Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektów. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.651.2022.2.MSU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.651.2022.2.MSU

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z  prowadzonymi pracami scaleniowymi w związku z realizacją projektu „…”

-braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z prowadzonymi pracami scaleniowymi w związku z realizacją projektu „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 października 2022 r. (data wpływu 28 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 920, z 2021r. poz. 1038), Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Powiat wykonuje zadania własne (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. W strukturze organizacyjnej Powiatu występują 21 jednostki budżetowe objęte centralizacją VAT. Jednostki te działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 305, 1236, 1535).

1 sierpnia 2019 r. Powiat ... podpisał z Samorządem Województwa …., z siedzibą w …., ul. …., dwie umowy o przyznaniu pomocy na realizację działań określonych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy zostały zawarte zgodnie z postanowieniem zawartym w art. 34 ust. tej ustawy.

Pierwsza umowa numer … dotyczy realizacji operacji „….”, w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” w ramach Programu. Wartość pomocy wynosi ....zł, co stanowi 100% kosztów kwalifikowanych operacji, z czego refundacja ze środków EFRROW wynosi .... zł, tj. 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Druga umowa numer …. dotyczy realizacji operacji „….”, w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” w ramach Programu.

Wartość pomocy wynosi ..... zł, co stanowi 100% kosztów kwalifikowanych operacji, z czego refundacja ze środków EFRROW wynosi ..... zł, tj. 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Umowa o przyznaniu pomocy stanowi, że Samorząd Województwa może domagać się zwrotu przyznanej pomocy w przypadku ustalenia niezgodności realizacji operacji z przepisami ustawy, rozporządzenia oraz umową lub przepisami odrębnymi. W wyniku realizacji określonej w umowach operacji ma zostać osiągnięty następujący cel: Poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych oraz poprawa warunków gospodarowania, poprzez wykonanie scalenia gruntów oraz zagospodarowania poscaleniowego w miejscowościach: … i …., znajdujących się w obszarze Gminy …..

Zakres prac obejmuje:

1.Analiza materiałów, badanie stanu prawnego nieruchomości

2.Ustalenie i pomiar granicy zewnętrznej

3.Pomiar elementów niezmiennikowych projektu

4.Kontrola gleboznawczej klasyfikacji gruntów

5.Szacunek gruntów, rejestr przed scaleniem

6.Zebranie życzeń

7.Projekt wstępny scalenia

8.Projekt szczegółowy, rejestr po scaleniu

9.Wyznaczenie i okazanie projektu

10.Stabilizacja projektu szczegółowego (sukcesywnie)

11.Udział geodety projektanta w rozpatrzeniu zastrzeżeń do projektu i wprowadzenie zmian do projektu

12.Opracowanie załączników do decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia, w tym zasad objęcia w posiadanie, zestawień zbiorczych zagospodarowania poscaleniowego, wykaz uprawnionych do ulg do podatku rolnego, skompletowanie operatu

13.Sporządzenie części ewidencyjnej operatu scaleniowego

14.Opracowanie dokumentacji do ujawnienia w księgach wieczystych decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia

15.Budowa nowych dróg (utwardzenie tłuczeń) wraz z odwodnieniem

16.Przebudowa dróg rolniczych (utwardzenie- tłuczeń) wraz z odwodnieniem

17.Budowa przepustów

18.Rekultywacje terenu po likwidowanych drogach

19.Rekultywacje terenu w związku z likwidowanymi miedzami

20.Rekultywacje terenu w związku z warunkami objęcia w posiadanie

21.Zadrzewienia

22.Przygotowanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej, opinii, decyzji

23.Obsługa geodezyjna zagospodarowania poscaleniowego

24.Nadzór budowlany, autorski.

Prace związane z umowami o przyznaniu pomocy na realizacje działań scaleniowych, realizowane są od 2020 r. Zgodnie z umowami podpisanymi z wykonawcami, roboty wykonywane są etapami. Po każdym etapie następuje częściowy odbiór prac. Zatwierdzony protokół odbioru poszczególnych etapów jest podstawą do wystawienia faktury. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu wystawiane są na Powiat .... Odbiorcą faktur jest Starostwo Powiatowe w ….. Z otrzymanych faktur nie jest odliczany podatek naliczony.

