
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem e-Doręczeń, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zrealizowana przez Spółkę Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca jest i będzie w przyszłości uprawniony do wyłączenia z kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, kosztów odsetek związanych z finansowaniem budowy Elektrowni Fotowoltaicznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega na terenie Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Działalność Spółki obejmuje wytwarzanie i sprzedaży energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Wnioskodawca jest spółką celową powołaną do realizacji projektu z zakresu energetyki słonecznej oraz częścią międzynarodowej grupy kapitałowej, działającej w sektorze energii odnawialnej .
Spółka zrealizowała na terenie Rzeczpospolitej Polski projekty polegające na zaprojektowaniu, budowie, eksploatacji oraz utrzymaniu trzech elektrowni fotowoltaicznych o mocy (...) MW (całkowita moc zainstalowana w panelach fotowoltaicznych), składającej się z modułów fotowoltaicznych i wszystkich urządzeń towarzyszących niezbędnych do wytwarzania i transportu energii elektrycznej do punktu przyłączenia do systemu przesyłowego energii elektrycznej (dalej: Projekty lub Inwestycja lub Elektrownie Fotowoltaiczne).
Wnioskodawca jest właścicielem Inwestycji, podmiotem odpowiedzialnym za realizację Inwestycji oraz podmiotem uprawnionym do dalszej eksploatacji. Prace budowlane w zakresie realizacji Inwestycji zostały zlecone generalnemu wykonawcy – spółce z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Wartość nakładów poniesionych na Inwestycję wyniosła około (…) PLN (wg środków trwałych przyjętych).
Produkcja energii elektrycznej rozpoczęła się w 2024 r. na podstawie udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. W pierwszym roku funkcjonowania trzy farmy wyprodukowały łącznie (…) MWh zielonej energii. Do głównych (najistotniejszych) składników aktywów wykorzystywanych do wytwarzania i przesyłu energii elektrycznej (oddania do sieci energetycznej) w ramach Inwestycji należy zaliczyć m.in.
-transformator,
-panele fotowoltaiczne, inwertery,
-linie kablowe,
-uziemienie z kablami,
-konstrukcje wsporcze.
Budowa Elektrowni Fotowoltaicznych wpisuje się w strategię wyznaczającą kierunki rozwoju sektora energetycznego w Polsce, zgodnie z zatwierdzoną w lutym 2021 r. przez Radę Ministrów „Polityką energetyczną Polski do 2040 r.” (PEP2040) . Zgodnie z tym dokumentem w 2040 r. ponad połowę mocy zainstalowanych będą stanowić źródła zeroemisyjne. Kluczowym elementem PEP2040 jest między innymi istotny wzrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice oraz wzrost udziału OZE we wszystkich sektorach i technologiach.
W związku z koniecznością uzyskania finansowania na realizowaną Inwestycję, Spółka zawierała umowy pożyczek udzielanych przez podmioty powiązane. Tym samym w związku z tego rodzaju finansowaniem Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił tzw. koszty finansowania dłużnego, tj. koszty związane z pozyskaniem środków finansowych na realizację Inwestycji (w szczególności będą to odsetki, a także wszelkiego rodzaju opłaty i prowizje związane z udzieleniem pożyczki lub kredytu). Koszty finansowania zewnętrznego są/będą wykazywane do celów podatkowych w całości w Rzeczpospolitej Polskiej.
Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, Farmy Fotowoltaiczne będą funkcjonowały 25-30 lat od momentu wybudowania i rozpoczęcia ich funkcjonowania.
Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej podlegają/będą podlegały w całości opodatkowaniu podatkiem CIT w Polsce. Również wszystkie aktywa Wnioskodawcy związane z Inwestycją zlokalizowane są w Polsce.
Pytanie
Czy zrealizowana przez Spółkę Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca jest i będzie w przyszłości uprawniony do wyłączenia z kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego kosztów odsetek związanych z finansowaniem budowy Elektrowni Fotowoltaicznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Inwestycja stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca jest i będzie w przyszłości uprawniony do wyłączenia z kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego kosztów odsetek związanych z finansowaniem budowy Elektrowni Fotowoltaicznych.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. DZ. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:
1)kwotę 3 000 000 zł albo
2)kwotę obliczoną według następującego wzoru:
[(P - Po) - (K - Am - Kfd)] x 30%
w którym poszczególne symbole oznaczają:
P – zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,
Po – przychody o charakterze odsetkowym,
K – sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,
Am – odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowymi do kosztów uzyskania przychodów,
Kfd – zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.
