Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług najmu Lokali. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.121.2022.1.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.121.2022.1.AKA

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług najmu Lokali.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Państwa usług najmu Lokali.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (Wnioskodawca lub Spółka), jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka stanie się właścicielem położonego w (…) budynku mieszkalnego składającego się z 244 lokali mieszkalnych (Budynek). Budynek będzie sklasyfikowany jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Przedmiotowy Budynek będzie wykorzystywany przez Spółkę do działalności gospodarczej polegającej na wynajmie lokali mieszkalnych (Lokale) na własny rachunek. W zawieranych umowach najmu, Wnioskodawca będzie występować jako wynajmujący, tj. jako podmiot, który świadczy usługę najmu na własny rachunek.

Lokale będą wynajmowane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, które będą wykorzystywać je do zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych. Spółka może również wynajmować Lokale osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, które będą wykorzystywać je do zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych (dalej łącznie: Najemcy). Dopuszczalne będzie przy tym, zamieszkanie Najemców przykładowo wraz z członkami ich rodzin.

Spółka może również zawierać umowy z innymi podmiotami niż Najemcy wymienieni powyżej, tj. przykładowo z osobami prawnymi, niemniej taka sytuacja nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację.

Umowy najmu będą umowami długoterminowymi, tj. co do zasady zostaną zawarte na okres nie krótszy niż rok. Możliwy jest też wynajem na kilka miesięcy. Przy czym, Wnioskodawca dopuszcza sytuację, że z przyczyn od niego niezależnych, umowy najmu zostaną rozwiązane przed terminem ich zakończenia.

Spółka każdorazowo w umowach najmu będzie zastrzegać, iż Lokale mogą być przeznaczone wyłącznie dla potrzeb mieszkaniowych - na cele zakwaterowania jako główne miejsce pobytu Najemców, a Najemca jest zobowiązany do korzystania z lokalu wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.

W przypadku Najemców prowadzących działalność gospodarczą, Spółka dołączać będzie załącznik stanowiący integralną część umowy najmu, zawierający oświadczenie Najemcy, że będzie wykorzystywać Lokal do zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych i że nie jest uprawniony do wykorzystywania Lokalu w celu podnajmu innym podmiotom, w tym pracownikom Najemcy.

W konsekwencji, Spółka w każdym przypadku będzie dokonywać weryfikacji faktycznego sposobu wykorzystania Lokali tj. czy są one wykorzystywane w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych: (i) poprzez odpowiednie zastrzeżenie w umowie najmu, (ii) dodatkowo, w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, poprzez wymóg podpisania załącznika do umowy.

Usługi świadczone przez Spółkę będą klasyfikowane w PKWiU 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) w grupowaniu PKWiU 68.20.11.0 tj. Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca w Lokalach nie będzie świadczyć usług związanych z zakwaterowaniem sklasyfikowanych w grupowaniu 55 PKWiU.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi najmu, które polegają na wynajmowaniu Lokali Najemcom korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (dalej: VAT) określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Spółkę usługi najmu, które polegają na wynajmowaniu Lokali Najemcom, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 8 ust. 1 ustawy o VAT uregulowano pojęcie świadczenia usług, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powyższych definicji, bezspornym jest, że czynności udostępnienia przez Spółkę Lokali w celu świadczenia usług najmu w Budynku za wynagrodzeniem, wypełniają określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definicję świadczenia usług, która na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Stawka podatku wynosi 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ustawy o VAT.

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, stanowi że zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Jednocześnie, z art. 43 ust. 20 ustawy o VAT wynika, że ww. zwolnienie nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy, tj. do usług związanych z zakwaterowaniem sklasyfikowanych w grupowaniu 55 PKWiU.

Istotą przedmiotowego zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT jest cel wynajmu. Z brzmienia przepisu wynika, że aby usługi najmu były objęte zwolnieniem, konieczne jest łączne spełnienie trzech przesłanek:

i.usługi najmu muszą być świadczone na własny rachunek podatnika,

ii.przedmiotem najmu musi być nieruchomość o charakterze mieszkalnym,

iii.najem musi być realizowany wyłącznie w celach mieszkaniowych.

Zdaniem Spółki, w opisanym przez nią zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację wszystkie wskazane powyżej przesłanek będą spełnione.

Jak bowiem wskazano, Spółka będzie wynajmowała Lokale na własny rachunek (w zawieranych umowach najmu będzie występować jako wynajmujący) zaś same Lokale jak i Budynek, w którym się znajdują są nieruchomościami o charakterze mieszkalnym.

W ustawie o VAT w art. 2 pkt 12 zawarto definicję obiektów budownictwa mieszkalnego, przez co należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 tj. m.in. budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112.

Budynek zostanie sklasyfikowany jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Tym samym za spełnione należy uznać dwie pierwsze ze wskazanych przesłanek.

W analizowanym przypadku, zdaniem Spółki, spełniona jest również trzecia ze wskazanych przesłanek, tj. realizacja najmu wyłącznie w celach mieszkaniowych. Kluczowe znaczenie dla uznania, iż najem lokalu mieszkalnego będzie zwolniony z VAT jest zastrzeżenie, iż lokal mieszkalny może być wykorzystany wyłącznie w celach mieszkalnych, a najemca jest zobowiązany do korzystania z lokalu wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka w umowach najmu będzie zastrzegać, iż Lokale mogą być przeznaczone wyłącznie dla potrzeb mieszkaniowych - na cele zakwaterowania jako główne miejsce pobytu Najemców, a Najemca jest zobowiązany do korzystania z lokalu wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.

W przypadku Najemców prowadzących działalność gospodarczą, Spółka dołączać będzie załącznik stanowiący integralną część umowy najmu, zawierający oświadczenie Najemcy, że będzie wykorzystywać Lokal do zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych i że nie jest uprawniony do wykorzystywania Lokalu w celu podnajmu innym podmiotom, w tym pracownikom Najemcy.

Należy więc uznać, że Najemca poprzez Lokal będący przedmiotem najmu będzie zaspokajać swoje potrzeby mieszkaniowe. Spółka będzie w stanie zweryfikować, w jaki sposób Lokal będzie wykorzystywany, tj. w szczególności że będzie on wykorzystywany wyłącznie w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

Powyższe wypełnia zdaniem Spółki przesłankę w zakresie realizacji najmu wyłącznie w celach mieszkaniowych.

Wnioskodawca zawierać będzie umowy długoterminowe, tj. co do zasady na okres nie krótszy niż rok, możliwy jest też wynajem na kilka miesięcy. Na możliwość stosowania zwolnienia nie wpływa według Wnioskodawcy dopuszczalna możliwość rozwiązania umowy najmu z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy. Potwierdzeniem tego stanowiska jest m.in. interpretacja indywidualna z 29 listopada 2021 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.665.2021.2.MGO.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w Lokalach nie będzie świadczyć usług związanych z zakwaterowaniem sklasyfikowanych w grupowaniu 55 PKWiU, co wykluczałoby możliwość zastosowania wskazanego zwolnienia stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy o VAT.

Potwierdzeniem stanowiska zaprezentowanego w niniejszym wniosku o interpretację są interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których potwierdzono możliwość zastosowania zwolnienia z VAT do usług najmu tj. przykładowo:

interpretacja indywidualna z 19 marca 2019 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.54.2021.2.ŻR,

interpretacja indywidualna z 26 marca 2020 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.27.2020.2.ICz,

interpretacja indywidualna z 7 lutego 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.646.2019.2.JO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu  wydania interpretacji.

Organ zauważa, że obecny publikator:

  • ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to:

Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.