
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·uznania wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz
·wskazania czy w związku z uznaniem wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy transakcja ich zbycia na rzecz wskazanej Spółki nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). Spółka jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje: świadczenie usług zarządzania nieruchomościami. Spółka prowadzi także działalność w zakresie komercjalizacji obiektów o funkcji handlowo-usługowej oraz doradztwa dla deweloperów takich budynków w zakresie komercyjnym.
W zakresie usług zarządzania nieruchomościami Spółka zarządza relacjami z najemcami, prowadzi różne rozliczenia, przygotowuje deklaracje na podatek od nieruchomości, koordynuje zawieranie polis ubezpieczeniowych, kontraktuje usługi świadczone na rzecz nieruchomości umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie nieruchomości, sporządza budżety dla nieruchomości oraz archiwizuje dokumentację oraz dane.
W zakresie usługi pośrednictwa w wynajmie nieruchomości (komercjalizacja) oraz doradztwa, Spółka zapewnia wsparcie inwestorom w zakresie planowania, sporządzania tzw. tenant mixu najemców, planu marketingu w celu pozyskania najemców, prowadzi aktywne poszukiwanie najemców i doprowadza do zawierania z nimi umów najmu. Usługi doradztwa obejmują wsparcie inwestorów w całym procesie deweloperskim, od nabycia gruntu przez proces projektowy, realizację (proces budowy), koncepcję komercyjną, promocję projektu i sprzedaż projektu.
Spółka rozpoczęła proces swojego podziału przez wyodrębnienie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych (dalej także jako: „KSH”) zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu usług zarządzania nieruchomościami (dalej także jako: „ZCP1” lub „Dział zarządzania”) na rzecz Y sp. z o.o. (dalej także jako: „Spółka przejmująca”), w zamian za objęcie nowych udziałów.
W Spółce następuje formalne, w związku z uchwałą Zarządu, wyodrębnienie obu powyższych działalności, tzn. wyodrębnienie działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami jako Działu zarządzania oraz działalności działu pośrednictwa w wynajmie i doradztwa (dalej: „Dział komercjalizacji i doradztwa”). Do Spółki przejmującej ma zostać przeniesiony Dział zarządzania.
Należy zaznaczyć, że wspomniana Uchwała Zarządu jedynie formalnie odzwierciedla w sposób precyzyjny już istniejące wyodrębnienie w zakresie struktury, zadań, osób oraz aktywów tworzących Dział zarządzania oraz Dział komercjalizacji i doradztwa w ramach Spółki (aktywa, zobowiązania, inne składniki przypisane do Działu zarządzania zostaną opisane w dalszej części wniosku).
Celem planowanej transakcji wyodrębnienia ZCP1 do Spółki przejmującej jest rozdzielenie odmiennych w sensie organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym działalności Działu zarządzania oraz Działu komercjalizacji i doradztwa.
Rozdzielenie tych dwóch rodzajów działalności i w konsekwencji przeniesienie Działu zarządzania do Spółki przejmującej pozwoli na zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej Spółki, które w głównej mierze generowane są w zakresie wynagrodzeń osobowych pracowników dedykowanych do pracy w ramach Działu zarządzania oraz w związku z koniecznością tworzenia i utrzymywania rezerw finansowych pozwalających na ograniczenie negatywnych skutków ryzyka usług zarządzania nieruchomościami w zakresie m.in. czynników zewnętrznych, takich jak zmiany na rynku nieruchomości czy regulacje prawne, jak i czynników wewnętrznych, takich jak stan techniczny nieruchomości czy skuteczność zarządzania.
Przeniesienie ZCP1 do Spółki przejmującej pozwoli w dalszej perspektywie na skupienie się Właścicieli Spółki na rozwoju pozostającego w Spółce Działu komercjalizacji i doradztwa poprzez maksymalizację dochodów. Celem Spółki będzie bowiem dalsza ekspansja na rynku oraz systematyczne zwiększanie marżowości jak i rentowności pozostałych usług. Istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Spółkę jest również minimalizacja ryzyka operacyjnego działalności gospodarczej, które to ryzyko w przypadku usług realizowanych przez Dział zarządzania, jest nieporównywalnie większe niż w przypadku usług realizowanych przez Dział komercjalizacji i doradztwa.
