Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.637.2022.1.MG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.637.2022.1.MG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Zakładu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Zakładu z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „...” Umowa o dofinansowanie nr ….

… Zakład Opieki Zdrowotnej ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Szpital świadczy usługi w ramach działalności leczniczej, oznaczone symbolem PKD 8610Z - działalność szpitali.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług, dostawy towarów lub świadczonych usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie art. 43 ust. 1 pkt 18 zwolnione są z podatku VAT usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i usług z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu „...” nr umowy … są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od towarów i usług (podatku VAT).

Dokumenty zakupu (faktury i rachunki) związane z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu zostały wystawione przez Wykonawców bezpośrednio na … Zakład Opieki Zdrowotnej ....

Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w …ZOZ … w procesie komunikacji między pacjentami, placówką opieki zdrowotnej i personelem medycznym.

Cele szczegółowe projektu to:

1.W obszarze komunikacji i …:

zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych on-line dla mieszkańców województwa;

ułatwienie komunikacji na linii pacjent - personel medyczny oraz na linii pacjent - podmiot leczniczy;

zwiększenie liczby osób korzystających z usług publicznych on-line;

rozwój kompetencji w obszarze korzystania z … wśród pacjentów i personelu.

2.W obszarze zdrowia:

zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych;

poprawa jakości życia;

zwiększenie skuteczności leczenia poprzez możliwość regularnego przesyłania danych z elektronicznej dokumentacji medycznej.

3.W obszarze organizacyjnym oraz kosztów leczenia:

usprawnienie procesu obsługi pacjenta;

zwiększenie efektywności pracy personelu;

podniesienie jakości obsługi pacjenta;

reorganizacja pracy personelu pozwalająca na wydłużenie czasu jaki personel medyczny może poświęcić bezpośrednio pacjentowi;

optymalizacja kosztów funkcjonowania podmiotu leczniczego;

organizacja czasu przebywania pacjenta w placówce medycznej poprzez zarządzanie godzinami pracy i godzinami szczytu oraz poprawę kierowania pacjentów do odpowiednich lekarzy i specjalistów;

wyeliminowania zbędnych wizyt w podmiocie leczniczym.

Uruchomienie usług elektronicznych takich jak Audiotransfer, Videowymiana i Teledokumentacja umożliwi to kontaktowanie się pacjenta z personelem medycznym poprzez narzędzia ICT, bez konieczności stawiania się w placówce. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób starszych i niepełnosprawnych, po zabiegach chirurgicznych oraz w izolacji. Usługi te choć nie zastąpią całkowicie tradycyjnej formy kontaktu są istotne, gdyż wpływają na poprawę dostępności do świadczeń medycznych i skuteczności leczenia, bowiem stan pacjenta będzie mógł być kontrolowany z większą częstotliwością na bazie przesyłanej przez pacjenta dokumentacji medycznej oraz plików audio i video. Jednocześnie brak wysiłku fizycznego związanego z dotarciem do placówki medycznej, często znacznie oddalonej od miejsca zamieszkania, wpłynie pozytywnie na proces rekonwalescencji i stan zdrowia oraz samopoczucie pacjenta.

Łączny koszt brutto wdrożenie elektronicznych usług publicznych to kwota brutto: … zł (w tym objętych Fakturami VAT …).

Do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczono koszty podatku VAT wynikających z zakupu usług:

1.Faktura VAT nr … z dnia 31.08.2020 r. na kwotę netto … zł, VAT … zł, kwota brutto … zł. Wykonanie dokumentacji aplikacyjnej w ramach RPO Województwa … na lata 2014-2020 - studium wykonalności.

2.Faktura VAT nr … z 02.02.2021 r. na kwotę netto … zł, VAT … zł, kwota brutto … zł. Wykonanie dokumentacji aplikacyjnej w ramach RPO Województwa … na lata 2014-2020 - studium wykonalności.

3.Faktura VAT nr .. z 11.04.2022 r. na kwotę netto ... zł, VAT … zł, kwota brutto … zł. Wdrożenie e-usług poprzez rozbudowę serwera teleinformatycznego.

4.Faktura nr … z 01.06.2021 r. na kwotę netto … kwota brutto …. Tablica informacyjna.

Na wszystkie ww. wydatki zostały wystawione faktury z naliczonym podatkiem VAT 23%.

W oparciu o zapisy „…”, zgodnie z art.7 ust. 1 pkt d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr ...z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, podatek od towarów może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta, a ten nie ma możliwości do jego odzyskania.

Szpital jako Beneficjent ubiegając się o udzielenie dotacji z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego złożył oświadczenie do Instytucji Zarządzającej - iż w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 13-13a i w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”), nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Uzasadniając w następujący sposób: Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczeń usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze kwalifikowane jako PKD Q.86.10.Z Działalność szpitali, są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zwolnione z opodatkowanie podatkiem VAT. Dodatkowo informują Państwo, iż zakupione w projekcie towary i usługi dotychczas nie były przez Beneficjenta (Szpital) wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT.

W związku z powyższym … Zakład Opieki Zdrowotnej … nie dokonał obniżenia należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wyżej wymienionym projektem.

Z uwagi na fakt, iż Szpital nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT, zaliczył poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.

Pytanie

Czy … Zakład Opieki Zdrowotnej ... miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów (wydatków) stanowiących koszty kwalifikowane w związku z realizacją dofinansowanej Umowa nr … ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „...” Oś Priorytetowa 3 - Cyfrowy Region Działania 03.02-.00-E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ... nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków kwalifikowanych w związku z realizacją ww. projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Realizacja projektu przez … ZOZ … nie będzie wiązała się z żadnymi czynnościami opodatkowanymi VAT, z tytułu realizacji projektu w Szpitalu nie będą generowane przychody podlegające VAT.

Otrzymanie powyżej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu rozliczenia wniosku od Instytucji Zarządzającej - Urząd Marszałkowski PRO … w związku z projektem „...” osi Priorytetowej 3 - Cyfrowy Region. Działania 03.02.00-E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Zakład przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zatem, Państwa Zakład nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Z tego tytułu Państwa Zakładowi nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa Zakład nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Państwa Zakład i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydając przedmiotową interpretację Organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego przyjął wskazaną przez Państwa Zakład okoliczność, że „Wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu (…) są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od towarów i usług (podatku VAT)”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa Zakład, tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Zakładu będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Zakład zastosuje się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).