brak prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.293.2020.1.MAT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.293.2020.1.MAT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lipca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu. Złożony wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lipca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina () jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym - ustawa z dnia 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.). Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Gmina () wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego dotyczących obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach zadań własnych projektu pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego województwa () na lata 2014-2020 zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr ... Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez gminę (), której celem jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług edukacyjnych w zakresie kompetencji kluczowych na terenie gminy.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 31 stycznia 2018 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 1 grudnia 2018 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 30 listopada 2019 r.

Przedmiotem projektu jest utworzenie ośmiu nowoczesnych pracowni/laboratoriów w 4 szkołach podstawowych na terenie gm. (w ) wraz z ich wyposażeniem w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych tj.

  1. wielofunkcyjne laboratorium język.- infor. - matemat. umożliwiające naukę j. obcych, informatyki i matematyki (w każdej szkole po 1 pracowni),
  2. multipracownia do nauk przyrod.-teoretycznych (SP w ),
  3. laboratorium do nauk przyrod. metodą eksperymentu (SP w ; pracownia Międzyszkolna),
  4. multipracownia do nauk przyrod. (SP w i ), w oparciu o interaktywny sprzęt do nauki.

W projekcie zakłada się prace modernizacyjne w budynkach szkolnych i rozwiązania dla osób niepełnosprawnych tj. oprogramowanie (soft) pozwalające na dostosowanie dźwięku i obrazu do potrzeb dzieci z dysfunkcjami, podłogi antypoślizgowe, likwidacja progów w drzwiach. W SP w wymieniono drzwi na dwuskrzydłowe (o szerokości 180 cm) do części objętej modernizacją (do laboratorium przyrod. metodą eksperymentu i język. - infor. - matemat.), w SP w - zakupiono schodołaz, umożliwiający swobodny dostęp do pracowni na piętrze. Realizacja projektu umożliwi naukę przedmiotów w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych za pomocą nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, w tym interaktywnych, jak i nowatorskich metod, w tym metodą eksperymentu. Projekt wpisuje się w założenia RPO WIM 2014-2020 i osi 9 poprzez poprawę dostępności do wysokiej jakości usług edukacyjnych, warunków do nauki i rozwoju kompetencji kluczowych u uczniów. Projekt był realizowany i zarządzany w oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną gminy , tj. urzędu gminy w przy współpracy Dyrektorów szkół, którzy zajmowali się jego wdrażaniem. W celu zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji Projektu, zarządzeniem Wójta, został powołany zespół projektowy. Główne etapy projektu to: prace modernizacyjne, zakup wyposażenia, promocja.

Celem głównym Projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług edukacyjnych w zakresie kompetencji kluczowych na terenie gminy poprzez inwestycję w infrastrukturę 4 Szkół Podstawowych w , w , w i w wraz z doposażeniem w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne. Realizacja Projektu umożliwia poprawę nauczania nauk matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, ICT, czy też kształtowania właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) i w znaczący sposób przyczynia się do poprawy warunków edukacji ogólnokształcącej wspierającej umiejętności kluczowe uczniów, czego efektem będzie poprawa zdawalności egzaminów w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych. Dzięki realizacji projektu nastąpi poprawa jakości nauczania w zakresie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych. Uczniowie będą rozwijać i lepiej wykorzystywać myślenie matematyczne w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji, a także będą lepiej opanowywać, wykorzystywać i stosować wiedzę i metody objaśniające świat przyrody.

Realizacja projektu umożliwi również poprawę jakości nauczania w zakresie porozumiewania się w językach obcych. Uczniowie zyskają nowoczesne narzędzia edukacyjne, dzięki którym będą mieli możliwość skutecznie i efektywnie przyswajać język obcy i tym samym coraz bieglej się nim posługiwać, a w efekcie będą uzyskiwać lepsze wyniki w zakresie umiejętności językowych (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie). Projekt pozwoli także na poprawę jakości nauczania w zakresie kompetencji informatycznych - nowoczesne wyposażenie pracowni komputerowej pozwoli na umiejętne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI), a tym samym zwiększenie podstawowych umiejętności w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK). Realizacja Projektu pozwoli ponadto zwiększyć umiejętności uczenia się, w tym organizowania własnego procesu uczenia się, indywidualnie oraz w grupach, odpowiednio do własnych potrzeb. Realizacja Projektu przyczyni się do podniesienia i rozwijania kompetencji kluczowych matematyczno przyrodniczych, językowych, ICT niezbędnych na rynku pracy, właściwych postaw i umiejętności (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej), niezbędnych na rynku pracy u uczniów czterech szkół podstawowych w gminie poprzez wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz narzędzia TIK niezbędne do realizacji programów nauczania w szkołach.

