Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.408.2022.1.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.408.2022.1.AM

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania o nazwie „...”. Uzupełnili go Państwo pismami z 31 maja 2022 r. (wpływ 7 czerwca 2022 r.), z 14 lipca 2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.), z 18 lipca wg daty wpływu oraz z 19 lipca 2022 r. (wpływ 22 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

W 2022 r. Gmina … będzie realizowała zadanie o nazwie „…” współfinansowane w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy nr … z dnia 13 października 2021 r.

Przedmiotowe zadanie polega na utworzeniu przestrzeni wypoczynkowo-rekreacyjnej poprzez wybudowanie altany oraz placu zabaw przy OSP w miejscowości …. Realizacja zadania przyczyni się do stworzenia miejsca służącego zabawie i aktywnemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży oraz rekreacji mieszkańców Gminy … oraz przebywających na terenie Gminy turystów, co wpłynie także na wzrost atrakcyjności turystycznej całej Gminy. Realizacja przedmiotowego zadania będzie służyła integracji mieszkańców Gminy oraz odwiedzających gminę turystów. Przyczyni się to do zdrowego i aktywnego spędzania wolnego czasu, rozwoju zainteresowań, pasji i integracji środowiska lokalnego.

Gmina w ramach realizacji ww. zadania, wypełni swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2022 r. poz. 559), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych należą do zadań własnych gmin.

Gmina posiada tytuł prawy do nieruchomości, na której zostało zrealizowane zadanie, na podstawie księgi wieczystej nr ….

Wykonawca odpowiedzialny za wykonanie prac budowlanych oraz zakup wyposażenia zostanie wyłoniony w ramach zapytania ofertowego. Zakończenie projektu, czyli złożenie wniosku o płatność, zaplanowane jest na III kwartał 2022 r.

Przedmiotowa operacja będzie polegała na wybudowaniu altany i placu zabaw w miejscowości … na terenie przy remizie Ochotniczej Straży Pożarnej. Realizacja zadania będzie polegała na przygotowaniu terenu pod plac zabaw, utwardzeniu terenu pod altanę – podbudowy z kruszyw oraz ułożeniu kostki na podsypce cementowo-piaskowej, posadowieniu na stropach fundamentowo betonowych drewnianej konstrukcji altany, pokrytej blachą płaską i obrobieniu dachu rynnami, rurami oraz innymi elementami obróbkowymi z blachy ocynkowanej.

W ramach realizacji projektu, zostanie wybudowana zewnętrzna otwarta altana o powierzchni 34 m2 w konstrukcji drewnianej. Altana oparta na planie prostokąta o wymiarach zadaszenia 4,0 x 8,5 m. Pokrycie dachu z paneli z blachy płaskiej łączonych w rąbek stojący. Obiekt zaprojektowany w technologii tradycyjnej – o konstrukcji drewnianej złożonej ze słupów i konstrukcji dachu opartej na słupach. W skład wyposażenia altany będą wchodziły 2 komplety stołów z ławkami wykonane z drewna liściastego.

Elementy placu zabaw będą posadowione na stopach fundamentowych. Wokół placu zabaw wykonane zostaną strefy bezpieczeństwa o nawierzchni z piasku. W skład placu zabaw będą wchodziły: zestaw zabawowy, huśtawka podwójna oraz karuzela tarczowa. Konstrukcja urządzeń na placu zabaw wykonana z drewna klejonego. Daszki, wypełnienia barierek wykonane z płyt HDPE. Wokół placu zabaw zostanie wykonane ogrodzenie panelowe o wysokości 1,5 m z prętów stalowych w otulinie PCV z dwoma furtkami o szerokości 1,00 m.

Wybudowana altana i plac zabaw w miejscowości … będzie dostępna dla wszystkich chętnych – zarówno dla mieszkańców Gminy, jak i turystów przyjeżdżających na teren naszej gminy, czyli jest obiektem użyteczności publicznej. Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści, nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z tego obiektu.

Budowa altany i placu zabaw odbędzie się w ramach władztwa publicznego, a Gmina wykonując przedmiotowe zadanie działa jako organ administracji publicznej i zadanie to nie ma cech działalności gospodarczej.

Niestety na terenie miejscowości … nie istnieje zadaszona przestrzeń, w której można byłoby odpocząć, zjeść posiłek lub po prostu schować się przed deszczem, która stałaby się miejscem spotkań na świeżym powietrzu nawet w deszczowe czy zimowe dni.

Zapewnienie wysokiej jakości życia mieszkańców obszaru Gminy poprzez wzmocnienie atrakcyjności oraz rewitalizację obszaru Gminy oraz z celem szczegółowym: poprawa jakości infrastruktury przestrzennej i turystycznej oraz pobudzenie oddolnych inicjatyw społecznych. Budowa i przebudowa niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. W ramach realizacji przedmiotowej operacji zostanie wybudowana nowa altana z 4 stołami i 4 ławkami oraz plac zabaw dla dzieci.

Realizacja projektu pozwoli na uatrakcyjnienie terenu do wypoczynku i rekreacji przy istniejącym budynku remizy OSP. W ten sposób zostanie stworzony kompleks służący do wypoczynku i rekreacji, który przyczyni się do wzrostu atrakcyjności turystycznej. Miejsce to pozwoli na odpoczynek mieszkańców oraz odwiedzających miejscowość turystów.

Pytanie

Czy Gmina … ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktury dokumentującej poniesione koszty związane z realizacją zadania o nazwie „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina … nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktury dokumentującej poniesione koszty związane z realizacją zadania o nazwie: „…”.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Altana, która zostanie wykonana w ramach przedmiotowego zadania będzie miejscem przeznaczonym do wypoczynku i rekreacji zlokalizowanym na działce przy remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w …. Będzie służyła wypoczynkowi i rekreacji mieszkańców Gminy oraz przebywających na terenie Gminy turystów służąc w ten sposób integracji mieszkańców.

Gmina realizując ww. zadanie inwestycyjne wykonuje zadanie publiczne należące do zadań własnych gminy, co wynika z zapisu art. 7 ust. 1 pkt. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 559).

Po upływie terminu trwałości projektu, tj. po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, Gmina w dalszym ciągu pozostanie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji zadania i będzie ono bezpłatnie udostępnione wszystkim chętnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako organ władzy publicznej w zakresie realizacji opisanego powyżej zadania nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku przedmiotowego zadania ten warunek nie jest spełniony, gdyż zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wykonane zadanie jest i w przyszłości będzie ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktury dokumentującej poniesione koszty związane z realizacją tego zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).