Opodatkowanie sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego w drodze licytacji komorniczej. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.129.2022.1.APR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.129.2022.1.APR

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego w drodze licytacji komorniczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego w drodze licytacji komorniczej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (...) na podstawie art. 14b ust. 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 Nr 137 poz. 926) wnosi o indywidualną interpretację zdarzenia przyszłego.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (...) w toku postępowania egzekucyjnego o sygnaturze (...) na wniosek wierzyciela (...) z siedzibą w (…) (...) przy ul. (...), dokonał zajęcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...) przynależnego dłużnikowi spółce (...) S. O., A. O. Spółka Jawna, z siedzibą w (...) - dalej zwana spółką dłużną.

Dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego w Sądzie Rejonowym, (…) Wydziale Ksiąg Wieczystych brak jest urządzonej księgi wieczystej.

Na podstawie pisma wierzyciela znak (…) z dnia 18 stycznia 2022 r. oraz Aktu notarialnego Rep A Nr (…) z dnia 5 października 2001 r. sporządzonego przez Notariusza R. D. mającego kancelarię notarialną w (…) przy ul. (…) – umowa sprzedaży, ustalono co następuje:

1.Tytuł prawny do przedmiotowego lokalu użytkowego przysługuje spółce (...) S. O., A. O. Spółka Jawna, z siedzibą w (…). Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nabyły aktem notarialnym w dniu 5 października 2001 r. osoby fizyczne S. O. wraz z A. O. będący wspólnikami spółki cywilnej pod nazwą „(…) spółka cywilna” wpisana do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta (…) pod numerami odpowiednio (…) oraz (…). Umowa spółki cywilnej zawarta została w dniu 10 października 1999 r. Spółka cywilna „(…) spółka cywilna” na podstawie art. 26 par. 4 Kodeks Spółek Handlowych Ustawy z dnia 15 października 2000 r. (Dz. U. nr 94 poz. 1037) została przekształcona w spółkę jawną (…) S. O., A. O. Spółka Jawna. Zbywcą spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu było „(…) S. A. z siedzibą przy ul. (…) w (…). Wpisaną w rejestrze handlowym wydanym przez Sąd Rejonowy dla (…) dział (…). Podmiot zbywający reprezentowali D. K. K. oraz M. K. Dłużna spółka nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu na podstawie wyżej wymienionego aktu notarialnego (Rep A Nr (…)) i wg § 4 aktu wydanie lokalu nastąpiło. Zgodnie z § 2 tego aktu notarialnego cena sprzedaży wynosiła 90000,00 zł (dziewięćdziesiąt tysięcy złotych ) i nie wskazano w cenie podatku od towarów i usług. Cena sprzedaży została zapłacona (§ 3 aktu).

2.Faktyczna powierzchnia użytkowa lokalu zgodnie z pozyskaną dokumentacją wynosi 77,20 m2. Do lokalu nie przynależą żadne pomieszczenia gospodarcze.

3.Lokal użytkowy usytuowany jest na parterze budynku przy ul. (...) w (...), na działce o numerze ewidencyjnym (…)dla której prowadzona jest księga wieczysta (…). Działka o numerze ewidencyjnym (…) zabudowana m.in. budynkiem nr (…) przy ul. (…) w (...) uregulowana jest w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez (…) Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…). Powyższe zostało ustalone na podstawie badania elektronicznej księgi wieczystej (https://ekw.ms.gov.pl) przeprowadzonego w dniu 7 lutego 2022 r.

4.Dla terenu, na którym znajduje się budynek nr (…)w (...) przy ul. (…) obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Miasta (…) uchwalony Uchwałą Nr (…) Rady Miasta (…) z dnia 30 grudnia 2003 r., w sprawie „miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla (…) w (...)” (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) w dniu 3 lutego 2004 roku Nr 22 poz. 724). W planie tym teren zabudowany przedmiotowym budynkiem posiada następujące przeznaczenie: tereny mieszkalnictwa wielorodzinnego oznaczone symbolem 12MW.

Zajęte prawo przysługuje spółce (...) S. O., A. O. Spółka Jawna, z siedzibą w (…). Spółka na dzień dzisiejszy 8 marca 2022 r. nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Datą rejestracji jako podatnika VAT spółki jest 12 października 1999 r. Podmiot wykreślono z rejestracji jako podatnika VAT dnia 21 kwietnia 2017 r. Podstawą prawną wykreślenia jest art. 96 ust. 9a pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535).

Pod adresem rejestrowym tj. (…), ul. (…), dłużna spółka nie podejmuje korespondencji.

Pod adresami ustalonymi przez komornika (S. O., (…), ul. (…), A. O., (…), ul. (…)) wspólnicy spółki także nie podejmują korespondencji, tym samym spółka/wspólnicy spółki nie odpowiedzieli na żadne z poniższych pytań:

1.  Czy spółka prowadzi działalność gospodarczą?

2.  Czy spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

3.  Czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało spółce (nie przysługiwało) prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu?

4.  Czy spółka poniosła (nie poniosła) nakłady przewyższające 30% jej wartości początkowej i skorzystała (nie skorzystała) z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów?

