Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.411.2022.2.NF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.411.2022.2.NF

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2022 r. (wpływ 26 września 2022 r.), 29 września 2022 r. (wpływ 29 września 2022 r.) oraz 3 października 2022 r. (wpływ 4 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina, Wnioskodawca) została powołana do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) oraz do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania publiczne są wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina przystąpiła do przygotowania wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji w ramach programu priorytetowego (…).

Głównym celem, jaki planuje się osiągnąć w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest zysk, czy zwrot poniesionych kosztów, ale pozyskanie nowych ekologicznych i odnawialnych źródeł energii cieplnej, które wykorzystywane będą na rzecz mieszkańców Gminy poprzez utworzenie bazy energetycznej, ciepłowniczej oraz balneoterapeutycznej, sportowej i rekreacyjno-wypoczynkowej na bazie wód termalnych udostępnionych otworem (…).

Przewidywany całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia to kwota (…).

Pierwszym etapem będzie wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego. Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje:

1)prace przygotowawcze, w tym m.in. montaż urządzenia, droga technologiczna, dojazdowa, plac, zbiornik o pojemności co najmniej 3500 m3 wraz z rurociągiem zrzutowym;

2)wykonanie otworu badawczego (…);

3)wykonanie badań hydrogeologicznych;

4)wykonanie badań geofizycznych;

5)wykonanie badań laboratoryjnych;

6)nadzór, dozór geologiczny;

7)prace związane z zakończeniem wiercenia i likwidacją obiektów, przywrócenie terenu do stanu przed wierceniem;

8)opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej. 

Roboty geologiczne związane z wykonaniem otworu (…) realizowane będą w oparciu o (…), decyzję zatwierdzającą (…) oraz (…). Gmina posiada (…) na wykonanie otworu (…) w miejscowości (…) niezbędny do realizacji przedsięwzięcia, a także decyzję Marszałka Województwa zatwierdzającą ten Projekt. (…) sporządza wykonawca robót geologicznych, który zostanie dopiero wybrany w drodze postępowania przetargowego. Na dzień dzisiejszy Gmina posiada (…) zatwierdzony stosowną decyzją i są to wszystkie dokumenty niezbędne do realizacji wnioskowanego przedsięwzięcia. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia opracowany został na podstawie doświadczeń związanych z wykonywaniem innych wierceń (...) na terenie naszego kraju i jest realistyczny oraz wykonalny. Otwory wiertnicze wykonuje się metodą udarową z zastosowaniem młotka wgłębnego lub obrotową z zastosowaniem płuczki wiertniczej odpowiedniej do rodzaju przewiercanych skał. W ramach projektowanych robót geologicznych przewiduje się odwiercenie pionowego otworu (…) do głębokości 2500,0 m. Wymieniony otwór badawczy będzie znajdował się na działce nr 1 w miejscowości (…) należącej do Gminy, którą może samodzielnie dysponować w celu realizacji ww. przedsięwzięcia. W wyniku realizacji przedsięwzięcia przewiduje się uzyskanie wody o temperaturze złożowej około 70 st. C i wydajności ok. 70 m3/h. Na tej podstawie można będzie uzyskać około 3,86 MW ciepła geotermalnego, przy założeniu schłodzenia wody termalnej do 20 st. C.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji wystawiane będą dla Gminy – wnioskodawcy oraz beneficjenta pozyskanych środków. 28 kwietnia 2022 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr (…) w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Wójta Gminy porozumienia w sprawie utworzenia przez Gminę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, udzielając zgody na zawarcie porozumienia w celu utworzenia spółki.

Gmina wspólnie z S.A. jest w trakcie tworzenia spółki komunalnej, która będzie odrębnym zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności nowo utworzonej spółki będzie sprzedaż energii cieplnej uzyskanej z wykorzystania złóż wód geotermalnych na potrzeby obiektów hotelowych oraz sanatoriów funkcjonujących w (…). Dodatkowo odwiert będzie wykorzystany również na cele balneologiczno-rekreacyjne. Gmina aportem przekaże do nowo tworzonej Spółki działkę o nr 1, dla której nie ma obowiązującego MPZP wraz z całą inwestycją, tj. utworzonym na wskazanej działce odwiertem (…). Sprzedaż energii cieplnej oraz komercyjne wykorzystanie odwiertu na cele balneologii i rekreacji prowadzone będzie przez nowo utworzoną spółkę i rozpocznie się w drugim etapie inwestycji – czyli po potwierdzeniu zasobów wód geotermalnych wskazanego wcześniej otworu (…).

