nieuznanie przekazanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych za odrębną czynność opodatkowaną i niewliczenie do podstawy opodatkowania ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.262.2020.4.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.07.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.262.2020.4.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

nieuznanie przekazanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych za odrębną czynność opodatkowaną i niewliczenie do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu oraz dokumentowanie Nagrody pieniężnej wydanej na rzecz Uczestnika

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania przekazanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych za odrębną czynność opodatkowaną i niewliczenia do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu;
  • dokumentowania Nagrody pieniężnej wydanej na rzecz Uczestnika

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania przekazanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych za odrębną czynność opodatkowaną i niewliczenia do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu oraz dokumentowania Nagrody pieniężnej wydanej na rzecz Uczestnika, a także podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony poprzez uiszczenie i przesłanie pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. dowodu uiszczenia brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w (Klient), usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego dla Przedstawicieli Handlowych niezależnych dystrybutorów (Program).

Program prowadzony jest na podstawie Regulaminu (Regulamin Programu lub Regulamin). Wnioskodawca (Organizator) jest regulaminowym organizatorem Programu, przy czym w treści Regulaminu podane są dane identyfikujące Klienta. W treści Regulaminu to Wnioskodawca zobowiązuje się względem Uczestników do wydania nagród w przypadku spełnienia określonych tym Regulaminem przesłanek. Wnioskodawca jest podmiotem przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego.

Cel Programu

Celem Programu jest rozbudowa dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta (Towary) w sklepach obsługiwanych przez Przedstawicieli Handlowych Dystrybutorów oraz zmotywowanie Przedstawicieli Handlowych Dystrybutorów oraz wybranych Dyrektorów i Kierowników działów sprzedaży do systematycznej pracy w Okresie trwania Programu.

Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. t.j. 2018 poz. 165 z późn. zm.). Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Produkty jako konsumenci w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych jako Uczestnicy.

Zasady uczestnictwa w Programie

W Programie mogą brać udział tylko indywidualnie oznaczone, pełnoletnie osoby fizyczne, pełniące rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora, Dyrektora lub Kierownika działów sprzedaży oraz Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora (tj. osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz Dystrybutora na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego, polegające na zbieraniu zamówień i sprzedaży Towarów do punktów sprzedaży detalicznej, na terenie całego kraju oraz realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych), zaproszone do udziału przez Przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział w Programie zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkałe na terytorium Polski, które w Okresie trwania Programu poprawnie zarejestrują swój udział na stronie Programu (Uczestnik, Uczestnicy). Uczestnik nie jest i nie może być pracownikiem Organizatora lub Klienta. Uczestnicy mogą być osobami prowadzącymi lub nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej.

Program polega na nagradzaniu Uczestników pełniących rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora punktami (Punkty) za sprzedaż Towarów, Uczestników pełniących rolę Dyrektorów i Kierowników działów sprzedaży za realizację wyznaczonych celów sprzedażowych oraz Uczestników pełniących rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora za wypełnianie Raportów sprzedaży, zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Kryteria nagradzania określone zostały w Załączniku nr 1 do Regulaminu.

Nagrody

Zgodnie z treścią Regulaminu, Organizator przyznaje Nagrody pieniężne przyznawane Uczestnikom stosownie do postanowień Regulaminu oraz kryteriów wynagradzania, stanowiących Załącznik nr 1. W myśl Regulaminu Nagrody będą wypłacane w Okresie trwania Programu, 2 razy w miesiącu, do 15. dnia roboczego miesiąca oraz do ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, pod warunkiem otrzymania od Dystrybutora Raportu, zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz z tym zastrzeżeniem, że karta przedpłacona wydana na rzecz Uczestnika zostanie aktywowana najpóźniej do dnia 30 listopada 2020 r. oraz że środki pieniężne zostaną wypłacone najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r. Niespełnienie przez Uczestnika powyższych warunków, w szczególności dotyczących ostatecznego terminu aktywacji karty i wypłaty środków, skutkuje utratą przez Uczestnika prawa do otrzymania nagrody.

