Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.401.2022.1.AWY

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.401.2022.1.AWY

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z zapisami LSR zaplanowane działania wpisują się w przedsięwzięcie wynikające z diagnozy potrzeb infrastruktury ogólnodostępnej skierowanej do społeczności lokalnej i turystów na obszarze LGD. Realizacja operacji pn. (…). Teren przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w (…) wymaga modernizacji.

W ramach projektu zaplanowano zagospodarowanie tego terenu poprzez zakup i montaż placu zabaw. Dotychczasowy obiekt oraz teren wokół niego nie posiadają miejsca do zabawy i rekreacji ogólnej społeczności.

W całej miejscowości (…), która oddalona jest od (…) o 20 km również nie ma takiego miejsca dla dzieci i młodzieży znajdującego się na zewnątrz, co jest dzięki temu innowacyjne na poziomie miejscowości i okolic. Projekt zakłada zagospodarowanie terenu oraz zakup i montaż placu zabaw jako miejsce spotkań mieszkańców, dzieci i młodzieży oraz turystów, co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności miejscowości, poprawy życia mieszkańców. Efektem takiego zagospodarowania będzie zwiększenie ilości osób nieodpłatnie korzystających z usług kulturalno-rekreacyjnych poprzez zapewnienie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury.

W ramach realizacji operacji z nowo utworzonego placu zabaw w kolejnych trzech latach po pozytywnym rozliczeniu operacji, będzie korzystało około 300 osób rocznie. Ponadto plac zabaw stanie się miejscem spotkań rodziców z dziećmi, uczniów, mieszkańców, turystów, co przyczyni się do zwiększenia dostępności usług. Spełnienie kryterium innowacyjności potwierdza również zaangażowanie lokalnej społeczności w przygotowanie projektu, ponieważ na spotkaniach z nimi zakres prac został z nimi przedyskutowany i dopasowany do oczekiwań. Ustalono również, że Sołtys będzie na bieżąco informowany o przebiegu prac i mieszkańcy zostaną zaangażowani w projekt na etapie jego realizacji. Odbędzie się to poprzez konsultacje przed rozpoczęciem prac i wyborem wykonawcy oraz w trakcie, umożliwiając kontakt z wykonawcą i zgłaszanie uwag na etapie realizacji. Jest to oddolne podejście do sposobu zagospodarowania ogólnodostępnego terenu w miejscowości. Efektem takiego zagospodarowania będzie zwiększenie ilości osób nieodpłatnie korzystających z usług kulturalno-rekreacyjnych poprzez zapewnienie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury.

W ramach inwestycji zakłada się także zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska - poprzez montaż lampy solarnej oświetlającej zaplanowany plac zabaw.

Pytanie

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT naliczony, związany z realizacją projektu - rozwój infrastruktury służącej zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej i turystów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.) podmiotowi (Gminie) nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ponoszone przez niego wydatki (nabywane towary i usługi) nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odzyskania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z przedstawionymi faktami, Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku. Gmina (…) nie wykorzystywała i nie będzie wykorzystywać efektów nabytych przy realizacji projektu do czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.):

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że realizujecie Państwo projekt pn. „(…). W ramach projektu zagospodarowany zostanie teren przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w (…) – zakupiony i zamontowany zostanie plac zabaw. Zmodernizowany teren będzie miejscem spotkań mieszkańców, dzieci i młodzieży oraz turystów i będzie udostępniony nieodpłatnie.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ korzystanie z placu zabaw będzie ogólnodostępne i nieodpłatne.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu pn.: „(…) nie mają Państwo prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  •  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)