brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.359.2022.2.WN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.359.2022.2.WN

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem w dniu 12 lipca 2022 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina będąc czynnym podatkiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t.j. tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne (operację) pn. „…..”, z udziałem środków unijnych na operacje typu "….." w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Bezpośrednim beneficjentem operacji będzie Gmina.

W efekcie zrealizowanej operacji zostanie wybudowane ok. ….. km sieci wodociągowej (obejmująca przyłącze w granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne urządzenia) , …. szt. przyłączy wodociągowych o długości ok. …. m i min. …..szt. hydrantów zewnętrznych w miejscowości X, ok. 0,9 km sieci kanalizacyjnej (obejmująca przyłącza do granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne m.in. urządzenia, armaturę, studzienki), ….. szt. przyłączy o długości ….. m i …… km sieci wodociągowej, …. szt. przyłączy wodociągowej o długości ….. m oraz min. ….. szt. hydrantów w miejscowości X oraz budowa zbiornika retencyjnego o pojemności min. ….. m3 wraz z odcinkiem sieci kanalizacji deszczowej o długości …. m w miejscowości X.

Na obecnym etapie Gmina poniosła wydatki na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania. Wielkość dofinansowania przedmiotowego projektu jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowalne). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym, tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać tego podatku w oparciu o przepisy krajowe. Z uwagi na założenia projektu dotyczące kwalifikowalności wydatków, Gmina we wniosku o dofinasowanie dokonała podziału wydatków na wydatki kwalifikowalne, do których zaliczyła wydatki na dokumentację, nadzory budowlane i budowę sieci wodociągowej i sieci wodno- ściekowej w dwóch miejscowościach wraz z przyłączeniami do działek (z wyłączeniem kosztów sieci kanalizacyjnej znajdującej się w aglomeracji) oraz wydatki poniesione na dokumentację, roboty budowlane, nadzory budowlane zbiornika retencyjnego oraz kanalizacji deszczowej w miejscowości X, wraz z podatkiem VAT, gdyż inwestycja w tej części nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT dla Gminy. Natomiast do wydatków niekwalifikowalnych Gmina zaliczyła wydatki dotyczące budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych znajdującej się w aglomeracji miejscowości X wraz z podatkiem VAT.

Gmina nie świadczy usług zaopatrywania w wodę oraz odprowadzania ścieków. Zadania te w całości wykonuje powołana do tego celu Spółka komunalna ze 54,4% udziałem Gminy X oraz pozostałym udziałem gmin sąsiednich. Inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2023-2024. Gmina zamierza, powierzyć wykonanie zadania pn. „……” zewnętrznej firmie budowlanej, która z uwagi na wartość zamówienia, wybrana zostanie w drodze przetargu nieograniczonego. Dokumentacja kosztorysowa projektu umożliwia wyodrębnienie kosztów budowy sieci wodociągowych i wodociągowo-kanalizacyjnych oraz zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową. Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę. Zrealizowana inwestycja, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym, zostanie ujęta w księgach rachunkowych Gminy i zaliczona do środków trwałych podlegających amortyzacji. Po zakończeniu inwestycji powstałe w jej efekcie odcinki sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodno-kanalizacyjnej w miejscowości X planuje powierzyć w administrowanie spółce komunalnej w której posiada większość udziałów.

Zbiornik retencyjny wraz z kanalizacją deszczową zostanie przekazany swojej jednostce budżetowej Szkole Podstawowej w X. Efektem tej inwestycji ma być zapewnienie miejsca gromadzenia (retencjonowania) wód opadowych i roztopowych orasz wykorzystanie jej w zależności do potrzeb np. na cele przeciwpowiodziowe czy nawadnianie terenów. Jednostka budżetowa prowadzi głównie działalność oświatową, która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Szkoła prowadzi także opodatkowaną działalność gospodarczą poprzez wynajem hali sportowej. Obecnie podatek naliczony jest odliczany przy zastosowaniu prewspółczynnika 1% WSS 100 % tylko od wydatków związanych z utrzymaniem hali sportowej.

Właścicielem planowanej do wykonania sieci wodociągowej w miejscowości X i wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X oraz zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X pozostanie nadal Gmina. Spółka komunalna jako Administrator zobowiązana będzie do ponoszenia wszelkich kosztów i świadczeń związanych z eksploatacją ww. infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Za wykonywane czynności, Administrator pobierał będzie opłaty za dostawę wody i odbiór ścieków, według cen ustalonych w obowiązującej taryfie. Opłaty pobierane będą na podstawie umów zawieranych przez Spółkę z odbiorcami usług na dostawę wody i odbiór ścieków. Spółka jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje rozliczeń tego podatku we własnym zakresie. Gmina z tytułu powierzenia w administrowanie ww. infrastruktury, tak jak obecnie, tak też w przyszłości, nie będzie pobierała od Administratora żadnych opłat, wykonywanie zadania zostanie powierzone nieodpłatnie. Zaś jednostka budżetowa Szkoła Podstawowa w X będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem zbiornika retencyjnego i kanalizacji deszczowej z budżetu gminy w ramach finansowania jednostki budżetowej. Jednocześnie Gmina zakłada, że wybrany w drodze przetargu wykonawca zadania inwestycyjnego realizując usługę, występować będzie w charakterze czynnego podatnika podatku VAT. Firma ta nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wartość zamówienia przekraczać będzie limit, o którym mowa w powołanym przepisie.