Dodatkowo celem Spółki będzie również zwiększenie efektywności zarządzania procesem pośrednictwa w wynajmie na nieruchomościach.
Ponadto, przeniesienie ZCP1 do Spółki przejmującej motywowane jest także wolą restrukturyzacji Spółki, w taki sposób by poszczególne obszary jej działalności – oraz jej rozwój, w tym podjęcie działalności deweloperskiej, były realizowane przez wyodrębnione podmioty.
Poniżej Wnioskodawca opisuje, w jaki sposób zostało zorganizowane wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe Działu zarządzania (ZCP1) w ramach Spółki.
Wyodrębnienie organizacyjne Działu zarządzania w ramach Spółki
Spółka dokonując wyodrębnienia Działu zarządzania stworzy wewnętrzne warunki do samodzielnego funkcjonowania tego Działu. Pozwoli to na zbudowanie przejrzystej i efektywniejszej biznesowo struktury zarządczej i struktury odpowiedzialności za realizowane zadania, jak również na rozwijanie działalności zarządzania nieruchomościami w sposób niezależny od usług pośrednictwa w wynajmie oraz umożliwiający w przyszłości efektywniejsze świadczenie tych usług.
Wskazać zatem należy, że wydzielenie organizacyjne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.odrębnego przedmiotu działalności (usługi zarządzania nieruchomościami) realizowanego przez formalnie (prawnie) wyodrębnioną w ramach Spółki, na podstawie uchwały Zarządu Spółki, w sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej Działu zarządzania;
b.wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Działu zarządzania, specyfikacji umów z kontrahentami, bazy klientów ZCP1;
c.osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Działu zarządzania;
d.możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Działu zarządzania w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne jak komputer, telefon, inne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane;
e.przypisania konkretnych pracowników do Działu zarządzania, którzy jednocześnie nie wykonują pracy w ramach Działu komercjalizacji i doradztwa;
f.dedykowanej struktury Działu zarządzania i przypisania określonego zakresu zadań do tego działu.
Dział zarządzania jako wyodrębniona organizacyjnie jednostka może samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za jednostkę wskazanej w uchwale Zarządu. W szczególności, Dział zarządzania posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą samodzielne planowanie, kontrolę oraz realizację zadań gospodarczych. Nie jest wymagane zaangażowanie podmiotów trzecich w działalność Działu zarządzania.
Wyodrębnienie funkcjonalne Działu zarządzania w ramach Spółki
Wydzielenie funkcjonalne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.posiadania przez Dział zarządzania aktywów alokowanych wyłącznie do jego działalności;
b.posiadanie przez Dział zarządzania uprawnienia do nabywania towarów i usług na potrzeby własne związane z prowadzoną działalnością;
c.w wyniku wyodrębnienia i przeniesienia ZCP1 do Y Sp. z o.o. zadania przypisane do Działu zarządzania nie zostaną przeniesione do innego działu Spółki lub przypisane innym pracownikom – przeciwnie, Spółka zaprzestanie świadczenia usług zarządzania nieruchomościami
d.dokumentacji biznesowej i handlowej oraz umów dotyczących Działu zarządzania, które zostały podpisane, są realizowane i zostaną również przeniesione w rezultacie podziału przez wyodrębnienie ZCP1 do Y Sp. z o.o. Przychody i należności z tego rodzaju umów oraz umowy z dostawcami towarów lub usług dotyczących działu umożliwiać będą nieprzerwaną kontynuację działalności ZCP1;
e.po wyodrębnieniu i przeniesieniu ZCP1 do Y Sp. z o.o. nie zaistnieje konieczność zawierania przez Y Sp. z o.o. żadnych dodatkowych istotnych umów lub uzyskiwania dodatkowych zezwoleń w celu zapewnienia możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez ZCP1 od pierwszego dnia po dacie transakcji wyodrębnienia do Y Sp. z o.o.
W związku z powyższym będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez ZCP1 bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Spółka przejmująca ZCP1 będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej dotychczas działalności w tożsamym zakresie. Spółka przejmująca ZCP1 w odniesieniu do składników majątkowych będących przedmiotem zbycia nie będzie musiała podjąć jakichkolwiek dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia działalności w oparciu o nabywane składniki.
Wyodrębnienie finansowe Działu zarządzania w ramach Spółki
Wydzielenie finansowe Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.odrębnych analiz zyskowności i efektywności działania Działu zarządzania;
b.możliwości przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu zarządzania, możliwości wyodrębnienia i skatalogowania poszczególnych elementów bilansowych, tj. poszczególne aktywa materialne i niematerialne będą powiązane z Działem zarządzania, będzie miała miejsce precyzyjna identyfikacja pracowników przypisanych do Działu zarządzania;
c.odrębnego konta bankowego dedykowanego do obsługi Działu zarządzania wraz ze środkami pieniężnymi, które są związane z wykonywanymi przez ten dział zadaniami, które będą niezbędne do kontynuowania działalności przez ten dział już w ramach działalności Y Sp. z o.o.;
d.przypisanych należności i zobowiązań, tj. w szczególności należności handlowych, a także zobowiązań wynikających np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Działu zarządzania. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przy tym przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Działu zarządzania majątku (np. wyposażenia);
e.możliwości przygotowania odrębnych rachunków zysków i strat dla Działu zarządzania.
Wskazać przy tym należy, iż jedynie przychody i koszty o charakterze ogólnym (tj. takie, których nie można w sposób jednoznaczny przyporządkować do Działu zarządzania w obrębie Spółki) celem ewentualnego przygotowania rachunku zysków i strat dla Działu zarządzania mogą być alokowane wewnętrznie pomiędzy działami kluczami alokacji (np. na podstawie proporcji przychodów Działu zarządzania w przychodach Spółki)
W zakres rzeczowy ZCP1 wchodzić będą w szczególności:
a.jedno z pomieszczeń w obecnie wynajmowanym lokalu w A przeznaczone tylko dla prowadzenia działalności Działu zarządzania (ewentualnie inne pomieszczenie/-a przypisane do Działu zarządzania, w razie zmiany umowy najmu lokalu, w którym prowadzona jest działalność Spółki);
b.własność ruchomości – własność urządzeń służących do prowadzenia działalności gospodarczej oraz świadczenia usług zarządzania nieruchomościami, w tym posiadane środki trwałe;
c.sprzęt elektroniczny wskazany w uchwale Zarządu Spółki;
d.wyposażenie biura wskazane w uchwale Zarządu Spółki;
e.umowy związane z działalnością gospodarczą, w tym umowy zawarte z pracownikami oraz umowa najmu biura (ewentualnie – możliwość podnajmu biura od X Sp. z o.o.);
f.wartości niematerialne i prawne w tym programy komputerowe, wskazane w uchwale Zarządu Spółki;
g.wierzytelności i środki pieniężne;
h.dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
i.dokumentacja związana z obsługą projektów prowadzonych przez Dział zarządzania.
Dział zarządzania posiada i będzie posiadał autonomię i niezależność w realizacji swoich zadań.
Dział zarządzania posiada i będzie posiadał swobodę w doborze środków i metod prowadzenia działalności. Pracownicy Działu zarządzania w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi (np. z kontrahentami) oraz wewnątrz Spółki odpowiednio wskazują na swoją przynależność do Działu zarządzania – np. poprzez odniesienie do Działu w danych kontaktowych danego pracownika.
Pytania
Czy w ramach opisanego w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym podziału przez wyodrębnienie w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących ZCP1 stanowi/będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
Jeśli stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli ZCP1 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czy jego przeniesienie do Spółki przejmującej nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:
1.wyodrębniony przez Wnioskodawcę ZCP1 w formie Działu zarządzania stanowi/będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
2.Jeśli stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli ZCP1 w formie Działu zarządzania stanowi/będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to jego przeniesienie do Spółki przejmującej nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Ad 1
Na wstępie należy dokonać analizy możliwości uznania Działu zarządzania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa została zdefiniowana przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją, poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
O zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić w sytuacji, w której zespół składników majątkowych i niemajątkowych spełnia łącznie następujące przesłanki:
·stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
·posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
·jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);
·zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia, w jaki sposób poszczególne typy wyodrębnienia interpretowane są w praktyce organów podatkowych oraz w jaki sposób znajduje ona odzwierciedlenie w przyjętym przez Wnioskodawcę sposobie wyodrębnienia ZCP1 – Działu zarządzania – w strukturach Spółki.