Raporty jako podstawa wypłaty nagród

Nagrody przyznawane będą na podstawie:

  1. raportów sprzedaży (Raporty) otrzymywanych przez Organizatora wskutek ich wypełnienia w dedykowanym panelu raportowania na stronie Programu przez Administratorów wyznaczonych przez Dystrybutorów i zatwierdzonych przez Koordynatora. Raporty podlegają weryfikacji pod względem ilości i poprawności przez Klienta. Uczestnikom nie przysługują nagrody za produkty zwrócone Dystrybutorowi,
  2. raportów sprzedaży otrzymywanych przez Organizatora od Klienta (Raporty Klienta).

Wypłata nagrody

Nagrody będą wypłacane Uczestnikom pełniącym rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora pod warunkiem osiągnięcia przez takiego Uczestnika w danym miesiącu kalendarzowym minimum 30 Punktów. Jeżeli Uczestnik w czasie trwania danego miesiąca kalendarzowego nie zgromadzi minimum 30 Punktów uprawniających do uzyskania nagrody w kwocie minimum 30 zł, liczonej zgodnie z postanowieniami Załącznika nr 1 do Regulaminu, nagroda za dany miesiąc nie zostanie wypłacona, a Punkty naliczone za sprzedaż w danym miesiącu zostaną anulowane.

Nagrody pieniężne są wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników w formie przelewów na rachunki bankowe powiązane z kartami płatniczymi wydanymi na rzecz Uczestników.

Podatki

W treści Regulaminu Organizator zawarł informację, że z uwagi na to, iż Program skierowany jest do osób fizycznych, po stronie Uczestnika Programu leży obowiązek odprowadzenia podatku od Nagród otrzymanych w ramach Programu. Organizator oświadcza, iż zgodnie z postanowieniami Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Nagrody stanowią przychód z innych źródeł. Uczestnicy niebędący osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymają w terminie do 28 lutego 2021 r. deklarację PIT-11, zaś osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą winne zakwalifikować wartość Nagrody jako przychód z prowadzonej działalności w miesiącu jej otrzymania.

Załącznik nr 1 Kryteria punktacji

1.0. W okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 14 stycznia 2021 r. Organizator będzie nagradzał sprzedaż Towarów. Ilość Punktów za sprzedaż premiowanych produktów Klienta uzależniona będzie od ilości sprzedaży kartonów lub pakietów premiowanych produktów i ustanawiana będzie w cyklach tygodniowych, dwutygodniowych lub miesięcznych przez Organizatora. Nagradzanie polega na przyznaniu Punktów każdemu z Uczestników pełniącemu rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora. Kryteria punktacji ustalane będą na każdy okres rozliczeniowy osobno, o czym Uczestnicy będą informowani za pośrednictwem wiadomości tekstowych SMS/MMS, wiadomości Voice oraz za pośrednictwem strony internetowej Programu.

2.0. Nagrody pieniężne obliczane będą na podstawie liczby Punktów uzyskanych przez Uczestników pełniących rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora w danym miesiącu, jako iloczyn liczby Punktów przyznawanych za sprzedaż produktów premiowanych w danym miesiącu oraz liczby sprzedaży kartonów premiowanych produktów lub pakietów. Liczba Punktów przyznawanych za sprzedaż Towarów premiowanych w danym miesiącu uzależniona będzie od ilości sprzedanych w danym miesiącu kartonów lub pakietów tych Towarów.

3.0. Dodatkowo w każdym miesiącu trwania Programu Organizator może ogłosić dodatkowe kryteria punktacji. Dodatkowe kryteria punktacji, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, obowiązujące w kolejnych miesiącach trwania Programu, ogłaszane będą za pośrednictwem komunikatów SMS przesyłanych na numery telefonów komórkowych podane w zgłoszeniu, najpóźniej do dnia, od którego obowiązują dodatkowe kryteria punktacji.

4.0. W okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 14 stycznia 2021 r. Organizator będzie nagradzał wypełnianie Raportów. Nagradzanie polega na przyznaniu Punktów każdemu z Uczestników pełniącemu rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora za spełnienie łącznie poniższych dwóch warunków określonych w podpunktach 4.1 oraz 4.2 niniejszego punktu:

4.1. wypełnienie Raportu wyników sprzedaży w sposób określony w Regulaminie do 5. dnia roboczego każdego miesiąca,