W Powiecie ... podatek naliczony jest rozliczany zgodnie z art. 86 oraz 90 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, rozliczany jest cały podatek naliczony. W przypadku wydatków związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi, do których nie da się wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami, Powiat stosuje proporcję. W stosunku do nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, stosuje się prewspółczynnik. Z wydatków związanych z działaniami nieobjętymi podatkiem od towarów i usług (realizacja zadań własnych określonych w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej) nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego. Współczynnik struktury sprzedaży oraz prewskaźnik dla każdej jednostki budżetowej Powiatu ... objętej centralizacją VAT, jest ustalany odrębnie.

Starostwo Powiatowe realizuje zadania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz osiąga dochody opodatkowane, a także zwolnione. Dochody opodatkowane obejmują działalność polegającą na sprzedaży usług najmu w stawce VAT 23%. Dodatkowo, Starostwo Powiatowe w … obciąża kontrahentów opłatą za wodę i kanalizację. Stawkę VAT 23% Starostwo Powiatowe stosuje również do przekształcenia nieruchomości w prawo własności. Dochody zwolnione obejmują opłaty za czynsz lokali mieszkaniowych, a działalność niebędąca działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje zadania własne Powiatu (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

W 2022 r. stosowany w Starostwie Powiatowym współczynnik struktury sprzedaży, ustalony na podstawie obrotu z 2021 r. wynosi 74%, a prewskaźnik 1%. W związku z tym, że prewskaźnik przyjmuje wartość mniejszą niż 2%, Starostwo Powiatowe nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków, co do których nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania do konkretnego rodzaju działalności (opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT lub niepodlegającej VAT).

Realizacja działań określonych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - operacji „….”, „….” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa”, stanowi dla Powiatu .... zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Efekty powstałe w wyniku działań scaleniowych nie są wykorzystywane przez Powiat. Scalanie obejmuje grunty należące głównie do osób prywatnych. We wsi …. grunty prywatne stanowią około 93,67% całkowitej powierzchni, a we wsi …. około 98% powierzchni. Pozostała część to grunty społeczne i państwowe. Wśród gruntów społecznych i państwowych wsi …. najwięcej jest gruntów stanowiących mienie wiejskie - las o nieuregulowanym statusie prawnym (43,63 ha), co stanowi około 3,5% powierzchni obrębu oraz grunty Gminy …. - ponad 14 ha, co stanowi ok. 1,1% powierzchni obrębu, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - 9.9177 ha (0,78% pow. obrębu).

Pozostałe podmioty władają odpowiednio gruntami o powierzchniach: Agencja Nieruchomości Rolnych – 0,0930 ha (0,01%), Starosta ... - 1.3759 ha (0,11%), Zarząd Dróg Powiatu .... – 2,0070 ha (0,16%), Ludowy Klub Sportowy -1,2174 ha (0,10%), OSP – 0,5 ha (0,04%), Wiejska Spółdzielnia Handlowa – 0,0385 ha (0,003%), grunty spółek zajmują 1,5305 ha (0,12%), Kółko Rolnicze – 0,4960 ha (0,04%), grunty Parafii zajmują 5,2323 ha (0,41% powierzchni obrębu). Wśród gruntów społecznych i państwowych wsi …. najwięcej gruntów jest we władaniu Agencji Nieruchomości Rolnych – 1,32 ha (0,16 %), Zarządu Dróg Powiatowych -1,22 ha (0,15 %), oraz MZMiUW-1,11 ha (0,13 % powierzchni obrębu). Mienie wiejskie obejmuje obszar o powierzchni 0,3450 ha. Udział gruntów gminnych wynosi 1,2 % (około 10 ha). Ponadto w strukturze władania udział bierze także Kółko Rolnicze – 0,14 ha, Parafia .... – 0,07 ha oraz spółka ….. -1,84 ha.

