Rozliczenie podatku od towarów i usług z tytułu wydania i sprzedaży tzw. białych certyfikatów. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.126.2022.2.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.126.2022.2.RMA

Temat interpretacji

Rozliczenie podatku od towarów i usług z tytułu wydania i sprzedaży tzw. białych certyfikatów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydania i sprzedaży tzw. białych certyfikatów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2022 r. (wpływ 13 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Spółka jest cenionym na rynku producentem stolarki okiennej.

Wnioskodawca realizuje inwestycje zmniejszające zużycie energii upoważniające go do uzyskania świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (dalej „Ustawa EE”) zwanych w dalszej części wniosku „Białymi certyfikatami”.

Jak wyjaśniono na stronie Urzędu Regulacji Energetyki (www.ure.gov.pl) „System oparty na świadectwach efektywności energetycznej jest w Polsce jednym z głównych narzędzi mających na celu redukcję zużycia energii, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki. To system motywacyjny służący do wspierania inwestycji modernizacyjnych, które poprawiają efektywność energetyczną.

Białe certyfikaty, czyli świadectwa efektywności energetycznej, wydawane są przez Prezesa URE jako potwierdzenie tzw. efektu energetycznego (oszczędności energii) uzyskanego w wyniku realizacji przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Przykładem takich działań może być w szczególności modernizacja lub wymiana urządzeń i instalacji, usprawnianie procesów oraz wprowadzanie nowych technologii: wszystko po to, aby w produkcji i procesie dostarczania usług zużywać mniej energii oraz surowców służących do jej wytwarzania. (...) Białe certyfikaty wydawane są na wniosek podmiotu, który zamierza zrealizować przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej. Świadectwa te rekompensują koszty poniesione na inwestycje proefektywnościowe, bowiem - podobnie jak w przypadku świadectw pochodzenia z OZE - również i z białych certyfikatów wynikają prawa majątkowe, które są przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii”.

Wnioskodawca realizując inwestycje służące poprawie efektywności energetycznej zyskuje możliwość wystąpienia do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej „Prezes URE”) z wnioskiem o wydanie Białych, otrzymania Białych certyfikatów, a następnie odsprzedania wynikających z nich praw majątkowych na Towarowej Giełdzie Energii (dalej „TGE”), co w praktyce oznacza dla Spółki konkretną korzyść majątkową.

Zgodnie z przepisami Ustawy EE Spółka może występować z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów samodzielnie lub upoważnić podmiot trzeci do pozyskania Białych certyfikatów.

Wskazać należy, że ubieganie się o wydanie Białych certyfikatów związane jest z koniecznością spełnienia szeregu wymogów formalnych wskazanych w Ustawie EE, w tym między innymi prawidłowym wypełnieniem wniosku o wydanie Białych certyfikatów i opracowaniem audytu efektywności energetycznej. W związku z czym Spółka zdecydowała, że nie będzie samodzielnie występować z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów i nawiązała współpracę z podmiotem zajmującym się doradztwem energetycznym, w tym kompleksowym wsparciem w zakresie Białych certyfikatów (dalej „Podmiot upoważniony”).

Zasady współpracy każdorazowo określane są w umowie o świadczenie usług zawieranej z Podmiotem upoważnionym.

Zgodnie z przedmiotowymi umowami Wnioskodawca zleca Podmiotowi upoważnionemu przygotowanie i wykonanie audytu efektywności energetycznej w rozumieniu przepisów Ustawy EE wraz z dokumentacją niezbędną dla uzyskania Białych certyfikatów, w tym przygotowanie kompletnego wniosku o wydanie Białych certyfikatów i ich sprzedaż.

Podmiot upoważniony zobowiązuje się w szczególności do:

a)wykonania audytu efektywności energetycznej u Wnioskodawcy;

b)przygotowania wniosku wraz z załącznikami do Prezesa URE o wydanie Białych certyfikatów;

c)złożenia jako podmiot upoważniony wniosków do Prezesa URE o wydanie Białych certyfikatów;

d)przygotowania i złożenia jako podmiot upoważniony do Prezesa URE wniosków końcowych wraz z załącznikami;

e)reprezentowania Wnioskodawcy w toku czynności kontrolnych podejmowanych przez Prezesa URE w zakresie zapisanym w Ustawie;

f)sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z wydanych przez Prezesa URE w wykonaniu danej Umowy Białych certyfikatów oraz przekazania Wnioskodawcy kwot uzyskanych z tej sprzedaży z odliczeniem należności za wykonaną usługę zgodnie z zapisami Umowy.