4.2. przesłanie Raportu lub wydruku z systemu, na podstawie których Organizator będzie mógł zweryfikować poprawność wprowadzanych danych zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Raporty, o których mowa należy przesyłać równocześnie z wypełnieniem Raportu wyników sprzedaży za pośrednictwem panelu raportowego na stronie internetowej Programu, korespondencji email na adresy podane przez Organizatora. Za realizację obowiązków określonych w pkt 4.1. oraz 4.2. Uczestnikowi pełniącemu rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora zostanie przyznana nagroda w postaci 10 Punktów za każdego zaraportowanego w panelu raportowania wyników sprzedaży Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora. Nagrody finansowe za realizację obowiązków określonych w pkt 4.1. oraz 4.2. wypłacane będą zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Za wypełnienie Raportu w terminie późniejszym niż 5. dzień roboczy miesiąca Uczestnikom pełniącym rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora nie przysługuje żadna nagroda. Z ostrożności Organizator wskazuje, iż brak wypełnienia Raportu do 15. dnia roboczego miesiąca nie uchyla uprawnienia Uczestnika pełniącego rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora do otrzymania nagrody za poprawne wypełnienie Raportu w terminie do 5. dnia roboczego miesiąca pod warunkiem dopełnienia obowiązków, o których mowa w pkt 4.2.

5.0. Ustala się przelicznik, wg którego 1 Punkt = 1 zł nagrody finansowej.

Informacje formalne

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca Program w opisany wyżej sposób aktualnie prowadzi (od 1 lutego 2020 r.) (Zaistniały stan faktyczny), jak i będzie prowadzić w przyszłości (Zdarzenie przyszłe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym przekazanie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagrody pieniężnej należy uznać za odrębną czynność opodatkowaną VAT lub wliczyć do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4)

  • Czy w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powinien wystawić na rzecz Uczestnika jakikolwiek dokument, o którym mowa w art. 106a-106n ustawy o VAT, w związku z wydaniem Nagrody pieniężnej na rzecz Uczestnika? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 5)

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. (oznaczone we wniosku jako 4)

    Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco nie, w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym przekazanie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagrody pieniężnej nie należy uznać za odrębną czynność opodatkowaną VAT lub wliczyć do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu.

    2. (oznaczone we wniosku jako 5)

    Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco nie, w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie powinien wystawić na rzecz Uczestnika jakiegokolwiek dokumentu, o którym mowa w art. 106a-106n ustawy o VAT, w związku z wydaniem Nagrody pieniężnej na rzecz Uczestnika.

    Uzasadnienie

    Ad. 1 (oznaczone we wniosku jako ad. 4)

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym zgodnie z art. 7 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przez towary natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa traktowane jest jako dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

    Wnioskodawca rozważa czy w przypadku wydania Nagrody pieniężnej, dla niego jako Organizatora, nie powstaną konsekwencje podatkowe w podatku od towarów i usług, a co za tym idzie obowiązek udokumentowania wydania tychże nagród dla Uczestników którymkolwiek dokumentem spośród wymienionych w art. 106a - 106n Ustawy o VAT.

    Z przepisów Ustawy o VAT wypływa konkluzja, że jedynymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT są czynności o charakterze krajowym lub zagranicznym mające za przedmiot dostawę towarów lub świadczenie usług.

    Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Wprawdzie Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia usługi, jednakże w art. 8 ust. 1 zawiera ona definicję świadczenia usług, przez które należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ((...) przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

    Zdaniem Wnioskodawcy więc w pierwszej kolejności należy ocenić czy Nagrodę pieniężną można zakwalifikować jako towar lub usługę.

    Z przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że czynności przekazania Nagrody pieniężnej nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pieniądz pełni w obrocie prawnym funkcję środka wymiany (zapłaty) poprzez wyrażanie określonej siły ekonomicznej. Reprezentuje wartość rzeczy, usług, pracy itd. Ma również moc umarzania wszelkich zobowiązań. Jeżeli jest środkiem zapłaty, to albo realizuje świadczenie pieniężne sensu stricto (od samego początku), albo wchodzi w miejsce świadczenia niepieniężnego, np. jako odszkodowanie za utracone lub zniszczone rzeczy. Pieniądz pełni więc funkcję powszechnego środka wymiany dóbr i usług, funkcję akumulacji wartości ekonomicznych i funkcję płatniczą polegającą na zaspokojeniu interesów wierzyciela, prowadząc do wspomnianego umorzenia zobowiązania (zob. zobowiązania część ogólna, Warszawa 2005, s. 55 i n.; W. Czachórski, Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 1983, s. 59 i n.; Z. Żabiński, Próba nowoczesnej cywilnoprawnej konstrukcji pojęcia pieniądza i zapłaty, PiP 1972, z. 8-9). Pieniądze nie są więc towarem, lecz środkiem wymiany towarów i usług. W konsekwencji, wydanie nagrody pieniężnej, jako wydanie środków pieniężnych nie stanowi wydania towaru, bo środki pieniężne nie są towarem w rozumieniu Ustawy o VAT.

