Zwolnienie z opodatkowania świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.892.2021.4.MSU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.892.2021.4.MSU

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 8 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 marca 2022 r. (wpływ 8 marca 2022 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą sklasyfikowaną m.in. pod kodem PKD 64.19.Z - Pozostałe pośrednictwo pieniężne. We wniosku, używa Pan zamiennie słowa kryptowaluta i waluta wirtualna.

Kryptowaluty, o które Pan pyta, spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej jako "u.p.d.o.f.").

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zamierza Pan wprowadzić usługę pośrednictwa w obrocie walutami wirtualnymi, polegającą na tym, że osoba korzystająca z usługi (dalej jako "Klient"), przeleje na Pana portfel giełdowy kryptowalutę ...., którą następnie będzie Pan zamieniał na inne kryptowaluty i potem, obracając tymi walutami wirtualnymi, będzie się Pan starał wypracowywać zysk.

Kryptowaluta ta jest uznawana za tzw. ...., czyli kryptowalutę zaprojektowaną pod kątem minimalizacji wahania wartości. Jednostka ....reprezentuje wartością jednego dolara amerykańskiego (USD) i kurs tej kryptowaluty jest, co do zasady, zbieżny z kursem dolara amerykańskiego. Sama kryptowaluta, jak wskazuje firma .. stojąca za nią, znajduje pokrycie na rachunkach powierniczych firmy zarówno w gotówce, jej ekwiwalentach, jak również papierach wartościowych inwestycyjnych i im podobnym instrumentom finansowym.

W ramach zawieranych z Klientami umów o świadczenie omawianej usługi, dostępne będą dwa sposoby rozliczania zysku z Klientami, które Klienci będą mogli wedle swojej woli wybrać w wariancie zawieranej umowy.

Pierwszy z nich zakładać będzie rozwiązanie w istocie tożsame z procentem składanym - comiesięczny zysk wypracowany wkładem Klienta będzie, po pomniejszeniu o przysługującą Panu prowizję, do tego wkładu doliczany i dalej będzie przedmiotem obrotu. W tym wypadku będzie obowiązywał dwunastomiesięczny okres inwestycji - od dnia zawarcia umowy do upływu dwunastego miesiąca będzie Pan obracał walutami wirtualnymi, po czym albo Klient zadecyduje, czy wypłaci sobie zysk lub jego całość lub część przeznaczy na kolejny rok obrotowy. Z tytułu tej umowy wypłacać Pan będzie miesięcznie na swoją rzecz określony procent wypracowanego comiesięcznego zysku z tytułu prowizji (o ile taki zysk wystąpi w danym miesiącu). Forma zapłaty przybierze postać przeniesienia na Pana rzecz umówionego procenta kryptowalut stanowiących opisywany zysk. Z tytułu pobranej w ten sposób prowizji zostanie wystawiona faktura na rzecz Klienta.

Drugi sposób zakładać będzie możliwość comiesięcznego wypłacania na rzecz Klienta zaliczki na poczet wypracowywanego zysku. Wówczas po upływie wskazanego w umowie okresu będzie Pan wypłacał co miesiąc zaliczkę wynoszącą wypracowany w danym miesiącu średni zysk (o ile on wystąpi) przysługujący Klientowi (to jest zysk pomniejszony o przysługującą Panu prowizję), na portfel walutowy Klienta w formie kryptowaluty ...... W tym przypadku również pobierze Pan prowizję co miesiąc wraz z wypłatą Klientowi zaliczki i wystawi na rzecz Klienta fakturę dokumentującą pobraną przez Pana prowizję.

W uzupełnieniu wniosku, na następujące pytania Organu:

a)czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)?

b)jaka jest forma opodatkowania podatkiem dochodowym prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

c)jaki rodzaj dokumentacji podatkowej dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych Pan prowadzi?

d)czy będzie Pan świadczył usługi określone w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm)?

e)jak należy rozumieć stwierdzenie „Jednostka .....reprezentuje wartością jednego dolara amerykańskiego (USD) i kurs tej kryptowaluty jest, co do zasady, zbieżny z kursem dolara amerykańskiego”?

f)co będzie zawierać faktura dla Klienta, prosimy o wskazanie:

i.jaki sposób zapłaty zostanie wskazany przez Pana na fakturze?

ii.czy w obu opisanych we wniosku wariantach umowy otrzyma Pan zapłatę prowizji w formie kryptowaluty?

iii.czy na fakturze prowizja będzie wskazana wyłącznie w formie jednostek kryptowaluty, czy również w innej formie (jakiej)?

iv.czy wartość prowizji za usługę pośrednictwa w obrocie walutami wirtualnymi świadczonej przez Pana na rzecz Klienta, przeliczona zostanie na fakturze na walutę tradycyjną (jaką)?

