
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem (…). Wniosek został uzupełniony pismem z 12 sierpnia 2022 r. (wpływ 12 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 12 sierpnia 2022 r. (wpływ 17 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada ono osobowość prawną oraz jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, 13 czerwca 2021 roku zawarł z (…) umowę o przyznaniu pomocy (…). Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca realizuje projekt pn. (…). Umowa finansowana jest ze środków unijnych, w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego programem w zakresie Wzmocnienie kapitału Społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także w wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Zadanie dofinansowane jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w okresie od czerwca 2021 do czerwca 2022.
Jednym z elementów kwalifikowalności podatku od towarów i usług w projekcie jest indywidualna interpretacja podatkowa, która jest niezbędna w procesie rozliczania wniosku.
Wnioskodawca realizuje projekt zgodnie z umową o dofinansowanie. W ramach projektu powstają nowe obiekty infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Jest to zadanie inwestycyjne, które po zakończeniu i oddaniu do użytkowania powiększy wartość posiadanego majątku miasta. Będzie stanowić środek trwały.
W ramach realizacji inwestycji powstaną następujące elementy: tor pumtrack z systemem pomiaru czasu przejazdu (tor do jazdy rowerem), tor skilltrack (tor do jazdy rowerem dla małych dzieci), plac odpoczynku, mała architektura (kosze, ławki), stacja naprawy rowerów.
Wybudowane obiekty infrastruktury zlokalizowane są na terenie będącym własnością miasta. Jest to obszar publiczny, ogólnodostępny. Wybudowana infrastruktura będzie służyć bez żadnych ograniczeń mieszkańcom jak i każdej osobie niebędącej mieszkańcem.
Za korzystanie z infrastruktury miasto nie będzie pobierało żadnych opłat. Świadczona usługa udostępnienia infrastruktury na rzecz osób korzystających nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Za korzystanie z toru pumptrack, z toru skilltrack, za korzystanie z małej architektury, ze strefy odpoczynku oraz ze stacji napraw rowerów Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat.
Przedmiotowa inwestycja, po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Służyć będzie wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Usługi świadczone w ramach wybudowanej infrastruktury w ramach realizacji projektu pn. (…) będą bezpłatne i nie wystąpi należny podatek VAT.
Pytanie
Czy Miasto ma prawo ubiegać się o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług od inwestycji pn. (…) jeśli inwestycja ta nie była przeznaczona i nie jest wykorzystywana w żadnym stopniu do działalności opodatkowanej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta nie ma ono prawnej możliwości ubiegania się o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług (odliczenia podatku VAT) od inwestycji realizowanej w ramach projektu pn(…) dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Wybudowana infrastruktura nie jest przeznaczona do działalności opodatkowanej. Nie powstaje podatek należny, który można by było odliczyć (obniżyć).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT
‒zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
‒pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego obniżenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sytuacji wybudowana infrastruktura turystyczna i rekreacyjna na terenie miasta w ramach realizowanego projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie służy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli związek ze sprzedażą opodatkowaną nie zaistniał.
Miasto wybudowaną infrastrukturę udostępnia nieodpłatnie. Czyli czynności/ usługi udostępnienia infrastruktury nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zdaniem Miasta nie ma ono prawnej możliwości ubiegania się o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług (odliczenia podatku VAT) od inwestycji realizowanej w ramach projektu pn. (…) dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Wybudowana infrastruktura nie jest przeznaczona do działalności opodatkowanej. Nie powstaje podatek należny, który można by było odliczyć (obniżyć).
Poprawność takiego sposobu postępowania potwierdza indywidualna interpretacja z 29 grudnia 2020 r. (0111-KDIB3-3.4012 649.2020.1.JSU). Przedmiotem sprawy było odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją przez gminę kompleksu turystyczno-rekreacyjnego, który zdaniem gminy już w momencie realizacji projektu, jak również po jego zakończeniu będzie służył wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego. Posiadają osobowość prawną oraz są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
13 czerwca 2021 roku zawarli Państwo z (…) umowę o przyznaniu pomocy (…). Zgodnie z treścią umowy, realizują Państwo projekt pn. (…). Umowa finansowana jest ze środków unijnych, w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego programem w zakresie Wzmocnienie kapitału Społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także w wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Zadanie dofinansowane jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w okresie od czerwca 2021 do czerwca 2022.
Realizują Państwo projekt zgodnie z umową o dofinansowanie. W ramach projektu powstają nowe obiekty infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Jest to zadanie inwestycyjne, które po zakończeniu i oddaniu do użytkowania powiększy wartość posiadanego majątku miasta. Będzie stanowić środek trwały.
W ramach realizacji inwestycji powstaną następujące elementy: tor pumtrack z systemem pomiaru czasu przejazdu (tor do jazdy rowerem), tor skilltrack (tor do jazdy rowerem dla małych dzieci), plac odpoczynku, mała architektura (kosze, ławki), stacja naprawy rowerów.
Wybudowane obiekty infrastruktury zlokalizowane są na terenie będącym Państwa własnością. Jest to obszar publiczny, ogólnodostępny. Wybudowana infrastruktura będzie służyć bez żadnych ograniczeń mieszkańcom jak i każdej osobie niebędącej mieszkańcem.
Udostępnienie infrastruktury na rzecz osób korzystających nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Za korzystanie z toru pumptrack, z toru skilltrack, za korzystanie z małej architektury, ze strefy odpoczynku oraz ze stacji napraw rowerów, nie będą Państwo pobierać żadnych opłat.
Przedmiotowa inwestycja, po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Służyć będzie wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Usługi świadczone w ramach wybudowanej infrastruktury w ramach realizacji projektu pn. (…) będą bezpłatne i nie wystąpi należny podatek VAT.Państwa wątpliwości dotyczą prawa do ubiegania się o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług od inwestycji pn. (...) jeśli inwestycja ta nie była przeznaczona i nie jest wykorzystywana w żadnym stopniu do działalności opodatkowanej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – za korzystanie z infrastruktury miasto nie będzie pobierało żadnych opłat. Świadczona usługa udostępnienia infrastruktury na rzecz osób korzystających nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja, po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Służyć będzie wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Usługi świadczone w ramach wybudowanej infrastruktury w ramach realizacji projektu pn.(…) będą bezpłatne i nie wystąpi należny podatek VAT.
Tym samym, nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
