
Temat interpretacji
Brak obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej przez Spółkę
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym w zakresie uznania, że Spółka nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że Spółka nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2022 r. (data wpływu 3 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zakresie objętym niniejszym wnioskiem o interpretację indywidualną, Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą wg następującego modelu biznesowego.
Spółka składa swojemu kontrahentowi (dalej: „Producent”) zamówienie na wyprodukowanie napojów (dalej: „Napoje”) wg receptury własnej lub dostarczonej przez Wnioskodawcę. Producent jest podmiotem prawa polskiego, mającym siedzibę i miejsce prowadzenia działalności w Polsce, będącym czynnym podatnikiem VAT oraz zarejestrowanym producentem wyrobów akcyzowych (napojów alkoholowych).
Produkcja Napojów ma miejsce w Polsce. Spółka kupuje Napoje od Producenta i sprzedaje je swoim Klientom. Klientami Wnioskodawcy są podmioty mające siedziby i miejsca prowadzenia działalności poza terytorium Unii Europejskiej.
Zakup od Producenta następuje na warunkach Incoterms CIF [Port Przeznaczenia Klienta] a sprzedaż Klientom na warunkach Incoterms DAP [Port Przeznaczenia Klienta]. Port przeznaczenia znajduje się poza Unią Europejską.
Oznacza to, że Producent dostarcza Napoje na statek w polskim porcie, dokonuje odprawy eksportowej, opłaca ubezpieczenie i transport do portu przeznaczenia poza terytorium Unii Europejskiej. Po przybyciu Napojów do portu przeznaczenia, Klienci dokonują rozładunku oraz odprawy celnej importowej w danym kraju. Ryzyko uszkodzenia lub utraty Napojów przechodzi z Producenta na Spółkę wraz z załadunkiem Napojów na statek w polskim porcie, zaś ze Spółki na Klientów w momencie dopłynięcia statku do portu przeznaczenia.
Napoje są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 1) Ustawy Akcyzowej - napojami alkoholowymi. Wszystkich wyżej opisanych czynności Producent dokonuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy; Napoje są produkowane i składowane przez Producenta w składzie podatkowym (w rozumieniu Ustawy Akcyzowej), a następnie przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego Producenta (na terytorium kraju) do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. (por. art. 40 ust. 1 pkt. 1 lit. a) i c) Ustawy Akcyzowej).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1.Eksporterem Napojów jest Producent.
2.Towar jest wywożony poza terytorium Unii. Transport lub wysyłkę do kraju trzeciego organizuje Producent, który mianowicie:
i.przekazuje szczegółowe informacje dotyczące miejsca odbioru towaru, terminu, w którym towar będzie gotowy do przewozu, rodzaju, ilości i wagi dostarczanych towarów, ilości przygotowanych do transportu opakowań/europalet itd.,
ii.kontaktuje się z przewoźnikiem na bieżąco, w razie pojawienia się kwestii problematycznych,
iii.wskazuje sposób przewozu i traktowania towaru w transporcie,
iv.przygotowuje towar, w tym odpowiada za zapakowanie w sposób stabilny towaru w celu jego przewozu,
v.przekazuje przedsiębiorstwu transportowemu dokumenty transportowe upoważniające do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie (tzw. packing list, list przewozowy CMR) oraz potwierdza datę przekazania towaru przewoźnikowi,
vi.zapewnia załadunek towaru na podstawiony przez przewoźnika środek transportu,
vii.odpowiada na ewentualne późniejsze pytania i kontakty ze strony przewoźnika w razie problemów powstałych na trasie przewozu bezpośrednio po lub niedługo po podjęciu towarów do transportu.
3.Podmiot organizujący transport nie będzie działać na własną rzecz.
4.Podmiot organizujący transport będzie działać na zlecenie/rzecz Wnioskodawcy.
5.Ostateczni nabywcy (Klienci) nie będą podejmować/wykonywać jakichkolwiek czynności związanych z transportem towarów.
6.Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie przechodziło z Producenta na Wnioskodawcę w Polsce w momencie zakończenia załadunku Napojów na statek w polskim porcie.
7.Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie przechodziło z Wnioskodawcy na Klientów w kraju trzecim, w momencie dopłynięcia statku do portu przeznaczenia w tym kraju (przed rozładunkiem i dokonaniem odprawy importowej).
8.W przypadku transakcji będącej przedmiotem wniosku, wywóz Napojów (z Polski) na rzecz Klientów (spoza terytorium Unii Europejskiej) jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
9.Dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towar będący przedmiotem dostawy opuścił terytorium Unii Europejskiej są w posiadaniu Producenta.
10.Towary będą transportowane bezpośrednio od Producenta do Klientów znajdujących się poza Unią Europejską.
11.Transport towarów będzie miał charakter ciągły, a towary te nie będą poddawane żadnym czynnościom, które przerwałyby ciągłość tego transportu (np. rozpakowaniu, modyfikacji lub innym tego typu czynnościom).