    Tym samym wydanie Nagród pieniężnych Uczestnikom (bez względu na to czy poprzez wypłatę środków na rachunek pieniężny, czy poprzez doładowanie kart przedpłaconych określoną kwotą) nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

    Tym samym jako czynność neutralna na gruncie Ustawy o VAT nie powoduje obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę jakiegokolwiek dokumentu, o którym mowa w art. 106a - 106n Ustawy o VAT, w związku z wydaniem Nagrody pieniężnej na rzecz Uczestnika.

    Konieczność wystawienia dokumentów, o których mowa w art. 106a - 106n Ustawy o VAT, powstaje każdorazowo, w związku ze zdarzeniami faktycznymi powodującymi powstanie lub zmianę okoliczności, istotnych z punktu widzenia zaistnienia obowiązku podatkowego w ogóle lub wpływających na wysokość zobowiązania podatkowego, co w opisywanym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym w ogóle nie będzie miało zdaniem Wnioskodawcy miejsca.

    Tytułem uwagi uzupełniającej wypada zauważyć, że w opisanym Stanie faktycznym oraz Zdarzeniu przyszłym Uczestnik nie będzie podejmować żadnych czynności na rzecz Wnioskodawcy, za które Nagroda pieniężna stanowiłaby płatność. Prowadzi to do wniosku, że pomiędzy wypłatą nagrody a zachowaniem Wnioskodawcy nie zachodzi jakikolwiek związek przyczynowo-skutkowy, stanowiący na gruncie orzecznictwa TSUE jedną z koniecznych przesłanek dla uznania danego zachowania za świadczenie usługi za wynagrodzeniem, podlegające opodatkowaniu VAT. Na konieczność istnienia powyższego związku TSUE wskazał m.in. w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, w którym stwierdził: koncepcja świadczenia usług wykonywanych za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem. Podobnie w wyroku z 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatsecretaris van Financien przeciwko Cooperatieve Aardappelenbewaarplaats Trybunał orzekł, że aby świadczenie usług mogło podlegać opodatkowaniu, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

    Powyższa argumentacja znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych wydanych na kanwie zbliżonego stanu faktycznego, np. indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2017 r., znak 0114-KDIP4.4012.72.2017.2.IGO, indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 stycznia 2016 r., znak IBPP1/4512-793/15/LSz czy też indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r., IPPP2/443-1075/12-2/DG.

    Ad. 2 (oznaczone we wniosku jako ad. 5)

    Jak wskazano już w Ad 1., zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów na terytorium kraju;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Nagrody pieniężnej nie można zakwalifikować jako towaru lub usługi.

    Z przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że czynności przekazania nagrody pieniężnej nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pieniądz pełni w obrocie prawnym funkcję środka wymiany (zapłaty) poprzez wyrażanie określonej siły ekonomicznej. Reprezentuje wartość rzeczy, usług, pracy itd. Ma również moc umarzania wszelkich zobowiązań. Jeżeli jest środkiem zapłaty, to albo realizuje świadczenie pieniężne sensu stricto (od samego początku), albo wchodzi w miejsce świadczenia niepieniężnego, np. jako odszkodowanie za utracone lub zniszczone rzeczy. Pieniądz pełni więc funkcję powszechnego środka wymiany dóbr i usług, funkcję akumulacji wartości ekonomicznych i funkcję płatniczą polegającą na zaspokojeniu interesów wierzyciela, prowadząc do wspomnianego umorzenia zobowiązania (zob. zobowiązania część ogólna, Warszawa 2005, s. 55 i n.; W. Czachórski, Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 1983, s. 59 i n.; Z. Żabiński, Próba nowoczesnej cywilnoprawnej konstrukcji pojęcia pieniądza i zapłaty, PiP 1972, z. 8-9). Pieniądze nie są więc towarem, lecz środkiem wymiany towarów i usług. W konsekwencji, wydanie nagrody pieniężnej, jako wydanie środków pieniężnych nie stanowi wydania towaru, bo środki pieniężne nie są towarem w rozumieniu Ustawy o VAT.