W myśl zapisów umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Podmiotem upoważnionym, po pozyskaniu informacji o przyznanych Białych certyfikatach Podmiot upoważniony zobowiązany jest dokonać odpowiednich rejestracji na TGE. Po rejestracji na rachunku w Rejestrze Świadectw Pochodzenia prowadzonym przez TGE praw majątkowych wynikających z przyznanych Białych certyfikatów Podmiot upoważniony powiadomić ma Wnioskodawcę o dacie zapisania praw majątkowych na tym rachunku, przy czym powiadomienie takie nie może zostać dokonane później niż w ciągu trzech dni roboczych od dnia rejestracji.

Zgodnie z umowami po uzyskaniu Białych certyfikatów Podmiot upoważniony zobowiązany jest działając w porozumieniu z Wnioskodawcą dokonać sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów po jak najwyższej cenie możliwej do uzyskania w okresie ich oferowania.

Jednocześnie Wnioskodawca:

a)zobowiązany jest przekazać wskazane przez Podmiot upoważniony niezbędne dokumenty i informacje,

b)zobowiązany jest zapewnić Podmiotowi upoważnionemu dostęp do urządzeń i pomieszczeń w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania usług oraz do współpracy z Podmiotem upoważnionym w zakresie objętym umową,

c)wyraża zgodę na dokonanie przez Podmiot upoważniony niezbędnych pomiarów, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zgodnie z normami.

Podmiot upoważniony zobowiązany jest wykonać obowiązki/świadczenia stanowiące przedmiot poszczególnych umów bez zbędnej zwłoki, przy czym:

a)w terminie siedmiu dni od pozyskania wszystkich potrzebnych danych, nie później jednak niż w terminie dziesięciu dni od dnia podpisania umowy wykonać audyt efektywności energetycznej i złożyć wniosek do Prezesa URE o przyznanie Białych certyfikatów,

b)sprzedaż praw majątkowych wynikających z przyznanych Białych certyfikatów nastąpić ma nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty przyznania Białych certyfikatów przez Prezesa URE.

Podmiot upoważniony zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni poinformować Wnioskodawcę o dokonanej sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

W myśl zapisów umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Podmiotem upoważnionym Podmiotowi upoważnionemu należne jest wynagrodzenie na zasadach success fee wynoszące netto 15% kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów przyznanych w ramach wykonania danej umowy pomniejszonej o ewentualne, poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane ze sprzedażą.

Podmiot upoważniony zobowiązany jest przekazać na rachunek bankowy Wnioskodawcy środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów nie później niż w terminie 14 dni od sprzedaży praw majątkowych.

Zgodnie z umowami zawieranymi przez Wnioskodawcę z Podmiotem upoważnionym „Wynagrodzenie będzie powiększone o należny podatek VAT i płatne przelewem na rachunek wskazany na fakturze wystawionej przez Zleceniodawcę [Wnioskodawcę]”.

Strony postanowiły również, że „w przypadku, w jakim koszty związane ze sprzedażą praw majątkowych zostaną poniesione ze środków Zleceniobiorcy [Podmiotu upoważnionego], Zleceniobiorca [Podmiot upoważniony] uprawniony jest do potrącenia tych kosztów z kwoty środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży praw majątkowych przekazywanych Wnioskodawcy”.

Wskazać należy, że intencją stron było przeniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu upoważnionego praw do pozyskania i dysponowania świadectwem efektywności energetycznej na zasadach określonych w poszczególnych umowach.

Przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego transakcje zostały udokumentowane wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami VAT i opodatkowane 23% VAT. Podstawę opodatkowania VAT stanowiła równowartość kwoty uzyskanej przez Podmiot upoważniony ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów pomniejszoną o wskazaną w umowie kwotę „przypadającą” Podmiotowi upoważnionemu.

