Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.182.2022.1.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.182.2022.1.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto jest osobą prawną, będącą czynnym podatnikiem VAT. Miasto realizuje różne rodzaje działalności: działalność opodatkowaną podatkiem VAT (np. najem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów, dostawa nieruchomości); działalność zwolnioną od podatku VAT (np. najem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe); działalność niepodlegającą VAT realizowaną w ramach władztwa publicznego (np. wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, wydawanie dowodów osobistych, działalność w zakresie utrzymania czystości i porządku).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559) Miasto realizuje zadania własne gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 tej ustawy do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz w zakresie promocji gminy. Prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych stanowi zatem jedno z obowiązkowych zadań własnych realizowanych przez gminy.

Mając na uwadze konieczność wypełniania ustawowego obowiązku, w 2022 r. na terenie Miasta planuje się organizację trzech akcji edukacyjno-informacyjnych w formie pikników ekologicznych (dalej: Projekt). W celu realizacji Projektu Miasto wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy finansowej z budżetu województwa w ramach programu (…) (dalej: dofinansowanie).

Projekt zostanie zrealizowany ze środków własnych Miasta oraz z dofinansowania. W celu jego realizacji Miasto, w ramach zapytania ofertowego bądź przetargu, zleci przygotowanie przedmiotowych pikników ekologicznych firmie zewnętrznej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym Projektem będą wystawiane na Miasto.

Dofinansowanie na realizację Projektu, zgodnie z Regulaminem udzielania i przekazywania pomocy finansowej z budżetu Województwa w ramach programu (…), może wynieść do 50% kosztów kwalifikowalnych Projektu i nie może przekroczyć kwoty 200 000 zł. Koszty kwalifikowane to koszty ujęte w niniejszym regulaminie jako kwalifikujące się do rozliczenia w ramach dofinansowania. Dofinansowanie zostanie udzielone jako zwrot części kosztów kwalifikowalnych, poniesionych w ramach jego realizacji przez Miasto. Miasto w ramach wkładu własnego zobowiązane jest zapewnić środki finansowe na pokrycie 100% kosztów związanych ze sfinansowaniem całości kosztów Projektu, tzn. kosztów kwalifikowalnych i kosztów niekwalifikowalnych (koszty niekwalifikowane to koszty, które nie mogą zostać rozliczone w ramach dofinansowania w żadnej części) niezbędnych do poniesienia w celu jego realizacji. Minimalna procentowa wartość wkładu własnego Miasta po udzieleniu dofinansowania przez Województwo musi wynieść nie mniej niż 50% wartości kosztów kwalifikowalnych - wszystkie te zasady przyznania dofinansowania wynikają z regulaminu, o którym mowa w tym akapicie.

W ramach Projektu, tj. w ramach organizacji akcji informacyjnych i edukacyjnych planuje się organizację trzech spektakli muzycznych dotyczących zagadnień z zakresu szeroko rozumianej ekologii i ochrony powietrza. W fabułę spektakli wplecione zostaną cztery lekcje związane z poszczególnymi żywiołami: ziemią, powietrzem, wodą i ogniem, wraz z animacjami dla dzieci. Na scenie wystąpią zawodowi aktorzy w oryginalnych kostiumach, a zmieniająca się scenografia pozwoli na ukazanie metamorfozy Miasta po wprowadzeniu ekologicznych rozwiązań. Wydarzenia te będą bezpłatne (Miasto nie zamierza pobierać odpłatności za wstęp) i skierowane do mieszkańców, a ich celem będzie przede wszystkim upowszechnienie wiedzy i podniesienie świadomości społecznej w zakresie problematyki ochrony powietrza. W czasie pikników szeroko omówione zostaną dobre praktyki dotyczące ochrony powietrza, w tym wpływ spalania odpadów w piecach i paleniskach domowych, korzyści zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wynikające z ograniczenia emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery. Wydaje się to szczególnie istotne w przypadku mieszkańców gmin położonych na terenie województwa, gdzie od 11 listopada 2017 r. obowiązuje uchwała antysmogowa. Przydatność społeczna planowanego do realizacji zadania pozwoli na przekazanie mieszkańcom Gminy w przystępny sposób informacji o katalogu i rodzaju instalacji i paliw, których stosowanie na terenie województwa jest dozwolone/ zakazane, obowiązkach wynikających ze zmian wprowadzonych w 2017 r., w tym konieczności wymiany źródeł ogrzewania w ściśle określonych terminach.