g)czy będzie Pan obracał kryptowalutami na giełdach? Jeżeli tak, proszę wskazać:

i.w jaki sposób będzie się to odbywać (proszę opisać proces obrotu kryptowalutami)?

ii.czy zamierza Pan działać na jednej czy na wielu giełdach – (jakich?) i od czego to będzie zależeć?

h)czy w ramach opisanych we wniosku czynności będzie Pan dokonywał przeliczenia:

i.       .....na PLN?

ii.       ....na USD?

iii.USD na PLN?

iv.Innych przeliczeń (jakich?)

i)czy jeden ....można wymienić na złoty polski i czy kurs kryptowaluty ....publikowany jest w odniesieniu do waluty polskiej. Jeżeli tak to gdzie jest on publikowany?

j)czy jeden ....można wymienić na jeden USD i czy kurs kryptowaluty ....publikowany jestw odniesieniu do dolara amerykańskiego. Jeżeli tak to gdzie jest on publikowany?

k)czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

l)jakie konkretnie czynności wykonuje Pan w ramach pośrednictwa?

m)czy będzie pozyskiwał Pan jeszcze w inny sposób waluty wirtualne (poza wskazanym we wniosku, nabyciem na giełdach walut wirtualnych)? Jeżeli tak, to prosimy wskazać ten sposób?

n)czy w celu zrealizowania wymiany waluty tradycyjnej na walutę wirtualną, waluty wirtualnej na walutę tradycyjną lub waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną będzie zawierał Pan z klientem umowy sprzedaży/zamiany walut?

o)czy jedynym przeznaczeniem waluty wirtualnej będącej przedmiotem Pana pytań będzie funkcja środka płatniczego? Jeżeli nie, to jakie jeszcze funkcje ta wirtualna waluta będzie pełnić?

wskazał Pan:

Ad. a)

Tak, Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ad. b)

Wnioskodawca do końca 2021 r. opodatkowany był podatkiem liniowym na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021r, poz. 1128 ze zm.). W 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).

Ad. c)

Wnioskodawca do końca 2021 r. prowadził Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. Od 2022 r. prowadzi ewidencję przychodów wedle ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad. d)

Tak.

Ad. e)

Przytoczony zapis wynika ze strony emitenta ...... i zgodnie z zamieszczonymi tam informacjami sformułowanie to oznacza, że każdy .....jest warty 1 dolara amerykańskiego i można go wymienić w stosunku 1:1 na dolary amerykańskie. Powyższe znajduje odzwierciedlenie na licznych giełdach kryptowalut, gdzie kurs tej kryptowaluty względem dolara amerykańskiego prawie bez odchyleń wynosi 1:1.

Ad. f)

i.Wnioskodawca planuje oznaczać sposób zapłaty jako „kryptowaluta .....”,

ii.Tak,

iii.Prowizja zostanie wskazana wyłącznie w formie jednostek kryptowaluty,

iv.Prowizja zostanie przeliczona na walutę tradycyjną — polski złoty.

Ad. g)

i.Wnioskodawca wskazuje, że proces obrotu kryptowalutami odbywać się to będzie w taki sposób, że Klient przekaże na portfel giełdowy Wnioskodawcy swoje kryptowaluty, następnie Wnioskodawca będzie je wymieniał na inne kryptowaluty (tj. będzie dokonywał transakcji wymiany między różnymi kryptowalutami, usiłując w ten sposób wygenerować zysk), po czym zwróci Klientowi kryptowaluty w zmienionej na skutek opisanego obrotu ilości.

ii.Wnioskodawca zamierza działać na dwóch giełdach, jednak nie wyklucza w przyszłości obrotu na różnych giełdach. Wybór giełdy jest uzależniony m.in. względami dostępności atrakcyjniejszych wg Klienta kryptowalut. Giełda, na której znajduje się portfel Wnioskodawcy, to giełda A i B oraz na tych też giełdach Wnioskodawca zamierza początkowo podejmować czynności opisywane we wniosku.

Ad. h)

Wnioskodawca pragnie jak najbardziej uprościć sposoby rozliczeń kryptowaluty względem polskiego złotego. Docelowo chciałby dokonywać przeliczenia otrzymanej waluty ....według kursu USD względem PLN, jednak jeżeli powyższe nie znajdzie aprobaty organu interpretacyjnego, wówczas dokonywać on będzie przeliczeń według kursu kryptowaluty ....względem PLN. Dlatego też w ramach pytania 1a Wnioskodawca dokonywać będzie przeliczenia USDC według kursu USD względem PLN, natomiast w ramach pytania 1b Wnioskodawca dokonywać będzie tego przeliczenia według kursu ....względem PLN.

