
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem, które wpłynęło 25 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Kierowcy międzynarodowi, którzy jeżdżą część miesiąca po Polsce, a część miesiąca za granicą, mają diety wirtualne za czas przepracowany za granicą. W przypadku, gdy podstawa ZUS ze wszystkich należnych składników jest mniejsza niż kwota przeciętnego wynagrodzenia, dieta wirtualna do podstawy ZUS nie ma zastosowania, natomiast do podstawy podatku już tak.
Wersja nr 1:
brutto 6.839 zł
podstawa składek emerytalnej, rentowej i chorobowej: 6.839 zł
Dieta wirtualna: 691,41 zł
Składka Emerytalna: 6.839 zł x 9,76% = 667,49 zł
Składka Rentowa : 6.839 zł x 1,5% = 102,59 zł
Składka Chorobowa: 6.839 zł x 2,45% = 167,56 zł
Łącznie: 937,63 zł
Przychód 6.839 zł
33,3333% diety wirtualnej = 691,41 * 33,33%= 230,47 zł
Podstawa opodatkowania : 6.839 - 230,47 - 937,63 = 5.670,90 zł
Koszty uzyskania przychodu: 250 zł
Ulga podatkowa: 300 zł
Procent podatku: 12%
((5.670,90- 250zł)*12%)- 300 zł = 351 zł Zaliczka na podatek
Wersja nr 2:
Brutto 6.839 zł
Podstawa składek emerytalnej, rentowej i chorobowej: 6839 zł
Dieta wirtualna: 691,41 zł
Przychód: 6.839 zł
Dieta wirtualna: 691,41 zł
33,3333% diety wirtualnej: 230,47 zł
Koszty uzyskania przychody: 250 zł
Ulga podatkowa: 300 zł
Podatek 12%
Sztuczne wyliczenie składek ZUS na potrzeby wyliczenia podstawy opodatkowania:
6.839 zł - 230,47 zł = 6.608,53 zł
6.608,53 * 13,71% = 906,03 zł
6.608,53 - 906,03 zł = 5.702,50 zł
((5.702,50-250) * 12%) – 300 = 354 Zaliczka na podatek
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Diety wirtualne są to wolne od podatku dochodowego przychody ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie tego stosunku lub tej umowy, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kierowcy międzynarodowi mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kierowcy zostali zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
Kierowcy wykonują zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE. L 2006 Nr 102, str. 1)
Pytanie
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – czy Spółka jako płatnik, obliczając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, może w pierwszej kolejności pomniejszyć dochód o składki społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe) faktycznie zapłacone/potrącone, a następnie pomniejszyć tę kwotę o dietę wirtualną do obniżenia podatku (20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Według Spółki, obliczając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, można w pierwszej kolejności pomniejszyć dochód o składki społeczne faktycznie zapłacone/potrącone, a następnie pomniejszyć tę kwotę o dietę wirtualną do obniżenia podatku zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 tej ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Jak wynika z opisu zdarzenia kierowcy międzynarodowi, którzy jeżdżą część miesiąca po Polsce, a część miesiąca za granicą, mają diety wirtualne za czas przepracowany za granicą. W przypadku, gdy podstawa ZUS ze wszystkich należnych składników jest mniejsza niż kwota przeciętnego wynagrodzenia, dieta wirtualna do podstawy ZUS nie ma zastosowania, natomiast do podstawy podatku już tak. Kierowcy zostali zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Kierowcy wykonują zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE. L 2006 Nr 102, str. 1)
Zgodnie z art. 26f ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie kierowców (t. j. Dz. U 2024 r. poz. 220):
Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie tego stosunku lub tej umowy, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą, przy czym dni pobytu za granicą ustala się zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2022 r. poz. 1473 oraz z 2023 r. poz. 1523), oraz zwrot kosztów:
a)noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 wymienionego w art. 1 pkt 1a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców,
b)podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
c)niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
d)korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Z art. 26h ustawy o czasie pracy kierowców wynika, że:
1.Do dni pobytu za granicą, o których mowa w art. 26g, oraz do dni pobytu za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się:
1)dni urlopu wypoczynkowego;
2)okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby;
3)okresu korzystania z urlopu bezpłatnego.
2.Jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godzin, kwoty, o których mowa w art. 26g niniejszej ustawy i art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulegają zmniejszeniu do:
1)1/3 w przypadku pobytu do 8 godzin;
2)1/2 w przypadku pobytu ponad 8 do 12 godzin.