Dzięki realizacji projektu nauczyciele zostaną wyposażeni w nowatorskie i aktywizujące metody i narzędzia pracy z wykorzystaniem ICT na rożnych przedmiotach, co będzie sprzyjać rozwijaniu u uczniów innowacyjności, kreatywności, pracy w zespole. Realizacja tych celów przyczyni się do podniesienia wyników w nauce i wyrównywania dysproporcji w wynikach kształcenia. Projekt dodatkowo pozwoli na zwiększenie innowacyjności szkół oraz lepsze przystosowanie zarówno uczniów, jak i nauczycieli do błyskawicznego tempa rozwoju technologicznego. Innym celem głównym jest wyrównanie szans edukacyjnych, w tym osób niepełnosprawnych będących uczniami Szkół Podstawowych z terenu gminy objętych projektem. Cel ten będzie zrealizowany poprzez szereg rozwiązań dla osób niepełnosprawnych. W celu zachowania bezpieczeństwa instalacji elektrycznej zostaną zastosowane gniazdka z przesłonami torów prądowych, co zapobiegnie wkładaniu do gniazdek elektrycznych np. długopisów, gwoździ. Projekt będzie zatem służył również poprawie bezpieczeństwa osób korzystających z infrastruktury szkół na terenie gminy () Wskazane cele projektu będą weryfikowane poprzez wskaźnik rezultatu: liczba uczniów korzystających ze wspartej infrastruktury 440 [osoby/rok].

Projekt przyczynia się do realizacji celów RPO WIM na lata 2014-2020, działania 9.3. Infrastruktura Edukacyjna, poddziałania 9.3.4. Infrastruktura Edukacji Ogólnokształcącej oraz jest zgodny z przewidzianymi typami przedsięwzięć dla tego poddziałania. Właścicielem nieruchomości i infrastruktury objętej Projektem jest gmina , będąca jednostką samorządu terytorialnego. Zakupione wyposażenie zostało przekazane na stan szkół objętych projektem w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie, tzn. na podstawie dokumentu przekazania środka trwałego i dołączonego do niego protokołu przekazania środka trwałego zawierającego spis wszystkich rzeczy, tj. dokumentów związanych z modernizacją szkoły oraz spis wyposażenia, jaki będzie na stanie obiektu. Za zarządzanie i eksploatację inwestycji, w tym w okresie trwałości będą odpowiedzialne Szkoły Podstawowe objęte Projektem tj. SP w , SP w , SP w i SP w , a przede wszystkim Dyrektorzy szkół jako osoby kierujące wskazanymi placówkami oświatowymi. Koszty funkcjonowania Szkół Podstawowych objętych projektem, w tym produktów i rezultatów Projektu będą pokrywane przez gminę , która jest organem prowadzącym SP w , SP w , SP w i SP w ... Gmina ma stabilną sytuację finansową i gwarantuje utrzymanie trwałości projektu, w tym finansowej w okresie jego realizacji jak i w ciągu 5 lat od ostatniej płatności dokonanej na rzecz Gminy. Trwałość Projektu nie jest zagrożona, bowiem gmina posiada środki finansowe do utrzymania produktów i rezultatów. Gmina wprowadzi system monitoringu stopnia osiągnięcia wartości wskaźników, w tym rezultatów Projektu. Monitoring realizacji wskaźników rezultatu w okresie trwałości opierać się będzie o standardowe procedury stosowane w zarządzaniu projektami o charakterze inwestycyjnym. Odpowiedzialny za realizację Projektu zespół projektowy będzie nadzorował terminowość realizacji wskaźników rezultatów, w tym ich utrzymanie w okresie trwałości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dokonany zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie jest wykorzystywany do czynności zwolnionych od tego podatku. Zakupione towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, a wyłącznie do działalności oświatowej, związanej z kształceniem dzieci i młodzieży w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 8 ust. 15 oraz art. 11 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. pozycja 910).

Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działania Gminy niepodlegające opodatkowaniu, pozyskane w ramach tego Projektu elementy majątku nie służą sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, nabyte towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy gmina () w ramach realizacji projektu współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa () na lata 2014-2020 zgodnie z umową o dofinansowanie projektu ma prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku Projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją w/w Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określa lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8) ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. .

Celem głównym Projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług edukacyjnych w zakresie kompetencji kluczowych na terenie gminy () poprzez inwestycję w infrastrukturę 4 szkół podstawowych w , w , w i w wraz z doposażeniem w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne. Przedmiotem Projektu jest utworzenie 8 nowoczesnych pracowni/laboratoriów w 4 szkołach podstawowych na terenie gminy ... Główne etapy Projektu to: prace modernizacyjne, zakup wyposażenia, promocja.

W projekcie zakłada się prace modernizacyjne w budynkach szkolnych i rozwiązania dla osób niepełnosprawnych tj. oprogramowanie (soft) pozwalające na dostosowanie dźwięku i obrazu do potrzeb dzieci z dysfunkcjami, podłogi antypoślizgowe, likwidacja progów w drzwiach. W ramach Projektu wymieniono drzwi na dwuskrzydłowe i zakupiono schodołaz.

Realizacja projektu umożliwi naukę przedmiotów w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych za pomocą nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, w tym interaktywnych, jak i nowatorskich metod, w tym metodą eksperymentu.

Właścicielem nieruchomości i infrastruktury objętej projektem jest gmina () Zakupione wyposażenie zostało przekazane na stan szkół objętych Projektem w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie, tzn. na podstawie dokumentu przekazania środka trwałego i dołączonego do niego protokołu przekazania środka trwałego zawierającego spis wszystkich rzeczy, tj. dokumentów związanych z modernizacją szkoły oraz spis wyposażenia, jaki będzie na stanie obiektu.

Jak wskazał Wnioskodawca, Projekt o którym mowa we wniosku obejmuje wyłącznie działania Gminy niepodlegające opodatkowaniu a pozyskane w ramach tego Projektu towary i usługi nie służą sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie został spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działania Gminy niepodlegające opodatkowaniu.

Tym samym, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej