Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.462.2022.1.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.462.2022.1.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina i Miasto jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, składa miesięczne deklaracje podatku. Z dniem ..... r. dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku. Planowana do realizacji inwestycja: „(...)”.

Planowana inwestycja dotyczy przebudowy drogi gminnej Nr ..... w miejscowości ..... oraz przebudowy drogi wewnętrznej wzdłuż Kompleksu rekreacyjno - sportowego i toru w miejscowości ...... Dla uchronienia przed całkowitym zniszczeniem dróg ich przebudowa jest pilna i niezbędna. Powyższa inwestycja umożliwi uruchomienie alternatywnego przejazdu, łącząc się w miejscowości ..... z drogą powiatową DP ..... oraz z drogą wojewódzką ...... Ponadto droga wewnętrzna - odcinek wzdłuż toru, zapewni bezpośredni dostęp do obiektów użyteczności publicznej Kompleksu rekreacyjno - sportowego, toru oraz cmentarza Parafialnego w ....., droga wewnętrzna ostatecznie otrzyma kategorię drogi gminnej. Ponadto wzdłuż drogi gminnej, ulicy ..... zlokalizowane są obiekty – firmy prywatne takie jak: sklep spożywczy (na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z gminną) oraz 2 prywatne firmy. Projekt będzie miał pozytywny wpływ na rozwój społeczno - gospodarczy Gminy i Miasta w tym: na poprawę atrakcyjności inwestycyjnej, przedsiębiorczości i turystykę. Budowa drogi przyczyni się do: poprawy warunków i jakości życia mieszkańców, wzrostu dochodów z turystyki, poprawę bezpieczeństwa na drogach gminnych. Celem projektu jest poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy i Miasta.

Planowana do realizacji inwestycja na odcinku .....  km ul. ..... w ..... posiada nawierzchnię asfaltową szerokości od 6,6, do 5 m i jednostronny chodnik, na pozostałym odcinku droga utwardzona jest tłuczniem kamiennym. Na poszczególnych odcinkach stan nawierzchni jest różny, od bardzo zniszczonego z licznymi ubytkami i nierównościami. Droga znajduje się w złym stanie technicznym, posiada liczne ubytki. Na niewielkich odcinkach w granicach pasa drogowego drogi gminnej znajduje się techniczne uzbrojenie w postaci sieci gazowej, sieci wodociągowej, sieć linii energetycznej i napowietrzne i podziemnej, sieć teletechniczna.

Planowana długość drogi 2 762,6 m = 2,763 km.

Na przebudowanym pierwszym odcinku drogi o długości 2275 planuje się:

- szerokość drogi zmienna od 6,6 m do 3 m,

- na odcinku 0+000 do 0+303 km jednostronny chodnik o szerokości zmiennej (od 90 cm - 250 cm).

Konstrukcja drogi:

- podbudowa z tłucznia dolna 35 cm,

- podbudowa z tłucznia górna 10 cm,

- warstwa wiążąca 4 cm,

- warstwa ścieralna 4 cm.

Konstrukcja drogi na odcinku z wykorzystaniem istniejącej podbudowy:

- podbudowa z tłucznia górna 10cm,

- warstwa wiążąca 4 cm,

- warstwa ścieralna 4 cm.

Długość drogi wzdłuż TREC, odcinek drugi  – 487,6 m:

- szerokość drogi 4 m.

Konstrukcja drogi:

- podbudowa z tłucznia dolna 35 cm,

- podbudowa z tłucznia górna 10 cm,

- warstwa wiążąca 4 cm,

- warstwa ścieralna 4 cm.

Na całej długości drogi projektuje się utrzymanie i odwodnienia do istniejących rowów przydrożnych i teren przyległy.

Działki na których prowadzona będzie inwestycja nie podlegają ochronie na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta.

Wartość kosztorysowa inwestycji: .....  zł netto, .....  zł Vat, .....  zł brutto. Do dnia złożenia wniosku poniesiono koszty związane z przygotowaniem i opracowaniem dokumentacji projektowo kosztorysowej w kwocie ..... zł brutto. Całkowita planowana wartość zadania: planowana wartość kosztorysowa wraz z poniesionymi dotychczas kosztami ..... zł.

Okres realizacji do 31 grudnia 2022 r.

Dofinansowanie oraz wkład własny:

1)Finansowanie środkami budżetu województwa budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych.

Dofinansowanie: na podstawie Umowy nr ..... w sprawie dofinansowania budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych zawartej w dniu ..... r. pomiędzy Województwem ....., a Gminą i Miastem.

Kwota dofinansowania : .....  

2) Planuje się pozyskanie środków - wnioskowanie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ..... – Departament Terenów Wiejskich w ramach naboru: Wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.

Wartość kosztorysowa inwestycji .....  zł (planowane do pozyskania dofinansowanie .....  % kosztów kwalifikowalnych czyli .....  zł), istnieje możliwość uznania podatku VAT koszt kwalifikowalny.

3) Planowany wkład własny z budżetu Gminy i Miasta: .....zł, gdzie wartość kosztorysową w kwocie .....zł pomniejszono o dofinansowanie (.....zł+.....zł).

Realizacja inwestycji jest zadaniem własnym Gminy, służy zaspokojeniu potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 o samorządzie gminnym).

Zakupione roboty budowlane w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. Zakupy robót budowlanych, które Gmina będzie dokonywała w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT , w których Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług.

Za utrzymanie celów i trwałości inwestycji odpowiedzialna będzie Gmina i Miasto.

Pytanie

Czy Gmina i Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ dokonane zakupy robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo zrealizować inwestycję pn.: „(...)”. Planowana inwestycja dotyczy przebudowy drogi gminnej Nr .....  w miejscowości ..... oraz przebudowy drogi wewnętrznej wzdłuż Kompleksu rekreacyjno - sportowego i toru miejscowości ......

Zakupy robót budowlanych, które Gmina będzie dokonywała w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT, w których Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług.

Zakupione roboty budowlane w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy.

Realizacja inwestycji jest zadaniem własnym Gminy, służy zaspokojeniu potrzeb wspólnoty. Celem projektu jest poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy i Miasta. Budowa drogi przyczyni się do: poprawy warunków i jakości życia mieszkańców, wzrostu dochodów z turystyki, poprawę bezpieczeństwa na drogach gminnych. Projekt będzie miał pozytywny wpływ na rozwój społeczno - gospodarczy Gminy i Miasta w tym na poprawę atrakcyjności inwestycyjnej, przedsiębiorczości i turystykę.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ jak wskazali Państwo, roboty budowlane zakupione z związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Poza tym, co również wynika z wniosku, przebudowa drogi gminnej odbędzie się w ramach władztwa publicznego, jako że nastąpi w wykonaniu Państwa ustawowych obowiązków wynikających z art. 2 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Skoro więc nabędą Państwo towary i usługi związane z realizacją inwestycji w ramach wykonywania zadań własnych, to zgodnie z art. art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie realizacji tego zadania nie będą Państwo działać jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „(...).

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

 - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).