12.Wnioskodawca nie jest pewny co rozumiecie Państwo pod pojęciem „odsprzedaży” w kontekście niniejszej sprawy. Moment dokonania dostawy towarów w rozumieniu VAT wskazano w pkt. 7 powyżej. Z drugiej strony, Klienci płacą za towar z góry, zanim jeszcze rozpocznie się transport lub nawet zanim towar zostanie w ogóle wyprodukowany. Napoje są więc zamówione przez Klienta i opłacone przez Klienta zanim opuszczą Polskę, więc w takim sensie są „odsprzedane” w czasie, gdy znajdują się jeszcze w Polsce.
13.Zapłata za nabyty od Producenta towar odbywa się przed jego dostarczeniem do Klientów spoza Unii Europejskiej.
Pytanie
Czy Spółka ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt. 1-2) i 5) Ustawy Akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych, wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego oraz wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt. 1 lit. a) Ustawy Akcyzowej, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wszystkich czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą dokonuje Producent Napojów (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), a nie Wnioskodawca. W konsekwencji, Spółka nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10-12 ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
-podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
-procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, jest również zużycie:
1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Pod pozycjami 13-18 załącznika nr 1 do ustawy zostały wymienione:
-Piwo otrzymywane ze słodu
-Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009
-Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi
-Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
-Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone
-Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Natomiast pod pozycjami 13-18 załącznika nr 2 do ustawy, który zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG zostały wymienione:
-Piwo otrzymywane ze słodu
-Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009
-Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi
-Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
-Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone
-Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Stosownie do art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Wskazać należy, że ustawa o podatku akcyzowym ma zastosowanie w stosunku do czynności, które co do zasady zostały wykonane na terytorium kraju. W rezultacie, opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane na terenie kraju (m.in. produkcja w odniesieniu do wyrobów objętych obowiązkiem produkcji w składzie podatkowym, sprzedaż, przywóz wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego bądź importu, czy wywóz wyrobów akcyzowych poza terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu).
Opodatkowaniu akcyzą nie podlegają natomiast czynności opodatkowane, wykonywane w stosunku do wyrobów akcyzowych znajdujących się poza terytorium kraju. Brak opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych znajdujących się poza terytorium kraju odnosi się również do sytuacji, gdy podmiotem dokonującym czynności opodatkowanych (np. produkcji) jest podmiot polski. Raz jeszcze podkreślić należy, że opodatkowane akcyzą będą tylko te czynności, które mają miejsce na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (lit. a) oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (lit. b).
Stosownie do art. 16 ust. 2 pkt 4:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółka ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w rozumieniu art. 16 Ustawy Akcyzowej.
Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, przedstawiony we wniosku opis sprawy, Państwa wątpliwości i własne stanowisko w sprawie wskazać na wstępie należy, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka kupuje Napoje alkoholowe od Producenta i sprzedaje je swoim Klientom, którzy mają siedziby i miejsca prowadzenia działalności poza terytorium Unii Europejskiej.
Napoje są produkowane i składowane przez Producenta w składzie podatkowym, a następnie przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego Producenta (na terytorium kraju) do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zauważyć należy, że wszystkich czynności związanych z transportem Napojów Producent dokonuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Napoje są produkowane i składowane przez Producenta w składzie podatkowym.
Z istoty procedury zawieszenia poboru akcyzy wynika, że w trakcie jej trwania z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe aż do czasu zakończenia tej procedury. Niezbędne przy tym jest, aby spełnione były podstawowe warunki jej stosowania, tzn. wyroby były przemieszczane między podmiotami uprawnionymi do odbioru wyrobów akcyzowych, obrót tymi wyrobami potwierdzony był odpowiednimi dokumentami, a także aby zostało złożone zabezpieczenie akcyzowe.
Podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym także usługowy skład podatkowy, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe będące własnością innego podmiotu) to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie tego składu. Wszystkie czynności w składzie podatkowym formalnie wykonywane są w imieniu podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Prowadzący skład podatkowy odpowiada zatem za rozpoczęcie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wprowadzaniu wyrobów akcyzowych do składu lub rozpoczęciu ich produkcji oraz za dochowanie warunków tej procedury w stosunku do wyrobów produkowanych, magazynowanych czy przeładowywanych, a także wyprowadzanych ze składu.
Zatem, co do zasady, na podmiocie prowadzącym skład podatkowy spoczywa odpowiedzialność z tytułu czynności opodatkowanych dokonywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Z opisu sprawy nie wynika, żeby Spółka wykonywała jakiekolwiek czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a-c, ponadto czynności te nie stanowią również żadnej z pozostałych czynności opodatkowanych akcyzą wskazanych w art. 8 ust. 1 i 2.
A zatem, podatnikiem akcyzy jest podmiot, który produkuje, składuje oraz przemieszcza wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W niniejszej sprawie to Producent dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.
Tym samym oceniając Państwa stanowisko, w myśl którego Spółka nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, należało ocenić jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.
Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku akcyzowego. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
- Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
