Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy s... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.57.2022.2.PRM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.57.2022.2.PRM

Temat interpretacji

Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej oraz możliwości dokumentowania ww. sprzedaży dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej oraz możliwości dokumentowania ww. sprzedaży dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2022 r. (wpływ 13 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce i czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna odzieży. Spółka prowadzi sprzedaż odzieży w sklepach stacjonarnych oraz za pośrednictwem sklepu internetowego. Oferta Wnioskodawcy kierowana jest do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Klient”).

W celu zwiększenia sprzedaży, Spółka zawarła umowę partnerską ze spółką Z. z siedzibą w Niemczech (dalej: „Z.”). Z. prowadzi sklep internetowy w formie platformy internetowej, na której Klient może dokonać zakupu różnych towarów. Przedmiotem umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Z. jest sprzedaż towarów Spółki za pośrednictwem platformy Z. w systemie programu połączonego sprzedawcy detalicznego. Współpraca Spółki z Z. polega na udostępnieniu do sprzedaży towarów Spółki na platformie internetowej Z. W opisanym kanale dystrybucji Z. pośredniczy w sprzedaży towarów Spółki.

Na dzień dzisiejszy sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności odbywa się następująco:

1.w sklepie stacjonarnym, w którym płatność następuje gotówką lub kartą płatniczą - ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej;

2.sprzedaż internetowa prowadzona za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, towary wysyłane są pocztą lub za pośrednictwem firm kurierskich - Spółka korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej, niemniej jednak zdecydowała się na wystawianie faktur;

3.sprzedaż internetowa prowadzona za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z., towary wysyłane są pocztą lub za pośrednictwem firm kurierskich - Spółka korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Opis współpracy Spółki z Z.

Klient realizuje zamówienie poprzez platformę Z. dokonując wyboru i zakupu towaru na portalu Z. Informacja o złożeniu zamówienia wraz z danymi niezbędnymi do jego realizacji wpływa do Spółki za pośrednictwem elektronicznego systemu do zarządzania towarami, należącego do Z. Zgodnie z umową Z. przekazuje Spółce dane dotyczące zamówienia. Obejmują one głównie dane klienta tj. imię i nazwisko/nazwa, adres do rozliczeń, w stosownych przypadkach inny adres dostawy oraz informacje na temat zamówionych towarów Spółki, w tym rodzaj towaru czy informacje na temat rozmiaru. Dodatkowo Z. tworzy i przesyła Spółce unikatowy numer zamówienia.

Klient zobowiązany jest do dokonania płatności w momencie zamówienia. Klient ma możliwość wyboru metody zapłaty: przelewem bankowym, kartą płatniczą, PayPal, Przelewy24 lub „zamów teraz zapłać później”. Niezależnie od wybranej metody zapłaty płatność trafia w pierwszej kolejności na rachunek bankowy Z., następnie Z. okresowo przekazuje środki przelewem zbiorczym na rachunek bankowy Spółki. W płatnościach Z. pełni rolę pośrednika w przepływie środków. W zakresie współpracy zarówno Wnioskodawca jak i Z. nie przyjmują żadnych płatności w gotówce.

Po przekazaniu zamówienia do Wnioskodawcy pracownik Spółki kompletuje zamówienie i przygotowuje do wysyłki. Wnioskodawca w systemie udostępnionym przez Z. ma możliwość wygenerowania specyfikacji dostawy wraz z etykietą zwrotu oraz listu przewozowego dla danej przesyłki.

Fizyczna dostawa towarów dokonywana jest bezpośrednio pomiędzy Spółką a Klientem (towar wysyłany jest z magazynów Spółki bezpośrednio do Klienta). Dostawa realizowana jest w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłki kurierskiej. W ramach opisywanego kanału dystrybucji Spółka nie umożliwia osobistego odbioru towarów przez Klienta.

W przypadku zwrotu, Klient wysyła towar bezpośrednio do Spółki. Po otrzymaniu zwrotu towaru, Spółka informuje Z. o dokonanym zwrocie, a Z. zwraca nabywcy zapłaconą wcześniej kwotę. Z. nie uczestniczy w obrocie towarowym.

Zgodnie z umową Z. sprzedaje towary Spółki we własnym imieniu, a jednocześnie w imieniu Wnioskodawcy. Zgodnie z umową Spółka dostarcza towary sprzedawane Klientowi, zaś Z. nie nabywa praw współwłasności do tych towarów.

Dokument sprzedaży towarów za pośrednictwem platformy Z.

Od 1 stycznia 2022 r. Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. nr 36 załącznika do Rozporządzenia oraz zrezygnowała z rejestrowania takiej sprzedaży na kasie fiskalnej oraz wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych Klientom.

W związku z tym, w celu wypełnienia obowiązku dokumentacyjnego w Spółce, Wnioskodawca do każdej dostawy towarów realizowanej za pośrednictwem platformy Z. wystawia dokument wewnętrzny. Dokument ten jest określany przez Spółkę jako „dowód sprzedaży” oraz zawiera m.in. dane nabywcy, datę wystawienia, datę sprzedaży, nazwę (rodzaj) towaru, liczbę sprzedawanych towarów, cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku od towarów i usług (cenę jednostkową netto), stawkę VAT.

Ewidencjonowanie sprzedaży przez Spółkę w ramach współpracy z Z.

Dodatkowo Spółka prowadzi ewidencję, w której gromadzi dane dotyczące sprzedaży towarów prowadzonej za pośrednictwem platformy Z. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ewidencja zawiera następujące dane:

numer porządkowy,

data transakcji - data złożenia zamówienia przez klienta,

numer zamówienia - nadany numer identyfikujący złożone zamówienie,

dane nabywcy - nazwa, adres,

opis towaru i sprzedana ilość,

wartość netto zamówienia,

VAT od zamówienia,

wartość brutto zamówienia - środki wpłacone przez klienta, kwota faktycznie zapłacona za towar do PayU lub Przelewy24,

informacje dotyczącą rozliczenia z pośrednikiem (raport od Z. stanowi załącznik do ewidencji).

Ponadto Spółka otrzymuje od Z. raport, który zawiera informacje dotyczące zamówień zrealizowanych w ramach współpracy, w tym w szczególności:

rok i miesiąc rozliczeniowy,

data utworzenia zamówienia - data jest również datą wpływu środków od Klienta na rachunek bankowy Z.,

walutę zamówienia,

numer zamówienia,

nazwę Spółki,

numer kodu kreskowego EAN,

datę wysyłki lub datę zwrotu towarów,

ilość sztuk,

kwotę zamówienia brutto,

kwotę prowizji pobieranej przez Z.

Z. okresowo, zbiorczym przelewem transferuje środki na rachunek bankowy Spółki. Kwota przelewu stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy otrzymywane od Klientów za pośrednictwem Z. za dostarczone towary, pomniejszone o prowizję należną Z. od Wnioskodawcy. Suma zamówień brutto oraz suma prowizji kalkulowane są na podstawie danych przesłanych od Z. Zatem z raportu otrzymanego od Z., Spółka jest w stanie jednoznacznie przyporządkować kwotę przelewu od Z. do konkretnych dostaw towarów oraz danych Klientów.

Spółka prowadzi również ewidencję zwrotów towarów, o której mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Z 2021 r. poz. 1625, dalej: „Rozporządzenie w sprawie kas”). Ewidencja zwrotów zawiera:

1)datę sprzedaży;

2)nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3)termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4)wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5)zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

6)dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

7)protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Jednocześnie, Spółka nie dokonuje dostawy towarów i/lub świadczenia usług wskazanych w § 4 Rozporządzenia.

Doprecyzowanie i uzupełnienie wniosku

Spółka zwraca uwagę, że powołanie w treści Wniosku informacji o sprzedaży prowadzonej za pośrednictwem innych kanałów sprzedażowych / dystrybucyjnych, w tym za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, miało charakter informacyjny a jego celem było opisanie działalności prowadzonej przez Spółkę.

W związku z powyższym, po doprecyzowaniu pytania nr 1 wniosku oraz własnego stanowiska w odniesieniu do ww. pytania, w ocenie Spółki nie budzi wątpliwości to, że jej intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów dokonywanych za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z.

W zakresie uzasadnienia stanowiska przedstawionego we Wniosku, Spółka wskazuje, że odnosiło się ono wyłącznie do możliwości skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży prowadzonej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. W związku z tym, w ocenie Spółki nie ma potrzeby doprecyzowania / uzupełniania Wniosku w zakresie uzasadnienia stanowiska.

W związku z tym, pytania zadane przez Spółkę nie obejmują możliwości skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży przez własny sklep internetowy. Spółka podkreśla, że sprzedaż prowadzona za pośrednictwem własnego sklepu internetowego nie ma wpływu na prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. - są to bowiem dwa niezależne od siebie kanały sprzedażowe / dystrybucyjne.

Ponadto, Spółka wskazuje, że:

1.towar będący przedmiotem dostawy na rzecz Klienta jest transportowany wyłącznie w obrębie terytorium Polski tj. transport zaczyna i kończy się na terytorium Polski (magazyn z którego transportowane są towary znajduje się na terytorium kraju, zaś towar transportowany jest bezpośrednio do Klienta na terytorium kraju);

2.jest odpowiedzialna za organizację transportu oraz ponosi koszty wysyłki towarów do Klientów. Klient nie dokonuje transportu towarów we własnym zakresie;

3.nie dokonuje dostawy towarów za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. na rzecz nabywców (Klientów) z innych niż Polska krajów UE. Miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonywanej przez Spółkę jest Polska;

4.miejsce opodatkowania dostawy towarów dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. znajduje się w Polsce;

5.nie dokonuje sprzedaży towarów za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. do nabywców (Klientów) z innych krajów UE;

6.jest właścicielem towarów sprzedawanych na rzecz Klientów jest Spółka. Na żadnym z etapów sprzedaży nie dochodzi do przeniesienia prawa własności towarów należących do Spółki na rzecz Z.

Powyższe potwierdzają postanowienia umowy pomiędzy Spółką i Z., zgodnie z którymi:

Z. nie nabywa praw (współ)własności do tych towarów (preambuła umowy),

Z. nie staje się właścicielem sprzedawanych produktów (pkt 9.3 umowy).

Z kolei w przedmiocie wykazywania VAT należnego z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz Klientów za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z., Spółka wskazuje, że jest za to wyłącznie odpowiedzialna.

Powyższe potwierdza postanowienie umowy zawartej pomiędzy Spółką i Z., zgodnie z którym:

Spółka występuje jako wyłączny dostawca wobec Klienta w kwestiach związanych z podatkiem VAT, jako wyłączny właściciel towaru oraz jako jedyna Strona odpowiedzialna za wystawianie faktur dla Klientów (pkt 13.1 umowy); 

7.jest sprzedawcą towarów dla Klienta;

8.jest właścicielem sprzedawanych towarów a na żadnym etapie sprzedaży nie dochodzi do przeniesienia prawa własności towaru należącego do Spółki na rzecz Z., który działa w niniejszym modelu jako pośrednik w sprzedaży dokonywanej przez Spółkę oraz otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usługi pośrednictwa.

W przedmiocie zobowiązań podatkowych z tytułu sprzedaży towarów na rzecz Klienta, Spółka wskazuje, że jest wyłącznie odpowiedzialna za odprowadzenie VAT należnego tego tytułu.

Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

1)Czy w opisanych okolicznościach stanu faktycznego dostawa towarów od Spółki na rzecz Klienta, dokonywana za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z., może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wskazanego w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją nr 36 załącznika do Rozporządzenia?

2)W przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 jest prawidłowe, czy Spółka ma możliwość dokumentowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów, na zasadach przedstawionych w opisanym stanie faktycznym, wyłącznie dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie potwierdzone w uzupełnieniu do wniosku

W zakresie pytania nr 1

Zdaniem Spółki dostawa towarów realizowana przez Spółkę na rzecz Klienta, dokonywana za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. na zasadach przedstawionych w opisanym stanie faktycznym, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wskazanego w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją nr 36 załącznika do Rozporządzenia.

W zakresie pytania nr 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanych okolicznościach stanu faktycznego Spółka ma możliwość dokumentowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów wyłącznie dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów na zasadach wskazanych w opisie stanu faktycznego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W zakresie pytania nr 1

W świetle art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis ustanawia zatem generalną zasadę, zgodnie z którą obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował jedynie część swojej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje Rozporządzenie.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 Rozporządzenia.

Powyższe przepisy dotyczą zwolnienia dla konkretnych czynności tzw. zwolnienia przedmiotowe (§ 2 Rozporządzenia) oraz dla określonych grup podatników tzw. zwolnienie podmiotowe (§ 3 Rozporządzenia).

Zgodnie z dyspozycją § 2 ust. 1 oraz 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zatem zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia jest możliwe, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

a)dostawa towarów musi mieć miejsce w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

b)zapłata za wykonaną czynność musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

d)przedmiotem świadczenia nie są towary i/lub usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane powyżej warunki do zastosowania zwolnienia są spełnione.

Ad a)

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka dokonuje sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym. Towary wysyłane są bezpośrednio z magazynów Spółki do Klienta, za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich. Wnioskodawca nie umożliwia osobistego odbioru towarów np. w magazynie Spółki.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy warunek wskazany w lit. a) należy uznać za spełniony.

Ad b)

Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej jest otrzymanie przez dostawcę towarów całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje płatności za towary wyłącznie w formie bezgotówkowej, na rachunek bankowy Spółki. Innymi słowy, Spółka nie otrzymuje płatności w gotówce tj. w formie zmaterializowanych środków płatniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, że zapłata za dostarczane towary wpływa do Spółki z rachunku bankowego Z., a nie bezpośrednio z rachunku bankowego Klienta, który jest faktycznym odbiorcą towarów (tj. podmiotem, na rzecz którego Spółka będzie dokonywać dostawy), nie wyłącza możliwości stosowania przez Spółkę przedmiotowego zwolnienia.

W szczególności wskazać należy, że z treści regulacji nie wynika, aby warunkiem zastosowania zwolnienia było otrzymanie zapłaty od podmiotu, który faktycznie jest nabywcą towaru. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest otrzymanie zapłaty za pośrednictwem m.in. rachunku bankowego (co w okolicznościach niniejszej sprawy ma miejsce). Nie jest zatem istotne, kto faktycznie dokonuje transferu.

Zdaniem Spółki, warunek wskazany w przepisie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, dotyczący otrzymania płatności za dostarczane towary:

1.odnosi się wyłącznie do zakresu przedmiotowego (tj. po pierwsze - samego faktu otrzymania płatności, po drugie - okoliczności, że płatność ma zostać dokonana wyłącznie z rachunku bankowego/SKOK na inny rachunek bankowy/SKOK, nie zaś w gotówce czy z zastosowaniem innej formy),

2.nie odnosi się do zakresu podmiotowego strony dokonującej płatności.

