Wykup mieszkania od Agencji Mienia Wojskowego. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.183.2023.2.BD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.183.2023.2.BD

Temat interpretacji

Wykup mieszkania od Agencji Mienia Wojskowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wykupu mieszkania od Agencji Mienia Wojskowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem (wymaganym pełnomocnictwem) z 31 lipca 2023 r., które wpłynęło (trzykrotnie) drogą elektroniczną ePUAP – 31 lipca 2023 r. oraz w wersji papierowej (wpływ pocztą – 7 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pani wykupić mieszkanie położone w (…) na osiedlu (…), od Agencji Mienia Wojskowego (występującej w imieniu Skarbu Państwa) w trybie przewidzianym w art. 79 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Wątpliwość budzi opisana w art. 80 ust. 3 kwestia kosztów związanych z zawarciem aktu notarialnego (w tym podatku) – ustawa nie określa dokładnie o jakim podatku jest mowa.

Pytania

Czy na gruncie obowiązujących przepisów umowa sprzedaży powinna zostać objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego od Agencji Mienia Wojskowego nie powinna zostać objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych (jako przepis do interpretowania wskazała Pani art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Stanowisko takie zostało potwierdzone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 19 stycznia 2023 r. I SA/Wr 545/22.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Taka sytuacja zawarta jest w uregulowaniu art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który Pani wskazała jako przepis do interpretowania. 

Stosownie do jego treści:

Powyższe wyłączenie ma zastosowanie w tych sprawach, w których przepisy o gospodarce nieruchomościami stanowią dla określonych podmiotów materialnoprawną podstawę działania.

Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani wykup mieszkania od Agencji Mienia Wojskowego w trybie przewidzianym w art. 79 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 344 ze zm.):

Ustawa określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 2 pkt 14 ww. ustawy:

Ustawa nie narusza innych ustaw w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami, a w szczególności ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2061).

Szczegółowe warunki sprzedaży lokali mieszkalnych przez Agencję Mienia Wojskowego zostały uregulowane w rozdziale 5 „Przepisy szczególne dotyczące lokali mieszkalnych” ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2061).

Stosownie do art. 76 ust. 1 ww. ustawy:

Lokale mieszkalne, w stosunku do których Agencja wykonuje w imieniu Skarbu Państwa prawo własności lub inne prawa rzeczowe, mogą być zbywane, pod rygorem nieważności, wyłącznie na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Artykuł 77 ust. 1 cyt. ustawy:

Prawo do nabycia lokalu mieszkalnego innego niż kwatera i kwatera internatowa przysługuje osobom zajmującym ten lokal mieszkalny na podstawie tytułu prawnego ustanowionego w drodze decyzji administracyjnej albo umowy najmu na czas nieoznaczony, zwanym dalej „osobami uprawnionymi do nabycia”.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ww. ustawy: 

Sprzedaży lokalu mieszkalnego dokonuje na pisemny wniosek osoby uprawnionej do nabycia dyrektor oddziału regionalnego Agencji, w drodze umowy, jeżeli lokal mieszkalny jest umieszczony w rocznym planie sprzedaży lokali mieszkalnych.

W myśl art. 79 ust. 1 cyt. ustawy:

Sprzedaż lokalu mieszkalnego następuje na podstawie dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego wyceny wartości rynkowej lokalu mieszkalnego i wartości prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, w przypadku posiadania przez Agencję takiego prawa do ułamkowej części gruntu przypadającego na ten lokal, z tym że przy wycenie lokalu mieszkalnego nie uwzględnia się wartości ulepszeń dokonanych przez nabywcę.

Z kolei treść art. 86 ww. ustawy stanowi:

W sprawach dotyczących sprzedaży lokali mieszkalnych, nieuregulowanych w niniejszej ustawie, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2021 r. poz. 1048) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

W Pani ocenie, umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego od Agencji Mienia Wojskowego nie powinna zostać objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stanowiskiem nie możemy się zgodzić.

