Dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.400.2022.1.LK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.400.2022.1.LK

Temat interpretacji

Dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pan jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej oraz nie będący czynnym podatnikiem VAT zawarł umowę z Województwem (…). Zgodnie z zapisami umowy z 19 sierpnia 2020 r. został Pan zobowiązany do realizacji operacji pn. „(…)”. Umowa przewidywała dwa etapy realizacji oraz zakończenie operacji do 31 maja 2021 r. W związku ze stanem epidemii realizacja drugiego etapu operacji została przedłużona do 31 maja 2022 r. Operacja prowadziła do osiągnięcia celu dla poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność tj. Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich”. W ramach realizacji zadania w pierwszym etapie w roku 2020 wydano 4 publikacje, w drugim etapie wydano w sierpniu 2021 r. zrealizowano film krótkometrażowy, zaś w maju 2022 r. zorganizowano 12 wydarzeń promujących lokalne produkty tradycję oraz historię związaną z OSP oraz (…). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług objętych zakresem wniosku wystawione zostały przez Sprzedawców na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej wraz z wykazanym na nich podatkiem VAT. W myśl wytycznych dla realizowanego zadania kosztem kwalifikowanym może być podatek VAT z powodu braku prawnej możliwości jego odliczenia. Towary i usługi związane z realizowanym projektem ze środków PROW nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Operacja sfinansowana została dotacją , a jej efekty nie służyły prowadzeniu działalności gospodarczej oraz nie generowały przychodów z tego tytułu. Koszt podatku VAT został uwzględniony w budżecie projektu oraz zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Zadanie to było realizowane przez osobę fizyczną.

Dopiero w czerwcu 2021 r. założył Pan działalność gospodarczą i we wrześniu 2021 roku (24 września 2021 r.) dokonał rejestracji jako czynny podatnik VAT. Założona działalność gospodarcza jest prowadzona zupełnie w innym zakresie (PKD 7490Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana), w żaden sposób niezwiązana z podjęciem się i realizacji wyżej opisanego projektu.

Pytanie

Czy realizując wyżej opisany projekt (niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą) nie ma Pan możliwości odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług (zakupionych na potrzeby tego projektu) ?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem nie ma Pan takiej możliwości. Po pierwsze należy uznać, iż podjął się Pan przedmiotowego projektu jako osoba fizyczna (nieposiadająca zarejestrowanej działalności gospodarczej i niebędąca czynnym podatnikiem VAT). Taka też została zawarta umowa pomiędzy Panem i Województwem (…). W Pana ocenie późniejsze założenie działalności gospodarczej jak sama rejestracja jako czynny Podatnik VAT nie była w żaden sposób związana z założoną działalnością gospodarczą.

Ponadto zgodnie z art. 86 ustawy VAT :

Art. 86. [Odliczenie podatku]

1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Uwzględniając powyższe brzmienie przepisu należy w pierwszej kolejności zauważyć, że aby Podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabytych towarów i usług musi zostać spełniony podstawowy warunek jakim jest związek nabytych towarów i usług z prowadzoną działalnością. Brak spełnienia tego podstawowego warunku jakim jest związek nabytych towarów i usług z prowadzoną działalnością uniemożliwia Podatnikowi odliczenie podatku VAT z otrzymanych faktur.

W Pana ocenie taka też sytuacja zachodzi u Pana. Pana zdaniem nabyte towary i usługi w żadnym wypadku nie są związane z prowadzoną przez Pana działalnością. Nie zostały nabyte w ramach prowadzonej działalności i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym nie ma Pan prawnej możliwości dokonania odliczenia podatku VAT z nabytych towarów i usług (związanych z projektem opisanym powyżej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”.

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

 Na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy:

"Podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. "Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Dyrektywa VAT zapewnia bardzo szeroki zakres działalności gospodarczej, obejmujący wszystkie etapy produkcji, dystrybucji i dostarczania towarów i usług. To, że działalność gospodarcza, która ma być traktowana jako taka, nie jest działalnością wykonywaną okazjonalnie, nie oznacza, że działalność ta, aby mieścić się w zakresie podatku VAT, musi osiągnąć pewną liczbę operacji lub osiągnąć określony poziom dochodu. Decydującym elementem jest wola lub zamiar osoby dokonującej czynności, aby brać udział w produkcji, dystrybucji lub dostarczaniu dóbr lub usług. Elementem definiującym działalność gospodarczą na gruncie przepisów Dyrektywy jest to, że osoba, w celu wykonywania swoich działań, wykorzystuje zasoby ludzkie lub rzeczowe w taki sam sposób, jak są one wykorzystywane przez producenta, handlowca lub osoby świadczące usługi. Działalność gospodarcza w rozumieniu dyrektywy w sprawie VAT będzie miała miejsce, gdy zaistnieje zamiar wykorzystania i zorganizowania środków w celu wzięcia udziału w produkcji, dystrybucji towarów lub świadczeniu usług.

Tym samym, w rozumieniu ustawy o VAT , aby wykonywać działalność gospodarczą nie musi być ona zarejestrowana, jak również nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej, podmiot ją prowadzący, może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu podlegają jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Z okoliczności sprawy wynika, że Pan jako osoba fizyczna nie będąca czynnym podatnikiem VAT zawarł umowę z Województwem (…). Zgodnie z zapisami umowy został Pan zobowiązany do realizacji operacji pn. „(…)”. Umowa przewidywała dwa etapy realizacji oraz zakończenie operacji do 31 maja 2021 r. W związku ze stanem epidemii realizacja drugiego etapu operacji została przedłużona do 31 maja 2022 r. Operacja prowadziła do osiągnięcia celu dla poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność tj. Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich”. W ramach realizacji zadania w pierwszym etapie w roku 2020 wydano 4 publikacje, w drugim etapie wydano w sierpniu 2021 r. zrealizowano film krótkometrażowy, zaś w maju 2022 r. zorganizowano 12 wydarzeń promujących lokalne produkty tradycję oraz historię związaną z OSP oraz (…).

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług objętych zakresem wniosku wystawione zostały przez Sprzedawców na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej wraz z wykazanym na nich podatkiem VAT. Towary i usługi związane z realizowanym projektem ze środków PROW nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Operacja sfinansowana została dotacją, a jej efekty nie służyły prowadzeniu działalności gospodarczej oraz nie generowały przychodów z tego tytułu. W czerwcu 2021 r. założył Pan działalność gospodarczą i we wrześniu 2021 r. (24 września 2021 r.) dokonał rejestracji jako czynny podatnik VAT. Założona działalność gospodarcza jest prowadzona zupełnie w innym zakresie (PKD 7490Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana), w żaden sposób niezwiązana z podjęciem się i realizacji wyżej opisanego projektu.

Pana wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji operacji pn. „(…)”.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że nie będzie Pan miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji ww. projektu, z uwagi na to, że efekty realizowanego projektu nie będą służyły Panu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie zostały spełnione warunki z art. 86 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Panu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).