Z kolei zgodnie z art. 26g ww.:
W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie wchodzą:
1)kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia;
2)należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
a)noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
b)podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
c)niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
d)korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Państwa obowiązki jako płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracownikom określa art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
W świetle art. 32 ust. 2 tej ustawy:
Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:
1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł – 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł – 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;
3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 – 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.
Zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy:
Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo pkt 3 lub ust. 9 pkt 1–3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 i pkt 2a tej ustawy:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29–30cb, art. 30da–30dh, art. 30e–30g i art. 30j–30p stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b–3e, 4–4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot:
2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:
a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu
- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;
2a) składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c;
Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, że Państwo jako płatnik mają obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczki na podatek. Dochód będący podstawą obliczenia podatku należy ustalić na podstawie art. 32 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym, jako przychód pomniejszony o przysługujące koszty uzyskania przychodów i o potrącone przez płatnika z wynagrodzenia pracownika, zgodnie z odrębnymi przepisami, składki na ubezpieczenia społeczne.
Co do zasady, w przychodach (dochodach) płatnik nie uwzględnia przychodów (dochodów) zwolnionych od podatku wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i dochodów, od których Minister Finansów na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechał poboru podatku.
Przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wymienione w art. 21 ww. ustawy. Wolne od podatku dochodowego są m.in. przychody ze stosunku pracy otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą oraz zwrot kosztów wymienionych w treści art. 21 ust. 1 pkt 23d lit. a-d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym do dni pobytu kierowcy za granicą nie zalicza się dni urlopu wypoczynkowego, okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby oraz okresu korzystania z urlopu bezpłatnego.
Natomiast jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godzin, kwoty o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegają zmniejszeniu do 1/3 – w przypadku pobytu do 8 godzin oraz do 1/2 – w przypadku pobytu od 8 do 12 godzin.
Od uzyskanych w danym miesiącu przychodów podlegających opodatkowaniu, płatnik odejmuje koszty uzyskania przychodów.
Następnie, przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, dochód ze stosunku pracy podlega pomniejszeniu o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. Przy czym, potrącone przez płatnika ze środków podatnika (pracownika) składki na ubezpieczenie społeczne podlegają odliczeniu pod warunkiem, że podstawy ich wymiaru nie stanowi dochód (przychód), zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Odliczeniu nie podlegają więc składki obliczone od wynagrodzenia w części zwolnionej z podatku m. in. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W sytuacji gdy przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, przychód z tytułu stosunku pracy osiągnięty przez pracownika zostaje pomniejszony o przychody ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie tego stosunku lub tej umowy, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą, przy czym dni pobytu za granicą ustala się zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców następuje jednocześnie wyłączenie z tej podstawy wymiaru kwoty zwolnienia określonej w art. 21 ust. 1 pkt 23d. Innymi słowy, skoro składki od kwoty przychodu zwolnionej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych nie zostają w ogóle obliczone i pobrane przez płatnika, to można przyjąć, iż dokonując przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne w pełnej wysokości potrąconej ze środków pracownika nie dochodzi do zawyżenia kwoty tego odliczenia i zaniżenia kwoty należnej zaliczki.
Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny i obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia kierowcy międzynarodowego, powinni Państwo w pierwszej kolejności pomniejszyć przychód kierowcy o kwotę zwolnienia wynikającą z art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast odliczając od dochodu składkę na ubezpieczenie społeczne – nie mogą Państwo odliczyć tej jej części, której podstawę wymiaru stanowi wynagrodzenie zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. diety wirtualne).
Końcowo zaznaczyć należy, że jeżeli kwota brutto wynagrodzenia pracownika pomniejszona o przysługującą kwotę zwolnienia przedmiotowego jest niższa od podstawy oskładkowania, to odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają składki proporcjonalnie przypadające na dochód podlegający opodatkowaniu.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że w postępowaniu w sprawie wydania interpretacji indywidualnej organ upoważniony nie weryfikuje prawidłowości obliczeń dokonywanych we wniosku. Interpretacja indywidualna wydawana w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej obejmuje bowiem wyłącznie wykładnię (odczytanie treści) konkretnego przepisu (konkretnych przepisów) materialnego prawa podatkowego w kontekście przedstawionych w tym zakresie wątpliwości Wnioskodawcy oraz opinię co do możliwości zastosowania tego przepisu (tych przepisów) w sytuacji faktycznej (stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym) opisanej przez Wnioskodawcę.
Tym samym, niniejsza interpretacja indywidualna nie odnosi się do prawidłowości zawartych we wniosku o jej wydanie obliczeń dotyczących wysokości kwot przychodu, diet, podstawy wymiaru i wysokości składek, podstawy opodatkowania czy kwoty zaliczki na podatek.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
