Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.360.2022.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.360.2022.1.PS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z projektem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja otrzymała dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 7.2. „Różnorodność biologiczna, edukacja i monitoring środowiska. Edukacja ekologiczna”. Zadanie publiczne nosi nazwę „(…)”, a prowadzone działania edukacyjne - warsztaty - mają na celu podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Projekt będzie realizowany w okresie 1 lipca 2022 r. – 30 września 2023 r. Jednym z załączników do umowy na realizację zadania, pomiędzy Fundacją a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest interpretacja indywidualna, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu. Niestety bez indywidualnej interpretacji Fundacja nie jest w stanie podpisać umowy na realizację zadania, ani prowadzić projektu.

Fundacja w rejestrze podatników VAT posiada status „zwolniony”. Status podatnika zwolnionego z VAT posiada w związku z nieprzekroczeniem wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Fundacja nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, wykluczających podmiot z możliwości bycia podmiotem zwolnionym z VAT.

W związku z prowadzoną działalnością, Fundacja nie będzie mieć prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupowych od nabywanych towarów i usług na rzecz realizowanego projektu.

Niezależnie od zwolnienia podmiotowego, nawet w sytuacji przekroczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie wystąpią okoliczności uprawniające do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących realizowanego projektu, albowiem realizacja projektu finansowana w całości lub części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie stanowi czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym:

1.Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pytanie

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu finansowanego ze środków NFOŚiGW?

Państwa stanowisko w sprawie

Fundacja zgodnie z wpisem w KRS zajmuje się:

ochroną środowiska,

podejmowaniem i wspieraniem inicjatyw na rzecz ochrony środowiska,

działalnością na rzecz rozwoju świadomości obywatelskiej,

działalnością edukacyjną, opiekuńczą, wychowawczą.

Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu finansowanego ze środków NFOŚiGW. Brak możliwości odliczenia wynika z podmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Niezależnie od zwolnienia podmiotowego, nawet w sytuacji przekroczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie wystąpią okoliczności uprawniające do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących realizowanego projektu, albowiem realizacja projektu finansowana w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie stanowi czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu z realizacji projektu o nazwie „(...)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte przez Państwa towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Korzystają Państwo bowiem ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w przypadku realizacji ww. projektu, podczas gdy przestaną Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy również nie zostaną spełnione. Jak Państwo wskazali, realizacja ww. projektu publicznego, polegająca na prowadzeniu działań edukacyjnych (warsztatów) podnoszących świadomość i kształtujących postawy ekologiczne społeczeństwa, nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy, nie będzie więc związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu „(…)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).