Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.166.2022.2.KP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.166.2022.2.KP

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 maja 2022 r. (wpływ 17 maja 2022 r.) oraz pismem z 20 maja 2022 r. (wpływ 20 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna nieprzerwanie od 14 lipca 2015 r. Aktualnie - jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - w 2020 r. prowadził Pan działalność gospodarczą, wartość sprzedaży w 2020 r. nie przekroczyła kwoty 200 tyś zł - przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w 2021 r. pułapu 200 tyś zł. Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na:

1)sporządzaniu dokumentacji wniosków aplikacyjnych o dotacje z programów unijnych, w szczególności: wniosków o pomoc finansową, wniosków o płatność, zmian do założeń biznes planów, aneksów do umów o dofinansowanie,

2)wykonywaniu w formie udokumentowanej, dodatkowych czynności związanych z dotacjami unijnymi, np.: ustalenie wielkości ekonomicznej gospodarstwa rolnego (przeliczenie dochodowości z produkcji roślinnej i zwierzęcej), ustalenie/sprawdzenie kryteriów dostępu do programów pomocowych, czy podmiot/wnioskodawca kwalifikuje się, czy przedmiot dofinasowania podlega wsparciu,

3)reprezentacja podmiotu ubiegającego się o wsparcie finansowe na zasadzie pełnomocnika notarialnego oraz wykonywanie w jego imieniu czynności: złożenia dokumentów aplikacyjnych w instytucji udzielającej wsparcia finansowego, odbiór korespondencji w tym wezwań, decyzji, przygotowywanie odpowiedzi/uzupełnień do wniosków wraz z wysyłką, udzielanie wyjaśnień instytucji udzielającej wsparcia finansowego, osoba do kontaktów bieżących, prowadzenie dla beneficjenta pomocy monitoringu zobowiązań wynikających z decyzji/umowy.

Czynności wymienione w pkt 1,2, 3 posiadają zawsze jakąś formę udokumentowaną (wniosek; sprawozdanie; wytyczne, itp.). Efektem pracy Wnioskodawcy jest zatem wypełniony konkretny sformalizowany dokument udostępniony przez instytucję udzielającą wsparcia lub opracowany we własnym zakresie,

4)prowadzenie szkoleń indywidualnych lub grupowych dla osób zainteresowanych dotacjami unijnymi poprzez kanały komunikacji bezpośredniej „twarzą w twarz” lub pośredniej przy użyciu telefonu, komputera. Powyższy zakres wykonywanych czynności znajduje swoje odzwierciedlenie (konkretnie) w nazwie usług na wystawianych fakturach.

Wyjaśnił Pan, że do prowadzenia działalności gospodarczej w ww. zakresie nie są wymagane koncesje lub licencje. Powyższe usługi zdefiniował Pan na podstawie najbardziej, Pana zdaniem, odpowiadających ich charakterowi kodów PKD, tj.: Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD): 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania wykonywana działalność gospodarcza (pozostałe kody PKD): 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 66.19.Z Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Obecnie i zapewne w perspektywie co najmniej kilku lat Pana grupę klientów stanowią klienci indywidualni - rolnicy ryczałtowi oraz rolnicy opodatkowani podatkiem VAT. Dla tej grupy klientów w ramach programów pomocowych opracowuje Pan sformalizowane dokumenty zwane (przykłady):

1)„(…)” w ramach PROW 2014-2020 operacje typu: „(…)”; „(…)” oraz „(…)”. W „(…)” prezentowane są analizy/wyliczenia związane z produkcją roślinną, zwierzęcą oraz kierunkach rozwoju tego gospodarstwa.

2)„(…)” w ramach PROW 2014-2020 operacje typu „(…)” W „”(…) prezentowany jest opis/analizy/tabele finansowe przedsięwzięcia niezwiązanego z rozwojem gospodarstwa rolnego tylko z podjęciem/rozwojem działalności gospodarczej pozarolniczej wiążącej się z wpisem do CEiDG.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej Ustawy nie definiują pojęcia doradztwa.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto doradza. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Takich porad Pan nie ma w swoje ofercie. Nie doradza Pan zatem rolnikowi jakie uprawy ma zaprowadzić w swoim gospodarstwie, jakie dawki nawozów zastosować, jak zbilansować paszę dla zwierząt. Nie doradza Pan również rolnikowi chcącemu otworzyć własną firmę np.: jaki sposób opodatkowania ma przyjąć, jak się rozliczać z kontrahentami, itp. Prowadzi Pan działalność dotyczącą sporządzania wniosków aplikacyjnych wraz z ich kompleksową obsługą. Powyższe usługi według klasyfikacji PKD nie zostały jednoznacznie zakwalifikowane, ale mogą być ujmowane m.in. w podklasie 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Dlatego też jako przeważający kod działalności przyjął Pan 70.22.Z.

Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku

Obecnie nie wykonuje i nie zamierza Pan wykonywać innych czynności niż opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie zamierza Pan również wykonywać innych czynności w perspektywie najbliższych lat. Zamierza Pan skupić się na czynnościach opisanych we wniosku wzmacniając kanały sprzedaży usług poprzez np. możliwość zakupienia konkretnych usług poprzez posiadaną stronę (...).

Wskazał Pan, że w roku podatkowym 2021 wartość sprzedaży prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 200 000 zł.

Nie wykonywał Pan wcześniej działalności gospodarczej i nie utracił Pan prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku oraz nie rezygnował Pan wcześniej z tego zwolnienia. Działalność gospodarczą zarejestrował Pan po raz pierwszy 14 lipca 2015 r. i od tego czasu prowadzi ją Pan nieprzerwanie. Od 14 lipca 2015 r. jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Pytanie

Czy świadcząc ww. usługi zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na wysokość osiągniętych przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że w oparciu o stan faktyczny ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na wysokość osiągniętych przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy :

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy świadcząc usługi zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na wysokość osiągniętych przychodów.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą dotyczącą sporządzania wniosków aplikacyjnych wraz z ich kompleksową obsługą polegającą m.in. na: sporządzaniu dokumentacji wniosków aplikacyjnych o dotacje z programów unijnych, reprezentacje podmiotu ubiegającego się o wsparcie finansowe na zasadzie pełnomocnika notarialnego oraz wykonywanie w jego imieniu czynności: złożenia dokumentów aplikacyjnych, odbiór korespondencji w tym wezwań, decyzji, przygotowywanie odpowiedzi/uzupełnień do wniosków wraz z wysyłką, udzielanie wyjaśnień instytucji udzielającej wsparcia finansowego. Ww. czynności posiadają zawsze jakąś formę udokumentowaną (wniosek; sprawozdanie; wytyczne, itp.). Efektem Pana pracy jest zatem wypełniony konkretny sformalizowany dokument udostępniony przez instytucję udzielającą wsparcia lub opracowany we własnym zakresie. Do prowadzenia działalności gospodarczej w ww. zakresie nie są wymagane koncesje lub licencje. Powyższe usługi według klasyfikacji PKD nie zostały jednoznacznie zakwalifikowane, ale mogą być ujmowane m.in. w podklasie 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Dlatego też jako przeważający kod działalności przyjął Pan 70.22.Z. Wskazał Pan, że nie ma Pan w swojej ofercie usług doradztwa m.in. nie udziela Pan fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych, nie doradza Pan rolnikowi jakie uprawy ma zaprowadzić w swoim gospodarstwie, jakie dawki nawozów zastosować, jak zbilansować paszę dla zwierząt, nie doradza Pan również rolnikowi chcącemu otworzyć własną firmę np.: jaki sposób opodatkowania ma przyjąć, jak się rozliczać z kontrahentami, itp. Od 14 lipca 2015 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w 2020 r. w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 200 tyś zł. W roku podatkowym 2021 wartość sprzedaży prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej także nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. Nie utracił Pan prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku oraz nie rezygnował wcześniej z tego zwolnienia. Obecnie nie wykonuje Pan innych czynności niż opisane we wniosku oraz, czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie zamierza Pan również wykonywać innych czynności w perspektywie najbliższych lat.

Należy zatem zgodzić się z Panem, że będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Z przedstawionych okoliczności wynika, że nie wykonuje Pan czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług doradztwa. Wykonywane ww. czynności sprowadzają się jedynie do wypełniania i składania odpowiednich dokumentów umożliwiających otrzymanie dotacji dla Pana klientów jak również przeprowadza Pan szkolenia w zakresie możliwości otrzymania dotacji unijnych. Opisane czynności nie wypełniają zatem usług doradztwa. Ponadto, wartość sprzedaży w roku podatkowym 2021 nie przekroczyła u Pana kwoty 200.000 zł.

Jednakże zaznaczyć należy, że jeżeli wartość Pana sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc, począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Utraci Pan również prawo do zwolnienia podmiotowego w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).