Nie macie Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wydatkami ponies... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.446.2022.1.MB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.446.2022.1.MB

Temat interpretacji

Nie macie Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. (…).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (…) działa na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Działalność Stowarzyszenia finansowana jest ze składek członkowskich i dotacji z programów Unii Europejskiej.

Stowarzyszenie podpisało umowę z Województwem (…) na realizację projektu współpracy w partnerstwie z Lokalną Grupa Działania „(…)” (od (…) roku nastąpiła zmiana partnera na Lokalną Grupę Działania „(…)”) pn. „(…)” w ramach poddziałania (…) „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w okresie od (…) 2021 r. do 2023 (…) r. Celem realizowanej operacji jest podniesienie kapitału społecznego mieszkańców związanego z aktywnością zdrowotną, wykorzystaniem potencjału lokalnego poprzez działania edukacyjne i uświadamiające, integrację i promocję oferty produktów lokalnych, usług turystycznych oraz przeprowadzenie kompleksowych i innowacyjnych działań związanych z promocją obszarów partnerskich LGD.

W ramach realizacji operacji powstał nowy miodowy szlak rowerowy z architekturą towarzyszącą oraz (…) pasiek pokazowych. Szlak został poprowadzony przez gminy: (…).

Na trasie nowoutworzonego miodowego szlaku rowerowego zorganizowano rajd rowerowy, mający zachęcić mieszkańców do czynnego uprawiania sportu i pożytecznego dla zdrowia spędzania wolnego czasu. Podczas rajdu rowerowego odbył się pokaz udzielania pierwszej pomocy, w wyniku którego uczestnicy nabyli wiedzę niezbędną w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa. W pobliżu miejsc postojowych szlaku rowerowego zostaną przeprowadzone lekcje w pasiekach pokazowych oraz warsztaty sadzenia roślin miododajnych, podczas których uczestnicy nabędą wiedzę na temat roli pszczół w środowisku naturalnym oraz ich znaczenia w ekologii i ekologicznej uprawie roślin, a także konieczności podejmowania działań związanych ze stwarzaniem przyjaznych warunków dla owadów zapylających. W celu uatrakcyjnienia powstałego produktu turystycznego w miejscach postojowych zostały zamontowane rzeźby, których tematyka nawiązuje do lokalnych zasobów, zawodów, tradycji i zwyczajów. Ule w pasiekach pokazowych mają formę rzeźb bazujących na lokalnej kulturze wykonanych przez miejscowego artystę rzeźbiarza. Celem projektu jest też umożliwienie lokalnym twórcom promowania wytwarzanych przez nich produktów lokalnych na terenach działania partnerskich LGD poprzez m. in. spotkania tematyczne, warsztaty rękodzieła, kosmetyczne oraz kulinarne. Projekt zakłada również realizację zadań promocyjnych m. in. wydanie mapek szlaku, wydanie publikacji promującej produkty lokalne, organizacja warsztatów, konferencji, spotkań tematycznych. Ponadto dokonano zakupu gadżetów promocyjnych nawiązujących do atrakcji turystycznych obszaru LGD. Projekt skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, tj. mieszkańców obszaru LGD, w tym: dzieci, młodzieży, turystów, seniorów osób niepełnosprawnych, którzy w wyniku realizacji projektu otrzymają bezpłatne wsparcie.

W związku z realizacją powyższych działań Stowarzyszenie poniesie następuje koszty kwalifikowalne: organizacja konferencji inauguracyjnej (zaproszenia, prelegent, stół recepcyjny, konferansjer, catering, roll-up); utworzenie punktów postojowych (wiaty, ławostoły, grille stacjonarne, stojaki na rowery, kosze na śmieci, tablice informacyjne, znaki szlakowe strzałkowe i malowane, ule rzeźbione, monitoring, pasieki pokazowe wraz z ogrodzeniem, poletka z kwitnącymi roślinami miododajnymi); mapy szlaku; banderole do map; wydanie książki; warsztaty sadzenia roślin miododajnych; lekcje pokazowe w pasiekach (lekcje - usługa, ul pokazowy, kombinezony ochronne); Inspektor nadzoru inwestorskiego; gadżety promocyjne; organizację rajdu rowerowego (ubezpieczenie, catering, suchy prowiant, nagrody, zwiedzenia zagrody); w ramach działania Centrum Promocji Produktu Lokalnego (wynajem, spotkania tematyczne, gabloty wystawiennicze); organizacja warsztatów (kulinarne, rękodzieło, kosmetyczne, catering); wyjazd do Partnera projektu na piknik inauguracyjno-integracyjny otwarcia szlaków (transport, nocleg, warsztaty ekologiczne); organizacja konferencji podsumowującej (zaproszenia, konferansjer, stół recepcyjny, prelegenci, catering); zarządzanie projektem (koordynowanie projektem i podróże służbowe) oraz materiały biurowe (laptop, oprogramowanie Office, materiały biurowe służące do sporządzania dokumentów związanych z realizacją projektu). Efekty projektu będą udostępnianie nieodpłatnie. Wszystkie przekazywane przedmioty i usługi świadczone uczestnikom projektu będą bezpłatne. Powstała infrastruktura będzie bezpłatnie dostępna w miejscach publicznych ogólnodostępnych.

Każdy z Partnerów projektu (…) realizuje operację w swojej części oraz każdy dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami, w których widnieje jako nabywca w zakresie swojej części.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i dotacje z programów Unii Europejskiej.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. W wyniku realizacji projektu LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność LGD związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.

Pytanie

Czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT.

Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysypuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zrejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Kwotę podatku należnego można obniżyć o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określne warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z ww. przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określnych w art. 86 ustawy o VAT warunkowanie jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczanie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

W Państwa przypadku warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie (…) nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszystkie zakupione towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zatem nie macie Państwo prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Celem projektu jest m.in. umożliwienie lokalnym twórcom promowania wytwarzanych przez nich produktów lokalnych na terenach działania partnerskich LGD poprzez m. in. spotkania tematyczne, warsztaty rękodzieła, kosmetyczne oraz kulinarne. Projekt skierowany jest do mieszkańców obszaru LGD. Wszystkie przekazywane przedmioty i usługi świadczone uczestnikom projektu będą bezpłatne. Powstała infrastruktura będzie bezpłatnie dostępna w miejscach publicznych ogólnodostępnych.

Ponadto jak wynika z wniosku realizacja opisanego we wniosku zadania jest realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia.

Zatem nie macie Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie macie Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. (…).

Dodatkowe informacje

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).