Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.268.2022.1.MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.268.2022.1.MP

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1491) oraz statutu fundacji. Fundacja została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego 14 grudnia 2018 roku. Fundacja jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej wspomagającej działalność statutową. Numer KRS: (…). Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.

Głównym celem Fundacji jest inicjowanie i wprowadzanie pozytywnych zmian na poziomie świadomości społecznej w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:

1)inicjowanie, wspieranie i realizację nowatorskich rozwiązań ukierunkowanych na walkę z ubóstwem energetycznym, ograniczenie zużycia energii przez gospodarstwa domowe, ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, propagowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,

2)organizowanie, wspieranie lub zlecanie studiów i badań, konferencji, szkoleń, warsztatów, seminariów oraz innych form edukacji nakierowanych na realizację celów Fundacji;

3)podnoszenie świadomości społeczeństwa o stanie zanieczyszczenia powietrza, środowiska naturalnego i jego wpływu na zdrowie obywateli.

Dochody Fundacji pochodzą z darowizn, dotacji oraz prowadzonej działalności statutowej odpłatnej i działalności gospodarczej m.in. redagowania wniosków o dotacje świadczonych na rzecz osób fizycznych, prowadzenie punktu doradztwa, realizacji ogólnopolskiej debaty o klimacie i ochronie środowiska - Szczytu Klimatycznego oraz organizacji ponad 200 spotkań edukacyjnych na terenie całej Polski.

Fundacja powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza i degradacja środowiska. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców.

Działania Fundacji:

Budowanie świadomości ekologicznej

Wyrównanie szans ubogich energetycznie

Edukacja ekologiczna

Akcje charytatywne

Warsztaty i szkolenia.

Osiągnięcia Fundacji Czyste Powietrze:

Konsultacje i promocja rządowego programu ….oraz…..:

ponad 40 tys. konsultacji i wniosków o dotacje dla mieszkańców całego kraju,

ponad 200 spotkań w każdym województwie (miasta i gminy),

stworzenie grup promujących program ….i ….na FB.

Program….– dotacje na ogrzewanie i termomodernizacja - 41 tys. członków.

Fotowoltaika w Polsce – 30 tys. członków.

KAMPANIA #....:

pomoc ubogim energetycznie i potrzebującym,

budowanie ekologicznej świadomości społecznej,

promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań OZE,

zachęcanie mieszkańców całego kraju do udziału w rządowym Programie (…).

walka ze smogiem.

Fundacja planuje zrealizować kampanię cross-mediową: „(…)”. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do …….Cel główny: Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.

1. Cele szczegółowe:

a. Szeroka promocja Programu……;

b. Kształtowanie postaw właścicieli domów jednorodzinnych pod kątem konieczności wymiany nieefektywnych źródeł ciepła i termomodernizacji budynków jednorodzinnych;

c. Wskazanie korzyści z uczestnictwa w Programie ……., rozpowszechnianie dobrych praktyk – przykładów zrealizowanych inwestycji i korzyści z nich wynikających;

d. Upowszechnienie szerokiej wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Celem projektu jest stworzenie kampanii, umożliwiającej szeroką promocję Programu (…). Na potrzeby konkursu przeprowadzono analizę grupy docelowej w oparciu o dedykowane badanie oparte o Panel Badawczy i mające na celu definicję cech charakterystycznych reprezentantów grupy docelowej w obszarze demografii, zachowań, a także preferencji względem poszczególnych kanałów komunikacji. Wśród cech charakterystycznych grup, które należy zaadresować w ramach komunikacji, wskazano: wartości tradycyjne, czyli chęć zapewnienia swojej rodzinie lepszego jutra poprzez zabezpieczenie środków oraz wartości związane z lokalną społecznością.

