braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.412.2020.2.ASY

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.412.2020.2.ASY, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.412.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miejski Dom Kultury (MDK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury (RIK) prowadzonego przez Organizatora - Gminę . MDK nabył osobowość prawną z chwilą wpisania do RIK, w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Podstawowym celem MDK zawartym w statucie jest prowadzenie wielokierunkowej działalności w dziedzinie rozwoju i upowszechniania regionalnej, narodowej i światowej kultury wśród mieszkańców oraz osób przebywających na terenie miasta i gminy . Do podstawowych zadań MDK należy rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, wychowanie przez sztukę - edukacja kulturalna, gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie i ochrona oraz udostępnianie dóbr kultury, tworzenie warunków do funkcjonowania amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania sztuką, tworzenie warunków do rozwoju ruchu regionalnego, kultywowanie lokalnych tradycji i pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego, wspieranie profesjonalnej i amatorskiej działalności artystycznej, upowszechnianie wiedzy o sztuce, organizowanie działalności środowiskowej w zespołach, świetlicach wiejskich i kołach zainteresowań, prowadzenie kina, amatorskich zespołów artystycznych, Izby Regionalnej, prowadzenie galerii wystaw artystycznych. Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej MDK prowadzi także działalność, która nie jest działalnością kulturalną.

MDK może prowadzić działalność gospodarczą niekolidującą z programem działania, w celu pozyskiwania środków finansowych na cele statutowe. MDK jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z prowadzoną działalnością MDK odlicza podatek VAT naliczony od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną w 100%; w przypadku zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną z zastosowaniem struktury sprzedaży, a w przypadku związanych ze sprzedażą zwolnioną, opodatkowaną i niepodlegającą przy zastosowaniu prewspółczynnika i struktury sprzedaży. MDK nie odlicza podatku VAT przy zakupach związanych z działalnością zwolnioną i niepodlegającą VAT, bezpośrednio. MDK prowadzi działalność statutową w filii w . Filia służy jako siedziba młodzieżowej orkiestry dętej, służy do spotkań oraz innych stowarzyszeń i grup lokalnych. W filii nie są prowadzone żadne zajęcia odpłatne. Sala nie jest wynajmowana. MDK w okresie od 5 grudnia 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. realizował projekt . Projekt polegał na doposażeniu filii MDK prowadzonej w w sprzęt nagłośnieniowy, podłogę i okotarowanie. Zamontowano - podłogę i kotary oraz dostarczono zakupiony sprzęt do filii w . Zakupione wyposażenie nie będzie służyło do wykonywania czynności opodatkowanych.

W piśmie uzupełniającym z 2 lipca 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
  2. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją w/wym. Projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy MDK ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

MDK nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu . Wyposażenie związane z realizacją projektu nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: ustawa lub ustawa o VAT). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizował projekt . Projekt polegał na doposażeniu filii prowadzonej w w sprzęt nagłośnieniowy, podłogę i okotarowanie. W filii nie są prowadzone żadne zajęcia odpłatne. Sala nie jest wynajmowana. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu .

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej