego rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe. Pracownia (już jako jednostka objęta systemem oświaty) będzie świadczyć usługi (zajęcia plastyczne) na rzecz dzieci.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, będzie Pani spełniać kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Odnosząc się natomiast do przedmiotowego charakteru ww. zwolnienia należy zauważyć, że usługom świadczonym przez Panią można przypisać takie cechy, jak kształcenie i wychowanie. Jak Pani wskazała w opisie sprawy, zajęcia w Pracowni pozwalają na realizację założonych celów i zadań w zakresie przekazania wiedzy i nabywania przez dzieci umiejętności w zakresie sztuk plastycznych. Ponadto forma zajęć w grupach oraz ich różnorodność tematyczna pozwala również na kształtowanie postaw społecznych, zarówno w wymiarze bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego oraz respektowania norm społecznych na zajęciach (relacje między wszystkimi członkami społeczności Pracowni są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu), jak i kształtowania postaw obywatelskich i patriotycznych oraz dbałości o dobro wspólne z poszanowaniem różnorodności kulturowej.

Analiza wskazanych okoliczności i powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że ww. usługi będą spełniały przesłankę przedmiotową zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Reasumując, w sytuacji, gdy uzyska Pani status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe – placówki artystycznej wymienionej w art. 2 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe – opisane usługi świadczone przez tą placówkę będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Podsumowując, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).