Ze zrealizowanych badań wynika również, że jedynie 45% konsumentów z grupy docelowej deklaruje, że mogłoby zapłacić więcej za rozwiązania ekologiczne. W związku z tym, kluczowym wyzwaniem jest rozbudowanie i wzmocnienie świadomości korzyści programu ……..w zdefiniowanej grupie odbiorców, którzy nie interesują się ekologią. W celu zaadresowania powyższego wyzwania i zapewnienia rzeczywistej zmiany świadomości zdefiniowanej grupy odbiorców kluczowe jest opracowanie kampanii, adresującej szereg celów szczegółowych. Dodatkowo Fundacja planuje uwzględnić w komunikacji aspekty wdrażanych w poszczególnych województwach uchwał antysmogowych, które swoim zakresem obejmują: mieszkańców, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, właścicieli budynków wielorodzinnych, spółdzielnie, wspólnoty i samorządy lokalne, jeśli posiadają w użytkowaniu instalacje na paliwo stałe (kotły, piece, kominki) o mocy poniżej 1 MW.

1.Szeroka komunikacja wizerunkowa wartości związanych z programem……., mająca na celu wzmocnienie świadomości programu. W kreacjach zostaną wykorzystani zarówno aktorzy jak i Ambasadorzy Zmiany, czyli osoby które już skorzystały z Programu …….

2.Komunikacja angażująca, mająca na celu stworzenie przestrzeni na interakcję z grupą odbiorców oraz dostarczenie im argumentów dotyczących wzięcia udziału w programie. W niej podkreślone zostaną m.in. aspekty zdrowotne beneficjentów i najbliższych im osób.

3.Komunikacja edukacyjna, mająca na celu wytłumaczenie korzyści, wynikających z programu, a także dostarczenie informacji na temat procesu, zgłoszenia oraz opłat.

4.Komunikacja podtrzymująca, wykorzystująca Ambasadorów Zmiany oraz pozwalająca na stworzenie zaangażowanej społeczności wokół programu…….

Każdy ze wskazanych typów komunikacji odgrywa kluczową rolę na ścieżce doświadczeń odbiorcy komunikacji i zwiększa konwersję osób, które wezmą udział w programie.

Celem pierwszego etapu, komunikacji wizerunkowej jest wzmocnienie świadomości istnienia Programu…….. W związku z tym kluczowe jest zaprojektowanie komunikacji opartej na platformie (podstawa komunikacyjna rozumiana jako zbiór wartości komunikacyjnych, a nie platforma internetowa rozumiana dosłownie) wprost niezwiązanej z ekologią, opierającej się na pojemnej i budzącej pozytywne skojarzenia korelacji.

Wstępna koncepcja hasła 1: …….- to platforma komunikacji, mówiąca o emocjach i doświadczeniach, a nie inicjatywach ekologicznych.

Przykład zastosowania: Dla dobrego klimatu zaproś sąsiada na herbatę i zgłoś się do programu……..

W celu wzmacniania świadomości Fundacja wykorzysta szeroko zasięgowe media takie jak telewizja, radio oraz outdoor. Fundacja rozpocznie Komunikację w drugim kwartale 2022. Z analizy liczby wniosków, przy których pomaga zespół Fundacji wynika, że najwięcej wniosków składanych jest na wiosnę oraz na przełomie lata i jesieni i dlatego komunikację budującą świadomość Fundacja chce prowadzić w tym okresie. W tym celu Fundacja wyemituje wizerunkowe spoty informacyjne w telewizji ogólnopolskiej oraz lokalnych stacjach telewizyjnych. Równolegle w lokalnych rozgłośniach radiowych emitowany będzie spot radiowy, który będzie spójny z przekazem spotu telewizyjnego.

Kolejnym stykiem komunikacyjnym z potencjalnymi beneficjentami będzie reklama na nośnikach out of home (OOH), która będzie zlokalizowana bezpośrednio w gminach do 20 000 (lub w celu rozszerzenia zasięgu również do 30 000) mieszkańców oraz na trasach wyjazdowych z dużych miast. Zwieńczeniem tego etapu będzie włączenie kampanii internetowej opierającej się na postach sponsorowanych w mediach społecznościowych oraz banerach reklamowych emitowanych w sieci reklamowej Google oraz kampania prasowa w tytułach lokalnych wydawanych przez Polska Press. Wszystkie kreacje będą zawierały adres strony internetowej ….oraz……., na których właściciele domów będą mogli w przystępny sposób zapoznać się z założeniami programu. Bezpośrednio ze strony ……dzięki umieszczonej grafice użytkownicy będą mogli przejść na stronę……, celem uzyskania dodatkowych informacji. Ponadto materiały przygotowane w ramach projektu będą mogły być również publikowane na stronie …….z odpowiednim oznaczeniem Fundacji jako twórcy.

Wstępna koncepcja hasła 2: ……- to platforma przekonująca o łatwości pozyskania informacji i zgłoszenia się do programu, dodatkowo wykorzystująca motyw lokalności jako RTB (reason to belive).

Przykładowy komunikat:

Sprawdź wszystkie potrzebne informacje PO SĄSIEDZKU. Wyszukaj najbliższy punkt, w którym możesz wypełnić wniosek. Ten etap kampanii zostanie zrealizowany głównie w prasie lokalnej, radiu lokalnym i telewizji regionalnej oraz w internecie. Działania będą kierowały zarówno na stronę …..oraz stronę …..(poprzez umieszczenie QR kodu oraz adresu na materiałach promocyjnych).

W kolejnym etapie, w celu podtrzymania zaangażowania i rozpowszechniania przykładów zrealizowanych inwestycji i korzyści z nich wynikających, Fundacja rekomenduje wykorzystanie idei Ambasadorów Zmiany, którzy mogą podzielić swoim doświadczeniem i tym samym zachęcić kolejne osoby do wzięcia udziału w inicjatywie. Na etapie przygotowania strategii i kreacji zapadnie decyzja, czy będą to osoby występujące w spocie reklamowym, czy grupa ta zostanie rozszerzona. Skuteczne realizacje będą opisane jako dobre praktyki na stronie……., a wybrane wspólnie z NFOŚ przykłady będą mogły znaleźć się również na stronie……..

Wstępna koncepcja hasła 3: …….- to propozycja finalizująca i utrwalająca „….” poprzez pokazanie uczestników Programu ….. jako Ambasadorów Zmiany. Stanowi naturalne zamknięcie poprzednich haseł kampanii i przedstawia ich wyniki wraz z inspirującymi historiami, które mogą zachęcić osoby, których nie udało się do tej pory przekonać.

Przykładowy komunikat:

Poznaj historię swoich sąsiadów i zobacz, jak dbają o klimat w Twojej okolicy. W celu dystrybucji w przystępny sposób materiałów edukacyjnych, dodatkowymi materiałami dostarczającymi informacji będą artykuły oraz materiały video umieszczone na stronie…...

Całość realizowanych działań promocyjnych ma na celu zbudowanie zasięgu skumulowanego (sumarycznego) na poziomie 20 950 000.

Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków ……W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków …..w ramach zawartej umowy o dofinansowanie zgodnie z umową NR ……z 26 kwietnia 2022 r.

Pytanie

Czy w związku z realizacją działalności statutowej nieopodatkowanej Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja w ramach działalności gospodarczej wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Zdaniem Fundacji wydatki na realizację kampanii nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną VAT, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach VAT naliczonego będzie nieuprawnione.

Uzasadnienie stanowiska Fundacji:

W zakresie realizacji tego projektu Fundacja nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowany. W tym przypadku nie ma również zastosowania ust. 2a tego artykułu, ponieważ Fundacja ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. Fundacja nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę. W konsekwencji Fundacja nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia.

Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków …… w ramach zawartej 26 kwietnia 2022 r. umowy o dofinansowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja w ramach działalności gospodarczej wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań. Zdaniem Fundacji, wydatki na realizację kampanii nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną VAT, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach VAT naliczonego będzie nieuprawnione.

Uzasadnienie stanowiska:

W zakresie realizacji tego projektu Fundacja nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowany. W tym przypadku nie ma również zastosowania ust. 2a tego artykułu, ponieważ Fundacja ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. Fundacja nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę. W konsekwencji Fundacja nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia.

Dodatkowo Fundacja wskazuje, że 25 maja 2021 r. wystąpiła z wnioskiem o analogiczną interpretację na potrzeby realizacji projektu „…….” i otrzymała decyzję, że wyżej wymienione stanowisko jest prawidłowe. W załączeniu przesyła odpowiedź Urzędu Skarbowego w tej sprawie z 14 lipca 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167),

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy,

fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Na mocy art. 5 ust. 5 cyt. ustawy,

fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Działalność statutowa i gospodarcza fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.) w art. 1 ust. 1 reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, uzyskiwanie przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W świetle art. 3 ust. 1 ww. ustawy,

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy,

organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje zrealizować kampanię cross-mediową: „….”. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do……. Celem projektu jest stworzenie kampanii, umożliwiającej szeroką promocję Programu…….

1. Cel główny: Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju

2. Cele szczegółowe:

a. Szeroka promocja Programu…….

b. Kształtowanie postaw właścicieli domów jednorodzinnych pod kątem konieczności wymiany nieefektywnych źródeł ciepła i termomodernizacji budynków jednorodzinnych.

c. Wskazanie korzyści z uczestnictwa w Programie……, rozpowszechnianie dobrych praktyk – przykładów zrealizowanych inwestycji i korzyści z nich wynikających.

d. Upowszechnienie szerokiej wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska.

Kluczowym wyzwaniem kampanii jest rozbudowanie i wzmocnienie świadomości korzyści programu …….w zdefiniowanej grupie odbiorców, którzy nie interesują się ekologią. W celu zaadresowania powyższego wyzwania i zapewnienia rzeczywistej zmiany świadomości zdefiniowanej grupy odbiorców kluczowe jest opracowanie kampanii, adresującej szereg celów szczegółowych.

Dodatkowo Fundacja planuje uwzględnić w komunikacji aspekty wdrażanych w poszczególnych województwach uchwał antysmogowych, które swoim zakresem obejmują: mieszkańców, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, właścicieli budynków wielorodzinnych, spółdzielnie, wspólnoty i samorządy lokalne, jeśli posiadają w użytkowaniu instalacje na paliwo stałe (kotły, piece, kominki) o mocy poniżej 1 MW.

1. Szeroka komunikacja wizerunkowa wartości związanych z programem……, mająca na celu wzmocnienie świadomości programu. W kreacjach zostaną wykorzystani zarówno aktorzy jak i Ambasadorzy Zmiany, czyli osoby które już skorzystały z Programu…….

2. Komunikacja angażująca, mająca na celu stworzenie przestrzeni na interakcję z grupą odbiorców oraz dostarczenie im argumentów dotyczących wzięcia udziału w programie. W niej podkreślone zostaną m.in. aspekty zdrowotne beneficjentów i najbliższych im osób.

3. Komunikacja edukacyjna, mająca na celu wytłumaczenie korzyści, wynikających z programu, a także dostarczenie informacji na temat procesu, zgłoszenia oraz opłat.

4. Komunikacja podtrzymująca, wykorzystująca Ambasadorów Zmiany oraz pozwalająca na stworzenie zaangażowanej społeczności wokół programu…….

Każdy ze wskazanych typów komunikacji odgrywa kluczową rolę na ścieżce doświadczeń odbiorcy komunikacji i zwiększa konwersję osób, które wezmą udział w programie.

Celem pierwszego etapu, komunikacji wizerunkowej jest wzmocnienie świadomości istnienia Programu…... W związku z tym kluczowe jest zaprojektowanie komunikacji opartej na platformie (podstawa komunikacyjna rozumiana jako zbiór wartości komunikacyjnych, a nie platforma internetowa rozumiana dosłownie) wprost niezwiązanej z ekologią, opierającej się na pojemnej i budzącej pozytywne skojarzenia korelacji.

Wstępna koncepcja hasła 1: ……- to platforma komunikacji, mówiąca o emocjach i doświadczeniach, a nie inicjatywach ekologicznych.

Przykład zastosowania: Dla dobrego klimatu zaproś sąsiada na herbatę i zgłoś się do programu…... W celu wzmacniania świadomości Fundacja wykorzysta szeroko zasięgowe media takie jak telewizja, radio oraz outdoor. Fundacja rozpocznie Komunikację w drugim kwartale 2022. Z analizy liczby wniosków, przy których pomaga zespół Fundacji wynika, że najwięcej wniosków składanych jest na wiosnę oraz na przełomie lata i jesieni i dlatego komunikację budującą świadomość Fundacja chce prowadzić w tym okresie. W tym celu wyemituje wizerunkowe spoty informacyjne w telewizji ogólnopolskiej oraz lokalnych stacjach telewizyjnych. Równolegle w lokalnych rozgłośniach radiowych emitowany będzie spot radiowy, który będzie spójny z przekazem spotu telewizyjnego.

Kolejnym stykiem komunikacyjnym z potencjalnymi beneficjentami będzie reklama na nośnikach out of home (OOH), która będzie zlokalizowana bezpośrednio w gminach do 20 000 (lub w celu rozszerzenia zasięgu również do 30 000) mieszkańców oraz na trasach wyjazdowych z dużych miast. Zwieńczeniem tego etapu będzie włączenie kampanii internetowej opierającej się na postach sponsorowanych w mediach społecznościowych oraz banerach reklamowych emitowanych w sieci reklamowej Google oraz kampania prasowa w tytułach lokalnych wydawanych przez Polska Press. Wszystkie kreacje będą zawierały adres strony internetowej …..oraz……, na których właściciele domów będą mogli w przystępny sposób zapoznać się z założeniami programu. Bezpośrednio ze strony ……dzięki umieszczonej grafice użytkownicy będą mogli przejść na stronę……, celem uzyskania dodatkowych informacji. Ponadto materiały przygotowane w ramach projektu będą mogły być również publikowane na stronie …..z odpowiednim oznaczeniem Fundacji jako twórcy.

Wstępna koncepcja hasła 2: …..- to platforma przekonująca o łatwości pozyskania informacji i zgłoszenia się do programu, dodatkowo wykorzystująca motyw lokalności jako RTB (reason to belive).

Przykładowy komunikat:

Sprawdź wszystkie potrzebne informacje PO SĄSIEDZKU. Wyszukaj najbliższy punkt, w którym możesz wypełnić wniosek. Ten etap kampanii zostanie zrealizowany głównie w prasie lokalnej, radiu lokalnym i telewizji regionalnej oraz w internecie. Działania będą kierowały zarówno na stronę …..oraz stronę ……(poprzez umieszczenie QR kodu oraz adresu na materiałach promocyjnych).

W kolejnym etapie, w celu podtrzymania zaangażowania i rozpowszechniania przykładów zrealizowanych inwestycji i korzyści z nich wynikających, Fundacja rekomenduje wykorzystanie idei Ambasadorów zmiany, którzy mogą podzielić swoim doświadczeniem i tym samym zachęcić kolejne osoby do wzięcia udziału w inicjatywie. Na etapie przygotowania strategii i kreacji zapadnie decyzja czy będą to osoby występujące w spocie reklamowym, czy grupa ta zostanie rozszerzona. Skuteczne realizacje będą opisane jako dobre praktyki na stronie….., a wybrane wspólnie z NFOŚ przykłady będą mogły znaleźć się również na stronie…….

Wstępna koncepcja hasła 3: ….- to propozycja finalizująca i utrwalająca „…..” poprzez pokazanie uczestników Programu …..jako Ambasadorów zmiany. Stanowi naturalne zamknięcie poprzednich haseł kampanii i przedstawia ich wyniki wraz z inspirującymi historiami, które mogą zachęcić osoby, które nie udało się do tej pory przekonać.

Przykładowy komunikat:

Poznaj historię swoich sąsiadów i zobacz, jak dbają o klimat w Twojej okolicy. W celu dystrybucji w przystępny sposób materiałów edukacyjnych, dodatkowymi materiałami dostarczającymi informacji będą artykuły oraz materiały video umieszczone na stronie…...

W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Fundacja będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy w związku z realizacją opisanej działalności statutowej nieopodatkowanej, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie jeden z warunków nie będzie spełniony. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że w związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fundacja nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej, nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Fundacja wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy. Fundacja będzie jednak w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z realizacją opisanego projektu „……” prowadzonego w ramach nieopodatkowanej działalności statutowej, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością.

Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja wydana została na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że „W związku z realizacją projektu Fundacja będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy ponadto zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).