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Złożony wniosek dotyczy inwestycji pn. „(…)”. Wniosek o dotację sporządzony jest dla pierwszego etapu inwestycji, którym będzie wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego (…) w którego skład wchodzić będą następujące czynności:

1)prace przygotowawcze, w tym m.in. montaż urządzenia, droga technologiczna, dojazdowa, plac, zbiornik o pojemności co najmniej 3500 m3 wraz z rurociągiem zrzutowym;

2)wykonanie otworu badawczego (…);

3)wykonanie badań hydrogeologicznych;

4)wykonanie badań geofizycznych;

5)wykonanie badań laboratoryjnych;

6)nadzór, dozór geologiczny;

7)prace związane z zakończeniem wiercenia i likwidacją obiektów, przywrócenie terenu do stanu przed wierceniem;

8)opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej.

2.Gmina założyła, iż w przypadku uzyskania pozytywnych efektów po wykonaniu otworu nie będzie samodzielnie prowadzić działalności w zakresie sprzedaży energii cieplnej ani wykorzystywać odwiertu w celach balneologiczno-rekreacyjnych, tylko wniesie aportem budowlę do spółki. Wniesienie aportu do spółki będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czyli efekty zrealizowanej inwestycji będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego w postaci działki o nr 1 w miejscowości (…) oraz nowo wybudowanej inwestycji do spółki w zamian za objęcie udziałów stanowić będzie odpłatną dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w wysokości 23%.

3.Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do różnych rodzajów czynności, w związku z czym nie będzie istniała możliwość przyporządkowania całości kwoty podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

4.Inwestycja ta nie będzie realizowana w związku z działalnością statutową. Będzie ona należała do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmujące sprawy:

·wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

·ochrony zdrowia;

·promocji gminy;

·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

5.Nazwa projektu nosi nazwę „ (…)”.

12 września 2022 r. został złożony ostateczny wniosek w którym naniesiono następujące zmiany:

·całkowita kwota przedsięwzięcia (…);

·w złożonym wniosku wszystkie kwoty są kwotami netto;

·Gmina zabezpieczyła środki finansowe na pokrycie podatku VAT;

·wnioskowana dotacja ma pokryć 100% kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji stanowiącej przedmiot wniosku, podatek VAT nie będzie finansowany ze środków otrzymanych z dotacji, będzie stanowić koszt Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją opisanej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT, który należy doliczyć do kwoty netto z wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „(…)”.

Prawo do odliczenia wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy czynnością opodatkowaną będzie wniesienie aportu do spółki, czyli efekty zrealizowanej inwestycji będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego w postaci działki o nr 1 w miejscowości (…) oraz nowo wybudowanej inwestycji do spółki w zamian za objęcie udziałów stanowić będzie odpłatną dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w wysokości 23%. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy realizacji inwestycji, o której mowa w zapytaniu jest spełniony warunek, o którym mowa powyżej więc Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług przy realizacji inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3, pkt 5, pkt 10 i pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

5)ochrony zdrowia;

10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

18)promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina przystąpiła do przygotowania wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji. Złożony wniosek dotyczy inwestycji pn. „(…)”. Wniosek o dotację sporządzony jest dla pierwszego etapu inwestycji, którym będzie wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego (…) w którego skład wchodzić będą następujące czynności: prace przygotowawcze, w tym m.in. montaż urządzenia, droga technologiczna, dojazdowa, plac, zbiornik o pojemności co najmniej 3500 m3 wraz z rurociągiem zrzutowym; wykonanie otworu badawczego (…); wykonanie badań hydrogeologicznych; wykonanie badań geofizycznych; wykonanie badań laboratoryjnych; nadzór, dozór geologiczny; prace związane z zakończeniem wiercenia i likwidacją obiektów, przywrócenie terenu do stanu przed wierceniem oraz opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej. Inwestycja ta będzie należała do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina założyła, iż w przypadku uzyskania pozytywnych efektów po wykonaniu otworu nie będzie samodzielnie prowadzić działalności w zakresie sprzedaży energii cieplnej ani wykorzystywać odwiertu w celach balneologiczno-rekreacyjnych, tylko wniesie aportem budowlę do spółki. Wniesienie aportu do spółki będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czyli efekty zrealizowanej inwestycji będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związane z realizowaną inwestycją będą wystawione dla Gminy.

W rozpatrywanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty inwestycji – jak wynika z opisu sprawy – będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).