Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.115.2022.1.JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.115.2022.1.JK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy  podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „...". Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w zakresie dotyczącym związków międzygminnych oraz niniejszego Statutu. Związek Międzygminny "..." został zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w dniu ... 2009 r. pod poz. .... Statut Związku został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa ... nr ... z dnia ... 2009 roku pod poz. ....

Zgodnie z zapisem paragrafu 5 statutu związku: Zadaniem związku jest zaspakajanie potrzeb publicznych i interesów mieszkańców zrzeszonych gmin w zakresie rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w szczególności:

1)utworzenie i prowadzenie kompleksowego regionalnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w celu realizacji własnych potrzeb gmin, który będzie obejmował działania w zakresie:

a)zapobiegania powstawania odpadów,

b)selektywnego zbierania i odbierania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych wydzielonych z odpadów komunalnych,

c)odzysku i unieszkodliwiania odpadów w procesach innych niż składowanie,

d)przygotowania, realizacji budowy, utrzymania i eksploatacji Zakładu Zagospodarowania Odpadów wspólnego dla uczestników Związku, zapewniającego co najmniej następujący zakres usług: odzysk, w tym recykling poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych, kompostowanie, składowanie przetworzonych zmieszanych odpadów resztkowych.

2)rekultywacja wyeksploatowanych składowisk odpadów;

3)pozyskiwanie środków inwestycyjnych w celu realizacji zadań funkcjonowania regionalnego systemu gospodarowania odpadami. Związek po wybudowaniu zakładu będzie prowadził edukację ekologiczną mieszkańców gmin członkowskich. Związek Międzygminny „…” prowadzi działania edukacyjne w zakresie ekologii, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki odpadami komunalnymi od momentu swojego powstania, czyli od roku 2009, w tym organizuje programy edukacyjne rokrocznie.

W swojej historii Związek ma również programy i zadania zrealizowane i pozytywnie rozliczone w ramach dotacji udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... (WFOŚiGW w ...) pod nazwą:

·Program edukacji ekologicznej dla mieszkańców z terenu działania Związku – „...” w 2010 r.

·„...” - program edukacji ekologicznej mieszkańców gmin członkowskich Związku Międzygminnego „...” w 2013 r.

·„...”- program edukacji ekologicznej mieszkańców gmin członkowskich Związku Międzygminnego „...” w 2014 r.

·„...”- program edukacji ekologicznej mieszkańców gmin członkowskich Związku Międzygminnego „...” w 2015 r.

·„ ....” w 2016 r.

·„...” - program edukacji ekologicznej mieszkańców gmin członkowskich Związku Międzygminnego „...” w 2017 r.

·„...." w 2018 r.

·"...." w 2019 r.,

w ramach których realizowane były działania mające na celu edukację zarówno pracowników urzędów, radnych, kadrę zarządzającą daną JST, ale przede wszystkim mieszkańców gmin ze szczególnym uwzględnieniem grupy docelowej, jaką stanowią dzieci i młodzież wraz z całymi rodzinami.

W ramach poprzednio realizowanych zadań, Związek proponował wyjazdy studyjne, szkolenia i warsztaty, konkursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, imprezy plenerowe, publikował artykuły edukacyjne w prasie o zasięgu lokalnym i regionalnym, wydawał broszurę, ulotki, plakaty, produkował audycje radiowe, organizował zajęcia dla różnych grup wiekowych dzieci w wieku szkolnym. Ponadto Związek z sukcesem zrealizował w roku 2012 zadanie współfinansowane z WFOŚiGW w .... pn. „...” , celem stworzenia systemu gospodarowania odpadami, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Partnerzy realizowanych zadań to Miasta/Gminy będące członkami Związku Międzygminnego „...”, niemniej jednak nie będą one ponosiły bezpośrednich kosztów realizacji zadania, a jedynie będą wspierały działania Związku w informowaniu grupy docelowej odnośnie planowanych i realizowanych działań, równocześnie realizacja zadania, ma być wsparciem dla członków w edukacji ekologicznej swoich mieszkańców. Gminy należące do Związku Międzygminnego „...”: Miasto ..., Miasto – Gmina ..., Miasto – Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ...., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ..., Gmina ...., Gmina ...

Związek ubiega się o dofinansowanie z WFOŚiGW w ... na realizację projektu pn. "..." w formie dotacji na zadania z zakresu edukacji ekologicznej. Projekt przewiduje działania w obrębie 19-tu gmin zrzeszonych w Związku, a jego celem będzie umocnienie wśród mieszkańców obszaru działania Związku Międzygminnego "..." przekonania, iż jest znacznie więcej pozytywnych aspektów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, niż ewentualnych negatywnych, ale przede wszystkim jego zadaniem jest uzmysłowienie mieszkańcom potrzeby zapobiegania lub co najmniej zmniejszania ilości wytwarzanych odpadów, a także segregacji odpadów u "źródła". Działania realizowane w ramach zadania mają wpłynąć na całe rodziny, uświadomić przez zabawę i miłe wspólne spędzanie czasu, że racjonalne gospodarowanie odpadami w domu, szkole, miejscu pracy nie wymaga wyrzeczeń, a jedynie zmiany nawyków, co w dłuższej perspektywie przyniesie wymierne rezultaty.

Planowanymi zadaniami w ramach zadania są m.in: udział w imprezach plenerowych gmin członkowskich Związku - stoisko informacyjne, w formie namiotu, będzie wystawiane w okresie realizacji imprez plenerowych gmin członkowskich podczas festynów, dożynek, w terminach uzależnionych od ustaleń z gminami oraz odgórnie ustalonymi przez gminy wydarzeniami, w celu informowania i edukowania uczestników ww. wydarzeń na temat pozytywów i oszczędności, jakie niesie za sobą prawidłowa, selektywna zbiórka odpadów z perspektywy wdrożenia systemu gospodarki odpadami komunalnymi, organizacja wspólnie z gminą miasteczka ekologicznego, angażującego całe rodziny do aktywności, której celem jest zachęcenie uczestników do racjonalnego gospodarowania odpadami i zapobieganiu ich powstania, warsztaty dla radnych w Gminach będących członkami Związku Międzygminnego „...”, organizacja warsztatów edukacyjnych dla mieszkańców i nauczycieli szkół, w tym przygotowanie nauczycieli i liderów gmin do prowadzenia działań edukacyjnych, promujących cyrkularne podejście do odpadów, segregację i ograniczanie ilości odpadów, zakup gadżetów oraz zakup nagród na konkursy ekologiczne.

Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego zadania będzie nabywał towary i usługi. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami, które będą zawierały kwotę podatku VAT. Dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta w obszarach, które są opodatkowane VAT. Dofinansowanie pochodzi ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... i zostanie przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Wnioskodawcy. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie rozliczał podatku VAT gdyż, w oparciu o art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynnym podatnikiem można być w zakresie sprzedaży towarów i usług, bez względu na rezultat tej działalności. Państwa Związek jest zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem o dofinansowanie zadania indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony.

 W opisanym powyżej projekcie Beneficjent złożył do wniosku o przyznanie dotacji oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych projektu podatek VAT, którego Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT, w zakresie rozliczenia podatku należnego i naliczonego. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego, a nie zaistniałego stanu faktycznego. Planowana data pierwszego zakupu: I kwartał 2022. Planowana data ostatniego zakupu: IV kwartał 2022.  Zakupy, które Wnioskodawca będzie dokonywał w związku z realizacją projektu, będą udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami, na których jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca. Wnioskodawca, czyli Związek Międzygminny „...” jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione w ramach realizowanego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę, czyli Związek Międzygminny „...”, NIP: ... Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oferowane w ramach projektu aktywności są działaniami edukacyjnym kierowanymi nieodpłatnie do mieszkańców gmin członkowskich wnioskodawcy, czyli Związku Międzygminnego „...”.

Wnioskodawca, czyli Związek Międzygminny ”...” będzie wykorzystywał nabyte do realizacji towary i usługi do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Nabyte w ramach projektu towary i usługi będą w całości wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie istnieje możliwość przyporządkowania ich w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabyte do realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, a tym samym nie istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Pytanie

Czy Wnioskodawca (ZWIĄZEK MIĘDZYGMINNY "...") realizując projekt pn. „..." w ramach konkursu o dotację WFOŚiGW w ... wykorzystywany w całości do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, będzie miał możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku dla wydatków poniesionych w ramach projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy - Związku Międzygminnego … - „…." w  ramach konkursu o dotację WFOŚiGW w … wykorzystywany w całości do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego lub prawa do otrzymania zwrotu tego podatku dla wydatków poniesionych w ramach wyżej wspomnianego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku  nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Państwa Związek nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „....", ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa, tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz.U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.

Wskazać należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Związku będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Związek zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).