Ad. i)

Możliwa jest wymiana jednego ....na złoty polski. Kurs tej kryptowaluty, jak prawie każdej innej kryptowaluty, publikowany jest na giełdzie kryptowalut (dla przykładu:….

Ad. j)

Możliwa jest wymiana jednego ....na jeden USD. Jak wskazano we wniosku, wspomniany kurs można odnaleźć na giełdach kryptowalut (dla przykładu ….)

Ad. k)

Nie

Ad. l)

Wnioskodawca obracając kryptowalutami Klienta w jego ocenie działa w ramach pośrednictwa finansowego, to jest Klient przy pomocy usługi Wnioskodawcy wymienia kryptowaluty na inne kryptowaluty.

Ad. m)

Nie.

Ad. n)

Nie.

Ad. o)

Tak, otrzymywana w ramach zapłaty kryptowaluta będzie wynagrodzeniem Wnioskodawcy, a więc będzie pełniła funkcje środka płatniczego.

Pytanie przedstawione we wniosku

(we wniosku oznaczone nr 4) Czy świadczona usługa pośrednictwa będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, zgodnie ze zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm., dalej jako "u.p.t.u.")?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 u.p.t.u., zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Jako że w przypadku świadczenia opisywanych usług będzie Pan występował w charakterze pośrednika, będzie mógł korzystać z przytoczonego zwolnienia.

Zauważenia wymaga, iż na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2015 r. w sprawie C-264/14 Hedqvist, walutę wirtualną uznaje się za walutę w rozumieniu podatku VAT. W związku z tym fundamentalnym orzeczeniem, obrót pomiędzy walutą wirtualną a tradycyjną, a także pośrednictwo w tym obrocie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wskazane stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacji Ministerstwa Finansów z dnia 19 stycznia 2017 r. o sygn. akt PT8.8101.21.2016.WCX.64, wedle której "Reasumując, czynności, które Wnioskodawca zamierza podjąć, polegające na pośrednictwie w wymianie wirtualnej waluty bitcoin stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie wskazanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT."

Do tożsamych wniosków, co Pan, doszły ponadto krajowe organy interpretacyjne w niżej wymienionych interpretacjach indywidualnych:

Pismo z 19.04.2019 r., znak 0112-KDIL2-2.4012.77.2019.4.AP,

Pismo z 20.09.2018 r., znak 0115-KDIT1-1.4012.450.2018.2.MN,

Pismo z 14.11.2018 r., znak 0112-KDIL1-3.4012.563.2018.5.KB.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan w zakresie postawionego we wniosku pytania nr 4 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

 Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanego wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną m.in. pod kodem PKD 64.19.Z - Pozostałe pośrednictwo pieniężne. Kryptowaluty, o których mowa we wniosku spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zamierza Pan wprowadzić usługę pośrednictwa w obrocie walutami wirtualnymi, polegającą na tym, że osoba korzystająca z usługi (dalej jako "Klient"), przeleje na Pana portfel giełdowy kryptowalutę ...., którą następnie będzie Pan zamieniał na inne kryptowaluty i potem obracając tymi walutami wirtualnymi będzie Pan starał się wypracowywać zysk. Kryptowaluta ta jest uznawana za tzw. ....., czyli kryptowalutę zaprojektowaną pod kątem minimalizacji wahania wartości. Zamierza Pan działać na dwóch giełdach, jednak nie wyklucza w przyszłości obrotu na różnych giełdach. Wybór giełdy jest uzależniony m.in. względami dostępności atrakcyjniejszych wg Klienta kryptowalut. Giełda, na której znajduje się Pana portfel, to giełda ....i ..... oraz na tych też giełdach zamierza Pan początkowo podejmować czynności opisywane we wniosku. Obracając kryptowalutami Klienta działa Pan w ramach pośrednictwa finansowego, to jest Klient przy pomocy Pana usługi wymienia kryptowaluty na inne kryptowaluty. W ramach zawieranych z Klientami umów o świadczenie omawianej usługi, dostępne będą dwa sposoby rozliczania zysku z Klientami, które Klienci będą mogli wedle swojej woli wybrać w wariancie zawieranej umowy. Prowizja z tytułu świadczonych usług zostanie wskazana w formie jednostek kryptowaluty. Na rzecz Klienta wystawi Pan fakturę dokumentującą pobraną prowizję.

Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem pytania nr 4 wniosku, stwierdzić należy, że określony w ustawie o VAT zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście opodatkowania czynności obrotu kryptowalutą istotna jest analiza przesłanek określonych art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1), tj.: musi mieć miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług (1), które podatnik (2) działający w takim charakterze (3) dokonuje odpłatnie (4) na terytorium państwa członkowskiego (5).

