
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. „...."
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją w Przedszkolu Miejskim … w … projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „.....”.
Uzupełnili go Państwo 5 kwietnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto … (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. „....” projektu: „…” – projekt realizowany będzie w Przedszkolu Miejskim … w … (dalej „Projekt”).
Celem Konkursu pn. „....” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:
a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).
Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie … w …, usytuowane przy ul. … w … … . Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) przedszkola są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta …, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole, jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.
Celem projektu jest wzbogacenie terenu przy Przedszkolu Miejskim … w … o plac zabaw w scenografii precyzyjnie zaplanowanego ogrodu. Tak utworzony punkt dydaktyczny umożliwi dzieciom przedszkolnym w wieku od 3 do 6 lat, w tym dzieciom z niepełnosprawnościami, wielozmysłową aktywność przyrodniczo-ekologiczną. Zajęcia terenowe z edukacji ekologicznej i przyrodniczej będą prowadzone przez cały rok w nawiązaniu do zmieniających się pór roku.
Opis projektu:
Obecnie teren o powierzchni około 400 m2 jest niezagospodarowany, porośnięty trawą. Rosną tu trzy klony jesionolistne, jedna lipa, jedna karłowata sosna oraz kilka krzewów. Teren ten nie jest jeszcze atrakcyjny dla dzieci. Zagospodarowanie i wyposażenie tej części terenu przedszkolnego w tablice i gry edukacyjne, w ścieżkę sensoryczną, w stację meteorologiczną oraz zegar słoneczny, a także prowadzone tu zajęcia terenowe z edukacji ekologicznej i przyrodniczej wzbogacą ofertę edukacyjną Przedszkola Miejskiego … w … . W ogrodzie przedszkolnym pojawiają się: jeże, wiewiórki, kosy, szpaki, paszkoty, różne gatunki sikorek i gołębi, krukowate, a także trzmiele i pszczoły. Karmniki dla ptaków i wiewiórek oraz budki lęgowe, poidełko dla ptaków i poidełko dla jeży, domek dla jeża oraz domek dla owadów uczynią miejsce przyjaznym dla małych mieszkańców przedszkolnego ogrodu i najbliższej okolicy. Środowisko przyrodnicze wzbogacą miododajne krzewy i byliny oraz zioła (maliny, jeżyny bezkolcowe sadzone na tle faszynowych palisad). Przewidziane są także nasadzenia przyjazne ptakom: dwa głogi pośrednie. Zostanie wykorzystany wał ziemny/nasyp przy tarasach do utworzenia kompozycji z głazów, bylin i ziół, ew. z elementami faszyny. Dzieci będą mogły rozwijać odpowiedzialności za najbliższe otoczenie przyrodnicze oraz poszerzać świadomość ekologiczną. Dzieci będą obserwowały zmiany zachodzące w ich najbliższym przyrodniczym otoczeniu w kolejności pór roku: (przykładowo) wiosną – budki lęgowe i ptaki; latem – rośliny miododajne, pszczoły i trzmiele, uzupełnianie wody w poidełkach; jesienią – owoce i ptaki; zimą – przemyślane dokarmianie ptaków i wiewiórek. W zależności od pór roku będą organizowane gry edukacyjne i zabawy.
Zajęcia w terenie będą wzbogacone dzięki planowanym zakupom pomocy dydaktycznych.
Do demonstracji doświadczeń będą służyły 3 niskie stoły wykonane z kamienia lub drewna – dzieci w kręgu będą siedziały na trawie lub małych stołkach/ławkach. Będą mogły także malować i rysować na otoczakach rozłożonych w trawie oraz stymulować zmysł dotyku na ścieżce sensorycznej wykonanej z naturalnych materiałów.
Nauczyciele będą pracowali różnorodnymi metodami, dobranymi do możliwości wiekowych dzieci: m.in. obserwacji, zabawy naśladowczej, opowieści ruchowej, zajęć terenowych, dramy, inscenizacji, gry dydaktycznej, laboratoryjnej, eksperymentu, pracy badawczo-rozwojowej, „burza mózgów”. Tematyka dostosowana będzie do możliwości intelektualno-percepcyjnych oraz zainteresowań dzieci.
Zgodnie z podstawą programową celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Zadaniem przedszkola jest:
1.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2.Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3.Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4.Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5.Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6.Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej jest wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w zgodzie ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Udział w projekcie pozwoli na twórczą realizację zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Projekt pozwoli zdobywać wiedzę w sposób empiryczny. Da szansę na organizację bardziej interesujących zajęć przedszkolnych. Nowy ogródek z ciekawym sprzętem edukacyjnym przyczyni się do promocji aktywnego poznawania przyrody wśród najmłodszych. Dzieci będą mogły zrozumieć związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy przyrodą i zdrowiem człowieka wśród najmłodszego pokolenia. Zostanie wzbogacone środowisko przyrodnicze otaczające budynek przedszkola przy ul. … .
Planowane w Projekcie zakupy:
1)zakup i dokonanie nasadzeń sadzonek roślin wieloletnich (liściastych, iglastych, miododajnych), bylin;
2)zakup i dokonania nasadzeń nasion traw, warzyw i ziół;
3)zakup/dostawy żwiru, ziemi, kory, torfu, geowłókniny, głazów, faszyny;
4)zakup/wykonanie/montaż/dostawy tablic dydaktycznych, plansz, tabliczek do oznaczenia gatunków roślin, gier/instalacji dydaktycznych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej np. typu światowid, rumowiska skalnego, stacji meteorologicznej z wyposażeniem, zegara słonecznego, domków dla owadów, budek/poidełek dla ptaków/jeży/wiewiórek, ścieżki sensorycznej;
5)zakup/wykonanie/montaż/dostawy innych elementów wyposażenia punktu dydaktycznego: koszy na odpady, pergoli, palisad, kompostownika, gazonów drewnianych, itp.;
6)utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć: 3 niskie stoły wykonany z kamienia lub drewna małe stołki/ławki;
7)zakup drobnego sprzętu ogrodniczego: konewek, grabi, szpadli, itp.;
8)zakup pomocy dydaktycznych do programu edukacyjnego realizowanego w oparciu o powstały punkt dydaktyczny np.: lup, lornetek, przewodników, atlasów roślin i zwierząt, kluczy do oznaczenia gatunków roślin/zwierząt, zestawów badawczych, przenośnych stacji meteorologicznych, itp.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie … w … projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „.....”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.
W ocenie Miasta …, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta … nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
