Brak obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług w związku z przejęciem prawa własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki z długu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.240.2022.7.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.240.2022.7.MG

Temat interpretacji

Brak obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług w związku z przejęciem prawa własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki z długu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 16 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług w związku z przejęciem prawa własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki z długu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania - pismem z 8 czerwca 2022 r. (data wpływu 8 czerwca 2022 r.) oraz pismem z 20 czerwca 2022 r. (data wpływu 20 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zdarzenie przyszłe polega na tym, że chce Pan przejąć prawo własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki komandytowo-akcyjnej z długu (…), czyli zwolnienie tej spółki z pożyczek udzielonych jej w latach 2011-2014 przeze Pana jako akcjonariusza.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

Na pytanie Organu „Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?” odpowiedział Pan – „Nie”.

Na pytanie Organu „Czy pomiędzy Panem a spółką komandytowo-akcyjną zostały zawarte umowy pożyczek?” odpowiedział Pan – „Tak”.

Na pytanie Organu „Czy wartość nieruchomości, na dzień przejęcia, będzie odpowiadała wysokości zobowiązań spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udzielonych przez Pana pożyczek?” odpowiedział Pan – „Tak”.

Na pytanie Organu „Czy nieruchomość, którą zamierza Pan przejąć jest nieruchomością zabudowaną czy niezabudowaną?” odpowiedział Pan – „Zabudowana”.

Na pytanie Organu „Jaki charakter ma nieruchomość będąca przedmiotem przejęcia (np. mieszkalny, użytkowy)?” odpowiedział Pan – „Użytkowy”.

Na pytanie Organu „W jaki sposób/do jakich celów będzie Pan wykorzystywał przejętą nieruchomość?” odpowiedział Pan – „Nieruchomość ma Pan zamiar sprzedać po ewentualnym dokonaniu niezbędnych robót budowlano-remontowych jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej i nie będąca czynnym podatnikiem podatku VAT”.

Na pytanie Organu „Do jakich czynności będzie Pan wykorzystywał nieruchomość, tj. do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych z podatku,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

odpowiedział Pan „Nieruchomość mam zamiar sprzedać po ewentualnym dokonaniu niezbędnych robót budowlano-remontowych jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej i niebędąca czynnym podatnikiem podatku VAT”.

Pytanie

Czy zapłaci Pan podatek od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że nie zapłaci podatku od towarów i usług, ponieważ udzielił Pan spółce pożyczek jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i teraz poprzez przeniesienie własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki z długu - nieruchomość ta stanie się Pana majątkiem prywatnym jako osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT co do zasady podlega dostawa towarów lub świadczenie usług.

Konieczność opodatkowania transakcji spoczywa więc na dostawcy towarów lub usługodawcy.

Nabywca towaru lub usługi jest natomiast zobowiązany do opodatkowania dokonanego nabycia tylko w wyjątkowych przypadkach wskazanych w ustawie, w szczególności w art. 17 ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3-6 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

3)dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

4)nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

5)nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:

innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia

podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)nabywcą jest:

w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,

w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom;

6)obowiązane do zapłaty podatku na podstawie art. 42 ust. 8 lub ust. 10.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji nie mieści się Pan w żadnej z wymienionych kategorii nabywców zobowiązanych do opodatkowania planowanego nabycia.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Chce Pan przejąć prawo własności nieruchomości w zamian za zwolnienie spółki komandytowo-akcyjnej z długu, czyli zwolnienie tej spółki z pożyczek udzielonych jej w latach 2011-2014 przez Pana jako akcjonariusza. Pomiędzy Panem a spółką komandytowo-akcyjną zostały zawarte umowy pożyczek. Wartość nieruchomości, na dzień przejęcia, będzie odpowiadała wysokości zobowiązań spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udzielonych przez Pana pożyczek. Nieruchomość, którą zamierza Pan przejąć jest nieruchomością zabudowaną. Nieruchomość będąca przedmiotem przejęcia ma charakter użytkowy. Nieruchomość ma Pan zamiar sprzedać po ewentualnym dokonaniu niezbędnych robót budowlano-remontowych jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej i niebędąca czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z przedstawionych powyżej przepisów prawa wynika, że przejęcie prawa własności nieruchomości w zamian za zwolnienie dłużnika z długu nie zostało wymienione przez ustawodawcę jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, nie zostało również wymienione jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy.

W przedmiotowej sprawie zatem, po Pana stronie, w związku z nabyciem prawa własności nieruchomości w drodze przejęcia w zamian za zwolnienie dłużnika z długu, nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Bowiem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach planowanej transakcji nie dokona Pan dostawy towarów ani nie będzie Pan świadczył usług, gdyż będzie Pan w tym przypadku wyłącznie nabywcą nieruchomości, natomiast podmiotem, który dokona przeniesienia tej nieruchomości na Pana rzecz, a tym samym podmiotem, który będzie musiał rozważyć ewentualne opodatkowanie dokonanej przez siebie czynności, będzie spółka komandytowo-akcyjna.

W konsekwencji powyższego wskazać należy, iż nie będzie Pan miał obowiązku opodatkowania podatkiem VAT czynności przejęcia prawa własności nieruchomości w zamian za zwolnienie dłużnika z długu, a tym samym nie będzie Pan zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od tej czynności.

Pana stanowisko, pomimo że wywiódł Pan prawidłowy skutek prawny, jednakże w oparciu o odmienną argumentację, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest podmiot, który zamierza przejąć prawo własności nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu, który dokona na Pana rzecz przeniesienia prawa własności ww. nieruchomości.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).