Zastosowanie wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych winno wiązać się z wykazaniem, że źródłem powstania danej czynności będzie konkretny przepis z zakresu gospodarki nieruchomościami. Tymczasem jak wynika z opisu zdarzenia do nabycia nieruchomości dojdzie w trybie przepisu art. 79 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.

Oznacza to, że podstawę do nabycia przez Panią lokalu mieszkalnego stanowić będą właśnie przepisy rozdziału 5 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, a nie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Analiza cytowanych wyżej przepisów wskazuje, że zawierają one kompleksowe uregulowanie kwestii sprzedaży lokalu mieszkalnego przez Agencję. Zawarte w nich przepisy określają bowiem nie tylko krąg osób uprawnionych do nabywania ww. lokali, ale również sposób ustalania ceny i sposób jej zapłaty. Z tego też względu nie można uznać, że to przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami będą stanowić podstawę czynności sprzedaży. Powyższego nie zmienia także okoliczność odesłania w kwestiach nieuregulowanych w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Odwołanie takie ma bowiem na celu jedynie uniknięcie powtarzania pewnych rozwiązań ustalonych w jednym akcie prawnym w kolejnej ustawie.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że umowa nabycia przez Panią lokalu mieszkalnego, nastąpi na podstawie regulacji zawartych w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego. Zatem w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, dające podstawę do wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie ww. art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pani wątpliwości budzi dodatkowo opisana w art. 80 ust. 3 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego kwestia kosztów związanych z zawarciem aktu notarialnego (w tym podatku). W Pani ocenie ustawa nie określa dokładnie o jakim podatku jest mowa.

Jedną z regulacji dotyczącej zasad zbywania lokali przez Agencję Mienia Wojskowego jest przepis szczególny, z którego wynika jednoznaczny obowiązek zapłaty podatku przez nabywcę lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy:

Koszty związane z zawarciem aktu notarialnego, w tym podatki i opłaty oraz koszty założenia księgi wieczystej, ponosi nabywca lokalu mieszkalnego.

Treść przepisu art. 80 ust. 3 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego jest jasna i prowadzi do konkluzji, że Nabywca, zobowiązany jest do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z nabyciem lokalu mieszkalnego, o którym mowa w ww. przepisie; czyli kosztów związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży.

W ww. przepisie ustawodawca użył sformułowania „koszty związane z zawarciem aktu”, nie zaś koszty jego sporządzenia. Powyższe wskazuje, że chodzi o należności, które wiążą się z zawarciem takiej umowy, co obejmuje także należny podatek.

Regulacje zawarte w art. 80 ust. 3 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego dotyczące obowiązku zapłaty podatku przez nabywcę z tytułu umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowią normy o charakterze lex specialis i wyłączają stosowanie innych norm o charakterze ogólnym. Tym samym, przepis ten, jako przepis szczególny, wyłącza zastosowanie w tej kwestii przepisu art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Za opodatkowaniem czynności sprzedaży, której stroną jest Agencja Mienia Wojskowego przemawia także fakt, że wcześnie wyłączona z opodatkowania na mocy art. 2 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych była sprzedaż lokali mieszkalnych, których stroną była Agencja Mienia Wojskowego. Przepis ten (funkcjonujący obok art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) został uchylony ustawą o Agencji Mienia Wojskowego.

Zatem, mając na uwadze powyższą analizę, brak jest podstaw do stwierdzenia, że przedmiotowa sprzedaż (nabycie przez Panią od Agencji Mienia Wojskowego lokalu mieszkalnego) zostanie dokonana na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Tym samym, umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego nie będzie mogła zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, zakup przez Panią lokalu mieszkalnego od Agencji Mienia Wojskowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie wskazanych powyżej zasad.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Panią wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wskazać należy, że orzeczenie, na które się Pani powołała jest nieprawomocne. Orzeczenia sądowe dotyczą konkretnych spraw osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące. Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych oraz sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Nadmienić należy także, że stanowisko jakie Organ przedstawił w wydanej interpretacji, podziela również judykatura np. w wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2022 r., znak: III FSK 380/22.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy  Ordynacja podatkowa.