Prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.72.2022.2.JKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.72.2022.2.JKU

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2022 r. (wpływ 29 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do zakresu jej działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.). Do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego dotyczących obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach zadań własnych operacji pn. ,,(...)’’ współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach Działania 19 - ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader’’, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 zgodnie z umową o przyznaniu pomocy (…) z dnia 23 kwietnia 2021 r.

Realizacja operacji stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę, której celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i poprawa warunków życia mieszkańców wsi, poprzez rozwój infrastruktury i usług społecznych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb grup defaworyzowanych, seniorów oraz potrzeb edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich.

Data rozpoczęcia realizacji operacji: 23 kwietnia 2021 r.

Data złożenia wniosku o płatność: od 1 listopada 2021 r. do 30 listopada 2021 r.

Przedmiotem operacji było przystosowanie budynku świetlicy wiejskiej w (...) do działalności rekreacyjnej mieszkańców wsi. Pomieszczenia świetlicy mieszczą się w piętrowym budynku bez podpiwniczenia i składają się z wiatrołapu, dwóch sal rekreacyjnych, łazienki ogólnodostępnej i zaplecza. Stan techniczny pomieszczeń świetlicy wiejskiej w (...) przed realizacją operacji pozostawiał wiele do życzenia. Pomieszczenia nie były odnawiane od wielu lat, ogrzewane były za pomocą pieca kaflowego opalanego węglem, pomieszczenie łazienki nie odpowiadało wymogom sanitarnym. Stolarka drzwiowa w pomieszczeniach świetlicy była w bardzo złym stanie technicznym, z licznymi odpryskami farby i śladami toczenia przez korniki. Istniejąca instalacja elektryczna była przestarzała, nie pozwala na podłączenie większej ilości odbiorników prądu, wykonana z wykorzystaniem przewodów aluminiowych. Po przeprowadzeniu prac remontowych pomieszczenia wykorzystywane będą jako miejsce spotkań i aktywności społecznej, rekreacyjnej, sportowej lokalnej społeczności. Inwestycja w całości zlokalizowana została na działce nr 1, 2 w miejscowości (…). Zakres prac przewidzianych do wykonania dotyczył działek nr 2 i 1, na której posadowiony jest budynek świetlicy. Działka nr 2 stanowi teren gminny, na którym znajduje się m.in. boisko i przylegający do działki nr 1. Na terenie działki nr 2 wykonywane były roboty związane z instalacją fotowoltaiczną.

Właścicielem ww. działek jest Gmina.

W ramach operacji wykonano prace modernizacyjne, obejmujące roboty budowlane niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania pomieszczeń i dostosowania ich do infrastruktury rekreacyjnej.

Rozwiązania budowlane konstrukcyjno-materiałowe oraz zakres zrealizowanych prac:

a)modernizacja łazienki ogólnodostępnej – powiększono wewnątrz budynku pomieszczenia łazienki ogólnodostępnej, w tym dla osób niepełnosprawnych. Łazienka wyposażona w umywalkę, miskę ustępową, pisuar, zawór czerpalny ze złączką do węża oraz wpust podłogowy. Urządzenia przystosowane do osób niepełnosprawnych wyposażone dodatkowo w poręcze ułatwiające korzystanie z tychże urządzeń osobom niepełnosprawnym. Wentylacja łazienki grawitacyjna za pomocą komina wentylacyjnego wspomagana mechanicznie wentylatorem typu silent. Ściany licowane płytkami glazurowanymi. Podłoga z płytek gresowych lub terakotowych. Ścianki działowe z betonu komórkowego posadowione na ławie betonowej. Drzwi wewnętrzne metalowe malowane w kolorze białym,

b)wymiana drzwi wewnętrznych – wymieniono drzwi wewnętrzne (drzwi wewnętrzne stalowe z ościeżnicą stalową fabrycznie wykończone w kolorze białym),

c)roboty malarskie – wykonano odświeżające roboty malarskie w związku z robotami budowlanymi. Ściany i sufity malowane farbami emulsyjnymi zmywalnymi,

d)roboty instalacji wodno-kanalizacyjnej – wykonano instalację wodną i kanalizacyjną w nowej łazience ogólnodostępnej oraz w zapleczu. Instalację wody zimnej doprowadzono jako rozwinięcie istniejącej instalacji. Dla uzyskania ciepłej wody użytkowej zastosowano miejscowe podgrzewacze elektryczne. Instalację kanalizacyjną włączono do istniejącego przykanalika wewnątrz budynku,

e)roboty elektryczne – wykonano nowy rozdział oświetlenia a także nową instalację gniazdową w nowej łazience ogólnodostępnej oraz w zapleczu. Instalacja zasilana jest z istniejącego przyłącza,

f)ogrzewanie – wykonano nowy system ogrzewania budynku. Jako jednostki grzewcze przyjęto klimatyzatory z funkcją grzania. Klimatyzatory zasilane są z wykonanej instalacji fotowoltaicznej zlokalizowanej na zewnątrz budynku – wg opracowania elektrycznego,

g)instalacja fotowoltaiczna – wykonano instalację fotowoltaiczną o mocy 6,84 KWP. Instalacja zlokalizowana na zewnątrz budynku na gotowych prefabrykowanych wspornikach. Panele fotowoltaiczne montowane na gruncie, który nie jest obszarem wpisanym do rejestru zabytków.

