
Temat interpretacji
Uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, możliwości zastosowania stawki 0% VAT oraz wskazywania danych nabywcy na fakturze oraz w ewidencji.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, możliwości zastosowania stawki 0% VAT oraz wskazywania danych nabywcy na fakturze oraz w ewidencji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
S.A. jest polską osobą prawną (spółką akcyjną), będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) oraz jest zidentyfikowaną na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (jako podatnik VAT-UE).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Państwa Spółka zajmuje się produkcją oraz dystrybucją piwa oraz innych napojów alkoholowych i bezalkoholowych.
Obecnie Państwa Spółka planuje dokonanie dostawy wyrobów akcyzowych (piwa) na rzecz kontrahenta z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: „Nabywca” lub „Kontrahent”), przy czym wywóz towarów będzie odbywać się z terytorium Polski do magazynów (składów podatkowych) na terytorium Niemiec lub Holandii.
Przemieszczane towary będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy (przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego).
Towary będą transportowane zgodnie z warunkami Incoterms FCA co oznacza, że podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu towarów do magazynów będzie Kontrahent. Kontrahent będzie również ponosić koszty transportu na całej długości z Polski do Holandii lub Niemiec.
Zgodnie z uzyskanymi informacjami Nabywca jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE i nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego.
Jednocześnie Nabywca dla potrzeb transakcji będzie posługiwać się numerem VAT przedstawiciela podatkowego, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, odpowiednio w Holandii lub Niemczech (dalej: „Przedstawiciel podatkowy”). W związku z powyższym, zgodnie z uzyskanymi informacjami, to Przedstawiciel podatkowy będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej: „WNT”) zgodnie z lokalnymi przepisami właściwymi odpowiednio dla Holandii lub Niemiec.
Dla potrzeb zastosowania 0% stawki VAT dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów Państwa Spółka, jako dokumentację o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT potwierdzającą, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, będzie posiadać komunikat IE 818 (raport odbioru) wygenerowany przez System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (...) (...). W raporcie odbioru wskazana jest, w szczególności, data rozładunku, czyli data faktycznego stwierdzenia przez odbiorcę ilości wyrobów jaką przyjmuje do swojego składu podatkowego.
Państwa Spółka będzie także w posiadaniu kopii faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.
Ponadto Państwa Spółka złoży deklarację podatkową o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT oraz informację podsumowującą, w których jako numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych Nabywcy wskaże numer VAT Przedstawiciela podatkowego.
Pytania
1.Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, dostawa towarów na rzecz brytyjskiego Nabywcy działającego za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec stanowi dla Państwa Spółkiwewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, czy Państwa Spółka ma prawo do opodatkowania dostawy towarów dokonywanej na rzecz Nabywcy 0% stawką VAT, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT?
3.Jakie dane należy wskazać na fakturze wystawionej na rzecz Nabywcy w polach, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3) i 5) ustawy o VAT, tj. nazwa i adres nabywcy oraz numer za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej?
4.Jakie dane należy wskazać w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w polach o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 1a) i 1b) rozporządzenia JPK tj. numer za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej oraz nazwa nabywcy?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Państwa Spółki w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, dostawa towarów na rzecz brytyjskiego Nabywcy działającego za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec stanowi dla Państwa wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT.
2.W ocenie Państwa Spółki będzie ona uprawniona do opodatkowania dostawy towarów dokonywanej na rzecz Nabywcy 0% stawką VAT, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT.
3.W ocenie Państwa Spółki na fakturze wystawionej na rzecz Nabywcy w polach, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3) i 5) ustawy o VAT jako nazwę i adres nabywcy należy wskazać dane Nabywcy, natomiast jako numer za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej należy wskazać numer identyfikacyjny VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych Przedstawiciela podatkowego.
4.W ocenie Państwa Spółki w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w polach o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 1a) i 1b) rozporządzenia JPK jako numer za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej należy wskazać numer identyfikacyjny VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych Przedstawiciela podatkowego, natomiast jako nazwę nabywcy należy wskazać dane Nabywcy.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
Ad 1 Kwalifikacja planowanych dostaw jako WDT
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie zaś z art. 13 ust. 2 ustawy o VAT powyższy przepis dotyczący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1.podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2.osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4.podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Mając na względzie, że Państwa Spółka dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych, stanowiących wyroby akcyzowe w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (art. 2 pkt 27 ustawy o VAT), w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie pkt 3) przywołanego powyżej przepisu.