Uzupełniając opis sprawy poinformowaliście Państwo, że:

Realizacja zadania inwestycyjnego dot. budowy sieci wodociągowej w miejscowości X należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) W ramach realizowanego zadania budowy sieci wodociągowej w miejscowości X Gmina X nie będzie wykonywała jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja zadania inwestycyjnego dot. budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) W ramach realizowanego zadania budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X Gmina X nie będzie wykonywała jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Realizacja zadania inwestycyjnego dot. budowy zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) W ramach realizowanego zadania budowy zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową Gmina X nie będzie wykonywała jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytania:

1.Czy Gminie przysługiwało będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X?

2.Czy Gminie przysługiwało będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego w części budowy zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X?

Państwa stanowisko w sprawie (przyjęte z uzupełnienia wniosku)

Ad. 1

Zdaniem Gminy, w opisanym stanie faktycznym Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją zadania inwestycyjnego w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowości X (obejmująca przyłącze w granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne urządzenia) i sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X (obejmująca przyłącza do granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne m.in. urządzenia, armaturę, studzienki). Inwestycja, w tej części zostanie zrealizowana w ramach zadania własnego gminy, wynikającego z przepisów art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. t.j. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy dotyczące m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. Nr poz. 2174 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2, pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści ww. przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wydatki związane z realizacją przedmiotowej części zadania inwestycyjnego nie będą związane bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem zamiarem Gminy jest nieodpłatne przekazanie wybudowanej sieci wodociągowej w miejscowości X (obejmująca przyłącze w granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne urządzenia) i sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X (obejmująca przyłącza do granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne m.in. urządzenia, armaturę, studzienki) wyodrębnionemu, samodzielnemu przedsiębiorcy, który w oparciu o udostępniony majątek, będzie świadczył usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków i czerpał z tego tytułu korzyści podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nieodpłatne udostępnienie sieci wodociągowej w miejscowości X (obejmująca przyłącze w granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne urządzenia) i sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w miejscowości X (obejmująca przyłącza do granicy działek objętych inwestycją oraz niezbędne m.in. urządzenia, armaturę, studzienki), nie stanowi odpłatnej dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jak i odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy. Udostępnienie to będzie służyło do wykonywania zadań własnych Gminy w postaci zaspokojenia potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Przepisy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1437 z późn. zm.) stanowią, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. W konsekwencji, mając na uwadze przytoczone powyżej okoliczności sprawy, należy uznać, że powołane przepisy prawa, w odniesieniu do ww. części zadania inwestycyjnego nie będą dawały Gminie podstaw do dokonania odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik podatku VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad. 2

Zdaniem Gminy, w opisanym stanie przyszłym Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją zadania inwestycyjnego w części budowy zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową przy Szkole Podstawowej w X. Inwestycja, w tej części zostanie zrealizowana w ramach zadania własnego gminy, wynikającego z przepisów art. 7 ust. 1 pkt 8 i 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. t.j. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m. in. edukacja publiczna (art. 7 ust. 1 pkt. 8) oraz ochrona przeciwpożarowa (art. 7 ust. 1 pkt 14). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. Nr poz. 2174 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2, pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści ww. przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wydatki związane z realizacją przedmiotowej części zadania inwestycyjnego nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Szkołę. Zbierana w zbiorniku retencyjnym woda deszczowa będzie wykorzystywana jedynie do nawadniania terenów oraz do celów ochrony przeciwpożarowej. W konsekwencji, mając na uwadze przytoczone powyżej okoliczności sprawy, należy uznać, że powołane przepisy prawa, w odniesieniu do ww. części zadania inwestycyjnego nie będą dawały Gminie podstaw do dokonania odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik podatku VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.  z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 tej ustawy:

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Zamierzacie Państwo zrealizować inwestycję polegającą na budowie sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X oraz budowie zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę.

Po zakończeniu inwestycji powstałe w jej efekcie odcinki sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodno-kanalizacyjnej w miejscowości X Gmina planuje powierzyć w  administrowanie spółce komunalnej w której posiada większość udziałów.

Zbiornik retencyjny wraz z kanalizacją deszczową zostanie przekazany swojej jednostce budżetowej Szkole Podstawowej w X.

Realizacja zadań inwestycyjnych dot. budowy sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X oraz zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X należy do zadań własnych Gminy.

W ramach realizowanych zadań Gmina nie będzie wykonywała jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją tych zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z ww. inwestycjami, tj. w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X oraz w części budowy zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy zadania inwestycyjne dotyczące budowy sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X oraz budowa zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X należą do zadań własnych Gminy wynikających z art. 7  ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, natomiast realizacja przedmiotowych zadań nie przysłuży się Państwu do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto, co również wynika z opisu sprawy, nabywane towary i usługi w związku z realizacją tych zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadań inwestycyjnych dotyczących budowy sieci wodociągowej w miejscowości X i sieci wodociągowo-ściekowej w miejscowości X oraz zbiornika retencyjnego wraz z kanalizacją deszczową w miejscowości X, bowiem Gmina, w związku z ww. czynnościami nie będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r., poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).