Obecnie Wnioskodawca rozważa modyfikację zasad współpracy i zawieranie z Podmiotem upoważnionym umów powiernictwa zapewniających Spółce większą kontrolę nad prawami majątkowymi wynikającymi z Białych certyfikatów przy zachowaniu dotychczasowego rozwiązania polegającego na wykonywaniu wszystkich czynności związanych z wykonaniem audytu efektywności energetycznej realizowanych inwestycji, przygotowaniem i złożeniem do Prezesa URE wniosków o wydanie Białych certyfikatów wraz z załącznikami, sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z wydanych przez Prezesa URE Białych certyfikatów. Pytanie dotyczące konsekwencji podatkowych planowanych umów na gruncie przepisów Ustawy VAT zostały zaadresowane w odrębnym wniosku o interpretację indywidualną.

W celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń VAT z tytułu transakcji związanych z uzyskaniem Białych certyfikatów realizowanych na dotychczasowych zasadach Spółka zdecydowała o wystąpieniu z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Wskazać należy, że intencją Wnioskodawcy nie jest uzyskanie jakichkolwiek preferencji w zakresie rozliczeń w podatku VAT, a jedynie pewność, że rozliczenia VAT Spółki nie będą kwestionowane przez organy podatkowe.

W odpowiedzi z 6 maja 2022 r. na wystosowane wezwanie Spółka wskazała:

1)Wymienione we wniosku czynności w zakresie pozyskania i sprzedaży Białych certyfikatów dokonywane są na rachunek Podmiotu upoważnionego.

2)Wskazane we wniosku świadectwa efektywności energetycznej są własnością Podmiotu upoważnionego.

3)O sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej decyduje Podmiot upoważniony w porozumieniu z Wnioskodawcą.

4)W opisanym we wniosku stanie faktycznym Podmiot upoważniony sprzedaje świadectwa efektywności energetycznej jako własne.

5)Koszty inwestycji upoważniającej do wystąpienia z wnioskiem o wydanie świadectw efektywności energetycznej (Białych certyfikatów) ponosi Wnioskodawca.

Natomiast koszty związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej (Białych certyfikatów) ponosi Podmiot upoważniony.

Wskazać należy, że kwota przedmiotowych wydatków uwzględniana jest w kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy.

6)W opisanym we wniosku stanie faktycznym certyfikaty wydawane są Podmiotowi upoważnionemu.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym we wniosku stanie faktycznym środki pieniężne uzyskiwane przez Wnioskodawcę stanowią wynagrodzenie za świadczenia realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu upoważnionego podlegające opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji transakcje przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego powinny zostać udokumentowane fakturami VAT?

2.W przypadku uznania za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca wnosi o wskazanie, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania usługi świadczonej na rzecz Podmiotu upoważnionego będzie należna Wnioskodawcy kwota stanowiąca różnicę pomiędzy wartością środków pieniężnych uzyskanych przez Podmiot upoważniony ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów, a kwotą „przypadającą” zgodnie z ustaleniami stron Podmiotowi upoważnionemu kalkulowaną jako suma równowartości piętnastu procent kwoty uzyskanej ze sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych Certyfikatów oraz kwoty stanowiącej równowartość wskazanych w umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej poniesionych przez Podmiot upoważniony? (pytanie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

3.W przypadku uznania za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca wnosi o wskazanie, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług realizowanych na rzecz Podmiotu upoważnionego będzie moment sprzedaży przez Podmiot upoważniony praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W opisanym we wniosku stanie faktycznym środki pieniężne uzyskiwane przez Wnioskodawcę stanowią wynagrodzenie za świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu upoważnionego podlegające opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji transakcje przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego powinny zostać udokumentowane fakturami VAT.

2.W opisanym we wniosku stanie faktycznym podstawą opodatkowania usługi świadczonej na rzecz Podmiotu upoważnionego będzie należna Wnioskodawcy kwota stanowiąca różnicę pomiędzy wartością środków pieniężnych uzyskanych przez Podmiot upoważniony ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów, a kwotą „przypadającą” zgodnie z ustaleniami stron Podmiotowi upoważnionemu kalkulowaną jako suma piętnastu procent kwoty uzyskanej za sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych Certyfikatów oraz kwoty stanowiącej równowartość wskazanych w umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej poniesionych przez Podmiot upoważniony (stanowisko sformułowane w odpowiedzi na wezwanie).

3.W opisanym we wniosku stanie faktycznym momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług realizowanych na rzecz Podmiotu upoważnionego będzie moment sprzedaży przez Podmiot upoważniony praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Uwagi ogólne dotyczące pozyskiwania świadectw efektywności energetycznej i sprzedaży związanych z nimi praw majątkowych

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Białe certyfikaty stanowią formę zachęty do realizowania inwestycji modernizacyjnych, które poprawią efektywność energetyczną dzięki czemu zmniejszana jest emisja CO2 do atmosfery. Potwierdzają one realizację inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej. Jednostką wartości Białego certyfikatu jest TOE — tona oleju ekwiwalentnego.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 Ustawy EE „Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne”.

W myśl art. 30 ust. 2 Ustawy EE „Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2 (informacja Prezesa URE o świadectwie efektywności energetycznej wydanym w związku z zakończeniem inwestycji zmierzającej do poprawy efektywności energetycznej) i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta”.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawami majątkowymi wynikającymi z Białych certyfikatów można obracać na TGE, a prawa majątkowe wynikające z Białego certyfikatu zapisywane są w rejestrze świadectw efektywności energetycznej na koncie podmiotu, na który wystawiony jest Biały certyfikat.

W celu pozyskania Białych certyfikatów należy złożyć odpowiedni wniosek do Prezesa URE. Przy czym wniosek taki powinien zostać złożony przed rozpoczęciem inwestycji. Co więcej, przed złożeniem wniosku należy opracować audyt efektywności energetycznej, który zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy EE powinien zawierać:

·analizę zużycia energii,

·określenie stanu technicznego obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji,

·wykaz przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, a także

·ocenę ich opłacalności ekonomicznej i możliwej do uzyskania oszczędności energii.

Audyt efektywności energetycznej powinien, w myśl art. 20 ust. 5 Ustawy EE zostać załączony do wniosku o wydanie Białego certyfikatu.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 Ustawy EE z wnioskiem o wydanie Białego certyfikatu może wystąpić do Prezesa URE podmiot, który planuje zrealizować inwestycję służącą poprawie efektywności energetycznej lub podmiot przez niego upoważniony. Przy czym, w myśl art. 21 Ustawy EE Białe certyfikaty wystawiane są na podmiot, który składa wniosek o wydanie Białego certyfikatu - przepisy Ustawy EE nie przewidują możliwości ustanowienia pełnomocnika, który w imieniu i na rzecz podmiotu realizującego inwestycje służące poprawie efektywności energetycznej dokonywałby wszelkich formalności związanych z pozyskiwaniem Białych certyfikatów i późniejszą sprzedażą wynikających z nich praw majątkowych.

Zgodnie z przepisami Ustawy EE, w przypadku wniosków składanych przez podmiot działający na mocy upoważnienia uzyskanego od podmiotu realizującego inwestycję służącą poprawie efektywności energetycznej Białe certyfikaty wystawiane są na podmiot upoważniony. W takim przypadku prawa majątkowe wynikające z Białych certyfikatów zapisywane i przechowywane są na koncie maklerskim podmiotu upoważnionego.

W praktyce oznacza to, że w sytuacji upoważnienia podmiotu trzeciego do wystąpienia do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów, to podmiot upoważniony, a nie podmiot realizujący inwestycję służącą poprawie efektywności energetycznej będzie uprawniony do sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z pozyskanych Białych certyfikatów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT „Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem”.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy VAT pod pojęciem sprzedaży „rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów”.

Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 Ustawy VAT należy rozumieć „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”.

Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy VAT świadczeniem usług jest „każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemczącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa”.

Pojęcie świadczenia usług ma zatem szeroki zakres - usługą może być nie tylko wykonanie określonych czynności, ale również powstrzymanie się od działania. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE”), orzecznictwem sądów administracyjnych, jak również ugruntowaną praktyką organów podatkowych świadczenie (działania lub powstrzymania się od działania) uznawane jest za usługę opodatkowaną VAT, jeśli:

1)istnieje beneficjent usługi — usługa musi zostać wykonana na rzecz konkretnego nabywcy, który odnosi korzyść związaną ze zrealizowanym świadczeniem,

2)świadczenie wykonane jest w zamian za ustalone przez strony wynagrodzenie, co oznacza, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (wyjątek stanowią wskazane w Ustawie VAT przypadki nieodpłatnego świadczenia usług uznawanego dla potrzeb VAT za świadczenia odpłatne).

Podmiot upoważniony jako beneficjent opisanej we wniosku usługi Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisami Ustawy EE prawo do ubiegania się o wydanie Białych certyfikatów związane jest z realizacją inwestycji służącej poprawie efektywności energetycznej. Stąd, w opisanym we wniosku stanie faktycznym to Wnioskodawcy, jako podmiotowi realizującemu inwestycje energooszczędne, o których mowa w Ustawie EE, przysługiwało prawo do wystąpienia do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów.

Wnioskodawca przeniósł jednak na rzecz Podmiotu upoważnionego prawa do pozyskania i dysponowania Białymi certyfikatami. W wykonaniu opisanych we wniosku umów Wnioskodawca:

1)upoważnił Podmiot upoważniony do wystąpienia z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie Białych certyfikatów (na skutek upoważnień udzielonych przez Wnioskodawcę Podmiot upoważniony zyskał uprawnienie do uzyskania Białych certyfikatów i sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych),

2)zapewnił Podmiotowi upoważnionemu dostęp do urządzeń i pomieszczeń w zakresie niezbędnym dla pozyskania Białych certyfikatów,

3)przekazał Podmiotowi upoważnionemu wszystkie niezbędne dokumenty i informacje,

4)zobowiązał się do współpracy z Podmiotem upoważnionym w zakresie objętym umową

-dzięki czemu Podmiot upoważniony mógł pozyskać Białe certyfikaty, związane z nimi prawa majątkowe, a następnie dokonać sprzedaży tych praw na TGE, pomimo iż sam nie realizował inwestycji uprawniających go do ubiegania się o wydanie Białych certyfikatów.

Podmiot upoważniony odniósł zatem korzyć z faktu, iż Wnioskodawca upoważnił go do uzyskania Białych certyfikatów związanych z realizowanymi przez Wnioskodawcę inwestycjami służącymi poprawie efektywności energetycznej, przekazał mu materiały i informacje niezbędne do przygotowania wniosków o wydanie Białych certyfikatów i innych niezbędnych dokumentów składanych do Prezesa URE, oraz zrealizował inne wskazane w umowach zobowiązania – uzyskał on możliwość ubiegania się zamiast Spółki o Białe certyfikaty i prawo do sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych. Nie ulega zatem wątpliwości, że Podmiot upoważniony jest w opisanym we wniosku stanie faktycznym beneficjentem świadczeń Wnioskodawcy.

Świadczenie Wnioskodawcy jest świadczeniem odpłatnym

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca i Podmiot upoważniony uzgodnili, że po dokonaniu sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów Podmiot upoważniony przekaże na rachunek Wnioskodawcy kwotę stanowiącą równowartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych pomniejszonej o 15% przypadające Podmiotowi upoważnionemu. Kwota wypłacana przez Podmiot upoważniony na rzecz Wnioskodawcy (85% środków uzyskanych ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów) stanowiła świadczenie wzajemne realizowane przez Podmiot upoważniony w zamian za świadczenie Wnioskodawcy.

W opisanych we wniosku umowach Strony określiły sposób kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy ustalając jednocześnie, że Podmiot upoważniony przekaże Wnioskodawcy należne wynagrodzenie po sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów. Wskazać należy, że w analizowanym stanie faktycznym dopiero z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów możliwa była kalkulacja wysokości należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia. Zapłata przedmiotowego wynagrodzenia następowała po otrzymaniu wystawionej przez Wnioskodawcę faktury.

Podsumowując powyższe rozważania wskazać należy, że:

·Podmiot upoważniony był beneficjentem opisanego we wniosku świadczenia Wnioskodawcy,

·Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie w zamian za świadczenie realizowane w wykonaniu przedstawionych w opisie stanu faktycznego umów