W tym przypadku nabywcą może być podatnik albo osoba prawna, lecz nie ma wymogu aby była ona zidentyfikowana jako podmiot rozliczający transakcje wewnątrzwspólnotowe. Związane jest to z faktem, że każde nabycie przez taki podmiot wyrobów akcyzowych podlega opodatkowaniu w państwie nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Nie jest więc konieczne identyfikowanie klienta, ponieważ rozliczanie przez niego tej transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego jest zagwarantowane z mocy samego prawa. (Tak Bartosiewicz Adam. VAT. Komentarz, wyd. XV, WKP 2021.)
Warto również wskazać, że aby dana czynność została uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów z terytorium kraju konieczne jest, aby po jednej stronie transakcji występował polski podatnik, po drugiej zaś stronie podmiot z innego państwa członkowskiego, zobowiązany do rozliczenia takiego nabycia. W praktyce w państwie wysyłki towary są objęte stawką 0% lub zwolnione z podatku (zwolnienie od podatku z prawem do odliczenia), natomiast dostawa jest jednocześnie opodatkowana w państwie nabywcy towaru jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że Spółka jako czynny podatnik VAT będzie dokonywać dostawy wyrobów akcyzowych do magazynów (składów podatkowych) na terytorium Niemiec lub Holandii, tj. na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego zgodnie z uzyskanymi informacjami, Nabywca jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej i nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego.
Jednocześnie Nabywca dla potrzeb transakcji będzie posługiwać się numerem VAT Przedstawiciela podatkowego, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, odpowiednio w Holandii lub Niemczech. W związku z powyższym zgodnie z uzyskanymi informacjami to Przedstawiciel podatkowy będzie odpowiedzialny za rozliczenie VAT z tytułu WNT zgodnie z lokalnymi przepisami właściwymi odpowiednio dla Holandii lub Niemiec.
Ponieważ przemieszczane towary będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy (przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego), zaś nabywca jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, ale działającą - za pośrednictwem Przedstawiciela podatkowego - w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w ocenie Państwa Spółki spełnione są przesłanki o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3) ustawy o VAT.
Fakt, iż Nabywca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE nie ma znaczenia, gdyż ustanowił on swoim przedstawicielem podatkowym - odpowiednio w Holandii lub Niemczech - podmiot który działa w takim charakterze i, w efekcie, WNT z tytułu tej transakcji zostanie ostatecznie rozliczone na terytorium innego państwa członkowskiego.
Innymi słowy w ocenie Spółki warunki, o których mowa w art. 13 ustawy o VAT powinny być oceniane z punktu ich spełnienia przez nabywcę lub - łącznie - nabywcę i jego przedstawiciela podatkowego (o ile taki został ustanowiony).
Ad 2 Spełnienie przez Spółkę warunków zastosowania stawki 0% VAT
Warunki zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów reguluje art. 42 ustawy o VAT.
Zgodnie z ust. 1 wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3.podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Ponadto zgodnie z ust. 1a 0% stawka podatku nie ma zastosowania, jeżeli:
1.podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2.złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba, że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Ponadto zgodnie z ust. 2 pkt 1) warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3), a więc właśnie w analizowanym przypadku Państwa Spółki (dostawy wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy).
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.
Ponadto zgodnie z ust. 11 w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1.korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2.dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3.dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4.dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt przedmiotowej sprawy, należy wskazać, że Spółka będzie posiadać komunikat IE 818 (raport odbioru) wygenerowany przez System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (...), który w sposób jednoznaczny potwierdza fakt dostarczenia towarów do magazynu (składu podatkowego) poza terytorium Polski (odpowiednio terytorium Holandii lub Niemiec).
W szczególności należy wskazać, że raport odbioru zawiera informację m.in. o dacie rozładunku, czyli dacie faktycznego stwierdzenia przez odbiorcę ilości wyrobów jaką przyjmuje do swojego składu podatkowego.
Państwa Spółka będzie także w posiadaniu kopii faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.
Ponadto Państwa Spółka złoży deklarację podatkową, o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT oraz informację podsumowującą, w których jako numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych Nabywcy wskaże numer VAT Przedstawiciela podatkowego.