5.  Czy spółka zlikwidowała (nie zlikwidowała) działalność gospodarczą i rozliczyła się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (...) ponadto w sprawie egzekucyjnej wzywał dłużną spółkę do złożenia wyjaśnień poprzez wskazanie:

1) kiedy i w jaki sposób została nabyta przez spółkę spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...);

2) czy przysługiwało spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości;

3) kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez które rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

4) czy spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków/budowli (na lokal spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...)) przekraczające 30% jego wartości początkowej, w stosunku do których przysługiwało Panu/i prawo do odliczenia podatku naliczonego;

5) czy budynek/budowla lub jego część w stanie ulepszonym była wykorzystywana przez spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat;

6) czy nieruchomość była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, czy była przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (kiedy zawarte zostały umowy).

Wobec braku odpowiedzi na powyższe pytania stosownie do treści art. 43 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Komornik przyjął, że brak jest możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a ww. ustawy, do czego także się nie odniósł.

Pytanie

Czy zdarzenie przyszłe polegające na sprzedaży w licytacji publicznej przez komornika sądowego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...), będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zdarzenie przyszłe polegające na sprzedaży w licytacji publicznej przez komornika sądowego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...), nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy: przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto na podstawie art. 18 ustawy:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że w toku postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela dokonał Pan zajęcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...) przynależnego spółce dłużnej. Dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego w Sądzie Rejonowym, (…) Wydziale Ksiąg Wieczystych brak jest urządzonej księgi wieczystej.

Na podstawie pisma wierzyciela oraz Aktu notarialnego z dnia 5 października 2001 r. – umowa sprzedaży, ustalił Pan, że:

1.Tytuł prawny do przedmiotowego lokalu użytkowego przysługuje spółce (...) S. O., A. O. Spółka Jawna, z siedzibą w (…). Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nabyły aktem notarialnym w dniu 5 października 2001 r. osoby fizyczne S. O. wraz z A. O. będący wspólnikami spółki cywilnej pod nazwą „(…) spółka cywilna” wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. Umowa spółki cywilnej zawarta została w dniu 10 października 1999 r. Spółka cywilna „(…) spółka cywilna” na podstawie art. 26 par. 4 Kodeks Spółek Handlowych Ustawy z dnia 15 października 2000 r. (Dz. U. nr 94 poz. 1037) została przekształcona w spółkę jawną (…) S. O., A. O. Spółka Jawna. Dłużna spółka nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu na podstawie wyżej wymienionego aktu notarialnego.

2.Lokal użytkowy usytuowany jest na parterze budynku przy ul. (...) w (...), na działce o numerze ewidencyjnym (…) dla której prowadzona jest księga wieczysta.

Zajęte prawo przysługuje spółce dłużnej. Spółka dłużna na dzień 8 marca 2022 r. nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Datą rejestracji jako podatnika VAT spółki jest 12 października 1999 r. Podmiot wykreślono z rejestracji jako podatnika VAT 21 kwietnia 2017 r. Podstawą prawną wykreślenia jest art. 96 ust. 9a pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pod adresem rejestrowym tj. (…), ul. (…), dłużna spółka nie podejmuje korespondencji.

Pod adresami ustalonymi przez Pana (S. O., (…), ul. (…), A. O., (…), ul. (…)) wspólnicy spółki także nie podejmują korespondencji, tym samym spółka/wspólnicy spółki nie odpowiedzieli na żadne z poniższych pytań:

1.Czy spółka prowadzi działalność gospodarczą?

2.Czy spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

3.Czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało spółce (nie przysługiwało) prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu?

4.Czy spółka poniosła (nie poniosła) nakłady przewyższające 30% jej wartości początkowej i skorzystała (nie skorzystała) z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów?

5.Czy spółka zlikwidowała (nie zlikwidowała) działalność gospodarczą i rozliczyła się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto w sprawie egzekucyjnej wzywał Pan dłużną spółkę do złożenia wyjaśnień poprzez wskazanie:

1)kiedy i w jaki sposób została nabyta przez spółkę spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...);

2)czy przysługiwało spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. nieruchomości;

3)kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez które rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

4)czy spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków/budowli (na lokal spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego położonego w (...) przy ul. (...)) przekraczające 30% jego wartości początkowej, w stosunku do których przysługiwało Panu/i prawo do odliczenia podatku naliczonego;

5)czy budynek/budowla lub jego część w stanie ulepszonym była wykorzystywana przez spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat;

6)czy nieruchomość była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, czy była przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (kiedy zawarte zostały umowy).

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, należy uznać dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zbycie nieruchomości opisanej w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do dłużnej spółki. Skoro właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego jest spółka dłużna to nie można mówić o sprzedaży majątku prywatnego. Wobec tego, z tytułu transakcji sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego, dłużnik będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Sam fakt, że dłużnik nie figuruje już w ewidencji czynnych podatników VAT nie skutkuje tym, że dostawa nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej.

Zatem, dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana w imieniu i na rzecz podmiotu (dłużnika), objętego dyspozycją art. 15 ustawy jako wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, a więc będącego podatnikiem. Czynność ta zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wobec tego, jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Co istotne, w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą,

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Stosowanie bowiem zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze postępowania egzekucyjnego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z wniosku, brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Tym samym, w analizowanym przypadku, sprzedaż w drodze licytacji publicznej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).