w konsekwencji świadczenie Spółki, w efekcie którego Podmiot upoważniony uzyskiwał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów i późniejszej sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych spełnia definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT i w konsekwencji podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 Ustawy VAT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2019 r. (znak: 0115-KIDT1-1.4012.40.2019.2.MM) oceniając analogiczną sytuację, gdzie podatnik występujący z wnioskiem o interpretację indywidualną zawarł ze Spółdzielnią umowę, która zobowiązywała go do wystąpienia do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie Białych certyfikatów dla zrealizowanej przez Spółdzielnię inwestycji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej „Dyrektor KIS”) wyjaśnił: „Skoro uprawnienie to, wynikające z przeprowadzenia przedsięwzięć inwestycyjnych (przedsięwzięć energooszczędnych) przysługiwało Spółdzielni, która przekazała je Panu, co wiązało się z udzieleniem przez Spółdzielnię na Pana rzecz upoważnienia do pozyskania tych certyfikatów, to wynika z tego, że Spółdzielnia niejako „odstąpiła” od pozyskania świadectw efektywności energetycznej, do czego uprawniały ją przeprowadzone inwestycje. Okoliczności sprawy wskazują również, że uzyskał Pan uprawnienie nie tylko do pozyskania ww. świadectw efektywności, ale także do późniejszej ich odsprzedaży.

Zatem w niniejszej sprawie mamy do czynienia po stronie Spółdzielni (podmiotu, który zrealizował przedsięwzięcia energooszczędne upoważniające do ubiegania się o świadectwa efektywności energetycznej) z przekazaniem na Pana rzecz uprawnienia do pozyskania i sprzedaży praw majątkowych wynikających z tych świadectw. W treści opisu sprawy podał Pan, że możliwość wystąpienia do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wydanie dla dokonanych przez Pana klientów inwestycji „białych certyfikatów” stanowi uprawnienie tych klientów.

W konsekwencji należy uznać, że w opisanym stanie faktycznym Spółdzielnia świadczyła na Pana rzecz, za odpłatnością, usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą — na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy – opodatkowaniu tym podatkiem. Istniało bowiem odpłatne świadczenie, które Spółdzielnia wykonała na Pana rzecz. Przy czym, co istotne, okoliczności sprawy wskazują, że usługa ta nie korzystała ze zwolnienia od podatku”.

Podobnie w interpretacji z dnia 28 lutego 2019 r. (znak: 0112-KDIL1-1.4012.782.2018.3.RW) Dyrektor KIS wskazał: „w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia po stronie A (tj. podmiotu, który zrealizował przedsięwzięcia energooszczędne upoważniające do ubiegania się o świadectwa efektywności energetycznej) z przekazaniem uprawnienia do pozyskania i sprzedaży praw majątkowych wynikających z tych świadectw. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca w piśmie stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku wspólnego możliwość pozyskania „białych certyfikatów” stanowi uprawnienie A wynikające z przeprowadzenia określonych przedsięwzięć inwestycyjnych. Uprawnienie to zostało przekazane B i wiązało się z udzieleniem przez A na rzecz B upoważnienia do pozyskania tych certyfikatów. Ponadto w opisie sprawy wskazano, że B uzyskała uprawnienie nie tylko do nabycia świadectw efektywności energetycznej, ale także do późniejszej ich odsprzedaży.

Z powyższego więc wynika, że A niejako „odstąpiła” od pozyskania świadectw efektywności energetycznej, do czego uprawniały ją przeprowadzone inwestycje w zakresie poprawy efektywności energetycznej i przekazała na rzecz B prawo do nabycia „białych certyfikatów”, a następnie sprzedaży praw majątkowych wynikających z tych certyfikatów w zamian za określone w umowie wynagrodzenie.

W konsekwencji należy przyjąć, że w opisanym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym A świadczy na rzecz B za odpłatnością usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Istnieje bowiem świadczenie, które A wykonuje na rzecz B, a którego ekwiwalentem będzie 85% wartości netto uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych „białych certyfikatów” stanowiących potwierdzenie planowanej do zaoszczędzenia ilości energii finalnej wynikającej z przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.

Reasumując kwota otrzymana przez A od B jest / będzie wynagrodzeniem za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że Wnioskodawca prawidłowo uznał, że w opisanym we wniosku stanie faktycznym realizuje na rzecz Podmiotu uprawnionego usługi opodatkowane VAT i w związku z tym, na podstawie art. 106b Ustawy VAT zobowiązany jest udokumentować przedmiotowe transakcje fakturami VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2 (uzupełnione w odpowiedzi na wezwanie)

Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT podstawą opodatkowania jest „wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

W myśl art. 29a ust. 6 Ustawy VAT „Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez, dokonującego dostany lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy”.

Zgodnie natomiast z ust. 7 powołanego przepisu „Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz, nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku”.