Mając powyższe na uwadze w ocenie Państwa Spółki warunki zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów określone w art. 42 ustawy o VAT zostaną spełnione.
Spółka pragnie również wskazać, iż prawidłowość jej stanowiska w zakresie opodatkowania tego typu transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach Ministra Finansów (https: sip.mf.gov.pl), tj.:
‒interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2013 r., sygn. ILPP4/443-466/13-2/BA, w której stwierdzono, że „w sytuacji gdy przepisy państwa belgijskiego dopuszczają możliwość rozliczenia podatku od wartości dodanej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Belgii dokonanego przez przedstawiciela podatkowego Podmiotu gibraltarskiego zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, wówczas dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na warunkach opisanych w sprawie spełnia warunki do uznania za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ustawy. Zatem transakcja dostawy towarów na rzecz Podmiotu gibraltarskiego - działającego za pośrednictwem belgijskiego przedstawiciela podatkowego - stanowi/będzie stanowić po stronie Zainteresowanego wewnątrzwspólnotową dostawę towarów”;
‒interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2009 r., sygn. IBPP3/443-223/09/KO, w której stwierdzono, że: „Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan prawny i stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy przepisy państwa niemieckiego dopuszczają możliwość rozliczenia podatku od wartości dodanej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Niemiec dokonanego przez Firmę z siedzibą w Szwajcarii przez przedstawiciela podatkowego zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, wówczas dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na warunkach opisanych we wniosku spełniać będzie warunki do uznania za wewnątrzwspólnotową dostawę”.
Ad 3) Faktury dokumentujące planowane transakcje
Zgodnie z art. 106e ustawy o VAT faktura powinna zawierać, w szczególności:
1.datę wystawienia;
2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,
5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi.
W przypadku nazwy i adresu nabywcy Państwa Spółka, zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3) ustawy o VAT, zamierza wskazać dane Nabywcy, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów VAT.
Natomiast w przypadku numeru za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 5) ustawy o VAT, podanie danych Nabywcy nie jest możliwe ponieważ Nabywca nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego. W związku z powyższym, ponieważ dla potrzeb tej transakcji Nabywca będzie posługiwać się numerem VAT Przedstawiciela podatkowego, w ocenie Państwa Spółki za właściwe należy uznać podanie w takim przypadku danych (numeru VAT) Przedstawiciela podatkowego.
W szczególności należy wskazać, iż zgodnie z uzyskanymi informacjami to Przedstawiciel podatkowy będzie odpowiedzialny za rozliczenie VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z lokalnymi przepisami właściwymi odpowiednio dla Holandii lub Niemiec.
Należy również wskazać, że art. 106e określa elementy obligatoryjne faktury.
W związku z powyższym należy uznać, że na fakturze Państwa Spółka może zamieścić również dodatkowe dane, w tym w szczególności wskazanie pozostałych danych Przedstawiciela podatkowego (nazwę i adres) oraz informację, iż podmiot ten działa w charakterze przedstawiciela.
Państwa Spółka może również wskazać dodatkowe dane Nabywcy (np. jego lokalny numer podatkowy).
Ad 4) Raportowanie planowanych transakcji w JPK
Zgodnie z art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia (rozporządzenie JPK), szczegółowy zakres danych, o których mowa w:
‒art. 99 ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy, oraz
‒art. 109 ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno- organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 1a) i 1b) rozporządzenia JPK ewidencja zawiera następujące dane z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:
a)numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,
b)imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy.
W przypadku numeru za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej Spółka, zgodnie z treścią § 10 ust. 2 pkt 1a) rozporządzenia JPK, podanie danych Nabywcy nie jest możliwe ponieważ nie jest on zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego. W związku z powyższym, ponieważ dla potrzeb tej transakcji Nabywca będzie posługiwać się numerem VAT ustanowionego Przedstawiciela podatkowego, w ocenie Spółki za właściwe należy uznać podanie w takim przypadku danych (numeru VAT) Przedstawiciela podatkowego.
