Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.52.2022.1.ST

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.52.2022.1.ST

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach Projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 marca 2022 r. (wpływ 29 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przeważającym rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana zgodnie z PKD do symbolu 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca:

1.Realizuje projekt w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej zwany EFS) o nazwie „(…)” w ramach Działania 2.21 PO WER (numer projektu (…), dalej zwany Projektem). Wnioskodawca jest Liderem Projektu i realizuje go wspólnie z partnerami.

Celem Projektu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych przedsiębiorstw i ich pracowników w zakresie wdrażania i rozwoju technologii kompensacyjnych i asystujących, warunkujących dostępność produktów i usług dla osób o szczególnych potrzebach w poszczególnych branżach, w szczególności osób z niepełnosprawnościami.

Przez technologie kompensacyjne i asystujące, o których mowa w celach Projektu rozumie się technologie, których uruchomienie lub zastosowanie umożliwia lub ułatwia osobom ze szczególnymi potrzebami, w szczególności osobom z różnymi niepełnosprawnościami, korzystanie z produktów i usług na zasadzie równości z innymi. Przez uniwersalne projektowanie należy rozumieć projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania.

W ramach Projektu prowadzone są szkolenia (zajęcia teoretyczne i praktyczne) oraz, dla wybranych osób, doradztwo poszkoleniowe (ściśle zw. ze szkoleniami).

2. Wnioskodawca zakupił na potrzeby realizowanego Projektu m.in.:

·licencje do platformy internetowej (…) – dostęp do strony internetowej, za pomocą której możliwa jest realizacja szkoleń w trybie zdalnym w formie video i audio, jak też pozwalającej na rejestrację szkoleń,

·symulator objawów starości,

·symulator objawów wad wzroku,

·symulator objawów drżenia rąk,

·pętlę indukcyjną – urządzenie umożliwiające bezpośrednie podłączenie aparatów słuchowych osób niedosłyszących do mikrofonu prowadzącego i pozostałych uczestników szkoleń,

·5 zestawów okularów VR (…).

Ponadto, w celu realizacji Projektu, Wnioskodawca nabywa inne towary i usługi opodatkowane m.in. wynajem pomieszczeń, w których prowadzone są szkolenia.

Wnioskodawca wartość nabywanych do realizacji Projektu towarów i usług, wykazuje jako wydatki kwalifikowalne Projektu w kwotach brutto, tzn. wraz z naliczonym podatkiem VAT.

Z tytułu realizowanego Projektu, uczestnicy – nie partycypują w kosztach Projektu, nie ponoszą żadnej odpłatności. Poniesione przez Wnioskodawcę na organizację szkoleń wydatki, są finansowane w całości ze środków publicznych: środków europejskich oraz dotacji celowej o bezzwrotnym charakterze.

3.Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dla tego samego typu dla kontrahentów z sektora prywatnego, którzy finansują te szkolenia ze środków prywatnych, w tym przypadku Wnioskodawca wystawia faktury sprzedaży opodatkowane stawką podatku VAT 23% – albowiem Wnioskodawca nie posiada statusu – jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.

4.Wnioskodawca dokonując zakupów dotyczących działań opisanych w pkt 1,2 i 3 nie odlicza podatku VAT naliczonego od nabywanych towarów i usług.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Faktury dokumentujące nabycie przedmiotowych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu są wystawione na Wnioskodawcę. Przedmiotowe towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby realizacji ww. Projektu. Nie są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wykorzystuje je do świadczenia usług w ramach Projektu na rzecz uczestników Projektu. Usługi te są zwolnione od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c.

W pkt 3 opisu stanu faktycznego została opisana działalność Wnioskodawcy, która nie jest związana z przedmiotowym Projektem i nie są do niej wykorzystywane towary i usługi zakupione na rzecz realizacji ww. Projektu.

Pytanie

Czy Wnioskodawca wobec przedstawionego stanu faktycznego nie ma prawnej możliwości odliczyć podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach zakupu materiałów i usług związanych z działaniami opisanymi w pkt 1, 2 stanu faktycznego, w związku z brakiem związku ponoszonych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Od nabywanych towarów i usług, związanych z: 1. realizacją projektu w całości finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej zwany EFS) o nazwie „(…)” w ramach Działania 2.21 PO WER (numer projektu (…), dalej zwany Projektem), w którym Wnioskodawca jest Liderem Projektu i realizuje go wspólnie z partnerami – Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odliczyć naliczonego podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponieważ otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast świadczone usługi szkoleniowe finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (europejskich i krajowych) na rzecz innych beneficjentów środków publicznych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 lit. c oraz przepisów §3 ust 1 pkt 14 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 14 października 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.).

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu jak i ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

A zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wyklucza to jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w świetle którego:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i w ramach działalności gospodarczej realizuje projekt w całości w całości finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego o nazwie „(…)” w ramach Działania 2.21 PO WER. Wnioskodawca jest Liderem Projektu i realizuje go wspólnie z partnerami.

Celem Projektu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych przedsiębiorstw i ich pracowników w zakresie wdrażania i rozwoju technologii kompensacyjnych i asystujących, warunkujących dostępność produktów i usług dla osób o szczególnych potrzebach w poszczególnych branżach, w szczególności osób z niepełnosprawnościami.

W ramach Projektu prowadzone są szkolenia (zajęcia teoretyczne i praktyczne) oraz, dla wybranych osób, doradztwo poszkoleniowe (ściśle zw. ze szkoleniami).

Wnioskodawca zakupił na potrzeby realizowanego Projektu m.in.: licencje do platformy internetowej (…), symulator objawów starości, symulator objawów wad wzroku, symulator objawów drżenia rąk, pętlę indukcyjną, 5 zestawów okularów VR (…).

Ponadto, w celu realizacji Projektu, Wnioskodawca nabywa inne towary i usługi opodatkowane m.in. wynajem pomieszczeń, w których prowadzone są szkolenia.

Z tytułu realizowanego Projektu, uczestnicy – nie partycypują w kosztach Projektu, nie ponoszą żadnej odpłatności. Poniesione przez Wnioskodawcę na organizację szkoleń wydatki, są finansowane w całości ze środków publicznych: środków europejskich oraz dotacji celowej o bezzwrotnym charakterze.

Faktury dokumentujące nabycie przedmiotowych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu są wystawione na Wnioskodawcę. Przedmiotowe towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby realizacji ww. Projektu. Nie są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wykorzystuje je do świadczenia usług w ramach Projektu na rzecz uczestników Projektu. Usługi te są zwolnione od podatku VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem, że przedmiotowe towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji Projektu nie są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wykorzystuje je do świadczenia usług, które są zwolnione od podatku VAT.

Tym samym – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT – nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w ramach Projektu, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. „(…)”, w związku z brakiem związku ponoszonych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W szczególności dotyczy to zwolnienia od podatku świadczonych przez Państwa usług.

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnienia opisie stanu faktycznego, w szczególności na stwierdzeniu, że przedmiotowe towary i usługi nabyte przez Państwa wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby realizacji ww. Projektu. Nie są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).