Wyodrębnienie organizacyjne
Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lipca 2014 r., sygn. IBPP4/443-171/14/LG). Dodatkowo „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.” – tak interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 czerwca 2015 r. (sygn. IPTPB3/4510-109/15-2/KC).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20 stycznia 2025 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.801.2024.3.MKA wskazał, że „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.
Spółka dokonując wyodrębnienia Działu zarządzania stworzy wewnętrzne warunki do samodzielnego funkcjonowania tego Działu. Pozwoli to na zbudowanie przejrzystej i efektywniejszej biznesowo struktury zarządczej i struktury odpowiedzialności za realizowane zadania, jak również na rozwijanie działalności zarządzania nieruchomościami w sposób niezależny od usług pośrednictwa w wynajmie oraz umożliwiający w przyszłości efektywniejsze świadczenie tych usług.
Wskazać zatem należy, że wydzielenie organizacyjne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.odrębnego przedmiotu działalności (usługi zarządzania nieruchomościami) realizowanego przez formalnie (prawnie) wyodrębnioną w ramach Spółki, na podstawie uchwały Zarządu Spółki, w sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej Działu zarządzania;
b.wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Działu zarządzania, specyfikacji umów z kontrahentami, bazy klientów ZCP1;
c.osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Działu zarządzania;
d.możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Działu zarządzania w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne jak komputer, telefon, inne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane;
e.przypisania konkretnych pracowników do Działu zarządzania, którzy jednocześnie nie wykonują pracy w ramach Działu komercjalizacji i doradztwa;
f.dedykowanej struktury Działu zarządzania i przypisania określonego zakresu zadań do tego działu.
Dział zarządzania jako wyodrębniona organizacyjnie jednostka może samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za jednostkę w oparciu o te składniki jednostka będzie funkcjonowała po dokonaniu podziału Spółki przez wyodrębnienie. W szczególności, Dział zarządzania posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą samodzielne planowanie, kontrolę oraz realizację zadań gospodarczych. Nie jest wymagane zaangażowanie podmiotów trzecich w działalność Działu zarządzania.
Ponadto, do ZCP1 – Działu zarządzania przypisano składniki opisane szczegółowo w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.
Wobec powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy został spełniony warunek wyodrębnienia organizacyjnego.
Wyodrębnienie finansowe
W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008” Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; por. także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 sierpnia 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-388/15-2/ŻR).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20 stycznia 2025 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.801.2024.3.MKA stwierdził, że „Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.
Zgodnie natomiast ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji z 23 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.776.2023.3.SH „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Tożsame stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej np. w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.669.2023.4.AK.
Wydzielenie finansowe Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.odrębnych analiz zyskowności i efektywności działania Działu zarządzania;
b.możliwości przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu zarządzania, możliwości wyodrębnienia i skatalogowania poszczególnych elementów bilansowych, tj. poszczególne aktywa materialne i niematerialne będą powiązane z Działem zarządzania, będzie miała miejsce precyzyjna identyfikacja pracowników przypisanych do Działu zarządzania;
c.odrębnego konta bankowego dedykowanego do obsługi Działu zarządzania wraz ze środkami pieniężnymi, które są związane z wykonywanymi przez ten dział zadaniami, które będą niezbędne do kontynuowania działalności przez ten dział już w ramach działalności Y Sp. z o.o.;
d.przypisanych należności i zobowiązań, tj. w szczególności należności handlowych, a także zobowiązań wynikających np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Działu zarządzania. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przy tym przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Działu zarządzania majątku (np. wyposażenia);
e.możliwości przygotowania odrębnych rachunków zysków i strat dla Działu zarządzania.
Wskazać przy tym należy, iż jedynie przychody i koszty o charakterze ogólnym (tj. takie, których nie można w sposób jednoznaczny przyporządkować do Działu zarządzania w obrębie Spółki) celem ewentualnego przygotowania rachunku zysków i strat dla Działu zarządzania mogą być alokowane kluczami alokacji (np. na podstawie proporcji przychodów Działu zarządzania w przychodach Spółki.
Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy ww. warunek wyodrębnienia finansowego również został spełniony.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o VAT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Zespół składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie tylko musi spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, jak gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne jest zatem wystąpienie elementu organizacyjnego spajającego niejako składniki majątkowe w pewną organizacyjną całość zdolną samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.