Działania scaleniowe obejmują grunty prywatne oraz gminne. Planowane drogi wydzielane są głównie w obrębie gruntów gminnych, częściowo w obrębie gruntów prywatnych, które będą przejmowane od właścicieli za rekompensatą wypłacaną przez Gminę. Drogi te będą stanowić własność Gminy …...

Towary i usługi nabywane przez Powiat ..., w związku z realizacją projektów „….”, „….” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki ponoszone przez Powiat ..., w związku z realizacją projektów „….”, „…..” w całości dotyczą celów innych niż działalność gospodarcza. Wydatki te, w całości są związane z realizacją działań określonych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja działań określonych w ww. ustawie, stanowi dla Powiatu .... zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

Towary i usługi nabywane przez Powiat ..., w związku z realizacją projektów „….”, „….” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych ani zwolnionych.

Pytania

1.Czy Powiat jako realizator operacji „….”, w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” ma prawną możliwość, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z prowadzonymi pracami scaleniowymi?

2.Czy Powiat jako realizator operacji „….”, w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” ma prawną możliwość, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z prowadzonymi pracami scaleniowymi?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa Powiatu, w sytuacji, gdy Powiat realizuje zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej oraz gdy efekty powstałe w wyniku realizacji zadania objętego zakresem wniosku nie będą wykorzystywane przez Powiat, a co za tym idzie nie będą miały związku z jego działalnością gospodarczą, Powiat nie ma możliwości rozliczania podatku od towarów i usług z wydatków poniesionych na to zadanie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

A zgodnie z art. 86 ust. 2a, „W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć”.

Z kolei art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Zapisy te wskazują, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zostały nabyte przez podatnika tego podatku. Warunki te muszą być spełnione łącznie. Powiat ... jest płatnikiem podatku VAT, jednakże nabyte przez Powiat ... usługi związane z realizacją operacji scaleniowych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja operacji scaleniowych stanowi dla Powiatu zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, w związku z tym, nie jest dla Powiatu ...ego działalnością gospodarczą. W tej sytuacji Powiat ... nie występuje w roli podatnika. Efekty powstałe w wyniku realizacji tych prac (poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych oraz poprawa warunków gospodarowania poprzez wykonanie scalania gruntów oraz zagospodarowania poscaleniowego, budowa nowych dróg dojazdowych) nie będą wykorzystywane przez Powiat ..., są skierowane bezpośrednio do mieszkańców wsi …. oraz …., a także do Gminy …..

Wobec powyższego Państwa Powiat stoi na stanowisku, że jako realizator działań określonych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - operacji „….”, „…..” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa”, nie ma prawnej możliwości odliczania podatku od towarów i usług od wydatków związanych z prowadzonymi pracami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Powiat przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w  art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2022  r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)    nabycia towarów i usług,

b)    dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub  zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 z późn. zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w  zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1990 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - rozumie się przez to powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.

W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne:

Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Art. 7d pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne wskazuje, że:

Do zadań Starosty należy w szczególności prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, (…).

W analizowanej sprawie wskazać także należy, że ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz.U. z 2022 r. poz. 1223) wprowadza do katalogu zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat postępowanie scaleniowe lub wymienne.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

Postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

Prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. poz. 872 z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań.

Art. 3 ust. 5 ww. ustawy:

W finansowanie prac, o których mowa w ust. 4, oraz w finansowanie zagospodarowania poscaleniowego mogą być włączone:

1)    publiczne środki wspólnotowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o  Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2022 r. poz. 260) oraz

2)    inne środki publiczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o  zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz. 1057), w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów „…..” oraz „….”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane przez Państwa Powiat, w związku z realizacją projektów „….”, „…..” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Powiat  nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowych zadań. Tym samym nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Państwa Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z prowadzonymi pracami scaleniowymi w związku z realizacją projektów:

-„…..”

-„….”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Powiat i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Powiatu będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Powiat zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako ”PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).