W ramach przeprowadzonej gminnej inwentaryzacji źródeł ciepła, w 2021 r. zebrano informacje dotyczące właścicieli nieruchomości wyposażonych w kotły na węgiel lub drewno nie spełniających wymogów dla klas 3, 4 lub 5 wg normy PN-EN 303-5:2012. W związku z powyższym konieczne jest podjęcie działań mających na celu zwiększenie świadomości mieszkańców w zakresie konieczności wymiany posiadanych przez nich źródeł ogrzewania, których użytkowanie po dniu 31 grudnia 2022 r. będzie zabronione. Akcje edukacyjne pozwolą na skierowanie uwagi mieszkańców na problem niskiej emisji i zrozumienie konieczności podejmowania działań mających na celu jego zmniejszenie. Oczekuje się, że w końcowym etapie przydatność społeczna planowanego przedsięwzięcia wpłynie pozytywnie na jakość powietrza na terenie Miasta, a tym samym na zdrowie mieszkańców. Zorganizowanie przez Miasto pikników ekologicznych poza aspektem edukacyjnym będzie miało także wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku Gminy wśród mieszkańców.

Pytanie

Czy Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach Projektu wydatków?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Miasta, skoro Miasto nie realizuje Projektu w ramach czynności opodatkowanych VAT to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od kosztów poniesionych w tym Projekcie.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Miasta nabyte w ramach projektu towary oraz usługi nie będą związane z realizowanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W opisie stanu faktycznego wskazano szereg aspektów, które spowodowały, że Miasto realizuje Projekt, tj. będzie organizowało pikniki ekologiczne skierowane bezpośrednio do mieszkańców Miasta w celu upowszechnienia wiedzy i podniesienia świadomości społecznej w zakresie problematyki ochrony powietrza. Miasto od uczestników pikników nie będzie pobierało żadnych odpłatności. Brak jest zatem związku podejmowanych przez Miasto czynności z realizacją czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja Projektu wiąże się wyłącznie z realizacją zadań własnych nałożonych na Miasto, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Brak jest celu i charakteru zarobkowego ze strony Miasta. Umożliwienie przez Miasto wstępu na wydarzenie będzie miało charakter promocyjno-edukacyjny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Miasto jest czynnym podatnikiem VAT, którego jednym z obowiązkowych zadań własnych jest prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych. Mając na uwadze konieczność wypełniania ustawowego obowiązku, w 2022 r. na terenie Miasta planują Państwo organizację trzech akcji edukacyjno-informacyjnych w formie pikników ekologicznych. W celu realizacji Projektu wystąpili Państwo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy finansowej z budżetu województwa.

Projekt zostanie zrealizowany ze środków własnych Miasta oraz z dofinansowania. W celu jego realizacji, w ramach zapytania ofertowego bądź przetargu, zlecą Państwo przygotowanie przedmiotowych pikników ekologicznych firmie zewnętrznej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym Projektem będą wystawiane na Państwa.

W ramach Projektu, tj. w ramach organizacji akcji informacyjnych i edukacyjnych planują Państwo organizację trzech spektakli muzycznych dotyczących zagadnień z zakresu szeroko rozumianej ekologii i ochrony powietrza. W fabułę spektakli wplecione zostaną cztery lekcje związane z poszczególnymi żywiołami: ziemią, powietrzem, wodą i ogniem, wraz z animacjami dla dzieci. Wydarzenia te będą bezpłatne (nie zamierzają Państwo pobierać odpłatności za wstęp) i skierowane do mieszkańców, a ich celem będzie przede wszystkim upowszechnienie wiedzy i podniesienie świadomości społecznej w zakresie problematyki ochrony powietrza. W czasie pikników szeroko omówione zostaną dobre praktyki dotyczące ochrony powietrza, w tym wpływ spalania odpadów w piecach i paleniskach domowych, korzyści zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wynikające z ograniczenia emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery. Przydatność społeczna planowanego do realizacji zadania pozwoli na przekazanie mieszkańcom Gminy w przystępny sposób informacji o katalogu i rodzaju instalacji i paliw, których stosowanie na terenie województwa jest dozwolone/zakazane, obowiązkach wynikających ze zmian wprowadzonych w 2017 r., w tym konieczności wymiany źródeł ogrzewania w ściśle określonych terminach.

Akcje edukacyjne pozwolą na skierowanie uwagi mieszkańców na problem niskiej emisji i zrozumienie konieczności podejmowania działań mających na celu jego zmniejszenie. Oczekują Państwo, że w końcowym etapie przydatność społeczna planowanego przedsięwzięcia wpłynie pozytywnie na jakość powietrza na terenie Miasta, a tym samym na zdrowie mieszkańców. Zorganizowanie przez Państwa pikników ekologicznych poza aspektem edukacyjnym będzie miało także wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku Gminy wśród mieszkańców.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach Projektu wydatków.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że ww. wydarzenia (trzy akcje edukacyjno-informacyjne w formie pikników ekologicznych) będą bezpłatne (nie zamierzają Państwo pobierać odpłatności za wstęp) i skierowane do mieszkańców, a ich celem będzie przede wszystkim upowszechnienie wiedzy i podniesienie świadomości społecznej w zakresie problematyki ochrony powietrza.

Zatem w rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, nie jest spełniony - towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach Projektu wydatków.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).