Wydzielenie funkcjonalne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.posiadania przez Dział zarządzania aktywów alokowanych wyłącznie do jego działalności;
b.posiadanie przez Dział zarządzania uprawnienia do nabywania towarów i usług na potrzeby własne związane z prowadzoną działalnością;
c.w wyniku wyodrębnienia i przeniesienia ZCP1 do Y Sp. z o.o. zadania przypisane do Działu zarządzania nie zostaną przeniesione do innego działu Spółki lub przypisane innym pracownikom – przeciwnie, Spółka zaprzestanie świadczenia usług zarządzania nieruchomościami;
d.dokumentacji biznesowej i handlowej oraz umów dotyczących Działu zarządzania, które zostały podpisane, są realizowane i zostaną również przeniesione w rezultacie podziału przez wyodrębnienie ZCP1 do Y Sp. z o.o. Przychody i należności z tego rodzaju umów oraz umowy z dostawcami towarów lub usług dotyczących działu umożliwiać będą nieprzerwaną kontynuację działalności ZCP1;
e.po wyodrębnieniu i przeniesieniu ZCP1 do Y Sp. z o.o. nie zaistnieje konieczność zawierania przez Y Sp. z o.o. żadnych dodatkowych istotnych umów lub uzyskiwania dodatkowych zezwoleń w celu zapewnienia możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez ZCP1 od pierwszego dnia po dacie transakcji wyodrębnienia do Y Sp. z o.o.
W związku z powyższym będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez ZCP1 bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Spółka przejmująca ZCP1 będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej dotychczas działalności w tożsamym zakresie. Spółka przejmująca ZCP1 w odniesieniu do składników majątkowych będących przedmiotem zbycia nie będzie musiał podjąć jakichkolwiek dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia działalności w oparciu o nabywane składniki.
W przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dojdzie więc zdaniem Wnioskodawcy do wyodrębnienia funkcjonalnego.
To stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.685.2023.3, w której czytamy, że „Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy”.
Reasumując, ZCP1 został wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT:
·wyodrębnienie organizacyjne – formalne wyodrębnienie w strukturach Wnioskodawcy nastąpiło w formie uchwały zarządu Spółki i miało charakter wyodrębnienia faktycznego (odrębna jednostka organizacyjna funkcjonująca w strukturach Wnioskodawcy),
·wyodrębnienie finansowe – do Działu zarządzania zostały przyporządkowane przychody i koszty oraz aktywa i zobowiązania,
·wyodrębnienie funkcjonalne – ZCP1 samodzielnie realizuje zadania. Jednostka jest wyposażona we wszystkie niezbędne aktywa konieczne do realizowania zakładanych celów biznesowych.
Dział zarządzania spełnia przesłankę samodzielności, tj. by ZCP1 mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Dział zarządzania będzie wystarczający do realizacji funkcji gospodarczych.
Podsumowując, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Działu zarządzania pozwala na uznanie jego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.
Tym samym, w ramach opisanego w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym podziału przez wyodrębnienie w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących ZCP1 stanowi/będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Ad 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się, m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. W związku z tym należy odwołać się do znaczenia terminu „dostawa towaru” z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. „Transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do „dostawy towarów”. „Zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu itd. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
To stanowisko zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z 14 kwietnia 2017 r. sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.61.2017.1.SR oraz z dnia 30 maja 2017 r. sygn. akt 0114-KDIP4.4012.62.2017.1.MPE. W ww. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zważył, co następuje: „Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu”.
W art. 529 § 1 KSH wyróżniono sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem podział może być dokonany:
1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie KSH, podział przez wyodrębnienie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o VAT, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednakże w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wyodrębnienie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 lutego 2025 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.881.2024.2.ESZ potwierdził, że „W przyszłości, w ramach restrukturyzacji Spółki planowane jest dokonanie podziału Spółki w trybie wskazanym w art. 529 § 1 pkt 5 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. czyli w ramach podziału przez wyodrębnienie poprzez przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej, tj. Filii Wyodrębnianych na Spółkę Przejmującą. (…) W związku z powyższym stwierdzić należy, że zespoły składników materialnych i niematerialnych przypisane do każdej z dwóch Filii Wyodrębnianych (Kluby B), które zamierzacie Państwo wnieść do Spółki Przejmującej, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym transakcja ich przeniesienia będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym każda Filia Wyodrębniana stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i przypadku dokonania podziału Spółki do Spółki Przejmującej transakcja ta nie będzie podlegała VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, i po Stronie Spółki nie powstanie z tego tytułu zobowiązanie w podatku VAT, uznaję za prawidłowe”.
Dyrektor KIS w interpretacji z 20 stycznia 2025 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.787.2024.4.ESZ potwierdził, że „W konsekwencji, wyodrębniony Pion Y., który zostanie przeniesiony do Spółki Przejmującej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy a tym samym transakcja jego przeniesienia do Spółki Przejmującej w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
W związku z powyższym, nie ma wątpliwości, że wyodrębnienie Działu zarządzania (ZCP1) do Spółki przejmującej spełni warunek transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a więc jest/będzie wyłączone spod opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Według art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
W tym miejscu należy wskazać, że przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).
Na mocy art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych:
Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Jak stanowi art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.
Zgodnie art. 531 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez wyodrębnienie części majątku spółki dzielonej na istniejąca spółkę lub nowo zawiązaną spółkę powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.
W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wyodrębnienie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić jednak należy, że w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wyodrębnienie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa oraz składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Ponadto, przy ocenie czym na moment zbycia będą składniki majątku, uwzględnić należy zamiar prowadzenia działalności gospodarczej przy ich wykorzystaniu.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1586/11 NSA zauważył, że: „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.
Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być prowadzenie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą, która obejmuje świadczenie usług zarządzania nieruchomościami, działalność w zakresie komercjalizacji obiektów o funkcji handlowo-usługowej oraz doradztwa dla deweloperów takich budynków w zakresie komercyjnym. Rozpoczęli Państwo proces swojego podziału przez wyodrębnienie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu usług zarządzania nieruchomościami (dalej także jako: „ZCP1” lub „Dział zarządzania”) na rzecz Y sp. z o.o. (dalej także jako: „Spółka przejmująca”), w zamian za objęcie nowych udziałów. W Spółce następuje – w oparciu o uchwałę Zarządu – formalne wyodrębnienie obu powyższych działalności, tzn. wyodrębnienie działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami jako Działu zarządzania oraz działalności działu pośrednictwa w wynajmie i doradztwa (dalej: „Dział komercjalizacji i doradztwa”). Do Spółki przejmującej ma zostać przeniesiony Dział zarządzania. Jak Państwo wskazujecie wspomniana Uchwała Zarządu jedynie formalnie odzwierciedla w sposób precyzyjny już istniejące wyodrębnienie w zakresie struktury, zadań, osób oraz aktywów tworzących Dział zarządzania oraz Dział komercjalizacji i doradztwa w ramach Spółki. Celem planowanej transakcji wyodrębnienia ZCP1 do Spółki przejmującej jest rozdzielenie odmiennych w sensie organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym działalności Działu zarządzania oraz Działu komercjalizacji i doradztwa. Rozdzielenie tych dwóch rodzajów działalności i w konsekwencji przeniesienie Działu zarządzania do Spółki przejmującej pozwoli na zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej Spółki, które w głównej mierze generowane są w zakresie wynagrodzeń osobowych pracowników dedykowanych do pracy w ramach Działu zarządzania oraz w związku z koniecznością tworzenia i utrzymywania rezerw finansowych pozwalających na ograniczenie negatywnych skutków ryzyka usług zarządzania nieruchomościami. Przeniesienie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa do Spółki przejmującej pozwoli w dalszej perspektywie na skupienie się na rozwoju pozostającego w Spółce Działu komercjalizacji i doradztwa poprzez maksymalizację dochodów. Istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Państwa jest również minimalizacja ryzyka operacyjnego działalności gospodarczej, które to ryzyko w przypadku usług realizowanych przez Dział zarządzania – jak Państwo wskazujecie – jest nieporównywalnie większe niż w przypadku usług realizowanych przez Dział komercjalizacji i doradztwa. Wyodrębnienie organizacyjne Działu zarządzania w ramach Spółki jak Państwo wskazujecie stworzy wewnętrzne warunki do samodzielnego funkcjonowania tego Działu, co pozwoli na zbudowanie przejrzystej i efektywniejszej biznesowo struktury zarządczej i struktury odpowiedzialności za realizowane zadania, jak również na rozwijanie działalności zarządzania nieruchomościami w sposób niezależny od usług pośrednictwa w wynajmie oraz umożliwiający w przyszłości efektywniejsze świadczenie tych usług. Wydzielenie organizacyjne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.odrębnego przedmiotu działalności (usługi zarządzania nieruchomościami) realizowanego przez formalnie (prawnie) wyodrębnioną w ramach Spółki, na podstawie uchwały Zarządu Spółki, w sprawie zatwierdzenia struktury organizacyjnej Działu zarządzania;
b.wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Działu zarządzania, specyfikacji umów z kontrahentami, bazy klientów ZCP1;
c.osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Działu zarządzania;
d.możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Działu zarządzania w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne jak komputer, telefon, inne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane;
e.przypisania konkretnych pracowników do Działu zarządzania, którzy jednocześnie nie wykonują pracy w ramach Działu komercjalizacji i doradztwa;
f.dedykowanej struktury Działu zarządzania i przypisania określonego zakresu zadań do tego działu.
Jak Państwo wskazują Dział zarządzania jako wyodrębniona organizacyjnie jednostka może samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za jednostkę wskazanej w uchwale Zarządu. W szczególności, Dział zarządzania posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą samodzielne planowanie, kontrolę oraz realizację zadań gospodarczych. Nie jest wymagane zaangażowanie podmiotów trzecich w działalność Działu zarządzania. Wydzielenie funkcjonalne Działu zarządzania potwierdzać będzie istnienie:
a.posiadania przez Dział zarządzania aktywów alokowanych wyłącznie do jego działalności;
b.posiadanie przez Dział zarządzania uprawnienia do nabywania towarów i usług na potrzeby własne związane z prowadzoną działalnością;
c.w wyniku wyodrębnienia i przeniesienia ZCP1 do Y Sp. z o.o. zadania przypisane do Działu zarządzania nie zostaną przeniesione do innego działu Spółki lub przypisane innym pracownikom – przeciwnie, Spółka zaprzestanie świadczenia usług zarządzania nieruchomościami;
d.dokumentacji biznesowej i handlowej oraz umów dotyczących Działu zarządzania, które zostały podpisane, są realizowane i zostaną również przeniesione w rezultacie podziału przez wyodrębnienie ZCP1 do Y Sp. z o.o. Przychody i należności z tego rodzaju umów oraz umowy z dostawcami towarów lub usług dotyczących działu umożliwiać będą nieprzerwaną kontynuację działalności ZCP1;
e.po wyodrębnieniu i przeniesieniu ZCP1 do Y Sp. z o.o. nie zaistnieje konieczność zawierania przez Y Sp. z o.o. żadnych dodatkowych istotnych umów lub uzyskiwania dodatkowych zezwoleń w celu zapewnienia możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez ZCP1 od pierwszego dnia po dacie transakcji wyodrębnienia do Y Sp. z o.o.
W związku z powyższym jak Państwo wskazują będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez wyodrębnioną cześć przedsiębiorstwa bez angażowania dodatkowych składników majątkowych lub podejmowania dodatkowych działań. Spółka przejmująca Dział zarządzania będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej dotychczas działalności w tożsamym zakresie. Spółka przejmująca wyodrębnioną część przedsiębiorstwa w odniesieniu do składników majątkowych będących przedmiotem zbycia nie będzie musiała podjąć jakichkolwiek dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia działalności w oparciu o nabywane składniki. Wydzielenie finansowe Działu zarządzania potwierdzać będzie natomiast istnienie:
a.odrębnych analiz zyskowności i efektywności działania Działu zarządzania;
b.możliwości przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu zarządzania, możliwości wyodrębnienia i skatalogowania poszczególnych elementów bilansowych, tj. poszczególne aktywa materialne i niematerialne będą powiązane z Działem zarządzania, będzie miała miejsce precyzyjna identyfikacja pracowników przypisanych do Działu zarządzania;
c.odrębnego konta bankowego dedykowanego do obsługi Działu zarządzania wraz ze środkami pieniężnymi, które są związane z wykonywanymi przez ten dział zadaniami, które będą niezbędne do kontynuowania działalności przez ten dział już w ramach działalności Y Sp. z o.o.;
d.przypisanych należności i zobowiązań, tj. w szczególności należności handlowych, a także zobowiązań wynikających np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Działu zarządzania. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przy tym przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Działu zarządzania majątku (np. wyposażenia);
e.możliwości przygotowania odrębnych rachunków zysków i strat dla Działu zarządzania.
Jak Państwo wskazują jedynie przychody i koszty o charakterze ogólnym (tj. takie, których nie można w sposób jednoznaczny przyporządkować do Działu zarządzania w obrębie Spółki) celem ewentualnego przygotowania rachunku zysków i strat dla Działu zarządzania mogą być alokowane wewnętrznie pomiędzy działami kluczami alokacji (np. na podstawie proporcji przychodów Działu zarządzania w przychodach Spółki)
W zakres rzeczowy wyodrębnionej części przedsiębiorstwa wchodzić będą w szczególności:
a.jedno z pomieszczeń w obecnie wynajmowanym lokalu w A przeznaczone tylko dla prowadzenia działalności Działu zarządzania (ewentualnie inne pomieszczenie/-a przypisane do Działu zarządzania, w razie zmiany umowy najmu lokalu, w którym prowadzona jest działalność Spółki);
b.własność ruchomości – własność urządzeń służących do prowadzenia działalności gospodarczej oraz świadczenia usług zarządzania nieruchomościami, w tym posiadane środki trwałe;
c.sprzęt elektroniczny wskazany w uchwale Zarządu Spółki;
d.wyposażenie biura wskazane w uchwale Zarządu Spółki;
e.umowy związane z działalnością gospodarczą, w tym umowy zawarte z pracownikami oraz umowa najmu biura (ewentualnie – możliwość podnajmu biura od X Sp. z o.o.);
f.wartości niematerialne i prawne w tym programy komputerowe, wskazane w uchwale Zarządu Spółki;
g.wierzytelności i środki pieniężne;
h.dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
j.dokumentacja związana z obsługą projektów prowadzonych przez Dział zarządzania.
Dział zarządzania posiada i będzie posiadał autonomię i niezależność w realizacji swoich zadań.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w ramach opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi/będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz czy jego przeniesienie mając na uwadze art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu.
Jak już wskazano, zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Przy czym, jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi występować w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy – muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Na gruncie ustawy okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego mienia, musi ono obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Dokonali Państwo w formie uchwały Zarządu formalnego wyodrębnienia działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami jako Działu zarządzania, co odzwierciedla w sposób precyzyjny już istniejące wyodrębnienie w zakresie struktury, zadań, osób oraz aktywów tworzących Dział zarządzania. Dział zarządzania posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą samodzielne planowanie, kontrolę oraz realizację zadań gospodarczych. Nie jest wymagane zaangażowanie podmiotów trzecich w działalność Działu zarządzania.
Wskazana cześć przedsiębiorstwa została również wyodrębniona funkcjonalnie, dzięki czemu Spółka przejmująca Dział zarządzania będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej dotychczas działalności w tożsamym zakresie. Spółka przejmująca w odniesieniu do składników majątkowych będących przedmiotem zbycia nie będzie musiała podjąć jakichkolwiek dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu prowadzenia działalności w oparciu o nabywane składniki. W obecnie wynajmowanym przez Państwa lokalu Dział zarządzania posiada odrębnie przypisane pomieszczenie oraz wyposażenie gwarantujące samodzielne prowadzenie działalności, a do jego obsługi są przypisani konkretni pracownicy.
Natomiast w odniesieniu do wyodrębnienia finansowego wskazują Państwo w szczególności na możliwości przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu zarządzania, istnienie odrębnego konta bankowego dedykowanego do obsługi Działu zarządzania wraz ze środkami pieniężnymi, które są związane z wykonywanymi przez ten dział zadaniami, możliwość przypisania należności i zobowiązań oraz możliwości przygotowania odrębnych rachunków zysków i strat dla Działu zarządzania.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych, stanowi/będzie stanowić funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, mogący stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące tę działalność z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich, technicznych, finansowych oraz majątkowych. Dział zarządzania będący przedmiotem planowanej przez Państwa dostawy umożliwia kontynuację działalności gospodarczej przez nabywcę.
W konsekwencji należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących Dział zarządzania, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym jego dostawa nie podlega/ nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że transakcja zbycia wyodrębnionych składników materialnych i niematerialnych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT – zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