Budynek, w którym mieszczą się pomieszczenia świetlicy wiejskiej w (...), nie jest wpisany do rejestru zabytków. W budynku oprócz pomieszczeń świetlicy wiejskiej znajdują się pomieszczenia składające się na 2 lokale mieszkalne stanowiące odrębną własność (własność prywatna). Zakres wykonywanych prac w ramach operacji w żadnej mierze nie dotyczy pomieszczeń stanowiących własność prywatną. Koszty i przedsięwzięcia związane z operacją nie będą dotyczyć również żadnych części wspólnych w budynku.

Operacja pn. ,,(...)’’ nie była współfinansowana z innych środków publicznych.

Świetlica wiejska w (...) po przeprowadzeniu prac remontowych jest ogólnodostępna dla mieszkańców, a korzystanie z niej jest całkowicie bezpłatne.

Realizacja w opisanym zakresie prac remontowych, adaptacyjnych i instalacyjnych przyczyniła się do powstania w krótkim okresie czasu na terenie wsi (...) miejsca do aktywnego spędzania czasu przez mieszkańców wsi w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców z grup defaworyzowanych, tj. osób długotrwale bezrobotnych, osób do 25 lat o niskich kwalifikacjach, kobiet mieszkających na wsi oraz osób po 50 roku życia. W wyniku realizacji operacji nastąpiła poprawa jakości życia mieszkańców. Wykonane prace modernizacyjne umożliwią korzystanie ze świetlicy bez względu na porę roku i warunki atmosferyczne. W świetlicy odbywać się będą spotkania, zajęcia sportowe typu fitness, zajęcia artystyczne oraz okolicznościowe wydarzenia o zasięgu i znaczeniu regionalnym promującym obszar lokalnej grupy działania, warsztaty czy szkolenia dla lokalnej społeczności. W organizację ww. form działalności zaangażowani będą mieszkańcy wsi (...). Realizacja operacji pozwoliła na zastosowanie nowej technologii do ogrzewania przystosowywanej infrastruktury. Wykonano instalację fotowoltaiczną, a uzyskana w ten sposób energia elektryczna posłuży do zasilania urządzeń grzewczych (klimatyzatorów) oraz miejscowych podgrzewaczy w celu uzyskania c.w.u.

Wniosek został uzupełniony 29 marca 2022 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy o następującą informację:

Realizacja w opisanym we wniosku zakresie prac remontowych, adaptacyjnych i instalacyjnych przyczyniła się do powstania w krótkim okresie czasu na terenie wsi (...) miejsca do aktywnego spędzania czasu przez mieszkańców wsi w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców z grup defaworyzowanych, tj. osób długotrwale bezrobotnych, osób do 25 lat o niskich kwalifikacjach, kobiet mieszkających na wsi oraz osób po 50 roku życia. W świetlicy odbywać się będą spotkania, zajęcia sportowe typu fitness, zajęcia artystyczne oraz okolicznościowe wydarzenia o zasięgu i znaczeniu regionalnym promującym obszar lokalnej grupy działania, warsztaty czy szkolenia dla lokalnej społeczności. Zmodernizowana infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie na realizację powyższych działań. Towary i usługi nabyte w związku z realizacja operacji pn. ,,(...)’’ nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina po realizacji operacji pn. ,,(...)’’ współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach Działania ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader’’, objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 zgodnie z umową o przyznaniu pomocy (…) z dnia 23 kwietnia 2021 r., zawartą z zarządem Województwa (…), ma prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem rozpatrywanego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisaną we wniosku operacją.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. operacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10 ww. przepisu).

Wątpliwości Państwa dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że realizacja prac remontowych, adaptacyjnych i instalacyjnych przyczyniła się do powstania w krótkim okresie czasu na terenie wsi (...) miejsca do aktywnego spędzania czasu przez mieszkańców wsi w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców z grup defaworyzowanych, tj. osób długotrwale bezrobotnych, osób do 25 lat o niskich kwalifikacjach, kobiet mieszkających na wsi oraz osób po 50 roku życia. W świetlicy odbywać się będą spotkania, zajęcia sportowe typu fitness, zajęcia artystyczne oraz okolicznościowe wydarzenia o zasięgu i znaczeniu regionalnym promującym obszar lokalnej grupy działania, warsztaty czy szkolenia dla lokalnej społeczności. Zmodernizowana infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie na realizację powyższych działań. Towary i usługi nabyte w związku z realizacja operacji pn. ,,(...)’’ nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Dodatkowe informacje

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).