Stanowisko Spółki potwierdza m.in., interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 20 sierpnia 2021 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.405.2021.4.MN, w której organ potwierdził wnioskodawcy prawo skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej w sytuacji, gdy sprzedaż towarów następowała za pośrednictwem portalu, płatność za towary uiszczana była przez konsumenta na rachunek bankowy portalu, a portal przekazywał wnioskodawcy zgromadzone środki w ustalonym czasie.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że organy podatkowe potwierdziły stanowisko wnioskodawców w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej w sytuacjach, w których płatność za towary była realizowana za pośrednictwem portali, operatorów płatności, platform płatniczych czy też agencji rozliczeniowych. Przykładowe interpretacje indywidualne Dyrektora KIS:

z 7 września 2021 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.412.2021.2.MN,

z 19 sierpnia 2021 r,. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.435.2021.2.AZ,

z 23 września 2019 r., o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.KP,

z 13 listopada 2018 r., o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM,

z 2 sierpnia 2017 r., o sygn. 0115-KDIT1-1.4012.222.2017.1.AJ,

z 15 lipca 2016 r., o sygn. IPPP2/4512-402/16-2/MT.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, przedstawiony w opisie stanu faktycznego sposób otrzymania zapłaty spełnia warunek wskazany w lit. b).

Ad c)

Jak wskazano w opisanym stanie faktycznym Spółka prowadzi ewidencję, w której gromadzi dane i dowody dotyczące sprzedawanych towarów.

Ewidencja zawiera:

numer porządkowy,

datę transakcji - data złożenia zamówienia przez klienta,

numer zamówienia - nadany numer identyfikujący złożone zamówienie,

dane nabywcy - nazwa, adres,

opis towaru i sprzedaną ilość,

wartość netto zamówienia,

VAT od zamówienia,

wartość brutto zamówienia - środki wpłacone przez klienta, kwota faktycznie zapłacona za towar do PayU lub Przelewy24,

informacje dotyczącą rozliczenia z pośrednikiem (raport od Z. stanowi załącznik do ewidencji).

Spółka otrzymuje również raport od Z., który stanowi załącznik do powyższej ewidencji. Raport zawiera numery opłaconych zamówień, które są częścią składową zbiorczego transferu od Z. do Spółki, w tym w szczególności:

rok i miesiąc rozliczeniowy,

datę utworzenia zamówienia - data jest również datą wpływu środków od Klienta na rachunek bankowy Z.,

walutę zamówienia,

numer zamówienia,

nazwę Spółki,

numer kodu kreskowego EAN,

datę wysyłki lub datę zwrotu towarów,

ilość sztuk,

kwotę zamówienia brutto,

kwotę prowizji pobieranej przez Z.

Z. okresowo, zbiorczym przelewem transferuje środki na rachunek bankowy Spółki. Jak wskazano w stanie faktycznym, kwota przelewu stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymywane od Klientów za dostarczone towary pomniejszone o prowizję należną Z. od Wnioskodawcy, przy czym suma zamówień brutto oraz suma prowizji wynikają z przesłanego raportu. Zdaniem Wnioskodawcy z otrzymanego od Z. Raportu, Spółka jest w stanie jednoznacznie przyporządkować kwotę przelewu od Z. do konkretnych dostaw towarów oraz danych Klientów.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że warunek wskazany w lit. c) zostaje spełniony.

Ad d)

Warunek wyłączający możliwość zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej został określony w § 4 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług enumeratywnie wskazanych w § 4 Rozporządzenia. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem dostawy nie będą towary i/lub usługi wskazane w § 4 Rozporządzenia.

W konsekwencji, wobec Spółki nie zaistnieje okoliczność wyłączająca możliwość zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym:

dostawa towarów ma miejsce w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

zapłata za wykonaną czynność w całości jest dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

przedmiotem świadczenia nie są towary i/lub usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawione powyżej argumenty, Spółka stoi na stanowisku, że dostawa towarów na rzecz Klienta, na zasadach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowana na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

W zakresie pytania nr 2

W świetle art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z kolei zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do wystawienia i wydania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

W myśl art. 111 ust. 8 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.

Zatem podatnik nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów lub świadczonych usług, które w świetle Rozporządzenia mogą korzystać ze zwolnienia.

W przypadku gdy stanowisko Spółki w zakresie pytania 1 zostanie uznane za prawidłowe, tj. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na kasie rejestrującej wówczas Spółka nie będzie zobowiązana do wystawienia i wydania Klientowi paragonu fiskalnego.