Natomiast w przypadku nazwy nabywcy Państwa Spółka, zgodnie z treścią § 10 ust. 2 pkt 1b) rozporządzenia JPK, zamierza wskazać dane (nazwę) Nabywcy, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem jej świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego - stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 27 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się
wyroby akcyzowe w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyłączeniem gazu dostarczanego w systemie gazowym.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy,
przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W myśl art. 13 ust. 2 ustawy,
przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1.podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2.osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4.podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Ponadto stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Z wyżej cytowanych przepisów wynika, iż dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Ponadto, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywca towarów winien być podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2 natomiast dostawca towaru winien być zarejestrowany jako podatnik VAT UE na terytorium Polski.
Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy,
w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3.podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy,
stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1.podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2. złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Jak stanowi art. 42 ust. 2 ustawy,
warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:
1.nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4;
2.dokonującego dostawy - w przypadku, o którym mowa w art. 16.
Stosownie do art. 42 ust. 3 ustawy,
dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2.(uchylony),
3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4. (uchylony)
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy,
w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1.korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2.dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3.dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4.dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zgodnie z art. 42 ust. 12 ustawy,
jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:
1.okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2.okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy,
podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
W myśl art. 99 ust. 7c ustawy,
deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy,
podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy,
podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1.rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2.kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3.kontrahentów;
4.dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy,
podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Od dnia 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracjach reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) - dalej: „rozporządzenie”.
Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:
‒szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy),
‒szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).
Zgodnie z treścią § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia,
ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:
1.wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:
a.dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,
b.dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,
c.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy,
d.eksportu towarów;
Stosownie zaś do § 10 ust. 2 pkt 1 lit. a i lit. b rozporządzenia,
poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera następujące dane:
1.z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:
a.numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,
b.imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 7 lit. b,
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą
1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
Przez sprzedaż – stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się,
odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 2 pkt 31 ustawy,
przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Według art. 106e ust. 1 pkt 1-18 ustawy – faktura powinna zawierać,
1.datę wystawienia;
2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6.datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8.miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9.cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11.wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12.stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15.kwotę należności ogółem;
16.w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
a.obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
b.w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty
- wyrazy "metoda kasowa";
17.w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";
18.w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest polską osobą prawną (spółką akcyjną), będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zidentyfikowaną na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (jako podatnik VAT-UE). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Państwa Spółka zajmuje się produkcją oraz dystrybucją piwa oraz innych napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Obecnie Spółka planuje dokonanie dostawy wyrobów akcyzowych (piwa) na rzecz kontrahenta z siedzibą w Wielkiej Brytanii („Nabywca” lub „Kontrahent”), przy czym wywóz towarów będzie odbywać się z terytorium Polski do magazynów (składów podatkowych) na terytorium Niemiec lub Holandii. Przemieszczane towary będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy (przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego). Towary będą transportowane zgodnie z warunkami Incoterms FCA co oznacza, że podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu towarów do magazynów będzie Kontrahent. Kontrahent będzie również ponosić koszty transportu na całej długości z Polski do Holandii lub Niemiec. Zgodnie z uzyskanymi informacjami Nabywca jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE i nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego. Jednocześnie Nabywca dla potrzeb transakcji będzie posługiwać się numerem VAT przedstawiciela podatkowego, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, odpowiednio w Holandii lub Niemczech („Przedstawiciel podatkowy”). W związku z powyższym, zgodnie z uzyskanymi informacjami, to Przedstawiciel podatkowy będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów („WNT”) zgodnie z lokalnymi przepisami właściwymi odpowiednio dla Holandii lub Niemiec.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy dostawa towarów na rzecz brytyjskiego Nabywcy działającego za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że Państwa Spółka zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych może traktować dostawę towarów na rzecz brytyjskiego Nabywcy, który działa za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy. Należy zauważyć, że Nabywca na rzecz którego przemieszczany jest towar z terytorium Polski na terytorium Holandii lub Niemiec to osoba prawna niebędąca podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE i nie jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego. Na rzecz Nabywcy działa Przedstawiciel podatkowy, który będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiednio w Holandii lub w Niemczech. Co istotne przedmiotem dostawy towarów będą wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszania poboru akcyzy (przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec). Zatem są spełnione warunki, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy i dostawa towarów (wyrobów akcyzowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy) na rzecz brytyjskiego Nabywcy, który działa za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec będzie dla Państwa Spółki stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Państwa dotyczą również zastosowania stawki 0% VAT dla opisanej transakcji stanowiącej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z cytowanych uregulowań, związanych z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów wynika, że prawo podatnika do zastosowania przy takich dostawach preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest w znacznej mierze od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że doszło do wywozu towaru z terytorium kraju i dostarczenia go do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż Polska. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju i zostały dostarczone nabywcy. Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Należy jednak podkreślić, że dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jak Państwo wskazaliście dla potrzeb zastosowania 0% stawki VAT dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów Państwa Spółka, jako dokumentację o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT potwierdzającą, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, będzie posiadać komunikat IE 818 (raport odbioru) wygenerowany przez System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (...) (...). W raporcie odbioru wskazana jest w szczególności, data rozładunku, czyli data faktycznego stwierdzenia przez odbiorcę ilości wyrobów jaką przyjmuje do swojego składu podatkowego. Państwa Spółka będzie także w posiadaniu kopii faktury zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Ponadto Spółka złoży deklarację podatkową, o której mowa w art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz informację podsumowującą, w których jako numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych Nabywcy wskaże numer VAT Przedstawiciela podatkowego.