Kwota stanowiąca równowartość wskazanych w umowie wydatków poniesionych przez Podmiot upoważniony uwzględniana jest w kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy. Stąd, w przypadku opisanych we wniosku transakcji wynagrodzenie Spółki stanowi kwota kalkulowana jako równowartość kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów pomniejszona o 15% (słownie: piętnaście procent) kwoty uzyskanej za sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów oraz o równowartość wskazanych w umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponoszonych przez Podmiot upoważniony. Kwota ta stanowi „zapłatę”, o której mowa w art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, która należna jest Wnioskodawcy po dokonaniu przez Podmiot upoważniony sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 3

Zgodnie z art. 19a ust. 1 Ustawy VAT „Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f”.

W myśl art. 19a ust. 2 Ustawy VAT „W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę”.

Jednocześnie zgodnie z art. 19a ust. 3 Ustawy VAT „Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi”.

Celem przedstawionych w opisie stanu faktycznego transakcji była sprzedaż praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów. Wskazać bowiem należy, że dopiero sprzedaż praw majątkowych skutkuje uzyskaniem korzyści finansowych związanych z pozyskiwaniem Białych certyfikatów.

Realizacja celu umowy następowała zatem z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów. Z chwilą sprzedaży praw majątkowych Wnioskodawca zwalniany był z obowiązku współpracy z Podmiotem upoważnionym w zakresie objętym umową. Podkreślić należy, że ostatnią czynnością, do której zobowiązany był Wnioskodawca na podstawie opisanych we wniosku umów był udział w procesie decyzyjnym dotyczącym sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów - zgodnie z opisanymi we wniosku umowami „Po uzyskaniu Białych certyfikatów Zleceniobiorca [Podmiot upoważniony] działając w porozumieniu pe Zleceniodawcą [Wnioskodawca], dokona ich sprzedaży po jak najwyższej cenie możliwej”.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym usługi Wnioskodawcy zostały zatem zrealizowane dopiero z chwilą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

Z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów należne stawało się również wynagrodzenie Wnioskodawcy i dopiero po dokonaniu sprzedaży praw majątkowych powstała możliwość określenia wynagrodzenia Wnioskodawcy (wcześniej nie istniała podstawa określenia kwoty wynagrodzenia Wnioskodawcy).

W konsekwencji obowiązek podatkowy w tytułu opisanych we wniosku transakcji powstawał z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W art. 2 pkt 6 ustawy, wskazano, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania i dokumentowania transakcji obrotu świadectwami efektywności energetycznej.

Zasady nabywania, zbywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej określa ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166).

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy:

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:

1)planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo

2)upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Natomiast stosownie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący:

1)giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub

2)na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie realizują Państwo inwestycje zmniejszające zużycie energii upoważniające do uzyskania świadectw efektywności energetycznej (zwanych Białymi certyfikatami). Zdecydowali Państwo, że nie będą samodzielnie występować z wnioskiem o ich wydanie i nawiązali współpracę z podmiotem zajmującym się doradztwem energetycznym, w tym kompleksowym wsparciem w zakresie Białych certyfikatków. Zlecają Państwo Podmiotowi upoważnionemu przygotowanie i wykonanie audytu efektywności energetycznej wraz z dokumentacją niezbędą do uzyskania Białych certyfikatów, w tym przygotowania kompletnego wniosku o wydanie tych certyfikaów i ich sprzedaż.

Czynności w zakresie pozyskania i sprzedaży Białych certyfikatów dokonywane są na rachunek Podmiotu upoważnionego. Certyfikaty wydawane są Podmiotowi upoważnionemu, są one jego własnością. O sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej decyduje Podmiot upoważniony w porozumieniu z Państwem. Podmiot upoważniony sprzedaje świadectwa efektywności energetycznej jako własne. Koszty związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej (Białych certyfikatów) ponosi Podmiot upoważniony. Kwota tych wydatków uwzględniana jest w kalkulacji Państwa wynagrodzenia od Wnioskodawcy.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usługi ze strony Państwa na rzecz Podmiotu upoważnionego, polegającym na przekazaniu przez Państwa temu Podmiotowi w ramach umowy o świadczenie usług prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających z realizowanych inwestycji. Bezpośrednim nabywcą tego świadczenia jest Podmiot upoważniony, Państwo zaś otrzymują należną kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością środków pieniężnych uzyskanych przez Podmiot upoważniony ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów, a kwotą „przypadającą” zgodnie z ustaleniami stron Podmiotowi upoważnionemu kalkulowaną jako suma piętnastu procent kwoty uzyskanej za sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych Certyfikatów oraz kwoty stanowiącej równowartość wskazanych w umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej poniesionych przez Podmiot upoważniony. Tym samym zostały spełnione łącznie warunki do uznania czynności przekazania praw do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających z realizowanych inwestycji zmniejszających zużycie energii za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego należy uznać, że otrzymywane przez Państwa od Podmiotu upoważnionego środki pieniężne we wskazanej powyżej wysokości stanowią wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Państwa na rzecz Podmiotu upoważnionego, polegającą na przekazaniu prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających z realizowanych przez Państwa inwestycji, która to usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym zobowiązani są Państwo do wystawienia faktury za wykonane usługi według właściwej stawki podatku.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto mają Państwo wątpliwości dotyczące podstawy opodatkowania świadczonej usługi na rzecz Podmiotu upoważnionego.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Uregulowanie wynikające z art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak stanowi art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania.

Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Stosownie do art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a)obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b)opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c)kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

W analizowanej sprawie istnieje świadczenie, które wykonują Państwo na rzecz Podmiotu upoważnionego (przekazanie prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej), a którego ekwiwalentem będą środki pieniężne przekazane Państwu przez ten Podmiot. Należna kwota stanowi natomiast różnicę pomiędzy wartością środków pieniężnych uzyskanych przez Podmiot upoważniony ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów, a kwotą „przypadającą” zgodnie z ustaleniami stron Podmiotowi upoważnionemu kalkulowaną jako suma piętnastu procent kwoty uzyskanej za sprzedaży na TGE praw majątkowych wynikających z Białych Certyfikatów oraz kwoty stanowiącej równowartość wskazanych w umowie wydatków związanych ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej poniesionych przez Podmiot upoważniony.

Skoro więc strony umówiły się na taką wysokość wynagrodzenia należną za przekazanie uprawnień do nabycia i sprzedaży praw majątkowych z Białych certyfikatów, to tak skalkulowane wynagrodzenie stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Wątpliwości dotyczą również momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej przez Państwa usługi.

W tym miejscu należy wskazać, że z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy:

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Jednocześnie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem (…).

W kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej przez Państwa usługi polegającej na przekazaniu uprawnień do nabycia i sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej należy mieć na uwadze, że w tym przypadku zastosowanie znajdzie ogólna reguła z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania tej usługi.

Uwzględniając specyfikę świadczonej usługi, a także fakt, że dana usługa jest wykonana w sytuacji, gdy usługodawca – Podmiot upoważniony - zrealizuje wszystkie czynności na nią się składające, należy przyjąć, że momentem wykonania tej usługi jest moment sprzedaży praw wynikających z Białych certyfikatów.

Przedmiotem zawartej z Podmiotem upoważnionym umowy jest uzyskanie i sprzedaż certyfikatów efektywności energetycznej. Zobowiązali się Państwo do wykonania szeregu czynności mających na celu pozyskanie przez Podmiot upoważniony Białych certyfikatów. Zgodnie z ww. umowami, po uzyskaniu certyfikatów przez Podmiot upoważniony zobowiązany jest on działając w porozumieniu z Państwem dokonać sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów po jak najwyższej cenie możliwej do uzyskania w okresie ich oferowania. Zatem dopiero sprzedaż praw majątkowych skutkuje uzyskaniem korzyści finansowych związanych z pozyskiwaniem Białych certyfikatów. Z tego też względu należy przyjąć, że ostatnią czynnością, jaką Państwo podejmują w ramach usługi świadczonej na rzecz Podmiotu upoważnionego jest analiza sytuacji na giełdzie towarowej pozwalająca na podjęcie decyzji, w którym momencie prawa majątkowe ze świadectw efektywności energetycznej mają zostać sprzedane.

W konsekwencji obowiązek podatkowy w tytułu realizowanych przez Państwa usług na rzecz Podmiotu upoważnionego powstaje z datą sprzedaży praw majątkowych wynikających z Białych certyfikatów.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).