Przez nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego rozumie się kwotę, o jaką poniesione przez podatnika koszty finansowania dłużnego, podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, przewyższają uzyskane przez podatnika w tym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu przychody o charakterze odsetkowym (art. 15c ust. 3 ustawy o CIT).
Od wskazanego w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT limitu, ustawodawca wprowadził wyłączenie w art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, zgodnie z którym przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
2)aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
3)koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4)dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
W opinii Wnioskodawcy, powyższe warunki należy uznać za spełnione w odniesieniu do Inwestycji, ponieważ:
1)wykonawcą Projektu jest Wnioskodawca jako podmiot odpowiedzialny za realizację Inwestycji oraz uprawniony do dalszej eksploatacji. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (również kluczowy podmiot zaangażowany w realizację Inwestycji, tj. generalny wykonawca posiada siedzibę na terytorium Polski);
2)aktywa, których Projekty dotyczą znajdują się w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej – Farmy Fotowoltaiczne zlokalizowane są na terytorium Polski;
3)koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4)dochody związane z realizacją Projektów są przez Spółkę osiągane w całości na terytorium Unii Europejskiej.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja w zakresie realizacji Projektu spełnia warunki formalne, o których mowa w art. 15c ust. 8 pkt 1-4 ustawy o CIT.
Długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
Przez długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej należy rozumieć projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, będący w ogólnym interesie publicznym (art. 15c ust. 10 ustawy o CIT).
Mając na uwadze powyższe przepisy, aby dany projekt mógł zostać uznany za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej spełnione muszą zostać następujące warunki:
1)przedmiotem projektu powinien być znaczący składnik aktywów. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.) aktywa to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych;
2)celem projektu powinno być dostarczenie, modernizacja lub eksploatacja tego znaczącego składnika aktywów;
3)projekt powinien być w ogólnym interesie publicznym.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, przez pojęcie „znaczący” należy rozumieć: odgrywający ważną rolę. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, można uznać, że „znaczący” to taki składnik aktywów, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu określonej społeczności lub podmiotu.
Celem Projektów realizowanych przez Wnioskodawcę jest rozwój oraz budowa Elektrowni Fotowoltaicznych, a następnie dostarczanie energii elektrycznej do odbiorców, poprzez eksploatację posiadanych środków trwałych (Elektrowni Fotowoltaicznych).
Z uwagi na główny przedmiot działalności Wnioskodawcy jakim jest wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej oraz realizowane Projekty, Elektrownie Fotowoltaiczne są/będą stanowić zorganizowany i znaczący składnik aktywów Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że głównym źródłem, z którego osiąga i będzie osiągać także w przyszłości przychody są/będą aktywa powstałe w wyniku realizacji Projektów. W związku z tym, że nakłady na realizowane przez Wnioskodawcę Projekty, w wyniku których powstają aktywa Wnioskodawcy w postaci Elektrowni Fotowoltaicznych zgodnie z wartością początkową środków trwałych wynoszą około 86 mln zł, pełniąc przy tym istotną rolę w funkcjonowaniu Spółki, stwierdzić należy, że Projekty te są projektami dotyczącymi znaczącego składnika aktywów w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT.
Projekty są realizowane przez Wnioskodawcę w celu dostarczania energii elektrycznej do odbiorców, poprzez eksploatację posiadanych środków trwałych (Elektrowni Fotowoltaicznych). Projekty dążą do wypełnienia celów energetycznych ustanowionych przez Państwo Polskie, zapewniając stałe dostawy energii elektrycznej produkowanej z odnawianych źródeł energii, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu produkcji energii elektrycznej na środowisko.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że Projekty realizowane przez Spółkę stanowią projekty służące dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów Wnioskodawcy.
Regulacje dotyczące określenia limitu kosztów finansowania dłużnego oraz wyłączeń od uwzględnienia danego kosztu w takim limicie stanowią implementację postanowień zawartych w Dyrektywie Rady (UE) z 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (dalej: Dyrektywa). Zgodnie z art. 4 ust. 4 Dyrektywy długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, który to projekt dane państwo członkowskie uważa za będący w ogólnym interesie publicznym. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż ani przepisy Dyrektywy, ani przepisy ustawy o CIT nie definiują pojęcia ogólnego interesu publicznego w kontekście projektu z zakresu infrastruktury publicznej. Nie oznacza to jednak, że znaczenia tych pojęć należy interpretować poprzez odwołanie się do definicji legalnych zawartych w ustawie z innej gałęzi prawa, skoro ustawa podatkowa do nich nie odsyła. W rezultacie zastosowanie powinna znaleźć wykładnia językowa oraz w braku jednoznacznych rezultatów takiej wykładni pomocniczo wykładnia systemowa.
Przedstawione wyżej stanowisko własne Spółki znajduje oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) w wyroku z 25 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 2874/20: Istotna dla wykładni art. 15c ust. 8-10 u.p.d.o.p. jest, jak słusznie zauważył Sąd (WSA), zawarta w powołanym przepisie Dyrektywy definicja długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej. Definicję tę przeniesiono bowiem do art. 15c ust. 8 i 10 u.p.d.o.p. Definicja ta, co także zauważył Sąd (WSA) pierwszej instancji, zawiera określenia nieostre, jak infrastruktura publiczna czy ogólny interes publiczny. Nie oznacza to jednak zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, że znaczenia tych pojęć należy doszukiwać się, jak czyni to organ interpretacyjny, w języku prawnym, poprzez odwołanie się do definicji legalnych zawartych w ustawie z innej gałęzi prawa, skoro ustawa podatkowa do nich nie odsyła, a ponadto nie posługuje się wprost i nie odnosi wprost do skutków podatkowych instytucji zdefiniowanych w innej gałęzi prawa.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN przytoczone wyżej pojęcia należy rozumieć następująco:
-„publiczny” – oznacza (i) „dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości” lub (ii) „dostępny lub przeznaczony dla wszystkich”,
-„interes” – oznacza (i) pożytek, korzyść lub (ii) przedsięwzięcie przynoszące korzyść materialną.
W związku z tym, przez interes publiczny należałoby rozumieć przedsięwzięcie przynoszące korzyść materialną całemu społeczeństwu lub danej zbiorowości, z dostępnością i przeznaczeniem dla wszystkich.
Ponadto, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN pojęcie „infrastruktury” należy rozumieć jako urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki.
Zdaniem Wnioskodawcy w celu zdefiniowania pojęcia ogólnego interesu publicznego oraz infrastruktury publicznej należy odwołać się do orzecznictwa sądowego.
Zgodnie z opisową definicją zawartą w wyroku NSA z 20 września 2022 r., sygn. akt II FSK 10/20: Cel publiczny ma charakter podrzędny wobec interesu publicznego w tym sensie, że będzie środkiem służącym realizacji interesu publicznego (por. Z. Czarnik, M. Mikolik, Status prawny podmiotu realizującego łączność publiczną jako inwestycję celu publicznego, ZNSA 2018, nr 3, s. 33-46). Interpretując pojęcie interesu publicznego należy zaś przede wszystkim ocenić, czy dana potrzeba znajduje w obiektywnie określonej sytuacji faktycznej uzasadnienie społeczne z punktu widzenia korzyści, które może przynieść, a wymaga to relatywizacji do konkretnego układu wartości, z uwagi na który nadaje się jej publiczny wymiar (por. A. Wilczyńska, Interes publiczny w prawie stanowionym i orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, PPH 2009, nr 6, s. 48-55). W tym przypadku, skoro strona skarżąca wskazywała na interes publiczny w postaci zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego regionu, należało w tym kontekście ocenić charakter inwestycji, choćby w kontekście art. 1 ust. 2 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 755 z późn. zm.). Nie ma przy tym znaczenia, czy inwestycję realizuje podmiot prywatny czy publiczny (por. Z. Czarnik, M. Mikolik, op. cit., s. 34), jeżeli realizuje w ten sposób interes publiczny.
W zakresie pojęcia infrastruktury publicznej wypowiedział się m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) w Gdańsku w wyroku z 22 czerwca 2021 r., sygn. akt I SA/Gd 502/21 (utrzymanym w mocy wyrokiem NSA z 12 czerwca 2024 r., sygn. akt II FSK 1194/21), w którym to Sąd podkreślił, że: W ocenie Sądu przez infrastrukturę publiczną należy rozumieć zbiór instytucji, obiektów, czy urządzeń stanowiących podstawę do właściwego funkcjonowania bądź rozwoju danego systemu gospodarczego. Szerzej określając, jest to kompleks urządzeń użyteczności publicznej, niezbędny do zapewnienia należytego funkcjonowania gospodarki narodowej i życia ludności, odpowiednio rozmieszczony w przestrzeni (Kupiec i in. „Gospodarka Przestrzenna Infrastruktura Ekonomiczna” Uniwersytet w Białymstoku, 2005).
Zgodnie z orzecznictwem do kategorii projektu z zakresu infrastruktury publicznej można także zaliczyć projekty dotyczące pozyskania źródła energii włączone do powszechnego systemu energetycznego mające na celu pokrycie deficytu energii elektrycznej na określonych terenach kraju. Podnieść należy, że prawodawca podkreśla, iż mają to być projekty z „zakresu” co uprawnia do twierdzenia o szerokim określeniu kategorii projektów inwestycyjnych w tym zakresie – wyrok WSA w Krakowie z 26 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 418/22, wyrok WSA w Krakowie z 21 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 421/22, wyrok WSA w Krakowie z 30 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 428/22.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że Elektrownie Fotowoltaiczne zapewniając ciągłość i bezpieczeństwo w dostawie energii elektrycznej zaspokajają/będą zaspokajać podstawowe potrzeby społeczeństwa oraz gospodarki w zakresie dostępu do energii. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że energia elektryczna jest towarem niezbędnym dla życia każdego człowieka i gospodarczego rozwoju kraju. Ponadto, za publicznym charakterem Inwestycji przemawia również fakt, że zapewnienie społeczeństwu dostępu do energii jest co do zasady obowiązkiem publicznym każdego państwa.
Zapewnianie źródła dostaw energii elektrycznej pochodzących z jej odnawialnych źródeł wpisuje się w pojęcie ogólnego interesu publicznego także z uwagi na ochronę środowiska naturalnego. Budowa Elektrowni Fotowoltaicznych wpisuje się w założenia zatwierdzonej przez Radę Ministrów „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” Odnawialne źródła energii stanowią bowiem alternatywę dla elektrowni cieplnych opartych na węglu kamiennym oraz brunatnym, dlatego inwestycja w odnawialne źródła energii pozwala na zwiększenie ilości energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych i ograniczenie energii pochodzącej ze spalania paliw kopalnych emitujących gazy cieplarniane.
Zatem zrealizowane Projekty mają istotne znaczenie z punktu widzenia polityki energetycznej w zakresie rozbudowy infrastruktury wytwórczej energii elektrycznej, kształtowania krajowej strategii energetycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
Szacowany okres eksploatacji Projektów wynosi 25-30 lat. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowane Projekty w postaci rozwoju i budowy Elektrowni Fotowoltaicznych stanowią projekty o charakterze długoterminowym w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT.
Podsumowując w ocenie Wnioskodawcy, realizacja Projektów polegających na rozwoju i budowie Elektrowni Fotowoltaicznych stanowią długoterminowe projekty z zakresu infrastruktury publicznej, o których mowa w art. 15c ust. 8-10 ustawy o CIT a tym samym, zgodnie z przepisem art. 15c ust. 8-10, Spółka jest i będzie w przyszłości uprawniona do wyłączenia z kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego kosztów odsetek związanych z finansowaniem budowy elektrowni fotowoltaicznych.
Wnioskodawca podkreśla, iż jego stanowisko zostało także potwierdzone w szeregu wyrokach oraz interpretacjach podatkowych:
-wyrok NSA w Warszawie z 12 czerwca 2024 r., sygn. akt II FSK 1194/21,
-wyrok NSA w Warszawie z 25 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 2874/20,
-Interpretacja indywidulana z 18 lutego 2025 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.706.2024.1.ASK,
-Interpretacja indywidualna z 2 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.61.2025.1.PK,
-Interpretacja indywidualna z 15 stycznia 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.634.2024.1.AG,
-Interpretacja indywidualna z 19 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.561.2024.1.ASK.
W świetle przywołanych argumentów Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowisko i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego są prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.