    Tym samym wydanie nagród pieniężnych Uczestnikom (bez względu na to czy poprzez wypłatę środków na rachunek pieniężny, czy poprzez doładowanie kart przedpłaconych określoną kwotą) nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

    Tym samym jako czynność neutralna na gruncie Ustawy o VAT nie powoduje obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę jakiegokolwiek dokumentu, o którym mowa w art. 106a - 106n Ustawy o VAT, w związku z wydaniem nagrody pieniężnej na rzecz Uczestnika.

    Konieczność wystawienia dokumentów, o których mowa w art. 106a - 106n Ustawy o VAT, powstaje każdorazowo, w związku ze zdarzeniami faktycznymi powodującymi powstanie lub zmianę okoliczności, istotnych z punktu widzenia zaistnienia obowiązku podatkowego w ogóle lub wpływających na wysokość zobowiązania podatkowego, co w opisywanym Zdarzeniu przyszłym w ogóle nie będzie miało zdaniem Wnioskodawcy miejsca.

    Zdaniem Wnioskodawcy na powyższą konkluzję nie ma żadnego wpływu czy nagrody pieniężne są wydawane na rzecz przedsiębiorców, czy osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

    Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług dokonywanych odpłatnie. Odpłatność jest zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania czynności.

    Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Przy czym nie ma znaczenia, czy wynagrodzenie należne jest od nabywcy towaru bądź usługi czy należne jest od osoby trzeciej.

    Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

    Ad. 1

    Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem pytania nr 1 wskazać należy, że na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Karta przedpłacona stanowi środek płatniczy, spełniając funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Karta przedpłacona stanowi zatem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych towarów.

    Zatem same środki pieniężne nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy. Również karty przedpłacone nie mogą być uznane za towar w myśl ww. przepisu, gdyż są jedynie dokumentem uprawniającym do otrzymania w oznaczonym terminie pewnej sumy pieniędzy lub zakupu towarów/usług. Wobec tego czynności przekazania Nagród pieniężnych nie można utożsamiać z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Przekazanie Nagrody pieniężnej Uczestnikom nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Wnioskodawca wydając Uczestnikom Nagrody pieniężne nie dokonuje świadczenia usług. Wnioskodawca przekazując Uczestnikom środki pieniężne nie zobowiązuje ich do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek czynności.

    Tym samym w przedmiotowej sytuacji przekazanie Nagrody pieniężnej nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

    W konsekwencji powyższego, ponieważ czynność przekazania przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych nie stanowi/nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, tym samym nie należy ich wliczać do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu.

    Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

    Ad. 2

    Przechodząc do kwestii objętej zakresem pytania nr 2, tj. dokumentowania Nagrody pieniężnej wydanej na rzecz Uczestnika, należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć jest mowa o fakturze rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

    Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy w Rozdziale 1 Faktury, obejmującym przepisy art. 106a-106q ustawy.

    Zgodnie z art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

    1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
    2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
      1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
      2. państwa trzeciego;
    3. świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone zgodnie z art. 28k ust. 1, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, dla których państwem członkowskim identyfikacji jest Rzeczpospolita Polska.

    W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

    W art. 106e ust. 1 pkt 3-5 i 7 ww. ustawy faktura powinna zawierać:

    • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (pkt 3);
    • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a (pkt 4);
    • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b (pkt 5);
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi (pkt 7).

    Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają znaczenie dowodowe.

    Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

    1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
    2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
    3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
    4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
    5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

    podatnik wystawia fakturę korygującą.

    Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

    W analizowanej sprawie w odpowiedzi na pytanie nr 1 wskazano, że czynność przekazania przez Wnioskodawcę Nagród pieniężnych Uczestnikom nie rodzi/nie będzie rodzić po stronie Wnioskodawcy obowiązków na gruncie przepisów o VAT, gdyż czynność ta nie stanowi/nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Skoro czynność polegająca na przekazaniu Nagród pieniężnych Uczestnikom nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, ani dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, to Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury ani jakiegokolwiek innego dokumentu, o którym mowa w art. 106a-106n ustawy, w związku z wydaniem Nagrody pieniężnej na rzecz Uczestnika.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania przekazanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych za odrębną czynność opodatkowaną i niewliczenia do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu oraz dokumentowania Nagrody pieniężnej wydanej na rzecz Uczestnika. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej