
Temat interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2019 r. (data wpływu 13 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pt. A i B jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pt. A i B.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina realizuje zadania własne w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców Gminy.
Podstawowym aktem prawnym regulującym działalność Gminy jako organu władzy publicznej jest ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne m.in. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy kultury oraz promocji Gminy.
Na mocy art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina posiada osobowość prawną. W celu realizowania swoich zadań może ona tworzyć jednostki organizacyjne.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. zgodnie z przepisami ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektu finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Wnioskodawca obejmuje rozliczeniem VAT wszystkie zdarzenia VAT występujące w Gminie.
Wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.
Gmina zrealizowała projekt pod tytułem A i B (dalej jako: Projekt). Projekt był realizowany od sierpnia do października 2019 r. Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację ww. Projektu, tj. grant w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Grant pokrył 100% kosztów wykonania Projektu.
We wniosku o przyznanie grantu Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT a mianowicie, że Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w rejestrze podatników podatku VAT i realizując Projekt nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Celem Projektu było rozwijanie aktywności społecznej mieszkańców obszaru Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia (), kultywowanie miejscowych tradycji związanych z zachowaniem lokalnego dziedzictwa w tym tradycji, zwyczajów i obyczajów.
Projekt przyczynił się do zwiększenia świadomości wśród mieszkańców z terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju o lokalnych zwyczajach, tradycji oraz potrawach związanych z ().
Projekt przyczynił się również do odświeżenia wiedzy na temat tradycyjnego jadła ().
Projekt wpisuje się w następujący cel: poprawa jakości życia, aktywizacja i integracja mieszkańców oraz promocja turystyki, w tym cel szczegółowy jakim jest wzrost wiedzy i umiejętności społeczeństwa obszaru Lokalnej Grupy Działania oraz aktywnego udziału mieszkańców w działaniach lokalnych.
Projekt obejmował organizację wydarzenia pn. A i B, którego celem jest zachowanie lokalnego dziedzictwa w tym tradycji, zwyczajów i obyczajów. Wydarzenie to przypomniało mieszkańcom z terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju o lokalnych zwyczajach, tradycji oraz potrawach związanych z (), przyczyni się również do odświeżenia wiedzy na temat tradycyjnego jadła (). Wydarzenie stworzyło dobre warunki do integracji, spotkań oraz dobrej zabawy.
W ramach wydarzenia przewidziano następujące działania:
- Akcja informacyjno-promocyjna i przygotowanie wydarzeń;
- Organizacja wydarzenia, pn. A;
- Organizacja wydarzenia, pn. B.
Opis wydarzeń:
- Festiwal A
W trakcie festiwalu uczestnicy mogli spróbować m.in. (). Potrawy zostały przygotowane przez Koła Gospodyń Wiejskich. Każdy festiwal zawierał elementy rywalizacji, np. na () czy bieg w workach (). Najmłodsi mogli wykazać się w (). Dla wszystkich uczestników zaplanowano konkurs związany z gwarą (). - Festiwal
B
Potrawy tradycyjne zostały przygotowane przez Koła Gospodyń Wiejskich. Podczas spotkania z mieszkańcami zaprezentowano poszczególne dania, przedstawiono receptury. Uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach kulinarnych. Zorganizowany został konkurs pn. kulinarnie wspomnienia z dzieciństwa.
Festiwal upowszechniał kulturę wiejską, folklor i dorobek artystyczny obszarów wiejskich.
Grupę docelową projektu stanowią:
- dzieci i młodzież z ternu (),
- dorośli mieszkańcy (),
- pozostali mieszkańcy z terenu objętego LSR (mieszkańcy innych gmin, sąsiednich miejscowości),
- przedstawiciele grupy defaworyzowanej, dla których planowana operacja stworzy możliwość aktywnego włączenia się w życie społeczne.
Towary i usługi nabyte przez Gminę a związane z realizacją powyższego Projektu nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny lub też czynności zwolnionych z opodatkowania. Gmina nie wykorzystała i nie wykorzysta towarów i usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, w przedstawionym stanie faktycznym, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Projektu Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego ani w całości, ani też w części w oparciu o proporcję sprzedaży (prewspółczynnik, współczynnik sprzedaży), o której mowa w art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm) dalej ustawa o VAT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku 1, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.
Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy. Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.
W świetle powołanych unormowań, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Mając na uwadze, że konstrukcja całego systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich UE podlega ścisłej harmonizacji, co oznacza, że polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi, w szczególności z przepisami Dyrektywy, przy interpretowaniu przepisów dotyczących funkcjonowania podatku VAT należy brać pod uwagę orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje jak prawidłowo powinny być stosowane przepisy tego podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy przeanalizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę Projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Gmina zrealizowała Projekt pod tytułem A i B. Projekt był realizowany od sierpnia do października 2019 r. Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację ww. Projektu, tj. grant w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Grant pokrył 100% kosztów wykonania Projektu.
We wniosku o przyznanie grantu Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT a mianowicie, że Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w rejestrze podatników podatku VAT i realizując Projekt nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Celem Projektu było rozwijanie aktywności społecznej mieszkańców obszaru Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia (), kultywowanie miejscowych tradycji związanych z zachowaniem lokalnego dziedzictwa w tym tradycji, zwyczajów i obyczajów.
Projekt przyczynił się do zwiększenia świadomości wśród mieszkańców z terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju o lokalnych zwyczajach, tradycji oraz potrawach związanych z ().
Projekt przyczynił się również do odświeżenia wiedzy na temat tradycyjnego jadła ().
Projekt wpisuje się w następujący cel: poprawa jakości życia, aktywizacja i integracja mieszkańców oraz promocja turystyki, w tym cel szczegółowy jakim jest wzrost wiedzy i umiejętności społeczeństwa obszaru Lokalnej Grupy Działania oraz aktywnego udziału mieszkańców w działaniach lokalnych.
Projekt obejmował organizację wydarzenia pn. A i B, którego celem jest zachowanie lokalnego dziedzictwa w tym tradycji, zwyczajów i obyczajów. Wydarzenie to przypomniało mieszkańcom z terenu objętego Lokalną Strategią Rozwoju o lokalnych zwyczajach, tradycji oraz potrawach związanych z (), przyczyni się również do odświeżenia wiedzy na temat tradycyjnego jadła (). Wydarzenie stworzyło dobre warunki do integracji, spotkań oraz dobrej zabawy.
W ramach wydarzenia przewidziano następujące działania: Akcja informacyjno-promocyjna i przygotowanie wydarzeń; Organizacja wydarzenia, pn. A i Organizacja wydarzenia, pn. B.
W trakcie Festiwalu A uczestnicy mogli spróbować m.in. (). Potrawy zostały przygotowane przez Koła Gospodyń Wiejskich. Każdy festiwal zawierał elementy rywalizacji, np. () czy bieg w workach (). Najmłodsi mogli wykazać się w (). Dla wszystkich uczestników zaplanowano konkurs związany z gwarą ().
Festiwal B potrawy tradycyjne zostały przygotowane przez Koła Gospodyń Wiejskich. Podczas spotkania z mieszkańcami zaprezentowano poszczególne dania, przedstawiono receptury. Uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach kulinarnych. Zorganizowany został konkurs pn. kulinarnie wspomnienia z dzieciństwa.
Festiwal upowszechniał kulturę wiejską, folklor i dorobek artystyczny obszarów wiejskich. Grupę docelową projektu stanowią: dzieci i młodzież z ternu (), dorośli mieszkańcy (), pozostali mieszkańcy z terenu objętego LSR (mieszkańcy innych gmin, sąsiednich miejscowości), przedstawiciele grupy defaworyzowanej, dla których planowana operacja stworzy możliwość aktywnego włączenia się w życie społeczne.
Towary i usługi nabyte przez Gminę a związane z realizacją powyższego Projektu nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny lub też czynności zwolnionych z opodatkowania. Gmina nie wykorzystała i nie wykorzysta towarów i usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania Projektu, nie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełniła przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.
Analogiczne stanowisko prezentują organy podatkowe.
Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lipca 2018 r., sygn. akt 0111-KDIB3-3.4012.110.2018.1.PK, która dotyczyła zbliżonego stanu faktycznego tj. festiwalu pn. () (pokazy tradycyjnego jadła, festiwal (), targi wyrobów lokalnych) stwierdził, że Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełniła przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. .() Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2018 r., sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.773.2017.1.ASZ wskazał, że Należy stwierdzić że w tym przypadku, warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi będę związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy. Należy zatem uznać, że w tym przypadku towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Projektu Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego ani w całości, ani też w części w oparciu o proporcję sprzedaży (prewspółczynnik, współczynnik sprzedaży), o której mowa w art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