W celu wewnętrznego dokumentowania transakcji na potrzeby rachunkowe i rozliczeniowe w Spółce - mając na uwadze brak obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych przy zastosowaniu kas rejestrujących - Spółka wystawia i przekazuje Klientom dokument potwierdzający dostawę towarów tzw. „dowód sprzedaży”.

Zdaniem Spółki ma ona możliwość dokumentowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Z. wyłącznie dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów.

Spółka nie będzie zatem zobowiązana do wystawiania paragonów fiskalnych na rzecz Klientów. W ocenie Wnioskodawcy brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie stoi na przeszkodzie dokumentowaniu sprzedaży dokumentem wewnętrznym. Zdaniem Spółki jest ona uprawniona do dokumentowania sprzedaży opisanej w stanie faktycznym wyłącznie dokumentem wewnętrznym przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży oraz ewidencji zwrotów.

Jak wskazano w stanie faktycznym, dokument wewnętrzny uwzględnia m.in. dane nabywcy, datę wystawienia, nazwę (rodzaj) towaru, liczbę sprzedawanych towarów, cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku od towarów i usług (cenę jednostkową netto).

Oprócz dokumentowania sprzedaży dokumentem wewnętrznym, Spółka wskazuje również, że prowadzi ewidencje sprzedaży oraz ewidencję zwrotów, o której mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kas. Jak wskazano już w uzasadnieniu, w zakresie pytania 1, z prowadzonej przez Spółkę ewidencji sprzedaży i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie w ocenie Spółki, wskazany w opisie stanu faktycznego sposób dokumentowania transakcji sprzedaży towarów za pomocą dokumentu wewnętrznego na rzecz Klienta jest prawidłowy.

W konsekwencji, zdaniem Spółki ma ona możliwość dokumentowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, wyłącznie dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów.

Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy

Mając na uwadze przedstawione powyżej argumenty, Spółka stoi na stanowisku, że dostawy towarów realizowane przez Spółkę na rzecz Klienta w ramach sprzedaży internetowej za pośrednictwem platformy Z., na zasadach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowana na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe dostawy towarów mogą być dokumentowane wyłącznie dokumentem wewnętrznym przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów, na zasadach opisanych w stanie faktycznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931); dalej zwana ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 36 wskazano, że:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);

zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;

przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Spółka w przeważającej działalności dokonuje detalicznej sprzedaży odzieży. Ponadto – jak wskazano we wniosku – Spółka nie dokonuje dostawy towarów i/lub świadczenia usług wskazanych w § 4 rozporządzenia. Tym samym ograniczenia wymienione w § 4 rozporządzenia w omawianej sprawie nie mają zastosowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że oferta Spółki kierowana jest do Klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej znajdujących się na terytorium kraju. Spółka prowadzi sprzedaż m.in. za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. W celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca zawarł ze spółką Z. umowę, na podstawie której towary Spółki będą udostępniane na platformie internetowej Z.

W ramach ostatniego z wymienionych kanałów dystrybucji Klient dokonuje zakupu towaru należącego do Spółki za pomocą platformy Z. Informacja o złożeniu zamówienia – wraz z danymi niezbędnymi do jego realizacji tj. imię i nazwisko/nazwa, adres do rozliczeń, w stosownych przypadkach inny adres dostawy oraz informacje na temat zamówionych towarów np. rodzaj towaru czy jego rozmiar - wpływa do Spółki za pomocą elektronicznego systemu do zarządzania towarami, należącego do Z. Spółka otrzymuje również utworzony przez Z. unikatowy numer danego zamówienia. W momencie zamówienia Klient zobowiązany jest do dokonania płatności za pomocą: przelewu bankowego, kartą płatniczą, (…) lub „zamów teraz zapłać później”. Dokonana przez Klienta płatność trafia na rachunek bankowy Z., która okresowo przekazuje płatność przelewem zbiorczym na rachunek bankowy Spółki po potrąceniu prowizji należnej Z. Spółka prowadzi ewidencję, w której gromadzi dane dotyczące realizowanej sprzedaży za pośrednictwem platformy Z. Z ww. ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Spółka otrzymuje także od Z. raporty, które zawierają informacje dotyczące zamówień zrealizowanych w ramach prowadzonej współpracy.