Przenosząc powyżej opisaną sytuację na grunt przepisów ustawy dotyczących uprawnienia do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, należy uznać że posiadane przez Państwa dokumenty wskazane powyżej są dokumentami, które wystarczająco uprawdopodobniają przemieszczenie towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego. Państwa Spółka posiada dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy, czyli dokumenty przewozowe a raport odbioru wygenerowany przez system (...) wskazuje datę faktycznego potwierdzenia przez odbiorcę ilości wyrobów jaką przyjmuje do swojego składu podatkowego. Ponadto Państwa Spółka posiada kopię faktury zawierającą specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.
Reasumując, na podstawie posiadanej dokumentacji Państwa Spółka będzie miała prawo do opodatkowania dostawy towarów (wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy) dokonywanej na rzecz brytyjskiego Nabywcy działającego za pomocą Przedstawiciela podatkowego na terytorium Holandii lub Niemiec stawką podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy w zw. z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Państwa sprecyzowane w pytaniach oznaczonych nr 3 i 4 dotyczą również danych jakie należy wskazać na fakturze wystawionej na rzecz Nabywcy w polach, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy oraz w ewidencji w polach, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 1 lit. a i lit. b rozporządzenia.
Należy zauważyć że faktury są dokumentami sformalizowanymi, potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy faktura powinna zawierać m.in. nazwę nabywcy towarów oraz numer za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej pod którym otrzymał on towary. Państwa Spółka dostarcza towary (wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy) na rzecz brytyjskiego Nabywcy tj. osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE, który nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego. Nabywca ten działa za pomocą Przedstawiciela podatkowego, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych odpowiednio w Holandii i Niemczech i jak wskazujecie Państwo Przedstawiciel będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z tytułu tych transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zatem ze względu na fakt, że dokonujecie Państwo wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy na rzecz Nabywcy (osoby prawnej z siedzibą w Wielkiej Brytanii niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE i nie zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego), który działa za pomocą Przedstawiciela podatkowego, to zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy należy na fakturze wskazać dane tego Nabywcy z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Natomiast numer za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej należy wskazać nr VAT Przedstawiciela podatkowego, działającego na rzecz Nabywcy który będzie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z przepisami obowiązującymi odpowiednio na terytorium Holandii lub Niemiec w zależności od tego do którego kraju będzie przemieszczany przedmiotowy towar akcyzowy.
Odnośnie zaś dodatkowych danych na fakturze na które wskazujecie, w tym w szczególności wskazanie pozostałych danych Przedstawiciela podatkowego (nazwę i adres) oraz informację, iż podmiot ten działa w charakterze przedstawiciela należy wskazać, że są one elementem dobrowolnym faktury.
W zakresie zaś danych zawartych w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy w polach zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 1 lit. a i lit. b rozporządzenia należy zauważyć, że dane te powinny być analogiczne jak te wskazane na fakturze. W związku z powyższym dane zawarte w ewidencji jako odzwierciedlenie danych na fakturze powinny zawierać w myśl § 10 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia numer VAT ustanowionego Przedstawiciela podatkowego, zaś na podstawie § 10 ust. 2 pkt 1 lit. b rozporządzenia należy wskazać dane Nabywcy tj. kontrahenta z siedzibą w Wielkiej Brytanii, który jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju UE, ani nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego nr 3 i 4 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