Zatem należy badać na wstępie charakter, w jakim charakterze działa podmiot dokonujący obrotu kryptowalutą – w odniesieniu do tej czynności.

Analiza okoliczności sprawy przedstawionych przez Pana prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do pośredniczenia w obrocie kryptowalutą będzie działał Pan jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

W tej sprawie bowiem będzie wykonywał Pan czynności polegające na wykorzystywaniu majątku w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Szereg działań podejmowanych przez Pana w celu pośredniczenia w obrocie kryptowalutą, a także ich zarobkowy charakter, wypełnia przesłanki do uznania, że działa Pan w charakterze podatnika w odniesieniu do tych czynności.

Jednocześnie wskazać należy, że czynności wykonywane przez Pana nie będą stanowiły dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ponieważ w opisanym zdarzeniu waluta wirtualna, w tym waluta ....., nie stanowi towaru.

Jak wskazano wcześniej, w art. 8 ust. 1 ustawy, przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem określeniem „usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

W ocenie Organu, opisane przez Pana w opisie sprawy czynności, z tytułu których będzie Pan pobierał opłatę od Klientów wypełniają definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie krajowego porządku prawnego przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej: Dyrektywa 112.

I tak, zgodnie z art. 131 Dyrektywy:

Zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. e dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środki płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną.

Potwierdzeniem powyższego jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2015 r. w sprawie C-264/14 Hedqvist, w którym TSUE rozpatrywał kwestię opodatkowania czynności wymiany waluty wirtualnej ....na walutę tradycyjną i odwrotnie.

W ww. wyroku TSUE orzekł, że transakcje polegające na wymianie waluty tradycyjnej na walutę wirtualną „....” i odwrotnie dokonywane za zapłatą kwoty marży, którą stanowi różnica pomiędzy ceną, po której nabywana jest waluta, a ceną, po jakiej jest sprzedawana, stanowią odpłatne świadczenie usług. Usługi takie są zwolnione od podatku na mocy art. 135 ust. 1 lit. e Dyrektywy.

Co istotne, tezy wyroku nie ograniczają się wyłącznie do waluty .....i dotyczą (po spełnieniu warunków wskazanych w wyroku) także innych kryptowalut. W pkt 49 wyroku TSUE stwierdził bowiem, że: „transakcje dotyczące walut nietradycyjnych, czyli innych niż pieniądze, które są prawnymi środkami płatniczymi w jednym lub kilku krajach, o ile waluty te zostały zaakceptowane przez strony transakcji jako alternatywny środek płatniczy wobec prawnych środków płatniczych i ich jedynym przeznaczeniem jest funkcja środka płatniczego, stanowią transakcje finansowe”. TSUE stwierdził, że: „Z kontekstu i celu art. 135 ust. 1 lit. e Dyrektywy wynika, że wykładnia tego przepisu, według której obejmuje on transakcje dotyczące tylko walut tradycyjnych, częściowo pozbawiłaby go skutków. (...) jedynym przeznaczeniem wirtualnej waluty ».....« jest funkcja środka płatniczego oraz że jest ona w tym celu akceptowana przez niektórych przedsiębiorców. W konsekwencji należy dojść do wniosku, że art. 135 ust. 1 lit. e dyrektywy VAT obejmuje również świadczenie usług takich jak w postępowaniu głównym, które polegają na wymianie walut tradycyjnych na jednostki wirtualnej waluty »bitcoin« i odwrotnie, dokonywane za zapłatą kwoty odpowiadającej marży wynikającej z różnicy pomiędzy ceną, po jakiej dany przedsiębiorca nabywa waluty, a ceną, po jakiej je sprzedaje klientom” (pkt 51-53 wyroku).

W tym miejscu należy zauważyć, że co prawda powołany wyżej wyrok TSUE w sprawie Hedqvist C-264/14 dotyczy wirtualnej waluty „....”, jednakże w ocenie tut. Organu, stanowisko TSUE przedstawione w tym wyroku zachowuje swoją aktualność w odniesieniu do innych walut wirtualnych – takich jak w niniejszej sprawie – „.....”.

Zatem analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że wykonywane przez Pana czynności, polegające na pośrednictwie w obrocie walutami wirtualnymi, z tytułu których będzie pobierał Pan prowizję od Klientów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które będą objęte zwolnieniem od tego podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu złożenia wniosku.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, w tym w szczególności kwestia miejsca świadczenia ww. usług pośrednictwa, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejszym rozstrzygnięciem załatwiono Pana wniosek w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie postawione we wniosku jako nr 4). Natomiast w pozostałym zakresie wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).