Po przekazaniu zamówienia pracownik Spółki kompletuje i przygotowuje dane zamówienie do wysyłki. Dostawa realizowana jest z magazynu Spółki znajdującego się na terytorium kraju, pomiędzy Spółką a Klientem, wyłącznie za pośrednictwem poczty lub przesyłki kurierskiej. Klient nie ma możliwości osobistego odbioru zakupionych towarów. Spółka jest odpowiedzialna za organizację transportu i to Ona ponosi koszty wysyłki towarów do Klientów. Klient nie dokonuje transportu towarów we własnym zakresie. Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem towarów sprzedawanych za pośrednictwem platformy Z. – na żadnym etapie sprzedaży nie dochodzi do przeniesienia prawa własności towarów ze Spółki na rzecz Z. Tym samym to Spółka wykazuje podatek VAT należny z tytułu sprzedaży towarów opisanej powyżej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w opisanym kanale dystrybucji zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wskazano we wniosku – w przypadku zrealizowanych transakcji, środki pieniężne ostatecznie wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy tj. Z. okresowo przekazuje płatność przelewem zbiorczym na rachunek bankowy Spółki. Klient nie ma możliwości odbioru osobistego zakupionego towaru – dostawa realizowana jest wyłącznie za pośrednictwem poczty lub przesyłki kurierskiej. Z prowadzonej przez Spółkę ewidencji oraz z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Spółka otrzymuje również od Z. raporty, które zawierają informacje dotyczące zamówień zrealizowanych w ramach prowadzonej współpracy.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa ostatecznie na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (Spółka zna dane nabywcy, w tym jego adres).

Spółka ma także wątpliwość, w kwestii dokumentowania ww. sprzedaży towarów na rzecz Klientów wyłącznie dokumentami wewnętrznymi przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji sprzedaży i ewidencji zwrotów.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Stosownie do § 2 pkt 14 i 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

pamięci fiskalnej - rozumie się przez to urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych;

paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Wskazać jednak należy, że powyższe przepisy nie będą miały zastosowania do sytuacji opisanej we wniosku, gdyż jak rozstrzygnięto w odpowiedzi na pytanie nr 1, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Tym samym Spółka nie ma obowiązku wydawania Klientom paragonów dokumentujących sprzedaż towarów.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas:

Nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

W przypadku braku możliwości ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji za pomocą kasy fiskalnej podatnik zobowiązany jest prowadzić odrębną ewidencję, na podstawie przepisów, o których mowa w § 3 ust. 3-5 rozporządzenia.

Stosownie natomiast do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z powyższym, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi zarówno ewidencję zawierającą dane dotyczące sprzedaży towarów, jak i ewidencję zwrotu towarów wraz z niezbędnymi danymi. Dodatkowo Wnioskodawca do każdej dostawy towarów realizowanej za pośrednictwem ww. kanału dystrybucji wystawia dokument wewnętrzny określany jako dokument sprzedaży. Dokument sprzedaży zawiera m.in. dane nabywcy, datę wystawienia, datę sprzedaży, nazwę (rodzaj) towaru, liczbę sprzedawanych towarów, cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku od towarów i usług (cenę jednostkową netto), stawkę VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym Spółka nie jest również zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej taką sprzedaż – jednakże z zastrzeżeniem, że nabywca towaru nie zgłosił żądania wystawienia faktury, zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, należy zgodzić się ze Spółką, że w celu udokumentowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. Spółka może posłużyć się wyłącznie dokumentem wewnętrznym, przy jednoczesnym prowadzeniu ewidencji zawierającej dane dotyczące sprzedaży towarów, jak i ewidencji zwrotu towarów wraz z niezbędnymi danymi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).