brak obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży usług fotograficznych od samego początku prowadzenia działalności - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.10.2022

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4.03.2022, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.10.2022.1.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży usług fotograficznych od samego początku prowadzenia działalności

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 5 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży usług fotograficznych od samego początku prowadzenia działalności.

Opis stanu faktycznego

Dnia (...) 2021 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą pod nazwą Y, dokonując wpisu do CEIDG.

Zgłoszony rodzaj działalności to działalność fotograficzna 74.20.Z w zakresie fotografii portretowej, zdjęć z uroczystości ślubnych, rodzinnych oraz obróbkę materiałów fotograficznych. Zarejestrowane w ten sposób wydarzenia są po dalszej obróbce - czyli postprodukcji - przekazywane klientowi na wybranym przez niego nośniku (pendrive).

Nośniki są własnością Klienta, ale mogą też być zakupione w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowią wówczas część wykonywanej usługi, ponieważ służą tylko i wyłącznie przekazaniu zrealizowanego materiału Klientowi.

Z uwagi na to, iż przedmiotem prowadzonej działalności jest realizowanie powyższych usług fotograficznych (PKD 74.20.Z) dla osób fizycznych, przedmiotem sprzedaży jest usługa, a nie sam nagrany nośnik. Podobne stanowisko ma odzwierciedlenie w piśmie z dnia 24 czerwca 2015 r. Izby Skarbowej w Katowicach IBPP3/4512-301/15/KG.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku sprzedaży usług fotograficznych dla osób fizycznych przekazanych na zakupionych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nośnikach (pendrive) jest on zobowiązany do rozpoczęcia rejestrowania tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej?

Pani stanowisko w sprawie

Z uwagi na to, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest realizowanie powyższych usług fotograficznych (PKD 74.20.Z) dla osób fizycznych, przedmiotem sprzedaży jest usługa, a nie sam nagrany nośnik, nie występuje obowiązek ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej w momencie prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obowiązek ten nie występuje również w przypadku przekazania Klientowi nośników, kopii czy wersji nagranego materiału w kilku egzemplarzach, ponieważ nadal przedmiotem sprzedaży będzie usługa, a nie sam nagrany nośnik. Wnioskodawca jest świadomy, że zgodnie z innymi przepisami obowiązek ten nastąpi po przekroczeniu kwoty 20 tys. złotych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Na gruncie niniejszej sprawy należy wskazać, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r. powyższe kwestie regulowały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 ze zm.).

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Należy jednak zauważyć, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l cyt. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

W myśl § 4 ust. 2 cyt. rozporządzenia:

Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-l, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

W myśl § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Stosownie do § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

Zgodnie z przepisem § 5 ust 7 cyt. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.

W myśl § 5 ust. 8 cyt. rozporządzenia:

W przypadku gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.

W obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2022 r., obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwanego dalej rozporządzeniem, w którym omówione powyżej kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 cyt. rozporządzenia:

Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Stosownie do § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 6 ww. rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.

W myśl § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia:

W przypadku gdy przepisy ust. 1-6 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (...) 2021 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą. Zgłoszony rodzaj działalności to działalność fotograficzna 74.20.Z w zakresie fotografii portretowej, zdjęć z uroczystości ślubnych, rodzinnych oraz obróbkę materiałów fotograficznych. Zarejestrowane wydarzenia są po dalszej obróbce - czyli postprodukcji - przekazywane klientowi na wybranym przez niego nośniku (pendrive). Nośniki są własnością Klienta, ale mogą też być zakupione przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowią wówczas część wykonywanej usługi, ponieważ służą tylko i wyłącznie przekazaniu zrealizowanego materiału Klientowi.

Pani wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na rzecz osób fizycznych w sytuacji gdy efekt tego działania przekazywany jest klientowi na wybranym przez niego nośniku danych.

Chcąc odpowiedzieć na Pani wątpliwości związane z obowiązkiem rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych przekazywanych na zakupionych przez Panią nośnikach (pendrive) konieczne jest powrócić do przepisów regulujących zwolnienie z tego obowiązku w roku 2021 tj. w roku wskazanym przez Panią jako rok, w którym rozpoczęła Pani działalność gospodarczą opisaną we wniosku.

Uwzględniając treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w zaistniałych okolicznościach nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz w analogicznym do niego przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 lit. k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż wynika to z faktu, że dotyczy ono dostawy towaru, natomiast przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest świadczenie usług fotograficznych których efekty są przekazane na będących własnością klienta lub zakupionych przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nośnikach (pendrive). Jak zostało wskazane we wniosku przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności jest świadczenie na rzecz osób fizycznych usług fotograficznych (PKD 74.20.Z). Przedmiotem sprzedaży jest usługa, a nie sam nagrany nośnik.

Zatem w świetle powyższego korzystając ze zwolnienia o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. nie była Pani w związku z podjęciem działalności fotograficznej zobligowana do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu i kwot podatku należnego świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług fotograficznych na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2021 r. Aktualnie obowiązujące w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. również takiego obowiązku nie nakładają. W konsekwencji, w tym przypadku w zakresie sprzedaży usług, których efekty przekazywane są na będących własnością klienta lub zakupionych przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nośnikach (pendrive), nadal obowiązują Panią zasady ogólne. Oznacza to, że o ile Pani sprzedaż nie przekroczyła obrotu obligującego do rozpoczęcia sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług fotograficznych za pomocą kasy rejestrującej, jednakże nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r. z uwzględnieniem przepisów § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis przedstawionego stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że świadcząc przedmiotowe usługi do dnia 31 grudnia 2023 r. będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ich ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile cała sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczy w danym roku, kwoty 20 000 zł.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga możliwości zastosowania przez Panią zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).